Pakastealkion siirto (PAS)

@Aamuvirkku
Mulla on ens Tiistaina käynti lääkärillä ja varmaan siinä sovitaan millä tavalla mennään eteenpäin. Tuun sitten jakamaan täällä miten meni :)

Yritän siirtyä tänne puolelle näiden PAS-asioiden kanssa myös :) Tosiaan tiistaina olisi meillä ensimmäinen siirto ikinä, aika jännää! Huomenna luget kehiin. Onko siihen jokin linjaus minkä paksuinen limakalvon tulisi olla jotta siirto on mielekästä? Minulla tosiaan toissa päivänä ultrassa oli 10mm ja ilmeisesti se vaikutti siten ihan hyvältä o_O
 
Yritän siirtyä tänne puolelle näiden PAS-asioiden kanssa myös :) Tosiaan tiistaina olisi meillä ensimmäinen siirto ikinä, aika jännää! Huomenna luget kehiin. Onko siihen jokin linjaus minkä paksuinen limakalvon tulisi olla jotta siirto on mielekästä? Minulla tosiaan toissa päivänä ultrassa oli 10mm ja ilmeisesti se vaikutti siten ihan hyvältä o_O

Mulla oli viikko sitten limakalvo 11mm alakautta ultrattuna, ja tänään siirrossa 9mm vatsapeitteiden päältä ultrattuna. Luget aloitin, viikko sitten, 2 kapselia aamulla ja 2 kapselia illalla. Lisäksi Zumenon 3tbl/vrk menossa. Tsemppiä sinne!
 
Yritän siirtyä tänne puolelle näiden PAS-asioiden kanssa myös :) Tosiaan tiistaina olisi meillä ensimmäinen siirto ikinä, aika jännää! Huomenna luget kehiin. Onko siihen jokin linjaus minkä paksuinen limakalvon tulisi olla jotta siirto on mielekästä? Minulla tosiaan toissa päivänä ultrassa oli 10mm ja ilmeisesti se vaikutti siten ihan hyvältä o_O

Täältä olen lukenut joskus että jollekin on siirretty 6mm limakalvoonkin alkiota onnistuneesti. Tärkeintä limakalvossa on, että se on nätisti kolmikerroksinen. Itsellä siirtojen aikaan on ollut 9-11mm ja se on mukavasti paksu mitta. Limakalvo kun on helppo mitata ultralla, niin jos lääkäri olis siitä huolissaan sen pystyy helposti toteamaan ja varmasti sanoisivat siitä ääneen, jos jotain häikkää olisi. Eli en olisi 10mm kanssa huolissaan. :) Ihanaa, enää ihan muutama päivä teijän siirtoon :Heartred

Kattoin mun ainoan lääkkeellisen kierron muistiinpanoja: Zumenon 3 x päivässä. Ensin oli 2 aamulla, 1 illalla, mutta kun plussasin tästä kierrosta, ja vähän vuosin niin tuo muutettiin niin, että 1 aamulla, 1 päivällä, 1 illalla, että hormonit jakautuisi tasaisemmin ja estäisi vuotoja. Lugesteron oli annokksella 800mg, eli 2 aamulla ja 2 illalla.
 
Täältä olen lukenut joskus että jollekin on siirretty 6mm limakalvoonkin alkiota onnistuneesti. Tärkeintä limakalvossa on, että se on nätisti kolmikerroksinen. Itsellä siirtojen aikaan on ollut 9-11mm ja se on mukavasti paksu mitta. Limakalvo kun on helppo mitata ultralla, niin jos lääkäri olis siitä huolissaan sen pystyy helposti toteamaan ja varmasti sanoisivat siitä ääneen, jos jotain häikkää olisi. Eli en olisi 10mm kanssa huolissaan. :) Ihanaa, enää ihan muutama päivä teijän siirtoon :Heartred

Kattoin mun ainoan lääkkeellisen kierron muistiinpanoja: Zumenon 3 x päivässä. Ensin oli 2 aamulla, 1 illalla, mutta kun plussasin tästä kierrosta, ja vähän vuosin niin tuo muutettiin niin, että 1 aamulla, 1 päivällä, 1 illalla, että hormonit jakautuisi tasaisemmin ja estäisi vuotoja. Lugesteron oli annokksella 800mg, eli 2 aamulla ja 2 illalla.

