Pakastealkion siirto (PAS)

Mulla ovistesti oli plussalla torstaina ja ens viikon keskiviikkona siirto. Siitä se piinailu sitten taas alkaa sitten. Uutta ois meillä tähän siirtoon nyt se progesteronitason tarkastus päivää ennen siirtoa. Tai sitä ehdotettiin ja tottahan se sitten pitää kokeilla.
Mieliala on semmonen odottava, mutta tavallaan tyytyväinen että nää loppuu. Tavalla tai toisella.
Mulla ei oo ollu mitään hoitoa julkisella, niin voin vaan kuvitella tuon odottelun tuskan. Ihan jäätäviksi on koronan aikana jonot venyneet ja oma nuppi ei ois kyllä kestänyt semmosta.

Moikka! Kaipailisin hieman vertaistukea ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia. Meille siis tehtiin pas 26.9 hormonaaliseen kiertoon. Progynova sekä lutinus tukilääkkeinä. Virallisena testipäivänä testi oli ihan puhdas nega. Lopetin tukilääkkeet sekä kuukautiset alkoikin jo 2 päivän päästä eli viikko sitten. Mulla kuitenkin vähän tällä viikolla häiritsi kun tutut ruoat maistuu oudolle. Tein eilen ra testin ihan huvikseni ja siihen piirtyikin hyvin haalea viiva ja tein tänään uuden testin ihan vaan varmistaakseni että se on nega ja eilinen testi olisi ollut virheellinen. Kuinka ollakaan sain tänään paljon vahvemman viivan ja tein 2 lisätestiä ja molemmat positiivisia. Kävin lääkärissä koska pelkään nyt että on kohdunulkopuolinen raskaus kyseessä ja en siis tiedä onko se edes mahdollista alkion siirroissa että se alkio lähtisi seikkailemaan ainakin lääkäri piti sitä epätodennäköisenä. Lääkäri ei suostunut vielä ultraamaan ja mitattiin hcg ja oli vain 82. Olen ihan puulla päähän lyöty ja en ymmärrä mitä nyt oikein kehossani tapahtuu. Onko muilla yhtään vastaavia kokemuksia?? Mulla siis vielä oireina ollut toispuoleista alavatsa vihlontaa ja tänään samalla puolen myös paineen tunnetta.

Moikka! Kaipailisin hieman vertaistukea ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia. Meille siis tehtiin pas 26.9 hormonaaliseen kiertoon. Progynova sekä lutinus tukilääkkeinä. Virallisena testipäivänä testi oli ihan puhdas nega. Lopetin tukilääkkeet sekä kuukautiset alkoikin jo 2 päivän päästä eli viikko sitten. Mulla kuitenkin vähän tällä viikolla häiritsi kun tutut ruoat maistuu oudolle. Tein eilen ra testin ihan huvikseni ja siihen piirtyikin hyvin haalea viiva ja tein tänään uuden testin ihan vaan varmistaakseni että se on nega ja eilinen testi olisi ollut virheellinen. Kuinka ollakaan sain tänään paljon vahvemman viivan ja tein 2 lisätestiä ja molemmat positiivisia. Kävin lääkärissä koska pelkään nyt että on kohdunulkopuolinen raskaus kyseessä ja en siis tiedä onko se edes mahdollista alkion siirroissa että se alkio lähtisi seikkailemaan ainakin lääkäri piti sitä epätodennäköisenä. Lääkäri ei suostunut vielä ultraamaan ja mitattiin hcg ja oli vain 82. Olen ihan puulla päähän lyöty ja en ymmärrä mitä nyt oikein kehossani tapahtuu. Onko muilla yhtään vastaavia kokemuksia?? Mulla siis vielä oireina ollut toispuoleista alavatsa vihlontaa ja tänään samalla puolen myös paineen tunnetta.
En valitettavasti osaa antaa kokemusta avuksi, mutta ehkä verikokeen uusinta ensi viikolla toisi lisää tietoa?

