Pakastealkion siirto (PAS)

Täällä pitäis olla kyydissä 4pv ikäinen alkio mut onkin 6pv ikäinen. Eilen piti ottaa sulamaan 3pv ikäinen ja tänään siirtää, mutta olivatkin vahingossa ottaneet tänään sulamaan meidän ainoan blaston, joka on 6pv ikäinen 😭 mitä siinä sit voi muuta tehdä kuin siirtää. Lääkäri yritti kovasti tsempata että kuulemma Amerikassa siirretään monesti näin ja että hyvät mahdollisuudet tällä on onnistua mut jäi kyllä hyvin epäileväinen fiilis ja harmittaa hirveästi. En käsitä miten näin voi käydä. Inhimillisiä virheitä joo sattuu mut ei sais sattua tällaisessa tilanteessa. Meille jäi nyt pakkaseen kaksi kolmepäiväistä ja uutta hoitokierrosta ei enää julkisella saada, joten ei oo varaa virheisiin. Mulla on tänään kp15, ja kyydissä 6pv ikäinen alkio. Normaalisti ovis tulee n. 12pv tienoilla joten tuntui et se ovitrellekin laitettiin vähän liian aikaisin.

Eipä siis oo oikein toiveikkaat fiilikset. Oisko kenelläkään kokemuksia vastaavasta tai tietoa, et siirretäänkö oikeasti 6pv ja 4pv alkioita Amerikassa samoina päivinä?

Lauantaina laiton siis ovitrellen ja tönään torstaina siirrettiin 6pv ikäinen alkio.

Mikä päivä toi ovitrellen pistopäivä on verrattuna siihen kun saa positiivisen ovistestin? Yritän viime siirtokertaan verrata.

Muokattu viimeksi:
Täällä pitäis olla kyydissä 4pv ikäinen alkio mut onkin 6pv ikäinen. Eilen piti ottaa sulamaan 3pv ikäinen ja tänään siirtää, mutta olivatkin vahingossa ottaneet tänään sulamaan meidän ainoan blaston, joka on 6pv ikäinen 😭 mitä siinä sit voi muuta tehdä kuin siirtää. Lääkäri yritti kovasti tsempata että kuulemma Amerikassa siirretään monesti näin ja että hyvät mahdollisuudet tällä on onnistua mut jäi kyllä hyvin epäileväinen fiilis ja harmittaa hirveästi. En käsitä miten näin voi käydä. Inhimillisiä virheitä joo sattuu mut ei sais sattua tällaisessa tilanteessa. Meille jäi nyt pakkaseen kaksi kolmepäiväistä ja uutta hoitokierrosta ei enää julkisella saada, joten ei oo varaa virheisiin. Mulla on tänään kp15, ja kyydissä 6pv ikäinen alkio. Normaalisti ovis tulee n. 12pv tienoilla joten tuntui et se ovitrellekin laitettiin vähän liian aikaisin.

Eipä siis oo oikein toiveikkaat fiilikset. Oisko kenelläkään kokemuksia vastaavasta tai tietoa, et siirretäänkö oikeasti 6pv ja 4pv alkioita Amerikassa samoina päivinä?
Voi, ymmärrän tunteen! 🥺 Mutta toivottavasti silti pallero tarraa kiinni ja pysyy kyydissä! 🌈🌈🌈

Heippa kaikki kanssa passittelijat! Täällä on 4pv ikäinen nyt kyytissä, taikauskoisena oon just mäkkärin autokaistalla hakemassa ranskalaisia 🤣 sain myös oikeita kiinnittymistä tukeviakin OIKEITA lääkkeitä. Kuten gonapeptyl ja ruinaamalla cyclogestit. Testipäivä 1.2, mutta en jaksa oottaa ihan sinne asti (ehkä)

TSEMPPIÄ ovulaatio- tai raskaustestin odottelijoille. Yritetään ottaa rennosti 🫣
Saanko kysellä että mikä mäkkärin Ranu juttu että pitääkö itse ens siirrosta kurvailla mäkkärin kautta takas töihin 😇🤣

@Onnenomena kiitos tsempeistä.