kiitos paljon infosta! Minulla alkoi tänään luge annoksella 1x aamuin ja illoin eli päivässä 400mg. Huomattavasti vähemmän siis kuin sinulla, mutta tästä en osaa sanoa miksi juuri tuo annostus mutta se taitaa olla aika ”normi” mitä olen lukenut. Limis oli tosiaan 10mm kp18 kohdilla ovis+ aikaan, ja näytti lukevan jotain sellaista että korostunus kolmikerroksinen tiiviskaikuinen. Oletan tuon olevan hyvä asia :angelic: varmaankin meillä tässä nyt suurin jännitys se, että tämä tuli vähän nopeasti yllärinä ja klinikalla minut on ultrattu vain kp10 kohdalla jonka jälkeen oli tarkoitus omasta toiveesta siirtää koko PAS eteenpäin. Mutta kun satuin tuolla yksityisellä käymään oman mielenrauhani vuoksi kp18 kohdalla ovista tarkistuttamassa, olivat klinikalla sitä mieltä, että se on heille riittävä datapointti jotta voivat lähteä siirtoa tekemään ja niin pyörsimme aiemman lykkäämispäätöksen. Jännittävää kyllä, onneksi kaikki tapahtuu nyt niin nopsaan ettei ehdi kovin pitkään tässä kärsimättömänä täristä.
 
Miten sulla meni siirto? :)

Mä kävin tänään sekä lapsettomuushoitolääkärilla sopimassa seuraavasta PAS:ista sekä sen jälkeen endometrioosilääkärillä.
Tuli endometrioosi diagnoosi. Sekä lapsettomuushoitoihin pystytään ottamaan huomioon endo. Yleensä letrozolilla. Mullakin siis tulee kierron alkuun hieman isomoi letrozol annos kp2 lähtien joka toinen päivä 1 x 2,5mg ja joka toinen päivä 2 x 2,5mg ja viiden päivän ajan. Sitten ultrataan ja kattotaan miten munarakkula etenee. Ovulaation varmistamiseks tulee irrotuspiikki ja siitä 168 tunnin päästä olis blaston siirto. Jos näyttää siltä, että ovulaatio osuis maanantaille tai tiistaille, niin otetaan jarrupiikki, jotta siirto tapahtuu viikolla. Klinikka ei ole viikonloppuna auki. Ja kun mulla on tehty kohdun oikea-aikaisuus testi, niin lääkäri ei halua siirtoa väärään aikaan tehdä. Mikä on tietty hyvä!

Suunnitelma kuullostaa kivalta ja endo spesialisti oli mielissään että siirtoon otetaan noi letrot, kun se auttaa endon hillitsemisessä ja vähentää tulehdusmarkkereita ja kohdun sisäistä tulehdusta.
Huono juttu on se, että mulla on pientä epäilyä adenomyoosista. Eli jotain sinne suuntaan mutta tosi pientä. Se nyt aiheuttaa mulle ahdistusta, koska nostaa keskenmenoriskiä vielä edelleen. :sad001 Ultrassa ei näkynyt endoa, että on sitten sitä syvää laatua.
Mutta, näillä nyt eteenpäin ja KP2:sta odotellessa.
 
@CherryRed onpa kiva että sait asioita eteenpäin ja hyvän kuuloisen suunnitelman! Endodiagnoosikin on tavallaan hyvä juttu, ei tarvitse ainakaan väitellä siitä enää lääkäreiden kanssa :banghead: Onko käsitystä missä päin syviä pesäkkeitä olisi, ilmeisesti ultralla niitä ei löydetty? En tiennytkään, että letrot ja endo on hyvä pari, ja siis ilmeisesti luonnollisen kierron PASista tässä puhumme kun ovista kuitenkin haetaan. Tuo adeno on kyllä mullekin mystinen juttu kun sitä nyt se yksi lääkäri heitti ilmaan, olen ihan kysymysmerkkinä sen osalta.

