Painonpudotusryhmä

Mulla kyllä imetys on vienyt kilot tehokkaasti, jos yhtään on katsonut samalla mitä syö. Imettäessä pystyin syömään mitä tahansa ja kuinka paljon, ilman että lihoi, silloin kun ei painon pudotus ollut mielessä. Heti kun imetys loppui, alkoi painoa taas kertymään. Näin joka kerta.
Miulla kävi toisinpäin. Imettäessä meinasi paino nousta ja joutui olemaan tarkkana, että sai maidontulon pysymään, mutta ettei lihonut. Imetyksen jälkeen lähti yht äkkiä se 10kg mikä nyt on lähtenyt.

Meinaan nyt taas kompastua näihin viikonloppuihin… flunssakin tuntuu olevan alkamassa, sellaista pientä oiretta ilmassa muttei starttaa kunnolla. Huomaa kyllä miten paljon se valmennus auttoi, oli paljon helpompi pysyä ruodussa… en vaan haluis taas maksaa siitä kun osaan ja pystyn itekkin jos vaan saisin kaivettua jostain sen motivaation ja ns vastuullisuuden esiin.

Mä kävin eilen aamulla juoksemassa (eka kerta kolmeen vuoteen) ja yllätys yllätys painoa kiloa lisää tälle aamua 🙄 voihan neste sentään. Tein tuon juoksun aamulla ja yllätti miten se aamu-urheilu lisäsi näläntunnetta koko päiväksi 😅 päivän kalorit meni ylläpitotasolle sen johdosta. Iltapäivä- / iltatreenit ei tee samaa vaikutusta, eikä tuu niin monta ateriointikertaa treenin jälkeen jos tekee myöhemmin päivästä.

Juoksu sai myös miettimään, miten paljon kevyempää se voisi olla jos pääsisi vielä noin 10 kiloa alaspäin sinne 70 kiloon. Vaikka normibmi saavuttuu siinä 77 kilossa, mutta kevyempänä olis kevyempää juosta 😅

En mä nyt tiedä tuleeko flunssa vai ei. Oireet häipyy tai tulee takas ja jos tulee niin on tosi lieviä. Kaippa sinne salille mennään tänään sit. Syömiset meni eilen päin pyllyä, mut jatketaan edelleen. Paino ei ottanut eilisestä itseensä, mutta on ikävä olo vatsassa. Tällä viikolla kaivan esiin myös mun kävelymaton. Ärsyttää oma saamattomuus

Mie en ole käynyt ollenkaan puntarilla ja mittanauhakin on hukassa. Talviloma meni yllättävän hyvin. Pientä herkuttelua totta kai ja treenasin ihan tarkoituksella vähän kevyemmin. Mutta olo on aika samanlainen kuin ennen lomaakin. Keskityin rääkkitreenejä enemmän löytämään iloa kävelystä ja tytön kanssa touhuamisesta. Käytiin metsäretkillä ja nautittiin kevään tulosta. 😊

Eilen oli sellainen matalan verensokerin herkuttelusortuminen, kun työpäivän jälkeen söin pienen pussin sipsejä. Toisaalta siinä oli ehtinyt tulemaan 7h edellisestä ruoasta. Päivän syömisetkin olivat vähän turhan niukat. Eli kalorit eivät menneet yli mitenkään, mutta ruoan laatu olikin sitten iltapalaksi varsin heikkoa. Toisaalta näillä kilppariarvoilla tuokin pussi varmaan löysi tiensä suoraan jenkkakahvoihin. 😆

@Olive koita päästä sinne salille, jos se vaikka onkin ihan vaan sitä, että olet hyvän draivin jälkeen puolikuntoisena ihan siitä ettet ole tehnyt mitään. Teet kevyen jumpan niin ainakin stressiin auttaisi varmasti. 🤗

Viime viikolla kävinkin alkuviikosta kerran. Menen tänään, en kyllä tiedä osaanko pitää kevyenä 😂

Täällä pikkuhiljaa selviydytään flunssasta. Eli liikunta ollut tietysti minimaalista ja ruokahalu ollut mitä on. Yhtä aikaa ei maistu ja toisaalta himottanut karkit. No annoin itselle luvan. Sen verran kaameaa tämä koko perheen sairastaminen on. 😵‍💫Tänään jo pikkuisen parempi. Eli josko ensi viikolla taas ryhtiliike kunhan voimat palautuu.😅

Täälläkin meinas tulla flunssa mut menikin itellä yhdessä päivässä ohi mikä on kyllä poikkeuksellista. Syömiset ollu nyt su alkaen kunnossa ja paino on painonseurantasovelluksen graafin mukaan ihan oikealla käyrällä. Välillä on heitellyt ylös ja alas mut keksimäärin hyvä laskeva suunta.