Viime siirron jälkeen laitoin tukilääkkeet illalla ennen nukkumaanmenoa (22-23) ja aamulla herättyä (7-7.30). Pitäiskö mieluummin jäädä 12h väli? Mietin pitäiskö nyt yrittää laittaa tuo illan lääke jo aiemmin, vai onko väliä. Unohdin kysyä lääkäriltä.

MUOKS. Ja toinen kysymys viel 😅 onko jollain tullut pientä verenvuotoa siirron jälkeen? Mulla ei oo ennen tullut, niin ihmettelen. Pyyhittäessä tullut vaan tähän asti.

Muokattu viimeksi:
@Onnenomena kiitos tsempeistä.

Viime siirron jälkeen laitoin tukilääkkeet illalla ennen nukkumaanmenoa (22-23) ja aamulla herättyä (7-7.30). Pitäiskö mieluummin jäädä 12h väli? Mietin pitäiskö nyt yrittää laittaa tuo illan lääke jo aiemmin, vai onko väliä. Unohdin kysyä lääkäriltä.

MUOKS. Ja toinen kysymys viel 😅 onko jollain tullut pientä verenvuotoa siirron jälkeen? Mulla ei oo ennen tullut, niin ihmettelen. Pyyhittäessä tullut vaan tähän asti.
Mä kysyin tukilääkkeen laitosta viimeksi. Sillon lääkäri kysyi et miten ajattelin toimia. Sanoin et laitan illalla lääkkeen klo 20.30-21 ja aamulla klo 6.30. Se aikaväli oli ainakin ok.

Ja mulla on tullut plussaan johtaneista siirtoiltoina verta. Negakierrossa näin ei ollut. 😊

Onpa todella kurjaa😣 kai tuosta voisi jo jonkun virallisen valituksenkin tehdä jollekin taholle. Meillä meinas kanssa viime kierrossa käydä vääräpäiväisen alkion siirto, mut sairaala oli korjannutkin sen mun vastaanottokäynnin jälkeen. Valitin jo siitäkin sanallisesti, koska jäin stressaamaan ihan hirveesti asiaa, kun alun perin puhuttiin 5-päiväisen siirrosta ja sit olikin 4-päiväinen aamulla otettu sulamaan ja tietty googlasin taas netin ympäri näistä siirtopäivistä..
Mä toivon kuitenkin todella, että tästä huolimatta teillä siirto onnistuisi. Enkä usko, et lääkäri mitään sinulle valehtelisi tuosta amerikan meiningistä, ulkomaillahan tehdään näitä hoitoja muutenkin enemmän yksilöllisemmin ja soveltaen kuin Suomessa.

Keltarauhastukeen vielä: mä laitoin cyclogestit viimeks joskus klo20-21 ja aamulla klo 6, ja aamullakin hädin tuskin sen 20 minuuttii pystyin olemaan makuullaan, hyvät arvot tästä huolimatta oli. Gyneltä kysyin tätä ja se oli kanssa sitä mieltä et ihan riittävä väli oli.

Tsemppiä tosi paljon sinulle ja myös kaikille muille tähän kiertoon ja testailuihin!

Hei, liityn mukaan keskusteluun. Keskustelun kahlaaminen vielä kesken, kommentoin muiden asioita jahka pääsen kärryille :smiling-eyes:

Kävin eilen juuri suunnittelukäynnillä seuraavaa PAS vasten. Oma tausta lyhyesti:

-Ikää mulla ja miehellä 37v
-Lapsettomuuden syy PCOS>amenorrea, joka löytyi sattumalöydöksenä n. 25-vuotiaana. En ovuloi luomusti luultavasti ollenkaan.
-Ovumiaan hoitoon 2016
-Takana 2x IVF, mentiin suoraan siihen kun OI:lle ei tullut mitään vastetta. Tehty vuosien mittaan 6x PAS, joista kaksi ihanaa lasta (-18 ja -20) syntynyt :red-heart: Nyt tavoitteena kolmas lapsi.
-Kolme hyvälaatuista alkiota vielä pakkasessa

Ovumiassa oma tuttu lääkäri oli vastassa ja sinne menin hyvillä mielin. Koska omaa kiertoa ei ole, otetaan nyt 1-2 kk ajaksi estrogeenilääke Provera käyttöön ja toiveena saada ainakin yksi, mieluummin kaksi, vuotoa aikaan. Sitten siirto maalis-huhtikuussa. Siirtoihin aiempien kertojen mallin mukaan alustavasti Estradot laastari+lugesteron.

