Pakastealkion siirto (PAS)

Missä vaiheessa siirron jälkeen teidät on määrätty pistämään Gonapeptyl? Mua vähän mietityttää, kun oma lääkärini haluaa, että se pistetään heti alkionsiirron jälkeen. Sitten taas silloin, kun tulin esikoisesta raskaaksi, oma lääkärini oli lomalla ja sijaistava lääkäri määräsi pistämään seuraavana päivänä. Varmaan tämä on aika hienosäätöä, mutta silti mietityttää onko heti siirron jälkeen paras ajankohta.
Meillä on ollut ohjeistuksena seuraavana päivänä siirrosta.
 
Muokattu viimeksi:
Ymmärtääkseni gonapeptylin ajoituksen määrittää siirrettävän alkion vaihe. Johonkin dpo 6-7 sitä kaiketi haetaan?
 
Ok! Joo mietin vaan, kun luin, että sulle on tehty jo useampi pas. :) Itsellänikin kyllä tulee ovis, mutta siitä huolimatta omaan kiertoon ei ole onnistunut. Tiedän, että lääkärit nykyään suosii omaan kiertoon pas-hoitoja, mutta kaikilla se ei vain onnistu.

Täytyy ottaa tuo lääkkeellinen PAS puheeksi hoidonsuunnittelukäynnillä. Kiitos vinkistä
 
Meillä on ensimmäinen PAS ensi viikon torstaina (blasto). Zumenon-annostusta nostettiin 4x/pv. Perjantaina alkaa Lugesteron lisäksi 4x/pv ja Gonapeptyl annetaan siirtopäivänä klinikalla. Jännittävää! :smiley-angelic002
 
Meillä varmistui siirto ensi lauantaille. :) Siirretään blasto. Kohta pääsee taas piinailemaan, jännää!
 
Täällä viime torstaina siirrettiin 6pv ikäinen blasto. Nyt jännäillään, ja sunnuntaina saa testata.

Taustaa sen verran että takana tuorealkionsiirto sekä 3 passia. Yksi blasto enään pakastimessa odottamassa.
 
Rintojen aristus, väsymys, pahoinvointi... Kaikki mitä oli myös edellisessä yrityksessä. Vaikea sanoa, ei uskalla toivoa, kun pelottaa taas se pettymys.
 
Omaa napaa: Kävin tänään klinikalla tarkoituksena sopia milloin aloitan lääkityksen seuraavaa pas-hoitoa varten. Mulla siis tarkoituksena aloittaa n. viikko ovulaatiosta synarela (20.9.) ja sitten kuukautisten alettua zumenon (estrogeeni). Olikin hyvä, että oli tämä tarkastus, koska ultrassa näkyi yllättäen vielä jäänne follikkelista (hemorraginen kysta) heinäkuisesta ivf-hoidosta. Kuulemma saattaa liittyä siihen, kun mulla tuli varhainen km elokuun alussa, ettei tuo ollut vielä surkastunut pois. Joka tapauksessa sitä täytyy nyt vielä katsoa uudelleen ensi kierron alussa ja varmistaa, ettei sitä enää ole, ennenkuin aloitan zumenonin. Kuulemma se voisi jotenkin haitata seuraavassa hoidossa. Synarela on lääkärin mukaan siinä mielessä hyvä, että ei sitten haittaa, vaikkei pääsisi aloittamaan muuta lääkitystä heti kierron alusta. Joku täällä kysyi (olikohan tässä vai ivf-ketjussa) miksi ennen tuota synarela aloitusta on hyvä olla lääkärikäynti. Tässä nyt yksi esimerkki.

Seuraava pas ajoittuu meillä nyt siis varmaan jonnekin lokakuun puolivälin tienoille. Tuntuu kyllä aika kaukaiselta vielä, mutta sentään tässä alkaa pikkuhiljaa jotain tapahtua taas.
 