Kävin vanhasta tottumuksesta tuonne ivf-ketjuun jo kirjoittelemassa omat siirtokuulumiset. Eipä juuri kerrottavaa siitä, oli niin nopea in/out visiitti :hilarious: Vähän harmittaa, että limakalvosta ei sanottu mitään vaan päinvastoin sanottiin, että sitä ei tässä kohtaan enää katsella. Olisin kovasti halunnut tietää miltä se siirtohetkellä näytti kun oli niin myöhäinen ovulaatio. Myöskään alkiosta en saanut pahemmin lisätietoa muuta kuin näytti hyvältä, onko se normitapa, että laatuluokkaa ei kerrota? Noh, nyt vaan sitten odotellaan.. Tosin vähän on epäilevä olotila, sillä heti siirrosta lähdettyäni kirjaimellisesti klinikan käytävällä alkoi vatsakipu joka kesti sitten koko eilisen. Tänäänkin on vähän vatsatuntemuksia, ja mietityttää, että niinkö ne menkat sieltä jo puskevat (ei olisi sinänsä erikoista sillä kiertoni on viime aikoina ollut vain 22-25pvä myöhäisistä ovulaatioista huolimatta, ja siirto tehtiin kp24). Jos näin käy lugeista huolimatta nytkin, niin mielestäni se kertoo aika paljon siitä että oma kierto ei vaan toimi, ja siihen taas syyllinen on todennäköisesti endo. Eli, lääkkeellinen PAS ompi varmaan seuraavan yrityksen osalta järkevin jos tämä ei nyt onnistu..
 
Miten sulla meni siirto? :)

Mä kävin tänään sekä lapsettomuushoitolääkärilla sopimassa seuraavasta PAS:ista sekä sen jälkeen endometrioosilääkärillä.
Tuli endometrioosi diagnoosi. Sekä lapsettomuushoitoihin pystytään ottamaan huomioon endo. Yleensä letrozolilla. Mullakin siis tulee kierron alkuun hieman isomoi letrozol annos kp2 lähtien joka toinen päivä 1 x 2,5mg ja joka toinen päivä 2 x 2,5mg ja viiden päivän ajan. Sitten ultrataan ja kattotaan miten munarakkula etenee. Ovulaation varmistamiseks tulee irrotuspiikki ja siitä 168 tunnin päästä olis blaston siirto. Jos näyttää siltä, että ovulaatio osuis maanantaille tai tiistaille, niin otetaan jarrupiikki, jotta siirto tapahtuu viikolla. Klinikka ei ole viikonloppuna auki. Ja kun mulla on tehty kohdun oikea-aikaisuus testi, niin lääkäri ei halua siirtoa väärään aikaan tehdä. Mikä on tietty hyvä!

Suunnitelma kuullostaa kivalta ja endo spesialisti oli mielissään että siirtoon otetaan noi letrot, kun se auttaa endon hillitsemisessä ja vähentää tulehdusmarkkereita ja kohdun sisäistä tulehdusta.
Huono juttu on se, että mulla on pientä epäilyä adenomyoosista. Eli jotain sinne suuntaan mutta tosi pientä. Se nyt aiheuttaa mulle ahdistusta, koska nostaa keskenmenoriskiä vielä edelleen. :sad001 Ultrassa ei näkynyt endoa, että on sitten sitä syvää laatua.
Mutta, näillä nyt eteenpäin ja KP2:sta odotellessa.

Mulla myös vähän endoa ja en tosiaan tiennyt, että letrot auttaa siinä :wideyed: mullehan ne aloitettiin siksi, kun ovulaatiota ei tullut punktion jälkeen. Mietin vain, auttoikohan ne niin hyvin myös raskautumiseen myös tuolta endon kantilta, koska ensimmäinen siirto toi plussan.

Mulla myös selkeä diagnoosi adenomyoosista, mutta vältyin keskenmenolta. En ees tiennyt että voi vaikuttaa.. keskenmenoa stressasin tosi paljon, koska meidän suvun naisilla kaikilla 1-2 keskenmenoa elämänsä aikana (mummu, äiti, tädit, serkut jne). Mulle kokeiltiin metformiinia estolääkkeenä tietäen tämän sukurasitteen, mutta siitä tuli sivuoireita ja jouduin lopettamaan. Metut siis otettiin käyttöön jo ennen plussaa, kesken hoitojen.
 
