Onpa hyvä ketju! :D
Meillä oli harsot molemmilla kahdella ihan korvaamattomia. Samoin kantoreppu osoittautui hyväksi hankinnaksi.
Itse suosin esikoista imettäessäni myös kankaisia tissinsuojia, ne oli niiiiiiiiiin paljon ihanampia käyttää kuin kertakäyttöiset. Suojasivat hyvin ettei tullut maitoa läpi paitoihin, vaikka välillä pitikin pitää tuplasti....Niitä sitten hamstrasin toista odottaessani isot läjät, ja kuinka ollakkaan, sen vauvan kanssa imetys sujuikin todella nihkeästi, maitoa ei tullut eikä suojia tarvittu lopulta ollenkaan.
Sille vauvalle syötettiin lopulta pulloa ja korviketta, ja siinä vaiheessa kun sitä maitoa ei oikeasti tullut (imetysneuvonnasta ynnä hikisestä yrittämisestä huolimatta) olisi ollut ihanaa että joku olisi sanonut että on ok kun imetys takkuaa.
Maidonkerääjät olivat myös tosi hyvät ekan kohdalla, mutta ne käytiin ostamassa vasta jälkeenpäin. Rintakumeja taas hankittiin vasta tokan kanssa. Vaipparoskis meillä kävi ja oli ihan turha, rintapumppu taas oli tarpeellinen molemmilla.
Itse olisin halunnut että joku olisi kertonut jälkisupistuksista (varsinkin toisen synnytyksen jälkeen eivät olleet niin ihania) ja siitä että maidon nousu saattaa sattua (ekan kohdalla oli ihan hullu tunne!).
Olisin myös esikoisen kanssa halunnut että joku olis muistuttanut ettei vauva-aikana kannata stressata. Ja että sitä saattaa olla herkkis-tilassa aika pitkäänkin vauvan syntymän jälkeen (itse en pystynyt esim vauvan syntymän jälkeen kuuntelemaan lastenlauluja pillittämättä, mutta olenkin aika itkuherkkä muutenkin
)
Suosituksiakin on neuvolasta kuullut jos jonkinlaisia, kiinteiden aloittamisesta nukkumisjärjestelyihin, rytmeihin ynnä muuhun. Tietysti suosituksia on hyvä ottaa huomioon mutta itse menisin kyllä oman maalaisjärjen ja elämäntilanteen mukaan, varsinkin kun ne suositukset muuttuvat vuodesta toiseen.
Itse stressailin joskus esikoisen nukkumisesta ja joskus meille jopa piikiteltiin siitä kun mies ei nukkunut mun kanssa samassa sängyssä vaan patjalla/sohvalla, kun yösyöttäminen sujui itselläni kivuttomammin siinä vauvan nukkuessa vieressä.
Jälkeenpäin on tajunnut että onpahan ainakin saatu nukkua kohtuullisen hyvin, ja ihan sama se missä sitä nukkuu, kunhan saa nukkua. Tai edes jompikumpi saa nukuttua. Joten jotenkin ajatus siitä että tekee niinkuin itse parhaaksi katsoo muiden kommentteja turhaan stressaamatta on hyvä pitää mielessä.
Tän seuraavan vauvan syntymästä en oikein tiedä mitä odotan. On vähän sellanen tyhjä taulu-olo, että sieltä voi tulla mitä tahansa.
Ainut hankittava asia listalla on oikeastaan baby-nest. Ja läjä pieniä kietaisubodeja kun vanhat on jostain syystä lähteneet kiertoon.