Meillä vauva ollut flunssassa sunnuntaista asti, muut terveitä. Mutta hiukan meinaa seinät kaatua päälle kotonakykkimiseen. Taaperon uhmaakin auttaisi kotoa poistuminen. Syömiset on alkuviikosta mennyt itsellä ihan ookoo, mitä nyt leipää vähän ehkä liikaa. Kalorit kuitenkin tavotteissa. Tänään lasten päikkäritaistelun jäljiltä tuli syötyä rauhoittumissuklaata, täytyy huomioida loppupäivän syömisissä 😅 Eilen sain tehtyä hiit-treenin päikkärien aikaan, ja tänään kun vauvan kuume oli muuttunut lieväksi lämmöksi, tehtiin vaunulenkki. Paino jumittaa sitkeästi 80:ssä. Koskahan se suostuisi laskemaan 😑

Täällä on mennyt ihan ok syömisten suhteen, eilenkin pysyi kalorit oikeasti tavoitteissa (2000) vaikka äiti oli leiponut ihanaa maalaisleipää ja mustikkapiirakkaa. Leipää söin useamman palasen, piirakkaa puolikkaan. Leipä oli niin pehmeää ettei siihen oikeastaan tarvinnut edes levitettä niin säästyi vähän kaloreita.😅 muuten sitten on mennyt vähän ristiriitaisissa tunnelmissa viikonvaihde. Vierottauduin sattumalta kahvista viime perjantaina. Olin pohtinut sitä jo pidempään jos sillä saisi perusvireystasoa ja keksittymiskykyä ylös ja hiukan sellaista levottomuutta rauhoitettua. No, perjantaina olikin sitten kahvi loppu enkä jaksanut lähteä lasten kanssa kauppaan. Perjantai meni ihan sumussa, lauantaina päänsärky ja nyt kolmatta päivää särkee ihan oudosti paikkoja! 😳 googlailin sitten ja totesin kofeiinin vierotusoireiksi. Ihan hullua. Kääntöpuolena sitten heräsin tänään virkeänä kuudelta ennen lapsia 🤩 ja mulla on kahvinkäyttö ollut sellasta maltillista 2-3 mukia päivässä maitoineen. Aikamoinen fyysinen riippuvuus silti muutamassa vuodessa kehittynyt. Paino noussut kaksi kiloa (86,3) kahdessa päivässä vaikka kalorit ollut matalammalla kuin pitkään aikaan, kroppa vissiin vähän sekaisin. Tosin tunsin vähä nipistelyä vatsalla, että voihan olla ovulaatiokin.

Treeneihin oon nyt ottanu perusliikkeet mukaan ja niist kyllä saa uutta motivaatiota

79,5 tänään, eli vaihteeksi kasikympin alapuolella. Kävin eilen läpi yaziota, ja no, eihän se mikään ihme ole ettei paino tipu samaa vauhtia kuin ennen joulua. Silloin oli kuukauden keskiarvokalorit luokkaa 1600/pv ja nyt on ollut noin 2100 / pv 😅 helmikuussa paino kuitenkin aleni tammikuun alimmasta, vaikka vauhti vain onkin hitaampaa. Erinäisten laskutoimitusten ja arvioitujen virhemarginaalien jälkeen tulin tulokseen, että mun päivittäinen kulutus lienee jotain 2500-2700 kcalin välillä. Polarin kellon mielestä se on 2900-3100, eli sen verran se mahdollisesti ylitulkitsee aktiivisuutta mun omalla kohdalla 😅 näiden laskentatalkoiden myötä löytyi lisää motivaatiota pyrkiä parhaimpaansa, sillä olisihan se nyt mukavaa aloittaa kesä normaalipainoisena parin kilon turvamarginaalilla!

Eilen ostin kuitenkin itselleni hyvästä tekemisestä palkinnoksi uudet lenkkarit juoksulenkkejä varten 🤩 nyt malttamattomana odotan niiden saapumista postiin!

Jotain helmikuussa nyt on tapahtunut, kun katsoin mun painokäyriä ja tammikuussa keskiarvo oli 73kg ja nyt maaliskuussa 78kg. Nyt vaan pitäis ottaa niskalenkki itsestä, mutta tuntuu niiin vaikealta… No ei tässä muu auta kun vaan aloittaa taisto taas.

Muokattu viimeksi:
Eilen uudet pohjat eli 91,1 vaikka olinkin herkutellut tässä nyt. Ja tänään eilisen rääkkitreenin jälkeen nousya vain n. 100g vaikka veteli sushiakin kaksin käsin. Ehkä tää nyt lähtee tästä alaspäin pitkän junnaamisen jälkeen. Enää 2kg pudotettavaa ekaan tavoitteeseen.

