Hehee, tää mun ainainen murheenkryyni..
Jos teillä painonnousu huolestuttaa niin ei hätää, nimittäin mulle on tullut jo arviolta 20kg! En tiedä tarkkaa alkupainoani, mutta normaalisti painan 60-64 kg (riippuu vähän miten paljon liikun/harrastan, paino yleensä nousee liikunnan myötä, mulle tulee tosi helposti lihasmassaa), neuvolan ekalla käynnillä oli painoa 69kg. Ja olin tosiaan lihonut/kerännyt nestettä jos tosi paljon siinä parissa kuukaudessa mitä olin raskaana ehtinyt olla, painonnousu (tai tarkemmin läski mahassa ja takapuolessa) olikin ensimmäisiä merkkejä raskaudesta. Nyt viime käynnillä paino oli 82 kg. Voi luoja, miten se kirpaisee! En kestä katsoa tuota lukemaa, en olisi ikinä voinut kuvitella painavani noin paljoa. Varsinkin kun en mässää tolkuttomasti vaan syön kuten ennenkin (eli melko terveellisesti), herkuttelen niin kuin ennenkin ja liikun päivittäin koiran kanssa ainakin 2h päivässä. Mutta en stressaa, elän sen verran liikunnallista ja terveellistä elämää, että synnytyksen jälkeen kilot varmasti karisevat vauhdilla. Ja tosiaan, kun puhutaan että painoa tulee se 20-30kg niin lähes poikkeuksetta siitä helposti 10-15kg voi olla nesteitä. Toiset kerää enemmän kuin toiset.
Tajusin vasta tuossa jokunen aika sitten, että neuvolassahan ne eivät tiedä että mulle on tullut painoa jo lähemmäs 20kg. Kun alkupaino papereissa on sen 69. Eli mitä siitä sitten tulee, 13kg? Ihan hyvä vaan, mä kun itse tiedän että hyvin vähän voin painnousulle mitään tehdä. Esim. yhdessä vaiheessa en pahoinvoinnin takia syönyt viikkoihin kunnolla ja siinä ajassa painoa oli silti tullut lisää kilo viikossa...Jos tää vauva ei ole tyttö, niin mitkään vanhan kansan viisaudet ja uskomukset ei kyllä pidä paikkaansa! :D