Painonnousu

Saigon, me painetaan siis aikalailla samanverran, mulla meni juuri 80 rikki ja tuskin äkkiä tosiaan stoppaa. :-)

Sininentuuli, samanverran painoa tullut täälläkin...tosin oot pari viikkoa mua edellä. :) Kuis seuraava neuvola vasta silloin? Ainakin mulla (täällä vantaalla) tiuhenee nyt 2 vko:n väleihin käynnit, eli meen vielä tän kuun puolella uudestaan neuvolaan. Tosin, tuokin taitaa olla niin paikkakuntakohtaista kuten moni muukin neuvolan toimimistapa.
 

Mua ei niinkään oo ahdistanut se että paino nousee, tiedän ettei siltä voi välttyä, mutta se että sitä seurataan niin tarkasti ja merkataan ylös..
Se on stressannu ihan älyttömästi, ja oon yrittänyt vaan keskittyä kaikin tavoin siihen ettei se nousis liikaa. Oon liikkunu tosi paljon yms, ja yrittänyt varoa syömisiä. En oo melkein muuta pystynyt ajatella...
 Nyt sovittiiin neuvolassa, että mulle ei sanota mun painoa  enää jatkossa. Se merkitään sinne ylös mun tietoihin, mutta ei mun neuvolakorttiin enää :D  :D  Oon tyytyväinen emoticon

 
Joo taitaa noi neuvolakäynnit tosiaankin olla paikkakuntakohtaisia ja ihan jopa neuvolantätikohtaisia... Mun kaveri - asutaan siis samalla paikkakunnalla - oli samaan aikaan raskaana kun odotin esikoista ja meillä oli eri neuvolantädit ja hänellä oli käynteja paljon säännöllisemmin kun mulla. Ja siis ihan normaali raskaus hänelläkin. Ja nyt tätä pikkukakkosta odottaessa musta tuntuu, että käyntejä vielä vähemmän kun esikoisen aikana...
 
Neuvolakäynnit on neuvola-, neuvolantäti- ja ASIAKASkohtaisia, tuo jälkimmäinen ainakin olisi tarkoitus :) En väitä että aina toimisi hyvin tai edes kohtalaisesti, mutta ideana olisi, että tietyissä perusraameissa niitä käyntejä varaillaan asiakkaan tarpeen mukaan, mikä tietysti usein on ainakin osittain terkkarin subjektiivinen arvio ja voi olla väärä. Raskaus voi olla ihan normaali, mutta toisilla on enemmän jutusteltavaa kuin toisilla :)
 
Neuvola käynti vasta tosiaan silloin ja lekurin vo. Kysyhän se neuvola täti että haluanko " välttämättä " tulla käymään nyt välissä, mutta en kokenu tarpeelliseksi.. sanoin et jos ihmeitä ilmestyy niin tuun piipahtaan.

Tän toisen raskauden aikana muutenkin tympii tää alituinen hössötys kaikesta. Perhevalmennuksiinkaan ei jaksettu osallistua ja toi neuvolatäti nyt muutenkin tuntuu olevan sen verran eri aaltopituudella mun kanssa ni...

Kotivaakaan jos tosissaan uskoo ni ei painoa olis nytkään juurikaan tullut.
Mietityttää tietysti et saako mukula vatsas tarpeeks ravintoa vaikka kylläkin vatsa kasvaa vai onko se vaan "normaalia".
 
Mulla oli nyt kahessa viikossa paino noussu taas 2kiloo emoticon nooh, eipä tuo haittaa kun edellisen kuukauden aikana ei tullu mitään.
Nyt ois koko raskauden aikana tullu n.6kiloa ennen raskautta (n.8kiloa jos lasketaan se että paino tippu n. 2kiloo alkuraskaudesta) eli eipä just mittään. Ja nyt muka pitäs tarkkailla syömisiäni.. tai oikeestaan vaan suolankäyttöä kuulemma pitäs rajottaa ettei -paisu kauheesti- (neuvolatädin sanoja) En oikeestaan oo kauheen huolissani vaikka paino nyt jatkais nousua samaan tahtiin. Mielummin tietty vähemmän kun enemmän, mutta jos tää paino jatkuu nousua kilon viikossa niin mulle tulis koko raskauden painoksi n. 15kiloo ja se ei oo kyllä paljoa.
 
täälläpäs ois nyt menossa rv32
ihan alussa paino oli 51kg ja tänään oli neuvola niin paino oli nyt 68,5kg
 
Hei

Täällä on menossa viikko 33+5 ja painoa on tullut noin 11 kiloa tasaiseen tahtiin... Neuvolantäti sanoi että ihan hyvin tullu painoa kun mun painoindexi ennen raskautta oli 23 joten keskimääräinen panonnousu on noin 16 kiloa... On vähän hassua ajatella että kuitenkin tullut painoa jo noin paljon ja edelleenkään mun raskautta ei huomaa takaapäin katsoessa eli maha on kasvannut vaan eteenpäin :) muutenkin tuntuu että mitään ylimääräistä ei juuri ole kertynyt ja olenkin yrittänyt kovasti rajoittaa herkkujen syöntiä... tosin vaitelevalla menestykselläemoticon
 