Alkuajatus siten, että käytetään nämä kolme alkiota ja sitten harkitaan lähdetäänkö uudelle IVF-kierrokselle. Toivoisin, että ei, koska ikää alkaa tulla ja nyt alkiot ovat 27-vuotiaana minulta kerätty.

Tsemppiä hirveästi kaikille näin yleisesti. Tämä vertaistuki on kyllä upein asia, mikä auttaa tässä suossa rämpimiseen!

t. MyMa

Jos tästä ei sulla raskaus ala (tai oikeastaan vaikka alkaisikin) niin tee tästä valitus. Potilasasiavastaavaan yhteys, sekä yksityisen että julkisen asiat hoitaa hyvinvointialueen vastaava.

Jos kyseessä on julkinen, niin hva sivuilta voi suoraan löytyä tähän lomake (ainakin Pirhalla on). Näistä tehdään myös tilastoa ja kehitetään prosesseja niin, että tällaiset voitaisiin estää.

Mielestäni sinun tapauksessasi olisi ihan perusteltua myös yrittää jopa vaatia uutta hoitoa tätä korvaamaan. Juuri kuten sanoit, että virheisiin ei ole varaa.

Tarrasukkia joka tapauksessa 💕

Positiivinen ongelma, että täällä on niin monta aktiivista ketjua, että ei oikein tiedä, mihin osallistuisi! Meillä toivottavasti PAS ensi viikolla, mutta nyt ultrassa oli kohtuun ilmestynyt nestettä ja pitää jännittää vielä melkein viikko, että onko se kadonnut sieltä vai ei... Jos ei katoa niin ei päästä siirtoon. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Mihinkään selkeästi verta vuotavaan kohtuun en lähtisi siirtämään alkioita. Täällä oli siitä puhe niin kokemusta löytyy siitäkin, kerran keskeytettiin PAS-kierto siihen, kun menkkojen jälkeen alkoi tiputtelua ja toisella kertaa jatkettiin, kun tiputtelu kerran loppui, mutta ei tullut siitä tulosta.

Meillä on taustalla yksi onnistunut PAS yksityiseltä ja nyt julkisella tehdään aivan samalla kaavalla kuin yksityisellä. Mikä on sikäli ihanaa, että mitään lääkkeitä ei tarvitse ruinata (Huh tässä pelkässä passissa käytössä laskujeni mukaan kuusi eri lääkettä), mutta tuntuu että eivät myöskään uhraa omia ajatuksia hoitoon vaan mennään vaan valmiin sabluunan mukaan. Voi kunpa toivoisin, että siirtoon päästäisiin🤩

Ja ainiin mulla ollut AINA Ovitrelle hoidoissa, insseissä ja alkionsiirroissa, yksityisellä ja julkisella, vaikka omakin ovulaatio tulee hyvinkin tarkasti🤷🏼 Tänään oli kaksi follia jo 20 mm ja ovistesti nega. Vitsailin tässä miehelle, et miten ois kolmoset. Lääkäri ei sanonut mitään seksistä ja ihan tosissani mietin, että kandeiskohan heidän varoittaa monikkoraskauden mahiksesta? Vai ollaanko jo niin toivottomia tapauksia, että luonuraskauteen ei uskota🤔 Tosin ei kyllä seksikään kiinnostele, siitä on tämä lapsettomuus ikävä kyllä pitänyt huolta.

