Pakastealkion siirto (PAS)

@Aaltokukka kiitos kovasti tästä! Eli siis julkisella ti ja ke molemmat ovat huonoja ovulaatiopäiviä meidän kannalta, koska vklna eivät tee siirtoja. Huhhuh meneepä jännäksi😩 Ei ne ovistestit itsessään siis mitään mahdottomia maksa, viimeksi taisi mennä 36e kun tilasin niitä + raskaustestejä raskauskeijulta, mutta tässä kun kaikkeen uppoaa niin paljon rahaa niin säästö se on pieninkin säästö😂 ajattelin huomenna alkaa testailemaan..

Ja @Magnoliia tuo kuulostaa kyllä lupaavalta!😍

Hei,
Osaako kukaan sanoa mitään tähän tilanteeseen?:
ICSI-hoito takana gonal f ja terolut yhdistelmällä. Ei päästy tietenkään tuoresiirtoon tuon lääkityksen takia.
Hoidon jälkeisen tyhjennysvuodon alkamisesta on nyt 30 pv eikä menkkoja kuulu. Yleensä minulla alkaa menkat säännöllisesti kiertopäivien 24-28 välillä. Kauankohan tässä pitää odotella ennenkö pitää huolestua? Olisi kiva päästä pakastealkion siirtoon ennen kesätaukoa.

Hienoa, että siirtoaika varattu 👏

Voin niin hyvin samaistua tuohon ahdistukseen, että onkohan aikataulu täsmälleen oikea… viimeksi kysyin lääkäriltä tuota ja lohdutteli, ettei ainakaan blaston siirrossa ole oikeasti niin päivän päälle. Eri klinikat siirtävät eri päivinä (jotkut 5pv ovulaatiosta ja osa 6) ja ovulaation ajankohtaa plussasta ei voida täsmälleen tietää. Mutta tiedän tunteen, kun myös yksityisellä ollaan ja yhden alkion siirto on todella arvokasta puhumattakaan siihen saakka menneestä rahasta 🙈

Toivomme siis vaan, että tähdet on kohdillaan ja kaikki menee hyvin🙏🏻❤️

Kyllä se blastonkin siirto voi olla tosi tarkkaa. Suositan ERA-testin tekoa, sillä voidaan optimoida siirtoaika omalle elimistölle parhaimmmaksi, koska kaikilla aikaikkuna ei ole sama. Minulla heti ERA-testiä seuraava PAS toi lapsen syliin.💕

Hei,
Osaako kukaan sanoa mitään tähän tilanteeseen?:
ICSI-hoito takana gonal f ja terolut yhdistelmällä. Ei päästy tietenkään tuoresiirtoon tuon lääkityksen takia.
Hoidon jälkeisen tyhjennysvuodon alkamisesta on nyt 30 pv eikä menkkoja kuulu. Yleensä minulla alkaa menkat säännöllisesti kiertopäivien 24-28 välillä. Kauankohan tässä pitää odotella ennenkö pitää huolestua? Olisi kiva päästä pakastealkion siirtoon ennen kesätaukoa.
Mulla ainakin venyi tyhjennysvuodon jälkeiset seuraavat kaksi kiertoa tavallista pidemmiksi. Ensimmäinen kierto oli muistaakseni yli 40 päivää ja toinen ~36 päivää, kun normaalisti on 30-31 päivää.

Kyllä se blastonkin siirto voi olla tosi tarkkaa. Suositan ERA-testin tekoa, sillä voidaan optimoida siirtoaika omalle elimistölle parhaimmmaksi, koska kaikilla aikaikkuna ei ole sama. Minulla heti ERA-testiä seuraava PAS toi lapsen syliin.💕
Oon miettinyt ja kysynytkin tuota ERAA, mutta meidän klinikalla sitä ei enää kai tehdä, koska kuulemma ei ole tutkimustuloksia, että se oikeasti auttaisi 🙄 melkein kaikki lisäkeinot tuntuu olevan ”voidaan kokeilla, mutta tutkimustuloksissa sillä ei ole ollut vaikutusta”. Onko kenelläkään tehty ERAA esim vuosina 2023 tai 2024?

