Painonnousu

Normaalipainoinen olen ja nyt on tullut 5kg, viikot 23+1 eilen jolloin oli neuvola.
 
Mulle neuvolassa annettu painonseurantakortti antaa tällaiset raja-arvot: bmi ennen raskautta alle 22, suositeltava painonnousu n. 14-15 kg; bmi 22-27, suositeltava painonnousu n. 8-12 kg; bmi yli 30, suositeltava painonousu n. 7 kg. Jostain syystä tossa ei oo ollenkaan bmi:tä välillä 27-30, en tiedä miksi.

Mulla bmi oli 27,5. Tuon kortin mukaan olen tässä vaiheessa (rv 22) lihonut puolisen kiloa enemmän kuin on suositeltavaa. Pelkäsin, että mulla lähtee ihan käsistä tuo painonnousu, mutta olinkin nyt yllättäen viikon aikana laihtunut 400 grammaa. Aloin kiinnittää vähän enemmän huomiota siihen mitä syön, mutta kuitenkin niin, ettei tule nälkä. Mulla oli aivan järjetön nälkä koko ensimmäisen kolmanneksen ajan. Nyt vissiin kohtu alkaa jo viedä tilaa vatsalaukulta niin, ettei sinne mahdu yhtä paljon ruokaa kuin aiemmin.

Ahaa! Onpa harmi kun en saanut tuollaista korttia neuvolasta. :confused: Itsellä painoindeksi on 29 eli varmaan tosiaan tuo n.7kg olisi suotavaa painonnousua. Nyt on tullut sen 2,3kg(neuvolassa oli 3,5kg eli taisi olla turvotusta ym.päällä). Ajattelin ruveta käyttämään ruokapäiväkirjaa tosissaan ja pitää kalorimäärät n.1700kcal/pvä. Päivinä jolloin liikkuu paljon,pitää varmaan lisätä 100-200kcal.
 
Laihduin 2 kg ensimmäisten viikkojen aikana oksentamisen takia, ja tuon jälkeen on tullut noin 3 kg lisää painoa (eli normipainoon verrattuna yksi lisäkilo). Nyt rv 21+. Kuulostaa järkyttävän paljolta, että minun painoindeksillä pitäisi paino nousta yhteensä 14-15 kiloa!! Hoikka äitini "lihoi" minua odottaessaan noin 7 kiloa, ja minä olin ihan normaalikokoinen vauva.
 
Mulla on noussut paino jotain 9 kiloa, rv 24+2. En stressaa yhtään, ylipainoa oli jo valmiiksi vähän mut elämäntavat, ruokailu ja liikunta kunnossa. Nyt en oo pystynyt hirveesti liikkumaan ja herkkujakin kyllä syön, mut kaikki arvot on tosi hyvät ja vauvalla kaikki hyvin niin en oo jaksanut tästä stressata. Yritän pitää elämäntavat niin kunnossa kun voin ja kyllä ne kilot siitä lähtee, just ennen raskauttakin pudotin 12 kiloa niin ei epäilystäkään etteikö ne lähtis sit aikanaan uudestaankin. Mulla nousee paino ja kertyy nesteet tosi helposti muutenki, varsinkin jos liikuntaa ei oo. Tarkkailen toki jos paino lähtee käsistä mut tällä hetkellä nousee aika lailla "sallitun" määrän viikossa.
 
Mulla on noussut paino jotain 9 kiloa, rv 24+2. En stressaa yhtään, ylipainoa oli jo valmiiksi vähän mut elämäntavat, ruokailu ja liikunta kunnossa. Nyt en oo pystynyt hirveesti liikkumaan ja herkkujakin kyllä syön, mut kaikki arvot on tosi hyvät ja vauvalla kaikki hyvin niin en oo jaksanut tästä stressata. Yritän pitää elämäntavat niin kunnossa kun voin ja kyllä ne kilot siitä lähtee, just ennen raskauttakin pudotin 12 kiloa niin ei epäilystäkään etteikö ne lähtis sit aikanaan uudestaankin. Mulla nousee paino ja kertyy nesteet tosi helposti muutenki, varsinkin jos liikuntaa ei oo. Tarkkailen toki jos paino lähtee käsistä mut tällä hetkellä nousee aika lailla "sallitun" määrän viikossa.

Iha ku mun suusta ois kirjotettu eli oon kans kaamee nesteenkerryttäjä ilman liikuntaa. Mut putoo kyl myös hyvin nopsaa poikkee.
 
Tänään 21+0 ja kiloja tullut noin viisi. Vähän reilu. Riippuu vähän miten lasketaan, mutta oman kirjanpidon mukaan noin..