Mäki tuun tänne kirjoittamaa. Laitettiin 3päiväinen top alkio tiistaina. 1.IVF 1. PAS Ja tänään pitäisi pistää gonapeptyl. Minua kiinnostaisi tietää, että millä lailla se auttaa kiinnittymiseen ku en oikee tietoa ole löytänyt? Meillä pakkasessa vielä hyvi alkioita. Olo on aika normaalia mitä nyt keltarauhashormonilääke väsyttää. Kokoaja sitä miettii tapahtuukohan mitään. :sad001 nyt vasta pp3 menossa ja sais jo testata pp10. Tätä pientä ihmettä on odotettu vuosia. Milloin olisi meidän vuoro? Onko jollaki muulla lämmöt noussu alkiosiirron jälkeen kun mulla niin kävi päivä alkiosiirron jälkeen.
 
Muokattu viimeksi:
Tänään pp7, tein testin. Haamu tuli.... Nyt vaan toivotaan että kestää.. ❤️ 1.9 virallinen testipäivä.
 
Miten sulla meni siirto? :)

Mä kävin tänään sekä lapsettomuushoitolääkärilla sopimassa seuraavasta PAS:ista sekä sen jälkeen endometrioosilääkärillä.
Tuli endometrioosi diagnoosi. Sekä lapsettomuushoitoihin pystytään ottamaan huomioon endo. Yleensä letrozolilla. Mullakin siis tulee kierron alkuun hieman isomoi letrozol annos kp2 lähtien joka toinen päivä 1 x 2,5mg ja joka toinen päivä 2 x 2,5mg ja viiden päivän ajan. Sitten ultrataan ja kattotaan miten munarakkula etenee. Ovulaation varmistamiseks tulee irrotuspiikki ja siitä 168 tunnin päästä olis blaston siirto. Jos näyttää siltä, että ovulaatio osuis maanantaille tai tiistaille, niin otetaan jarrupiikki, jotta siirto tapahtuu viikolla. Klinikka ei ole viikonloppuna auki. Ja kun mulla on tehty kohdun oikea-aikaisuus testi, niin lääkäri ei halua siirtoa väärään aikaan tehdä. Mikä on tietty hyvä!

Suunnitelma kuullostaa kivalta ja endo spesialisti oli mielissään että siirtoon otetaan noi letrot, kun se auttaa endon hillitsemisessä ja vähentää tulehdusmarkkereita ja kohdun sisäistä tulehdusta.
Huono juttu on se, että mulla on pientä epäilyä adenomyoosista. Eli jotain sinne suuntaan mutta tosi pientä. Se nyt aiheuttaa mulle ahdistusta, koska nostaa keskenmenoriskiä vielä edelleen. :sad001 Ultrassa ei näkynyt endoa, että on sitten sitä syvää laatua.
Mutta, näillä nyt eteenpäin ja KP2:sta odotellessa.

Hei, mulla myös endo/ade, mulla virallinen diagnoosi on kohdun sisäinen endometrioosi.. mun kohdun seinämä on paksuuntunut ja kohtu vääntynyt S-kirjaimen muotoon joka vaikeuttaa kiinnittymistä:sorry: hoidot julkisella puolella, edellinen siirto oli viime to (19.8) pakkaseen jäi vielä kaksi alkiota.. lääkäri oli sitä mieltä että nyt siirretään kaikki alkiot mitä tästä ekasta ivfstä saatiin ja sitten kun joudutaan uudestaan jonoon niin hoidetaan endoa noin kolme kuukautta, lääkkeeksi ehdotti minipillerit+ letrot koska ne letrot kuulemma antaa hyvän hoito vasteen endolle.. nyt jälkikäteen miettin et oliskohan hyötyä syödä vaikka pientä annosta kortisonia jos se laskisi tulehdustao_O tai kuten sinulle oli määrätty, syödä letroja alku kierto :pompus:
 
Mäki tuun tänne kirjoittamaa. Laitettiin 3päiväinen top alkio tiistaina. 1.IVF 1. PAS Ja tänään pitäisi pistää gonapeptyl. Minua kiinnostaisi tietää, että millä lailla se auttaa kiinnittymiseen ku en oikee tietoa ole löytänyt? Meillä pakkasessa vielä hyvi alkioita. Olo on aika normaalia mitä nyt keltarauhashormonilääke väsyttää. Kokoaja sitä miettii tapahtuukohan mitään. :sad001 nyt vasta pp3 menossa ja sais jo testata pp10. Tätä pientä ihmettä on odotettu vuosia. Milloin olisi meidän vuoro? Onko jollaki muulla lämmöt noussu alkiosiirron jälkeen kun mulla niin kävi päivä alkiosiirron jälkeen.