Mulla ovistesti oli plussalla torstaina ja ens viikon keskiviikkona siirto. Siitä se piinailu sitten taas alkaa sitten. Uutta ois meillä tähän siirtoon nyt se progesteronitason tarkastus päivää ennen siirtoa. Tai sitä ehdotettiin ja tottahan se sitten pitää kokeilla.
Mieliala on semmonen odottava, mutta tavallaan tyytyväinen että nää loppuu. Tavalla tai toisella.
Mulla ei oo ollu mitään hoitoa julkisella, niin voin vaan kuvitella tuon odottelun tuskan. Ihan jäätäviksi on koronan aikana jonot venyneet ja oma nuppi ei ois kyllä kestänyt semmosta.
Mulla ovis testi tänään plussaa, huokasin helpotuksesta. Jännitin siiis sitä et jos ois plussa ollut vasta huomenna niin ei tässä kierrossa oltais päästy siirtoon. Mutta plussaa on eli ens viikolla aloitetaan yhdessä piinallu 🤩

Kyllä siellä jokin kiinnittyminen on tapahtunut, kun hcg on noussut. Kohdunulkoisen riski alkionsiirroissa on jopa hieman korkeampi kuin luomuraskauksissa. Toki tuo hcg on hirveän alhainen viikkoihin nähden, joten pelkästään sen perusteella ei varmaan kovin suuria todennäköisyyksiä onnistuneeseen raskauteen ole... Ehkä ei kuitenkaan ihan poissuljettu vaihtoehto. Ne hcg-pitoisuuksien viitearvovälit on ihan huiman suuria! En nyt tiedä sun taustaa sen enempää, mutta ainahan voi iloita siitä, että jotain oikeaan suuntaan siellä on tapahtunut, se antanee toivoa jatkaa hoitoja, jos tästä ei nyt vauvaa syliin vielä tule.

Kyllä siellä jokin kiinnittyminen on tapahtunut, kun hcg on noussut. Kohdunulkoisen riski alkionsiirroissa on jopa hieman korkeampi kuin luomuraskauksissa. Toki tuo hcg on hirveän alhainen viikkoihin nähden, joten pelkästään sen perusteella ei varmaan kovin suuria todennäköisyyksiä onnistuneeseen raskauteen ole... Ehkä ei kuitenkaan ihan poissuljettu vaihtoehto. Ne hcg-pitoisuuksien viitearvovälit on ihan huiman suuria! En nyt tiedä sun taustaa sen enempää, mutta ainahan voi iloita siitä, että jotain oikeaan suuntaan siellä on tapahtunut, se antanee toivoa jatkaa hoitoja, jos tästä ei nyt vauvaa syliin vielä tule.
Niin kyllä olen tästä löytänyt ns paljon positiivistakin. Lähinnä hirvittää että mihin on kiinnittynyt kun istuminen on kovin epämukavaa, tulee kipuja ja painetta vasemmalle puolen alavatsaan. Toki myös se ärsyttää kun olisi ollut jo uusi alkion siirto tiedossa ja nyt se toki siirtyy aika paljon. Ensiviikolla tilanteeni tutkiminen jatkuu ja sitten olen viisaampi taas 🙂

Kohdun ulkoinen on siinä määrin vakava tila, että olisin aika herkästi yhteydessä lääkäriin jos kipuja.
Mietin mahdollisuutta ihan hoidon ulkopuoliseen, luonnolliseen raskauteen. Mitäs raati on mieltä? Oisko semmosta tapahtunut edes urbaaneissa legendoissa? Lähinnä siis mietin et voisko olla omia soluja liikkeellä, jotka ei ole synkassa hoidon kanssa?
Itselle edellisen plussan matala hcg kertoi tuulimunasta. Ja se myös seurannassa nousi muttei ihan ajallaan tuplaantunut. Itse tuulimunasta fyysisesti toivuin nopeasti. Sen verran se kuitenkin tympi ja harmitti, että välikierto ja lepo hoidoista tuli ihan tarpeeseen.