Täällä rv 34+0 ja tänään olin th-käynti. Mulla paino oli alussa 73kg, joka putosi sen 3kg. Nyt tullut sitten jo hurjat 12kg (paino siis 85,1kg) :S BMI oli raskauden alussa 25,jotain. Vähän hirvittää kieltämättä, että tässä on 6 viikkoa vielä laskettuun ja jos tuota vauhtia paino nousee, niin vauvan synnyttyä voipi olla lähes 20 kiloa pudotettavana..ääks.
 
kaitlin, muistathan että ei sitä koko kaksikymppistä tarvitse "laihduttaa" onneksi pois :D Vauvan saa tuoda kotiin turvakaukalossa, istukan ja lapsivedet jättää laitokselle. Yhteensä 8-10kg painonnoususta on sellaista "ei laihdutettavaa" eli esim. verimäärän, rintakudoksen ja kohdun kudoksen lisääntymistä, jotka palautuvat sitten raskauden jälkeen omia aikojaan. Ja ne joilla on paljon turvotusta, saattaa jättää jo laitokselle ihan hurjia määriä...

Vitsi kun mulla on koneella yks tosi hyvä diagrammi tuosta painonnoususta, mutta en osaa laittaa sitä tähän näkösälle... mutta pointti on, että jos äidin paino nousee esim. 11kg, niin siitä on:
- reilut kolme kiloa vauvaa
- puolisen kiloa istukkaa
- toiset puolisen kiloa lapsivettä
- kaksi kiloa äidin verimäärän lisääntymistä
- melkein kaksi kiloa kohtua ja rintoja
- vajaa kaksi kiloa solunulkoista nestettä
- vain puolisen kiloa rasvakudosta!

Tuo on siis vain esimerkki, ei varmasti kaikki kropat toimi sillä tavalla :)
 
heippa, meillä menossa rv 33+0 ja tähän mennessä tullu vähä reilu 7kg ekasta neuvolakerrasta :)) ekan ja toisen neuvolakäynnin välissä (rv 8-12) oli pudonnu muutama kilo.
 
Nyt tulee kylläkin aiheeseen liittyen mut vastakkaiseen suuntaan asiaa, nimittäin painonlaskusta. :) Kun viimeisen kerran kävin vaa'alla ennen synnytystä(tosin noin viikkoa ennen), oli painoa tullut kokonaiset 18 kiloa!! Sen jälkeen oli vielä juhannus ni voipi olla että juhannuskilojen kanssa paino nousi yhteensä noin 20 kiloa. Mua hirvitti ihan hirveesti kun painoa vaan tuli ja tuli ja tuli(tosin mä kyllä herkuttelinkin :P)!
Pääsin ensimmäisen kerran vaa'alle 3 päivää synnytyksen jälkeen kun kotiuduttiin ja sillon "ylimäärästä" painoa oli jäljellä 12 kiloa! Siinäkin vaiheessa meinas itku tulla.. MUTTA, nyt 9 päivää synnytyksen jälkeen kiloista on jäljellä "vaan" 7 eli vajaassa viikossa on lähteny 5 kiloa! On tää imetys vaan ihmeellisen laihduttavaa hommaa! :)
 
mulla tuli raskauden aikana 20 kg painoa :D

nyt vauva 2 vko ja 3 pv ja painoa on tippunu 12 kg - pitää vaan noi loput + vähän lisääkin saada pois - jälkitarkastukseen asti vois ottaa iisisti ja alkaa sitten kokeilee sitä hölkkäämistä niin saa noi loputki pois.
 
jenni ei tule kauaa :) viikot on jo yli niin eiköhän vauva sielltä kohta syliin saada <3

ja nesteethän lähtee sitten nopeeta pois  :)
 
Raskausaikana kertyi noin 5,5kg (en käynyt vaa'alla ihan viime päivinä) ja laitokselta kotiuduttiin puoli kiloa kevyempänä kuin raskaaksi tultiin, ja kotiutumista seuraavan viikon aikana katosi vielä kilo, pari erittäin ahkerista syömisyrityksistä huolimatta... vyötärön kapein kohta on entisellään, alamaha toki röllöttää. Mutta siis, jos en vauva-aikana intoonnu liikaa mässäilemään niin kunnialla selvittiin :D Mikä on täydellisen sivuseikka kun on tämä elämää suurempi aarre sylissä, mut ei tuo haittaa kun ennen raskautta kävin sen verran suuren taistelun sairaalloista lihavuutta vastaan.
 
Takaisin
Top