Mulla ainakin venyi tyhjennysvuodon jälkeiset seuraavat kaksi kiertoa tavallista pidemmiksi. Ensimmäinen kierto oli muistaakseni yli 40 päivää ja toinen ~36 päivää, kun normaalisti on 30-31 päivää.
Okei, kiitos paljon tästä! Jospa ne sieltä tulis😌

@Aaltokukka kiitos kovasti tästä! Eli siis julkisella ti ja ke molemmat ovat huonoja ovulaatiopäiviä meidän kannalta, koska vklna eivät tee siirtoja. Huhhuh meneepä jännäksi😩 Ei ne ovistestit itsessään siis mitään mahdottomia maksa, viimeksi taisi mennä 36e kun tilasin niitä + raskaustestejä raskauskeijulta, mutta tässä kun kaikkeen uppoaa niin paljon rahaa niin säästö se on pieninkin säästö😂 ajattelin huomenna alkaa testailemaan..

Ja @Magnoliia tuo kuulostaa kyllä lupaavalta!😍
Ehkä sen tiistain oviksen mukaisen siirron voi ajoittaa perjantaille.
Se riippuu alkion sulatus+seuranta ajasta, eli minkä aikaa alkiota minimissään tarvitsee seurata ennen siirtoa. Olisivat varmaan sanoneet tiistainkin olevan huono päivä jos se niin ei perjantaina heillä onnistuisi.
Menestystä metsästykseen 🍀

Muokattu viimeksi:
Siirto suoritettu ja fiilikset todella ristiriitaiset. Meillä oli siis kaksi alkiota vielä pakkasessa, mutta äsken saatiin tieto että toinen oli yön aikana lopettanut jakaantumisen (4-päiväinen, oli otettu sulamaan eilen että olisi kehittynyt 5-päiväiseksi). Olivat sitten sulattaneet viimeisen alkiomme ja tämä nyt siirrettiin. Kyseessä siis 7-päiväinen alkio, joten omaan korvaan jo ihme sinänsä että tämä nyt sulatuksesta selviytyi. Mutta toivo elää nyt tässä viimeisessä taistelijassa, koska tämä on tosiaan meidän viimeinen kortti tällä erää. Siksi nyt tuntuu toisaalta todella ahdistuneelta että tästä yhtäkkiä tulikin viimeinen mahdollisuus mutta toisaalta täytyy pitää toivonkipinä yllä ja uskoa että tämä 7-päiväinen ihme jaksaisi tarrata kiinni ❤️ testipäivä on 9 päivän päästä, aiemmin 5-päiväisten jälkeen ollut 11 päivää eli kaipa nyt on sitten dpo7 ja kiinnittyminen oletettavasti tapahtuu hyvinkin pian jos on tapahtuakseen 🤯

Oon miettinyt ja kysynytkin tuota ERAA, mutta meidän klinikalla sitä ei enää kai tehdä, koska kuulemma ei ole tutkimustuloksia, että se oikeasti auttaisi 🙄 melkein kaikki lisäkeinot tuntuu olevan ”voidaan kokeilla, mutta tutkimustuloksissa sillä ei ole ollut vaikutusta”. Onko kenelläkään tehty ERAA esim vuosina 2023 tai 2024?
Mulle ei ole vielä tehty mutta meidän klinikalla todettiin että se on sitten suositus tehdä jos IVF:ään asti mennään. IVF alkiodiagnostiikalla on meidän polku jos vielä yksikin keskenmeno tulee.

Mulle ei ole vielä tehty mutta meidän klinikalla todettiin että se on sitten suositus tehdä jos IVF:ään asti mennään. IVF alkiodiagnostiikalla on meidän polku jos vielä yksikin keskenmeno tulee.
Kiitos vastauksestasi @Kuuttituutti ! Täytyy tuota ERAa kysellä vielä, jos tämäkään alkio ei tartu kiinni. Tuntuu niin typerältä ”hukata” niin arvokkaita alkioita, jos esim. siirtoikkuna ei ollenkaan oikea 🙄

Muutenkin tuntuu, että kaikki nämä hoidot ovat aikamoista arpomista, kun kukaan ei osaa sanoa mistä epäonnistuminen johtuu ja itse saa ehdotella vaihtoehtoja mitä voitaisiin vielä kokeilla… toivoisi, että koska tämä on lääkärien työtä, he tekisivät sen vaihtoehtojen tutkimisen ja ehdottamisen.

