Painonnousu

Serena, varmaan kun neuvolan vaaka näytti mulle heti ylipainoa ja muutenkin monta kiloa enemmän kuin kotivaaka, jonka mukaan ilmoitin lähtöpainoni. Kun oli ensimmäinen neuvolalääri, niin paino oli noussut 800 g / viikko kahden viikon ajan. Sitä ennen paino oli notkahtanut kilolla alaspäin. Sanoi silloin että mun painoindeksillä paino saa nousta raskausaikana 11kg, pitää olla tarkkana kun " tuskin haluat mitään nelikiloista vauvaa". Siitä asti ahdistanut aina vaa'alla käyminen, kun paino vaan nousee, tietenkin. Sokerit oli ok, silti terveydenhoitaja muistutti että pitää varoa ettei paino nouse paljoa kun joku arvo oli vähän korkeampi. Nyt mulla on painon nousu hidastunut, saattaa olla pari viikkoa sama lukema ja sitten pompata kilon.
 
Tämä on niin huvittavaa kun minun painoindekseillä ei kukaan ole sanonu painosta mitään. Ja siis se oli alussa jo siinä 31-32... toki alussa minulla laski paino niin kuin esikoisenkin aikaan. Siiitä terkkari sano mutta kun kerroin että edellisessäkin kävi niin niin ei sen enempää ole koskaan painosta maininnu. Toki se on noussu tasasesti...
 
Minun painoindeksini oli ennen raskautta myös tuon 31, eli ihan merkittävä ylipaino siis riesana. Olen aikaisemmissa raskauksissa kerännyt painoa 15-20kiloa, joista ikävä kyllä kaikkea en ole saanut tiputettua pois. Viimeksi kun kävin neuvolassa, rv 30+0, oli painon kokonaisnousu toistaiseksi +7kg, eli melko ok. Terveydenhoitajan kanssa ollaan näistä painoasioista aika paljonkin kyllä puhuttu, ja vaikka en ehkä hänen suurin ihailijansa ole noin kaikkinensa, niin hän on kyllä tosi kivasti tämän painonnousun kanssa tsempannut minua. Siis nimenomaan niin, että asiallisesti ollaan puhuttu siitä ettei näillä kiloilla tarvitse painon nousta raskauden aikana, mutta toisaalta hän on minun ahdistuessa lisäkiloista muistanut muistuttaa siitä, että se toisaalta osaltaan kuuluu asiaan.
 
Mulle tuli alkuraskaudessa painoa, mutta elokuun jälkeen eli 4 kuukaudessa mulle on tullut painoa lisää vain 1 kg. Ite oon aika tyytyväinen, että oon saanut pidettyä nyt syksyn painonnousun ihan minimissä. Siltikin painoa on tullut tässä raskaudessa kaikkiaan 9 kg. Viimeksi synnärille jäi heti 10 kg ja loputkin raskauskilot karisi pois 2 kk aikana. Nyt kätilö ja neuvolatäti sanovat molemmat, että hyvä jos painoa ei tulisi kauheasti lisää.
 
Ohhoh. Ompas jännä. Lähinnä jännä siinä mielessä, että kuinka erilainen lähestyminen neuvolahoitajilla/terveydenhoitajilla on aihetta kohtaan. Itsellä myös ylipainoa ja joskus,kun heitin neuvolassa, että "onko pakko käydä vaa'alla, kun stressaan sitä niin kovin?" Niin hoitaja sanoi, että "ei missään nimessä tarvitse. Pääasia on, että tällä hetkellä et stressaa painoasioita yhtään. Tämä on nyt tämä elämänvaihe ja seuraava vaihe on taas toinen"
Toki ymmärrän painon tarkemman seuraamisen joissain tapauksissa, mutta jos vauva on terve ja äiti myös, niin harmittaa, että painosta tehdään kohde,josta huomautella.

Ootteko huomanneet, että onko näissä asioissa eroja ns."tuore terveydenhoitaja" vs."pitkän linjan tekijä*?
 