Alkupainon oon mitannut omalla vaa'alla niin siksi pidän itse kirjaa, neuvolassa on kuitenkin eri vaaka, ja tykkään että aamupaino on se luotettavin.. Jäi harmittamaan kyllä kun polilla mitattiin sitten vielä kolmannella vaa'alla kengät jalassa, ja nyt neuvolakortissa lukee että 1,5vkoa sitten painoa olisi ollut 3kg enemmän kun mitä tällä hetkellä todellisuudessa on... Muotoseikkoja, mutta näin naisena ärsyttää.. o_O
 
Kyllähän siihen painoon vaikuttaa paljon se, onko syönyt ja onko paljon vaatteita päällä. Mulla on nyt parilla viime kerralla terveydenhoitaja uskonut mun sanaan kun olen samana aamuna punninnut itseni eikä ole laittanut vaa'alle. Sieltä olisi varmaan tullut ainakin pari kiloa enemmän kuin kotona. Kuusi kiloa nyt tullut lisää. Ei oo terkkarin mukaan liikaa.
 
Mulla rv 23+4 ja painoa oli tullu viime punnituksessa 6kg. Edellisraskaudessa tuli 12kg, joista 10 jäi..:sad015 Ja vuos tosiaan laskettujen aikojen välissä ja imetystä siitä iso osa, niin en oo edes ehtiny ajatella painon pudottamista välissä. Tämä raskaus on riskiraskaus niin kuin viime raskauskin ja oon joutunut olla melkein alusta asti taas vuodelevossa. Huomaan, että oon myös stressisyöjä ja varsinkin suklaaseen ja herkkuihin on hirveä himo, kun oon vaan päivät kotona ja stressaan tulevasta.:sad001
 
Mulla taitaa olla kokonaispainonnousu nyt 10 kiloa. Rv26+5. En oo pystynyt hirveesti harrastamaan liikuntaa, ennen raskautta liikuin paljon, ja mulla kertyy tosiaan silloin nesteet ja paino herkästi. Neuvolassa ei oo mitään sanottu kun arvot on kunnossa ja painonnousu ollut koko ajan melko tasaista. On tullut herkuteltua kyllä välillä turhankin usein, usein mikään muu ei maistu kuin suklaa. En oo vielä ite vieläkään stressissä painosta, varmaan samasta syystä kun neuvolassa ei olla. Yritän kyllä liikkua sen minkä voin ja pitää yllä säännöllisen ja terveellisen ruokarytmin ja -tavat, vaikka herkkuja tuleekin syötyy. Siitä en oo yhtään huolissani etteikö kilot raskauden jälkeen putoais.
 
Täällä kotivaaka näytti aamulla +6,4 kg. Rv 24+0. Äitee oli aiva kauhuissaan että kuinka sä noin paljo oot jo lihonut! Ja totes että ihme jos loppupaino jää alle +20 kg tällä menolla. Tuli kyllä niin mahti fiilis:shifty:
 
Päivitys: tänään neuvolassa rv 23+5 oli tullut kolme lisäkiloa, mutta jos ottaa alkuraskauden laihtumisen huomioon, niin viisi siihen verrattuna. En tiedä kumpaan pitää verrata. Normipainoon kai?
 
Raskaudessa voi tulla hyvin yli 20 kg jos on ollut hoikka. Riippuu siis millanen on alkujaan ollut. Jos on sitä ylipainoo jo alkujaan niin ei niitä kilojakaan tarvii tulla jos ei nyt välttis ite haluu. Hormonaalisista syistä johtuvaan painon nousuun ei voi itse vaikuttaa mutta hyvä juttu on se että ne kilot lähtee hyvin pois imetyksessä.
Itse olen ollut hoikka joka raskauden alettua ja joka raskaudessa tullut 23-25 kg jotka lähteneet pian sitten poiskin. En syönyt enempää. Neuvolassa vain todettiin että saa tullakki kiloi kun lähtötaso on hoikka. Ei niistä kiloista noin isoo haloota ja huolta kannata tehdä!!! Vaa an voi jättää kokonaan pois ettei kiloista tule niin murhetta.
 
Mulle on tullut about 8kg. Vähän oli ekstraa ennestään ja koko raskauden oon urheillut entiseen malliin (kevyempiä lajeja toki). Valasolo ärsyttää, pakko myöntää...
 