Mulle tehtiin kerran tämä kohdun raaputus ennen 3-päiväisen alkion siirtoa. Yksityisellä klinikalla olin. Valitettavasti ei omalla kohdallani tuottanut toivottua tulosta, eli raskautta.
Mielenkiintoinen tuo kohdun raaputus, en ole siitä aiemmin kuullutkaan. Millä perusteella se teillä tehtiin, oliko tiedossa että olisi mahdollisesti kiinnittymiseen liittyviä haasteita? Miten tuo toimenpide käytännössä tehdään, onko se yhtä aikaa siirron kanssa?
 
Mielenkiintoinen tuo kohdun raaputus, en ole siitä aiemmin kuullutkaan. Millä perusteella se teillä tehtiin, oliko tiedossa että olisi mahdollisesti kiinnittymiseen liittyviä haasteita? Miten tuo toimenpide käytännössä tehdään, onko se yhtä aikaa siirron kanssa?

Mulle oltiin tehty useampi alkionsiirto jo ilman yhtäkään plussaa (ei edes kiinnittymisyrityksiä), niin lääkäri ehdotti tuota kohdun raapaisua. Se tehtiin muistaakseni muutamaa päivää ennen siirtoa. Tuntui ehkä suunnilleen samalta, kuin papa-näytteen ottaminen, vähän epämukavampaa kyllä. Mutta toimenpide ei kestänyt kauan, eli sikäli ei ollut mitenkään paha. Jollain instrumentilla emättimen kautta siis tehtiin.

Edit: Muistin ihan väärin, toimenpide tehtiin jo kierron 8. päivänä, eli reilusti ennen siirtoa (ovis oli kp 16).
 
Muokattu viimeksi:
Mulle oltiin tehty useampi alkionsiirto jo ilman yhtäkään plussaa (ei edes kiinnittymisyrityksiä), niin lääkäri ehdotti tuota kohdun raapaisua. Se tehtiin muistaakseni muutamaa päivää ennen siirtoa. Tuntui ehkä suunnilleen samalta, kuin papa-näytteen ottaminen, vähän epämukavampaa kyllä. Mutta toimenpide ei kestänyt kauan, eli sikäli ei ollut mitenkään paha. Jollain instrumentilla emättimen kautta siis tehtiin.

Edit: Muistin ihan väärin, toimenpide tehtiin jo kierron 8. päivänä, eli reilusti ennen siirtoa (ovis oli kp 16).
Kiitos tiedosta! Hyvä tietää näitä erilaisia konsteja, jos joudutaan käymään läpi useampi siirto ilman onnistumista.
 
Onko kukaan kuullut että kohdun limakalvoa "raaputettaisiin" Suomessa, jotta alkio kiinnittyisi paremmin? :D Kaikkea sitä tehdään Jenkeissä! https://www.thedashofdarling.com/2017/02/frozen-embryo-transfer.html

Minulle ei ole tehty, mutta kiinnostaisi kovasti jos/kun IVF-vaiheeseen päästään. Kävin tammikuussa munatorvien aukiolotutkimuksessa ja kaikki oli ok, mutta toimenpide sattui ihan pirusti ja verta tuli aika paljon. Lääkäri sanoi, että verenvuoto johtui ilmeisesti siitä, että katetri oli raapaissut limakalvoa kun hän ei saanut sitä heti oikeaan paikkaan. Tulin toimenpiteen jälkeen heti raskaaksi ilman lääkkeitä (ensimmäiset lääkkeet sain vasta toukokuussa), mutta raskaus päättyi myöhemmin keskenmenoon. Oli ehkä sattuma, mutta mielelläni kokeilisin, varsinkin kun limakalvo on ollut turhan ohut ja raaputtaminen saattaa lukemani mukaan auttaa tähän ongelmaan.
 