Kohdun ulkoinen on siinä määrin vakava tila, että olisin aika herkästi yhteydessä lääkäriin jos kipuja.
Mietin mahdollisuutta ihan hoidon ulkopuoliseen, luonnolliseen raskauteen. Mitäs raati on mieltä? Oisko semmosta tapahtunut edes urbaaneissa legendoissa? Lähinnä siis mietin et voisko olla omia soluja liikkeellä, jotka ei ole synkassa hoidon kanssa?
Itselle edellisen plussan matala hcg kertoi tuulimunasta. Ja se myös seurannassa nousi muttei ihan ajallaan tuplaantunut. Itse tuulimunasta fyysisesti toivuin nopeasti. Sen verran se kuitenkin tympi ja harmitti, että välikierto ja lepo hoidoista tuli ihan tarpeeseen.
Minäkin mietin sitä luonnollista raskautta, toki ennen siirtoa on ultrattu että johto follikkelia ei ole ja mulla ne ei aiemminkaan ole ns irronneet ja ovulaatioa ei tapahdu. Aika suuri mahdottomuus olisi ja nyt uudella mittauksella hcg 81 eli ei varmaankaan normaali raskaus ainakaan kyseessä. Hcg arvoa nyt vaan seuraillaan ja ultraavat ehkä. Kivut pitäisi olla kuulemma kipulääkkeen vaativan kovat, että pääsisi suoraan näytille. Mulla ne on vain pientä jomottelua ja tuo paineen tunne inhottavin varsinki istuessa.

Ajattelin pikkuhiljaa alkaa aktivoitua täällä taas. :smiling-eyes:

Onko teillä tietoa/kokemusta HUSin käytännöstä, kun haluaisimme päästä taas PASiin? Muistan, että edellisestä synnytyksestä pitää olla vähintään 12 kk, mutta muuta en muista, enkä pääse kirjautumaan Omapolkuun. Pääseekö siirtoon suoraan jonottamatta vai pitääkö ensin jonottaa suunnittelukäyntiin ja tämän jälkeen jonottaa vielä siirtoon? Meillä on kaksi blastoa odottamassa.

Tällä sivulla pohditaan aina välillä, onko mitään järkeä siirtää kaksipäiväisiä pakastettuja alkioita. Ainakin meidän tapauksessa tämä johti toivottuun lopputulokseen.

Moi! Itse vähän samalla asialla tulin tänne pistäytymään kuin Limppu! Meidän IVF-esikoinen syntyi viime tammikuussa ja pikku hiljaa katse on ruvennut siirtymään toiveeseen toisesta lapsesta. Jep, ne ohjeet oli 12kk ensimmäisen syntymästä + imetys pitää olla lopetettu. Minä pääsen vielä Omapolkuun, ja siellä sanotaan näin: "Pakastetun alkion siirron suunnittelukäynti voidaan varata, kun edellisestä synnytyksestä on kulunut vuosi eikä potilas enää imetä. Ajan voi varata suoraan Lisääntymislääketieteen yksiköstä, erillistä lähetettä ei tarvita." Eli ymmärtäisin, että sinne voisi vain soittaa?

Meillä on yksi alkio pakkasessa, ja vielä kolmisen kuukautta pitäisi odotella, ennen kuin päästään järjestämään siirtoa! Sillä välin ahkeraa luomuyritystä käynnissä, jos vaikka kroppa olisikin synnytykseen jälkeen tajunnut, että miten tää raskautuminen toimii oma-aloitteisesti :D