Hei mehän mennään sitten ihan samoissa päivissä! tänään pp3 kun tiistaina siirrettiin meilläkin. Se oli 5pväinen blasto, samoin minulla eka ivf ja eka PAS, ei päästy tuoresiirtoon keväällä joten tää on ihan eka siirto. Jännä miten erilaisia nää testausajankohtaohjeet on, varsinkin jos teillä oli 3. pvän ikäinen alkio kun jostain luin, että blasto kiinnittyy 1-2 pvää siirrosta ja nuoremmat alkiot vähän myöhemmin. eikös toi pp10 ole jo ensi perjantai? Meillä sanottiin vasta sen jälkeinen tiistai testipäiväksi ja meillä tosiaan blasto kyydissä, mutta ajattelin ehkä uskaltautua ensi vkolla jossain kohtaa testailemaan..

Minulla tuo lugesteron ei alkuun juuri tuntunut missään, mutta nyt on kyllä tämä viikko ollut päivittäin vatsa- ja nivuskipua, ja vessassa saa isommalla hädällä käydä kyllä paljon useammin kuin normaalisti. Jännä miten toisia väsyttää tuo keltarauhashormoni kuten Sofia_ mainitsit sinulla olevan, itse heräsin viime yönä klo 04 ja valvoin pari tuntia kun ei tullut uni millään, minulle ei yleensä tapahdu tuollaista vaan päinvastoin pystyn hyvin jatkaa unia jos vaikka herään käymään vessassa yöllä, joten varmaankin keltarauhashormonin seurausta. En millään jaksa uskoa että mikään näistä menisi alkion kiinnittymisen piikkiin, sillä nyt vasta pp3 tosiaan menossa.
 
Onnea matkaan piinapäiviin siirrossa käynneille! :smiley-angelic003

Ps: mullakin alkoi vatsajomotus jo heti siirron jälkeen, ekat kipuilut tunsin jo siinä samalla kun lääkäri ja hoitaja kirjailivat papereitani.. mutta mulla ainakin povasi hyvää, siirto onnistui.

pp 7 sain minäkin ekan haamun, vahvistumista haamulaiselle! :)
 
Onnea matkaan piinapäiviin siirrossa käynneille! :smiley-angelic003

Ps: mullakin alkoi vatsajomotus jo heti siirron jälkeen, ekat kipuilut tunsin jo siinä samalla kun lääkäri ja hoitaja kirjailivat papereitani.. mutta mulla ainakin povasi hyvää, siirto onnistui.

pp 7 sain minäkin ekan haamun, vahvistumista haamulaiselle! :)

Kiitos elo! Minullakin alkoi vatsajomotus kirjaimellisesti sillä hetkellä kun pöydältä kipusin alas ja lähdin kävelemään :grin Mutta mutta, yritän olla näistä ylitulkitsematta sillä tosiaan luget ja endo molemmat voi aiheuttaa ihan samoja asioita, endo aiheuttaa minulla tunnetusti joka päivä jos jonkinlaista jomotusta alakerrassa.
 
Hei mehän mennään sitten ihan samoissa päivissä! tänään pp3 kun tiistaina siirrettiin meilläkin. Se oli 5pväinen blasto, samoin minulla eka ivf ja eka PAS, ei päästy tuoresiirtoon keväällä joten tää on ihan eka siirto. Jännä miten erilaisia nää testausajankohtaohjeet on, varsinkin jos teillä oli 3. pvän ikäinen alkio kun jostain luin, että blasto kiinnittyy 1-2 pvää siirrosta ja nuoremmat alkiot vähän myöhemmin. eikös toi pp10 ole jo ensi perjantai? Meillä sanottiin vasta sen jälkeinen tiistai testipäiväksi ja meillä tosiaan blasto kyydissä, mutta ajattelin ehkä uskaltautua ensi vkolla jossain kohtaa testailemaan..

