Normaalipainoinen olen ja nyt on tullut 5kg, viikot 23+1 eilen jolloin oli neuvola.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mulle neuvolassa annettu painonseurantakortti antaa tällaiset raja-arvot: bmi ennen raskautta alle 22, suositeltava painonnousu n. 14-15 kg; bmi 22-27, suositeltava painonnousu n. 8-12 kg; bmi yli 30, suositeltava painonousu n. 7 kg. Jostain syystä tossa ei oo ollenkaan bmi:tä välillä 27-30, en tiedä miksi.
Mulla bmi oli 27,5. Tuon kortin mukaan olen tässä vaiheessa (rv 22) lihonut puolisen kiloa enemmän kuin on suositeltavaa. Pelkäsin, että mulla lähtee ihan käsistä tuo painonnousu, mutta olinkin nyt yllättäen viikon aikana laihtunut 400 grammaa. Aloin kiinnittää vähän enemmän huomiota siihen mitä syön, mutta kuitenkin niin, ettei tule nälkä. Mulla oli aivan järjetön nälkä koko ensimmäisen kolmanneksen ajan. Nyt vissiin kohtu alkaa jo viedä tilaa vatsalaukulta niin, ettei sinne mahdu yhtä paljon ruokaa kuin aiemmin.
Mulla on noussut paino jotain 9 kiloa, rv 24+2. En stressaa yhtään, ylipainoa oli jo valmiiksi vähän mut elämäntavat, ruokailu ja liikunta kunnossa. Nyt en oo pystynyt hirveesti liikkumaan ja herkkujakin kyllä syön, mut kaikki arvot on tosi hyvät ja vauvalla kaikki hyvin niin en oo jaksanut tästä stressata. Yritän pitää elämäntavat niin kunnossa kun voin ja kyllä ne kilot siitä lähtee, just ennen raskauttakin pudotin 12 kiloa niin ei epäilystäkään etteikö ne lähtis sit aikanaan uudestaankin. Mulla nousee paino ja kertyy nesteet tosi helposti muutenki, varsinkin jos liikuntaa ei oo. Tarkkailen toki jos paino lähtee käsistä mut tällä hetkellä nousee aika lailla "sallitun" määrän viikossa.
Äidit on kyllä pahimpia. Just juteltiin työkaverin (joka on kahden tyttären äiti) kanssa et voi, kun itse osaisi olla sellainen äiti, joka olisi tölvimättä tyttärensä ruumiinkuvaa tai seksuaalisuutta tai naiseutta. Mä kerroin mun äidille että olin käynyt avoimessa neuvolassa kuulemassa sydänääniä koska mua oli ruvennut pelottamaan masukin vointi. Hän vastasi että "ai sä olet sellainen nainen". Tarkoitti kai hermoheikkoa tai muuten vaan "ämmämäisesti" huolestuvaa.Täällä kotivaaka näytti aamulla +6,4 kg. Rv 24+0. Äitee oli aiva kauhuissaan että kuinka sä noin paljo oot jo lihonut! Ja totes että ihme jos loppupaino jää alle +20 kg tällä menolla. Tuli kyllä niin mahti fiilis
Täällä nyt RV 25+0 ja painoa tullut 5,5kg. Neuvolassa ei ole sanottu mitään ja kaikki pitäisi olla OK,mutta itseä ahdistaa. Jatkuva morkkis siitä, että ei ole jaksanut laskea kaloreita ja herkkujakin on syöty useampana päivänä viikossa. Iskias ja lantion löystyminen on tehnyt sen,että liikkuminen on kivuliasta ja joinakin päivinä mahdotonta. Jatkuvat kivut ja väsymys vaikuttaa mielialaan niin etten ole jaksanut syödä yhtä terveellisesti ja kontrolloidusti kuin ennen raskautta. Huoh..
Täällä nyt RV 25+0 ja painoa tullut 5,5kg. Neuvolassa ei ole sanottu mitään ja kaikki pitäisi olla OK,mutta itseä ahdistaa. Jatkuva morkkis siitä, että ei ole jaksanut laskea kaloreita ja herkkujakin on syöty useampana päivänä viikossa. Iskias ja lantion löystyminen on tehnyt sen,että liikkuminen on kivuliasta ja joinakin päivinä mahdotonta. Jatkuvat kivut ja väsymys vaikuttaa mielialaan niin etten ole jaksanut syödä yhtä terveellisesti ja kontrolloidusti kuin ennen raskautta. Huoh..