Tsemppiä Limppu ja Tammenterhotar tulevaan! Paljon kerkii valmistella halutessaan kroppaa tulevaan tai niin ainakin itse silloin keväällä ajattelin kun olin samassa pisteessä😅. No aina hoitojen aikaan oon koittanu elää terveellisesti ja sen sellasta. Silti tuota ylipainoa on ja vähintään työstressiä välillä pukkaa. Nyt reilun vuosikkaan kanssa on nukkuminenkin välillä niin ja näin🤗😂.
No tänään kuitenkin meidän viimeinen alkio pääsi kyytiin ja piinapäivät alkaa! Olosuhteet lääkärin tokaisusta päätellen superit ja eilisen verikokeen tuloskin oli hyvä. Mitään progepiikkejä ei siis määrätty, thank god!
Mites Toiveikkaalla hommat etenee ja mikä on fiilis?

Moi! Itse vähän samalla asialla tulin tänne pistäytymään kuin Limppu! Meidän IVF-esikoinen syntyi viime tammikuussa ja pikku hiljaa katse on ruvennut siirtymään toiveeseen toisesta lapsesta. Jep, ne ohjeet oli 12kk ensimmäisen syntymästä + imetys pitää olla lopetettu. Minä pääsen vielä Omapolkuun, ja siellä sanotaan näin: "Pakastetun alkion siirron suunnittelukäynti voidaan varata, kun edellisestä synnytyksestä on kulunut vuosi eikä potilas enää imetä. Ajan voi varata suoraan Lisääntymislääketieteen yksiköstä, erillistä lähetettä ei tarvita." Eli ymmärtäisin, että sinne voisi vain soittaa?

Meillä on yksi alkio pakkasessa, ja vielä kolmisen kuukautta pitäisi odotella, ennen kuin päästään järjestämään siirtoa! Sillä välin ahkeraa luomuyritystä käynnissä, jos vaikka kroppa olisikin synnytykseen jälkeen tajunnut, että miten tää raskautuminen toimii oma-aloitteisesti :D

Kiitos vastauksesta!

Puolitoista vuotta sitten sanottiin, että pullonkaulana HUSilla oli suunnittelukäyntiajat (inssi/ivf) ja teksissä lukee "Pakastetun alkion siirron suunnittelukäynti voidaan varata...". Minä ymmärrän ton ainakin niin, että tammikuussa saamme soittaa sinne, jolloin saamme suunnitteluajan, joka on ehkä 3-4 kk soiton jälkeen ja vasta tämän jälkeen siirtoon.

Tsemppiä Limppu ja Tammenterhotar tulevaan! Paljon kerkii valmistella halutessaan kroppaa tulevaan tai niin ainakin itse silloin keväällä ajattelin kun olin samassa pisteessä😅. No aina hoitojen aikaan oon koittanu elää terveellisesti ja sen sellasta. Silti tuota ylipainoa on ja vähintään työstressiä välillä pukkaa. Nyt reilun vuosikkaan kanssa on nukkuminenkin välillä niin ja näin🤗😂.
No tänään kuitenkin meidän viimeinen alkio pääsi kyytiin ja piinapäivät alkaa! Olosuhteet lääkärin tokaisusta päätellen superit ja eilisen verikokeen tuloskin oli hyvä. Mitään progepiikkejä ei siis määrätty, thank god!
Mites Toiveikkaalla hommat etenee ja mikä on fiilis?
Meillä huomenna siirto! Jännittää tällä kertaa paljon enemmän, tällä hetkellä on super positiivinen fiilis ja tunne että kyllä tämä onnistuu 😍💛

Tsemppiä täältäkin Limppu ja Tammenterhotar! Mä tosiaan tätä joskus myös kyselin ihan mielenkiinnosta tulevaisuutta ajatellen, niin muistelisin kans että sanottiin et soittoa vaan vuoden jälkeen! Toki en tiedä mitkä on ne odotusajat, kun tuntuu että julkisella kaikessa tarvii odotella. Viime viikolla tosiaan lääkärin kanssa keskusteltiin siitä, että jos nyt ei meillä nappaa niin uutta hoitoa = 2 kiertoa pitää odottaa 🥴 Tästä mies ekaa kertaa kiukuttelikin, että minkä takia husilla joka kohdassa pitää odottaa 😅 noh, toivottavasti asiat huomisen siirron jälkee menee niin ettei tarvisi odotella kun vauvaa syliin

Kiitos vastauksesta!