Hirvee päänsärky ja oksettava olo. Sunnuntaina testi...
Onhan tämä nyt aika jännää taas, en uskaltanut vielä testiä tehdä, ois ehkä jo näyttänyt :woot:
 
Hirvee päänsärky ja oksettava olo. Sunnuntaina testi...
Onhan tämä nyt aika jännää taas, en uskaltanut vielä testiä tehdä, ois ehkä jo näyttänyt :woot:

Toivottavasti tulee plussa :smiley-angelic003

mä kans jätin tämän siirron alkuoireet seuraamatta, kun ekassa oli kaikkia oireita, mut ei raskautta. Lääketieteellinen PAS mulla. Nyt on ollut aivan totaalista aivojumiväsymystä, mitä viimeksi ei ollut. Mulle tuli varhainen hailura ma-ti aamuyönä, ja tänään oli vahvistunut paljon. Toivon et tää tarraa tiukasti mukana. :)
 
Niin ihanaa Elevine! :Heartred Nää onnistumiset antaa aina toivoa ja luottoa siihen, että ehkä mekin joskus onnistutaan. Oliko tää teillä siis eka vai toka pas? En nyt muista, oliko se eka siirto tuoresiirto.
 
Niin ihanaa Elevine! :Heartred Nää onnistumiset antaa aina toivoa ja luottoa siihen, että ehkä mekin joskus onnistutaan. Oliko tää teillä siis eka vai toka pas? En nyt muista, oliko se eka siirto tuoresiirto.

Kiitti, oon samaa mieltä toivosta! Tänään jo säikähdin vuotoa, mutta se oli kevyttä ja ruskeaa. Mitä lie olisi. Tämä oli toinen PAS, en tiedä oliko ivf vai icsi alkio, meil molempia. Tuoresiirtoa ei ollut. Neljä inssiä sitä ennen, joissa ei mitäään.
 
Mulle oltiin tehty useampi alkionsiirto jo ilman yhtäkään plussaa (ei edes kiinnittymisyrityksiä), niin lääkäri ehdotti tuota kohdun raapaisua. Se tehtiin muistaakseni muutamaa päivää ennen siirtoa. Tuntui ehkä suunnilleen samalta, kuin papa-näytteen ottaminen, vähän epämukavampaa kyllä. Mutta toimenpide ei kestänyt kauan, eli sikäli ei ollut mitenkään paha. Jollain instrumentilla emättimen kautta siis tehtiin.

Edit: Muistin ihan väärin, toimenpide tehtiin jo kierron 8. päivänä, eli reilusti ennen siirtoa (ovis oli kp 16).

Tämä raapaisu on hyvin mielenkiintoinen hoito. Ennen omaa biopsiaa mietin, että ehdotan sitä, jos ei yhtään hailakkaa viivakaan olis tullut seuraavasta PAS:ista. Olen lukenut muutaman lääketieteellisen tutkimuksen (vertaisarvioidun) ja osa näistä ei näe isompaa hyötyä ja osassa ihan pientä hyötyä niille, joilla on ollut jo monta tuloksetonta siirtoa. Isossa kuvassa siis tästä ollaan sitä mieltä että voi olla hyötyä tai sitten ei. fifty-fifty. Mutta tietysti itse sitä ajattelee, että jotain pitää kokeilla, että jotain joskus tapahtuisikin.

Osa tekee tuon raapaisun terävällä instrumentilla ja viillolla ja osa pipellellä eli biopsiapillillä. Kävin itse juuri pipelle biopsiassa ja nyt olen vuotanut 9 päivää putkeen sen jälkeen ja välillä niin että kauhistuttaa. En voisi kuvitella että jos reagoin näin vahvasti vuotamalla, että itsellä voisi mitenkään alkaa tällaisesta raskaus. Ei voi olla mitään limakalvoa jäljellä, vaikka mulla hieman paksuhko kuulema aina on (11m siirroissa). Että ehkä ei sittenkään ole mun juttu.

Tämä biopsia tehtiin 7 päivän päästä LH plussasta ja osa tuota raapaisua tehdään jopa 3 päivää kierron alusta ja Minnihiiri84 näköjään 8 päivä siirrosta. Jos on vuotoherkkä, ja tämä hoito kiinnostaa, niin kannattaa ainakin jutella siitä ensin kunnolla lääkärin kanssa.
 
Takaisin
Top