@Kaihonkukka Meillä oli ivf-kierrossa nestesirppi kohdussa, gynen mukaan korkeista estrogeenitasoista johtuvaa. Punktiosta 4 päivän kuluttua nestesirppi oli kadonnut, mutta siirtoon ei hyperin vuoksi päästy.
Meillä oli kanssa 2 potentiaalista follikkelia ultrassa maanantaina ja lääkäri ei antanut mitään yhdyntäkieltoa, vaikka kysyin. Sanoi vaan, että kaksosraskausriski olemassa (ja siis PAS kyseessä)😅

@Kaihonkukka Meillä oli ivf-kierrossa nestesirppi kohdussa, gynen mukaan korkeista estrogeenitasoista johtuvaa. Punktiosta 4 päivän kuluttua nestesirppi oli kadonnut, mutta siirtoon ei hyperin vuoksi päästy.
Meillä oli kanssa 2 potentiaalista follikkelia ultrassa maanantaina ja lääkäri ei antanut mitään yhdyntäkieltoa, vaikka kysyin. Sanoi vaan, että kaksosraskausriski olemassa (ja siis PAS kyseessä)😅
Eiks sit oo jo melkein kolmoisraskausriski yhtälailla? 😋 Ja kiitos kommentista! Mä en tajunnut kyseenalaistaa, et oisko tuoresiirtoon voitu mennä, jos neste olisi kadonnut, mutta siitä vaihtoehdosta ei puhuttu.

Eiks sit oo jo melkein kolmoisraskausriski yhtälailla? 😋 Ja kiitos kommentista! Mä en tajunnut kyseenalaistaa, et oisko tuoresiirtoon voitu mennä, jos neste olisi kadonnut, mutta siitä vaihtoehdosta ei puhuttu.
No samaa mäkin mietin tuohon monikkoraskausriskiin liittyen, mut luulen, että lääkärit vastaa tilastojen perusteella, eli kolmosraskaus olisi aika epätodennäköistä jo. Me mennään riskillä, kun nyt on niin paljon nähty vaivaa, että on päästy edes yrittämään, niin koittaa maksimoida ne mahdollisuudet😅
Tuosta sirpistä vielä piti sanoa, että meillä tosiaan ihan painotettiin, että se voi kadota sieltä ja siirto onnistua. Toivottavasti siis teiltäkin katoaa ja pääsette siirtoon😊

Ei tulis kyllä mieleen ehkäistä kun ei oo vauvaa tullut kahdeksaan vuoteen, vaikka ehkäisyä ei oo ollut 😅 (paitsi siis hoidolla on lapsia saatu). täällä siis kans normimeiningillä ovulaatioaika vaikka alkio siirrettiinkin.

Ja tosiaan meinasin tehdä kyllä jonkun huomautuksen, jos tämä alkio ei tartu kiinni. Jotain ”korvausta” vois vaatia, mutta en kyllä tiedä mikä se olisi. Tuntuu, ettei jaksettaisi uutta IVF-kierrosta vaikka sellainen tarjottaisiin. Olisikohan jotain apukeinoa PASiin, jota ei yleensä julkisella tarjota, mut jota vois korvaukseksi kysyä tulevaan kahteen mahdolliseen siirtoon, jotta mahdollisuudet ois mahdollisimman hyvät?

No samaa mäkin mietin tuohon monikkoraskausriskiin liittyen, mut luulen, että lääkärit vastaa tilastojen perusteella, eli kolmosraskaus olisi aika epätodennäköistä jo. Me mennään riskillä, kun nyt on niin paljon nähty vaivaa, että on päästy edes yrittämään, niin koittaa maksimoida ne mahdollisuudet😅
Tuosta sirpistä vielä piti sanoa, että meillä tosiaan ihan painotettiin, että se voi kadota sieltä ja siirto onnistua. Toivottavasti siis teiltäkin katoaa ja pääsette siirtoon😊
Joo meillekin sanoi että yli puolella se katoaa ja onkin tosiaan kontrolliultra ennen siirtopäivää. Onpahan ravaamista!

Saanko kysellä että mikä mäkkärin Ranu juttu että pitääkö itse ens siirrosta kurvailla mäkkärin kautta takas töihin 😇🤣

Joku yksisarvisterapiaan rinnastettava, mutta tulee ainaki itelle hyvä fiilis XD ja sehän varmana voi auttaa!