Puolitoista vuotta sitten sanottiin, että pullonkaulana HUSilla oli suunnittelukäyntiajat (inssi/ivf) ja teksissä lukee "Pakastetun alkion siirron suunnittelukäynti voidaan varata...". Minä ymmärrän ton ainakin niin, että tammikuussa saamme soittaa sinne, jolloin saamme suunnitteluajan, joka on ehkä 3-4 kk soiton jälkeen ja vasta tämän jälkeen siirtoon.
Äh, totta varmaan, että sitä suunnittelukäyntiä täytyneekin jonotella. Mulla oli jotenkin jäänyt semmoinen mielikuva, että siirtoon pääsee sitten matalalla kynnyksellä - ja tavallaanhan niin on, kun hommat rupeaa etenemään yhdellä puhelinsoitolla - mutta sen suunnittelukäynnin saamiseen täytyy kyllä henkisesti sitten varata aikaa...

Tänään käyty siirrossa, ilmeisesti lääkärillä oli alkuun ongelmia löytää ns. reitti. Oli jotenkin suhteellisen kivulias kokemus, hieman tuli verta mistä lääkäri sanonkin et tulee hiukka kun joutu nappaa kii (jostain) ja että ei paniikki että veri ei tule kohdusta ja sitä en tosin ressaakkaan kun oli pari hassua tippaa, koko päivän myös alavatsaa jyskyttäny. Kaks edeltävää kertaa oli puolestaan todella helppoja ja en mitään huomannukaa ku oli nopsaa ja huomaamattomasti ohi. Onks teillä muilla ollut kivuliaita siirto kokemuksia vai oonko vaan kahdella ekalla kerralla selvinnyt niin helpolla et tää jäi turhaa painaa mieltä😅

Ei oo koskaan tehnyt kipeää, mutta tuskin se mitään meinaa vaikka vähän koskikin. Kivut vois kuvitella johtuvan tapahtuneesta ärsytyksestä kohtuun. Ja seuraavien päivien kivut voi liittyä kiinnittymiseen...
Nyt vaan rauhallisin mielin pari viikkoa, sä et taaskaan voi liikaa vaikuttaa lopputulokseen. Se on tehty, mitä on voitu. Se on nyt siitä alkiosta pitkälti kiinni miten käy🤗.
Mä oon sillee mielenvikainen, et tykkään tästä pupo-vaiheesta. Eilenkin olin kärryttelemässä elokuisen kanssa ja mietin, että nyt on kaksi vauvaa matkassa. Tiedä sitten kuinka kauan😅.

Mulla esikoisen pas ei tuntunut missään toimenpiteen vaiheessa eikä tuntemuksia ollut jälkeenpäinkään. Toisessa passissa kohtu alkoi heti toimenpiteen jälkeen supistella ja sitä kesti ehkä tunnin. Tästäkin raskaus alkoi ja nyt on 25. viikko menossa. En siis usko, että siirron tuntemuksilla ihan hirveästi on vaikutusta raskautumiseen.

31.10 on testipäivä. Mulle tulee ovitrellen napsuja tuos viikolla, ni ei taida kertoa totta ennen aikojaan...
Verikokeen varasin tuolle päivälle ja sillon aamulla testaan myös tikulla. Ilman verikoetta en ainakaan ennen oo saanu lääkkeitä lopetella. Mut sinne verikokeeseen on ihan kiva mennä, kun on tietoa tulevasta tuloksesta.
Ei oo ainakaan mitään kiinnittymiseen liittyviä tuntemuksia, mutta parempi ku ei kuulostele oloja...

Takaisin