Mulla tuli esikoisesta 21kiloo ja ne lähtee kyl pois. Mulle nyt jäi niistä se 8 kiloo kun niin nopsaa tulin uudestaa raskaaks ja mulla imetys stoppas painon tippumisen mutta summa summarum niistä ei kannata huolta kantaa liikaa, koska on nii yksilöllistä toi painonnousu. Mä kyl voin syyttää itaeäni vähän et tuli syötyy ehkä vähä liikaa ylimäärästä herkkua sillo mistä toi 8 kiloo varmaa jäi toho pyörimää :D

Nyt paino noussu 2,5 kiloo raskauden aikana ja viikkoi 28+1.
 
Täällä kotivaaka näytti aamulla +6,4 kg. Rv 24+0. Äitee oli aiva kauhuissaan että kuinka sä noin paljo oot jo lihonut! Ja totes että ihme jos loppupaino jää alle +20 kg tällä menolla. Tuli kyllä niin mahti fiilis:shifty:
Äidit on kyllä pahimpia. Just juteltiin työkaverin (joka on kahden tyttären äiti) kanssa et voi, kun itse osaisi olla sellainen äiti, joka olisi tölvimättä tyttärensä ruumiinkuvaa tai seksuaalisuutta tai naiseutta. Mä kerroin mun äidille että olin käynyt avoimessa neuvolassa kuulemassa sydänääniä koska mua oli ruvennut pelottamaan masukin vointi. Hän vastasi että "ai sä olet sellainen nainen". Tarkoitti kai hermoheikkoa tai muuten vaan "ämmämäisesti" huolestuvaa.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla nyt tässä raskaudessa +7kg, laihduin viimeiden parin viikon aikana 2kg. Jännästi tunteet vaihtelee. Ensin kauhistelin kun paino oli aika hurjasti noussut ja nyt sitten pelkään ettei nouse tarpeeksi. Toki oon nyt vuodelevossa, että kaikki lihasmassa alkaa hävitä mikä voi osaltaa myös selittää lähes olematonta painonnousua viimeisen kuukauden ajalta.
 
Täällä nyt RV 25+0 ja painoa tullut 5,5kg. Neuvolassa ei ole sanottu mitään ja kaikki pitäisi olla OK,mutta itseä ahdistaa. Jatkuva morkkis siitä, että ei ole jaksanut laskea kaloreita ja herkkujakin on syöty useampana päivänä viikossa. Iskias ja lantion löystyminen on tehnyt sen,että liikkuminen on kivuliasta ja joinakin päivinä mahdotonta. Jatkuvat kivut ja väsymys vaikuttaa mielialaan niin etten ole jaksanut syödä yhtä terveellisesti ja kontrolloidusti kuin ennen raskautta. Huoh..
 
Täällä nyt RV 25+0 ja painoa tullut 5,5kg. Neuvolassa ei ole sanottu mitään ja kaikki pitäisi olla OK,mutta itseä ahdistaa. Jatkuva morkkis siitä, että ei ole jaksanut laskea kaloreita ja herkkujakin on syöty useampana päivänä viikossa. Iskias ja lantion löystyminen on tehnyt sen,että liikkuminen on kivuliasta ja joinakin päivinä mahdotonta. Jatkuvat kivut ja väsymys vaikuttaa mielialaan niin etten ole jaksanut syödä yhtä terveellisesti ja kontrolloidusti kuin ennen raskautta. Huoh..

Ihan niinku mun suusta tämä. Samaa aamulla päivittelin miehelle. O_o
 
Täällä nyt RV 25+0 ja painoa tullut 5,5kg. Neuvolassa ei ole sanottu mitään ja kaikki pitäisi olla OK,mutta itseä ahdistaa. Jatkuva morkkis siitä, että ei ole jaksanut laskea kaloreita ja herkkujakin on syöty useampana päivänä viikossa. Iskias ja lantion löystyminen on tehnyt sen,että liikkuminen on kivuliasta ja joinakin päivinä mahdotonta. Jatkuvat kivut ja väsymys vaikuttaa mielialaan niin etten ole jaksanut syödä yhtä terveellisesti ja kontrolloidusti kuin ennen raskautta. Huoh..

Mä poden morkkista myös, elin tosi terveellisesti ja liikunnantäyteisesti ennen raskautta, nyt pystyn kävelee kerrallaan max. 30 min. rauhallisesti ja usein ainoo mikä maistuu on suklaa. Oon ollut väsynyt ja särkyinen myös niin oon antanu itseni syödä vapaasti ja yritän olla potematta siitä huonoo omatuntoo. Niin kauan kun vauva on terve ja mulla arvot hyvät, en jaksa stressata. Stressiä paljon muutenkin. Tää on väliaikaista ja raskauskilot jotka mahdollisesti jää saa kyllä helposti pudotettua.
 
Takaisin
Top