Kiitos vastauksestasi @Kuuttituutti ! Täytyy tuota ERAa kysellä vielä, jos tämäkään alkio ei tartu kiinni. Tuntuu niin typerältä ”hukata” niin arvokkaita alkioita, jos esim. siirtoikkuna ei ollenkaan oikea 🙄

Muutenkin tuntuu, että kaikki nämä hoidot ovat aikamoista arpomista, kun kukaan ei osaa sanoa mistä epäonnistuminen johtuu ja itse saa ehdotella vaihtoehtoja mitä voitaisiin vielä kokeilla… toivoisi, että koska tämä on lääkärien työtä, he tekisivät sen vaihtoehtojen tutkimisen ja ehdottamisen.
Onko sulla kohdun immunologiaa tutkittu? Mulla siis löytyi krooninen endometriitti eli kohdun limakalvon oireeton krooninen tulehdustila sekä mikrobiomihäiriö (eli vääränlainen bakteerikanta kohdussa). Ne molemmat on vaikuttaneet siihen että meidän alkiot ei voi kiinnittyä kunnolla ja siitä johtuen tullut keskenmenoja. Perehdyin aiheeseen ja yhdessä tutkimuksessa 33% löytyi krooninen endometriitti selityksenä keskenmenoihin tai epäonnistuneisiin alkionsiirtoihin.

Onko sulla kohdun immunologiaa tutkittu? Mulla siis löytyi krooninen endometriitti eli kohdun limakalvon oireeton krooninen tulehdustila sekä mikrobiomihäiriö (eli vääränlainen bakteerikanta kohdussa). Ne molemmat on vaikuttaneet siihen että meidän alkiot ei voi kiinnittyä kunnolla ja siitä johtuen tullut keskenmenoja. Perehdyin aiheeseen ja yhdessä tutkimuksessa 33% löytyi krooninen endometriitti selityksenä keskenmenoihin tai epäonnistuneisiin alkionsiirtoihin.
Ei ole tutkittu mitään tällaista! Kiitos vinkistä, mainitsen näistäkin! Oliko tuohon millainen hoito? Kortisonia mietittiin, mutta ei vielä kokeiltu tähän siirtoon…

Ei ole tutkittu mitään tällaista! Kiitos vinkistä, mainitsen näistäkin! Oliko tuohon millainen hoito? Kortisonia mietittiin, mutta ei vielä kokeiltu tähän siirtoon…
Tulehdusta hoidettiin antibiootein ja mikrobiomia hoidetaan probiooteilla (ranskasta tilattuna maitohappobakteereja). Eli yksinkertaiset jutut kun tiedetään mitä tehdä 😊

Oma napailen röyhkeästi, mutta miten kaikki hommat ovat sujuneet muilla aikataulullisesti PASissa onnistuneen raskauden jälkeen. Meillä on aika varattu PASin *suunnitteluun", missä katsotaan onko siirto raskauden ja rankan synnytyksen jälkeen edes mahdollista jne. Eli mitä kaikkea tutkitaan, millaisella aikataululla ja milloin mahdollisesti olisi eka siirto, jos kaikki menee nappiin? Jännitän tässä siis sitä, keretäänkö ennen kesäsulkua HUSilla siirtoon vai ei. Eka käynti on arviolta kpl 5-7 toukokuun puolivälissä eli siihen kiertoon tuskin tullaan siirtoa enää tekemään? Kertokaa kokeneemman siskot miten teillä on nämä hommat menneet? :)

Minkä niminen tuo tutkimus oli mitä se maksoi? Kuinka kauan niitä maitohappobakteereita pitää käyttää?
Lähinnä mietin että voiko / kannattaako vain "varmuuden vuoksi" varata aika mille tahansa gynelle ja pyytää näyte tms ottamaan.
Kiitos vastauksestasi jo etukäteen.