Tein niin sekä tuoresiirrossa ja ekassa passissa. Molemmista lähti raskaus, mutta passista tuli lapsi. Nytpä selviää auttoko vielä kolmannen kerran.

Ps. Ei kyllä yhtään tunnu että ois mitään elämää missään. dpo6 ja tänään laitoin gonapeptylin. Vitsit se oliki melko iso määrä tunkea vatsamakkaraan, mutta kyllä se sinne meni ku hiljokseltaan paino mäntää pohjaan. Järkyttävät hikoilut ainaki puskee noista terolut+paikallinen keltarauhastuki. Pitää ens viikolla töihin viedä dödö että saa keskellä päivää pestä ja laittaa uudet suojat

Olisikohan jotain apukeinoa PASiin, jota ei yleensä julkisella tarjota, mut jota vois korvaukseksi kysyä tulevaan kahteen mahdolliseen siirtoon, jotta mahdollisuudet ois mahdollisimman hyvät?
en nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat apukeinolla. Voit ainaki tehdä ilmoituksen potilasasiamiehelle, hän varmaan osaa kertoa paremmin

Joku yksisarvisterapiaan rinnastettava, mutta tulee ainaki itelle hyvä fiilis XD ja sehän varmana voi auttaa!

Tein niin sekä tuoresiirrossa ja ekassa passissa. Molemmista lähti raskaus, mutta passista tuli lapsi. Nytpä selviää auttoko vielä kolmannen kerran.

Ps. Ei kyllä yhtään tunnu että ois mitään elämää missään. dpo6 ja tänään laitoin gonapeptylin. Vitsit se oliki melko iso määrä tunkea vatsamakkaraan, mutta kyllä se sinne meni ku hiljokseltaan paino mäntää pohjaan. Järkyttävät hikoilut ainaki puskee noista terolut+paikallinen keltarauhastuki. Pitää ens viikolla töihin viedä dödö että saa keskellä päivää pestä ja laittaa uudet suojat

en nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat apukeinolla. Voit ainaki tehdä ilmoituksen potilasasiamiehelle, hän varmaan osaa kertoa paremmin
En oikein tiedä itsekään mitä tarkoitan. Joku testi/lääke, joita yksityisellä voidaan teettää, jotta siirrossa ois kaikkein parhaimmat mahikset mutta jota julkisella puolella ei tehdä yleensä (kustannussyistä). En tiedä onko mitään tällaista kun ollaan vaan julkisella käyty.

Mäkin laitoin gonapeptylin tänään. Mahaa on nipistellyt eilisestä alkaen kovasti mut muuta oiretta ei oo.

Olisikohan jotain apukeinoa PASiin, jota ei yleensä julkisella tarjota, mut jota vois korvaukseksi kysyä tulevaan kahteen mahdolliseen siirtoon, jotta mahdollisuudet ois mahdollisimman hyvät?
Mä joskus keräsin näitä apukeinoja ylös olikohan tästä vai ivf 2022-keskustelusta, kun itse käytiin siirroissa, mutta niille ei sitten tullutkaan tarvetta, joten kaikkia en muista. Mutta ainakin alkiokuoren avaus ja alkioliima, kohdunlimakalvon scratching, ERA- ja EMMA-testit sekä aspiriini. Gonapeptyl sulla taisikin jo olla kiinnittymisen tukena?

Mä joskus keräsin näitä apukeinoja ylös olikohan tästä vai ivf 2022-keskustelusta, kun itse käytiin siirroissa, mutta niille ei sitten tullutkaan tarvetta, joten kaikkia en muista. Mutta ainakin alkiokuoren avaus ja alkioliima, kohdunlimakalvon scratching, ERA- ja EMMA-testit sekä aspiriini. Gonapeptyl sulla taisikin jo olla kiinnittymisen tukena?
Joo Gonapeptyl oli. Kiitos vinkeistä. Otan nää keskusteluun jos tarvii 😊

Takaisin