Minulla on tosi paljon ylipainoa ja nyt on eka kerta kun missään eivät siitä jankuta. Päin vastoin sanoivat että saa tulla. Kahdessa edellisessä ruokavaliosta huolimatta tuli noin 20kg. Nyt ei oo tullu vielä yhtään
 
En mäkään mikään missi ole, mutta nyt on tullut herkuttelusta huolimatta vähemmän kiloja kuin ekassa raskaudessa. Toki elämäntavat on paremmat nyt muutenkin kun mun piti kauan opetella syömään oikein eli useammin kuin kerran päivässä ja pienempiä annoksia!
 
Mulla myös ennen raskautta ylipainoa 10 kg ja painoindeksi hipoi 28. Ehkä sen takia mullekin sanottu painosta. Ja syyskuussa todettiin raskausdiabetes, niin senkään takia painoa ei saisi tulla liikaa.
 
Painoa tullut tasan 5kg tähän mennessä. Tänään rv 33+3. Olen varsin tyytyväinen. :)
 
Mähän sain huutia jossain vaiheessa painon tippumisesta (130gr ja pitkän linjan neuvolatantta, joka ei ollut siis omani) ja mua on oikiastaan siitä lähtien syöny ajatus siitä, että muksu ei kasvaisi kunnolla vaikka mikään ei muuten siihen viittaakaan. :confused:
En edes tiedä mikä mun painoindeksi on ollu alunperin enkä ole jaksanut ressata mistään painon noususta/laskusta/nousun pysähtymisestä yleensäkkään ennen raskautta, kunhan itsellä on ollut hyvä olo. Nyt oon kyllä pohtinu, josko sitä kävisi vielä yksityisellä tsekkauttamassa, että naperolla on kaikki hyvin ja kasvaa ihan normaalisti kun saivat mut hätäilemään muutamasta sadasta grammasta. :wtf:
 
Rv 32+4 ja täällä tullu painoa kevyet 19kg. Esikoisestakin tuli reilut 20kg, lähtikin onneksi aika nopeasti pois. Toivottavasti lähtee pois myös tämän toisenkin kohdalla.. :-D Aluksi tuli stressattua painoa, kun en syönyt juuri mitään rv 20 asti ja paino nousi silti samaa tahtia mitä esikoista odottaessa (ja silloin pystyin syömään reilusti enemmän ja herkuttelinkin). Nyt en oo jaksanut painosta ottaa enää stressiä, eikä onneksi neuvolastakaan ole mitään painosta sanoneet. :-)
 
Mullakin mennyt 10 kg rikki, 31+ 5 vko. Jos noudatan lääkärin neuvoja niin kilo sais enää tulla. Veikkaan että tulee vielä 5 kg.
 
Kohta 25kg täynnä, ja kun ylipainoo on paljon muutenkin niin hirvittää, yhtään ei olis tarvinmut tulla. Painosta ne aina lääkärissä huomauttaakin mutta ruoka päiväkirjasta nökee että herkuttelut on kuitenkin aika harvinaisia ja kohtuullisia niin eipä mahda mitään. Nyt oli kahdessa viikossa tullut 4kg :arghh:
 
Täällä joku 18kg tällä hetkellä tullut lähtöpainosta. Neuvolassa ei ole kuitenkaan sanottu mitään asiasta. Valittelin turvotustakin niin neuvolatäti sanoi että hän on kyllä raskausturvotuksia nähnyt ja että mulla ei kuulemma voi vielä sellaisesta edes puhua :D
 
Mulla on nyt rv 33 ja painoa tullut noin 9,5kiloa. Vähempikin riittäisi, mutta toisaalta tiedän ihan tarkkaan syöneeni nämä kilot itselleni, joten ei auta kuin katsoa peiiin. Pienemmissä lukemissa mennään kuitenkin kuin kummankaan aikaisemman lapsen kanssa, mistä olen ihan onnellinen. Edellisessä neuvolassa paino oli laskenut -100g edelliseen mittaukseen, viimeisessä neuvolassa +800g/vko.
 
Painoa tullut 6,5kg ja nyt rv 35+2. Saa nähdä paljonko humpsahtaa viimeisillä viikoilla sitten. :)
 
Takaisin
Top