Minähän en ole alkanut painoa pudottamaan, mutta olen viime viikkoina keventynyt kuin huomaamatta, vaikka syöminen normaalia ja liikunta on tosi tosi vähissä.
Neuvolavaaka pysähtyi viikolla lukemaan 76.8, joka 175pituiselle ihan ok. Jos sen tuossa saisin pysymään aikanaan imetyksen loputtua... (Pitää varmaan silloin vähentää tätä syömistä 🥴)
Vaan parhaiten tuon pudotuksen huomasin palautuneesta pohkeiden jäntevyydestä! Kaikki turvotus, myös puristuksiin jääneestä traumajalasta on vuosien jälkeen nyt todellakin poissa. Kyllä se synnytyksen hormonimyrsky teki tällä toisellakin kerralla hyvää herättäen koko kehoni toimimaan.... 😃

Nyt tosiaan ollut itsellä pari viikkoa taukoa keventelyssä. Eli olen elellyt vaan menemään. Mutta positiivista että paino ei ole pahemmin noussut. Sahailee toki mutta pääosin pysynyt joitakin satoja grammoja yli 70 kilon eli aikalailla siinä mihin jäin.
Nyt pikkuhiljaa voisin taas palailla ensi viikolla ruotuun jos saisi vielä muutaman viimeisen kilon tiristettyä ja painon alkamaan pysyvästi kutosella. Mutta tauko on tuntunut hyvältä. Ensi viikolla uudella mielellä taas jatkamaan.

Seuraan Chelsea Mae -kanavaa YouTubessa ja uusimmassa videossa oli ihan tosi hyvää painonpudotuksen ja hallinnan psykologiaa, suosittelen! Pointti oli siinä että saisi aivonsa opetettua että se kärvistely tai ongelmat ”projektissa” (struggle) on oikeastaan hyvä juttu, koska se tarkoittaa että tapahtuu oppimista ja muutosta. Ja ensisijaisena tavoitteena pitäisi olla mieluummin se minkälaiseksi ihmiseksi haluaa muuttua (esim. Ihminen joka liikkuu joka päivä tai syö paljon kasviksia) kuin vaikka pudota 15 kiloa, koska ensimmäiseen pystyy aina itse vaikuttamaan ja pienilläkin teoilla pystyy joka päivä ”voittamaan”.

Täällä on vietetty kulinaristiviikonloppua kavereiden kanssa, hyvin tietoista herkuttelua siis 😍 saas nähdä mitä vaaka sanoo huomenna. eilen pääsin jo uudelle kilolukemalle 83.9. Nyt alkaa tietysti kiinnostaa jos sitä pääsisi lapsia edeltävään painoon (77kg) jo ennen kesää, mutta sitä varten tarvis vähän tiukentaa otetta. Mutta ihan mahdollinen ! Mutta ehkä keskityn edelleen noihin yllämainittuihin tavoitteisiin mieluummin 🤭

Seuraan Chelsea Mae -kanavaa YouTubessa ja uusimmassa videossa oli ihan tosi hyvää painonpudotuksen ja hallinnan psykologiaa, suosittelen! Pointti oli siinä että saisi aivonsa opetettua että se kärvistely tai ongelmat ”projektissa” (struggle) on oikeastaan hyvä juttu, koska se tarkoittaa että tapahtuu oppimista ja muutosta. Ja ensisijaisena tavoitteena pitäisi olla mieluummin se minkälaiseksi ihmiseksi haluaa muuttua (esim. Ihminen joka liikkuu joka päivä tai syö paljon kasviksia) kuin vaikka pudota 15 kiloa, koska ensimmäiseen pystyy aina itse vaikuttamaan ja pienilläkin teoilla pystyy joka päivä ”voittamaan”.

Täällä on vietetty kulinaristiviikonloppua kavereiden kanssa, hyvin tietoista herkuttelua siis 😍 saas nähdä mitä vaaka sanoo huomenna. eilen pääsin jo uudelle kilolukemalle 83.9. Nyt alkaa tietysti kiinnostaa jos sitä pääsisi lapsia edeltävään painoon (77kg) jo ennen kesää, mutta sitä varten tarvis vähän tiukentaa otetta. Mutta ihan mahdollinen ! Mutta ehkä keskityn edelleen noihin yllämainittuihin tavoitteisiin mieluummin 🤭

Hyvä huomio Nila! Voisikin tosiaan itsellekin miettiä tollaisen toisenlaisen tavoitteen. Mikähän se voisi olla itsellä, en heti keksi.

Mulla meni taas syöpöttelyksi kaksi päivää, ja sit yks pv jotenkin vain söin niin paljon leipää että kaks näistä oli 2400kcal ja yks oli ihan överi joku yli 4000kcal päivä ku söin vaan kaikki mahdolliset herkut naapurin tuomasta neljästä mustikkapullasta alkaen.
:tears:

Mutta se mikä täs oli edes vähän positiivista niin vaikka paino oli taas humpsahtanut ylöspäin niin se oli silti 0,3kg vähemmän kuin edellinen painon ylöspäinheilahdus. Eli nyt vaan takas ruotuun ni pysyn tästä takapakista huolimatta laskevalla käyrällä. Ja noita herkkupäiviä ennen olin jollain reilu 1700-päiväkaloreilla nelisen päivää eli keskiarvo ei vielä oo niin paha vaikka iso onkin. :)

Muokattu viimeksi:
Lauantai-iltana tuli tuhottua hapanleivän loppu ja eilen oltiin synttäreillä. Näistä huolimatta paino vain 80,3 eli normaalissa vaihteluvälissä. Helppo jatkaa siis takaisin arkirytmiin :) Keskiarvopaino on aika varmasti siis pudonnut, jos kaksi päivää herkuttelua ei nosta tuota korkeammalle!

Kirjoita tähän...
Takaisin