Minulla tuo lugesteron ei alkuun juuri tuntunut missään, mutta nyt on kyllä tämä viikko ollut päivittäin vatsa- ja nivuskipua, ja vessassa saa isommalla hädällä käydä kyllä paljon useammin kuin normaalisti. Jännä miten toisia väsyttää tuo keltarauhashormoni kuten Sofia_ mainitsit sinulla olevan, itse heräsin viime yönä klo 04 ja valvoin pari tuntia kun ei tullut uni millään, minulle ei yleensä tapahdu tuollaista vaan päinvastoin pystyn hyvin jatkaa unia jos vaikka herään käymään vessassa yöllä, joten varmaankin keltarauhashormonin seurausta. En millään jaksa uskoa että mikään näistä menisi alkion kiinnittymisen piikkiin, sillä nyt vasta pp3 tosiaan menossa.

Sitä mäki vähä ihmettelin, mut jos ei sillo näy mitää testissä ni siitä vielä 4 päivää ja ilmoittaa tulos. Mut mulla normaalisti tohon aikaa on jo vuotoa. Mekään ei päästy tuoresiirtoo. Mut iha hyvä oli oottaa ku olin aika turvoksissa. Mulla on emätinpuikko nimeltään cyclogest. Nyt oon kyl kahtena aamuna heräny klo5. Mullaki on tota pissatus oloa välillä. Ihan yksillöllistä se on et kenellä ne raskausoireet alkaa ajoissa ja kenellä ei. Saas nähä kui käy, kovasti tsemppiä sulle. :)
 
Hei, mulla myös endo/ade, mulla virallinen diagnoosi on kohdun sisäinen endometrioosi.. mun kohdun seinämä on paksuuntunut ja kohtu vääntynyt S-kirjaimen muotoon joka vaikeuttaa kiinnittymistä:sorry: hoidot julkisella puolella, edellinen siirto oli viime to (19.8) pakkaseen jäi vielä kaksi alkiota.. lääkäri oli sitä mieltä että nyt siirretään kaikki alkiot mitä tästä ekasta ivfstä saatiin ja sitten kun joudutaan uudestaan jonoon niin hoidetaan endoa noin kolme kuukautta, lääkkeeksi ehdotti minipillerit+ letrot koska ne letrot kuulemma antaa hyvän hoito vasteen endolle.. nyt jälkikäteen miettin et oliskohan hyötyä syödä vaikka pientä annosta kortisonia jos se laskisi tulehdustao_O tai kuten sinulle oli määrätty, syödä letroja alku kierto :pompus:

Hyvä, että puhuvat sulle että ottavat väliin korjaavat/kuivattelevat 3kk ja sitten vasta uuteen IVF:ään. Oispa mullekin tehty niin. Just oli 3kk tauko, mutta lomatuuraaja lääkäri ei selkeästi osannut ajatella endon hoitoa kunnolla ja määräsi vain tulehduskipulääkettä eikä ajatellut ehkäistä leviämistä. Jälkeenpäin turhauttaa, kun en ollut itse lukenut vielä 3kk sitten niin paljon endosta koska isommat oireet tuli mulla vasta Kesäkuun punktion jälkeen.

Mä kysyin Tiistain käynnillä kortisonista ja lääkäri sanoi ettei hän mun kohdalla näe siinä järkeä. Ilmeisesti mulla näkyy endo olevan vielä "alussa" eli kohdussa ei paljon mitään muutosta ja muut paikat näyttää normaaleilta eli on syvää endoa. Tulehdusarvot on mulla tosi matalat aina (syön vhh ruokavaliota niin pitää tulehdusta alhaalla normaalisti). Sanoi että tässä tilanteessa tulis enemmän haittavaikutuksia, kun hyötyä. Mutta jos sulla on jo pidemmälle edennyt endo niin voisit hyötyä kortisonista. Kannattaa ottaa se kysymyslistalle jo ennen seuraavaa IVF:ää. Eikö julkisella pysty laittamaan kysymyksiä omakannan tai jonkun kanavan kautta? Vois olla hyödyllistä aloittaa siellä keskustelu, tai sitten ottaa vaikka puhelinkonsultaatio, jos niitä saa julkiselta.
Yksityisellä on se hyvä että niin paljon kun haluat jutella niin saat arata aikoja. Kaikki ne tietysti maksaa jonkun verran.
 
Takaisin
Top