Muokattu viimeksi:
Minkä niminen tuo tutkimus oli mitä se maksoi? Kuinka kauan niitä maitohappobakteereita pitää käyttää?
Lähinnä mietin että voiko / kannattaako vain "varmuuden vuoksi" varata aika mille tahansa gynelle ja pyytää näyte tms ottamaan.
Kiitos vastauksestasi jo etukäteen.
Nuo asiat selvisi kahdessa eri tutkimuksessa. Repro4 ja endom ovat niiden nimet. Noista ensimmäinen tutkii muutakin kuin kroonista endometriittiä ja on kallis tutkimus, yli tuhat euroa ja jälkimmäinen maksoi n. 400€. Niitä maitohappobakteereja suositeltiin kuukaudeksi mutta koska niistä ei ole haittaa ja pitävät yllä hyvää bakteeritasapainoa niin jatkan niitä tässä muutenkin eli halutessaanhan niitä voi kokeilla muutenkin. Lactobasillus crisptus on se kanta jota halutaan ja tosiaan markkknoilla taitaa olla yksi tai kaksi tuotetta jossa sitä on tällä hetkellä ja tässä siis linkki siihen mitä minä syön jos joku innostuu kokeilemaan 😊

Kauramuro on kyllä varmasti ahdistuneet fiilikset! Onpa todella harmi, että kävi noin. Pidän hurjasti peukkuja teille, että pieni tarraa kiinni❤️

Miten @Magnoliia piinapäivät etenee?

Ja itsekin olen miettinyt tuota kovastikin, että ei tutkita enempää vaan tehdään rankkoja ja kalliita hoitoja, jotka sitten saattavat epäonnistua. Toki julkisen resurssit ovat rajalliset, mutta silti. Tässä kun on kohta 3v pyöritellyt asiaa mielessä niin itsekin pelkään, että minulla on joku ongelma kohdussa, että alkio ei kiinnity… ennen ajattelin, että ehkä sukusolumme vaan hylkivät toisiaan, mutta viime ultrassa sain tietää, että niistä meidän 17 munasolusta 15 hedelmöittyi. Toki kato kävi ja 10 meni pakkaseen. En tiedä, kaikkihan tässä pelottaa ja jännittää, että miten käy😔 mutta siis ovulaatiotesti oli tänään positiivinen ja nyt odotan hoitavalta taholta viestiä, päästäänkö siirtoon.🫣

Kauramuro on kyllä varmasti ahdistuneet fiilikset! Onpa todella harmi, että kävi noin. Pidän hurjasti peukkuja teille, että pieni tarraa kiinni❤️

Miten @Magnoliia piinapäivät etenee?

Ja itsekin olen miettinyt tuota kovastikin, että ei tutkita enempää vaan tehdään rankkoja ja kalliita hoitoja, jotka sitten saattavat epäonnistua. Toki julkisen resurssit ovat rajalliset, mutta silti. Tässä kun on kohta 3v pyöritellyt asiaa mielessä niin itsekin pelkään, että minulla on joku ongelma kohdussa, että alkio ei kiinnity… ennen ajattelin, että ehkä sukusolumme vaan hylkivät toisiaan, mutta viime ultrassa sain tietää, että niistä meidän 17 munasolusta 15 hedelmöittyi. Toki kato kävi ja 10 meni pakkaseen. En tiedä, kaikkihan tässä pelottaa ja jännittää, että miten käy😔 mutta siis ovulaatiotesti oli tänään positiivinen ja nyt odotan hoitavalta taholta viestiä, päästäänkö siirtoon.🫣
@Kielo93 10 pakkaseenhan on ainakin minusta ihan mahtava tulos!! Olivatko missä vaiheessa (moni päiväisinä) pakastettu?

Täällä piinapäivät etenevät hitaaaaasti. Ei ole oikein mitään oireita ja oonkin jo masentunut pari päivää, että eikö vieläkään onnistu 😔 ja että onko enää mitään keinoja, joita kokeillaan ennenkuin alkiot loppuvat (2 jäljellä). Uskoisin, että olisi edes jotain oireita tässä vaiheessa. En uskalla vielä kuitenkaan testata ennen pp10. Viimeksi testasin jo tosi aikaisin ja se toinen piinaviikko menikin sitten vaan itkiessä ja pettyessä joka testin myötä uudelleen ja uudelleen. Varmaan näissä nega-testeissä suree ei vaan tätä testiä vaan kaikkia vastoinkäymisiä, mitä tässä matkan varrella on joutunut käymään 💔

Takaisin