Painonnousu

Mangomansikka

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kesämammat 2017
Paljonkos on muilla noussut tähän mennessä paino ja mitkä viikot menossa? :) Itsellä meinaa vähän välillä tulla ahdistusta asiasta,kun ylipainoa ennen raskautta oli n.15 kg. Olin laihdutellut siinä ennen raskautta ja sitten meni (luonnollisesti) uusiksi suunnitelmat.

Olen siinä käsityksessä että painoa ei olisi hyvä tulla 10kg enempää koko raskausaikana, jos on ylipainoa. Nyt on viikot 20+3 ja painoa on tullut 3,5kg. En tiedä yhtään onko tämä normaali määrä,vai liikaa. Neuvolassa eivät sanoneet mitään. Olen kyllä syönyt ihan mitä mieleen tulee,ilman rajoituksia. Liikunta on jäänyt ihan minimiin erinäisistä syistä. :sad001 Pitää alkaa kyllä tosissaan kiinnittää huomiota syömisiin ja liikuntaan.
 
Täällä on painoa tullut yhteensä n. 5 kg ja nyt menos 19+3. Normaalipainoinen olen. Viime viikon aikana ulkomaanreissulla tuli tuosta melkein 3 kg. :D ehkä hiukan tuli mässäiltyä.. :angelic:
 
Mulla oli noin 15 kg indeksien mukaan myös ylipainoa raskauden alussa. Ennen raskauden alkua olin 12kg pudottanut. Neuvolassa ei tähän oo puututtu mitenkään, mulla oli terveelliset elämäntavat ja paljon liikuntaa raskauden alussa. Mulla kertyy nesteet helposti ja paino nousee helposti myös. Neuvolassa rv 19+5 oli 6kg tasan tullu, nyt rv22+1 ja tohon varmaan saa pari kiloa lisää laittaa. En oo tästä ahdistunut vielä. Pudotin noi kilot ennen raskautta niin tiedän siihen pystyväni uudelleen. Arvot kaikki ollut mulla hyvät koko ajan. Jos neuvolasta jotain painosta sanotaan tai vaikka radia ilmenis, niin kattoo sitten. Toistaiseksi en stressaa, kunhan voin hyvin ja ennen kaikkea vauvalla kaikki hyvin eikä vaaraa niin kaikki ok. Kunhan ei nyt 30kg painoa raskauden aikana tulis. Liikunta mulla ollut vähäisempää kuin ennen väsymyksen ja raskaan työn takia, syönyt oon vapaammin mut pyrkinyt edelleen terveellisyyteen.
 
Mulla ennen raskautta ei ylimääräisiä kiloja juurikaan, bmi 20,5. Joskin omasta mielestä pari kiloa ns. löysää.. Paino noussut rv 22+1 neuvolassa punnittuna 4,1kg. Kuulemma just sopivaan tahtiin on tullut lisää. Herkkuja olen syönyt paljon enemmän kuin ennen raskautta, pitäisi rajoittaa sillä radin uhka on päällä..
 
Täällä kans yks 'normaalipainonen' ennen raskautta,nyt rv 18+3 ja painoa tullu 1.5kg. Ennen raskautta oon ollut kova liikkumaan,nyt oon vähän himmaillu ja syönytki välillä mitä sattuu että eiköhän se tuosta pikkuhiljaa ylös päin hinaudu :)
 
Mulla oli noin 15 kg indeksien mukaan myös ylipainoa raskauden alussa. Ennen raskauden alkua olin 12kg pudottanut. Neuvolassa ei tähän oo puututtu mitenkään, mulla oli terveelliset elämäntavat ja paljon liikuntaa raskauden alussa. Mulla kertyy nesteet helposti ja paino nousee helposti myös. Neuvolassa rv 19+5 oli 6kg tasan tullu, nyt rv22+1 ja tohon varmaan saa pari kiloa lisää laittaa. En oo tästä ahdistunut vielä. Pudotin noi kilot ennen raskautta niin tiedän siihen pystyväni uudelleen. Arvot kaikki ollut mulla hyvät koko ajan. Jos neuvolasta jotain painosta sanotaan tai vaikka radia ilmenis, niin kattoo sitten. Toistaiseksi en stressaa, kunhan voin hyvin ja ennen kaikkea vauvalla kaikki hyvin eikä vaaraa niin kaikki ok. Kunhan ei nyt 30kg painoa raskauden aikana tulis. Liikunta mulla ollut vähäisempää kuin ennen väsymyksen ja raskaan työn takia, syönyt oon vapaammin mut pyrkinyt edelleen terveellisyyteen.

Juu,arvot on hyvät mullakin,kaikki hyvin eivätkä neuvolasta ole noottia antaneet eli ehkäpä pitäisi olla stressaamatta. Itse söin myös tosi terveellisesti ennen raskautta,mutta pahoinvoinnit, unettomuus jne.on kyllä tehneet tehtävänsä ja ruokavaliokin lipsunut sen myötä. :rolleyes: enää en punnitse ruokiani,mutta ruokapäiväkirja voisi toimia raskaana ollessakin. Edellisessä raskaudessa olin normipainoinen,painoa tuli n.15kg(josta osa vaikean raskausmyrkytyksen turvotusta)ja 1kk synnytyksen jälkeen olin hoikempi kuin ennen raskautta. Nyt vaan kun painoa on enemmän,vähän jännittää miten kroppa toimii tällä kertaa..
 
Mulla oli ennen raskautta noin seitsemän kiloa ylipainoa. Ennen raskautta olin pudottanut muutaman vuoden aikana kymmenisen kiloa. Nyt raskausviikkoon 20 mennessä on tullut viisi kiloa lisää. Mulla on ollut ihan hirveä nälkä raskauden aikana. Nyt pahin nälkä alkaa helpottaa, mutta ihan alkuraskaudessa oli pakko syödä jotain jopa tunnin välein.

Sain neuvolasta sellaisen painonseurantakortin, jonka mukaan mun bmi:llä suositeltava painonnousu on 8-12 kiloa. Saa nähdä miten käy. Ehkei pitäisi stressata sitä liikaa. Ekalla neuvolakäynnillä siellä oli sijainen, joka pisti mut jo viikolla 12 sokerirasituskokeeseen, jossa kaikki oli kunnossa. Hän tuntui kiinnittävän enemmän huomiota painoasiaan kuin tuo varsinainen hoitaja ja esitteli tarkkaan sitä painonseurantakorttia.
 
Esikoisesta jäi 6-7kg. BMI 29. Nyt on painoo tullu 2 kg raskausviikot 23+4 menossa. Eikä tarttis kauheesti tullakkaa.
 
Mä olen nyt viikolla 22+4. Painoa on tullut n. 2kg. Vauva on ihan viikkojen kokoinen. Mulla oli lähdössä bmi jotain 28. Lihoin vajaan vuoden aikana ennen raskautumista kuutisen kiloa, kun mun mies tekee niin hyvää ruokaa :Heartred.
Ajattelin jo heti raskauden alussa yrittää syödä huolellisesti mahdollisimman järkeviä ja herkullisia :wink asioita ja tarpeellisia määriä. Mullei ole ollut ollenkaan pahoinvointia joten ruokarytmi on pysynyt normaalina koko ajan. Katotaan mitä jatkossa tapahtuu...
 
Punnitsin itseni taas uuden raskausviikon aluksi, kuten mulla on ollut tapana. Nyt alkoi rv 21. Kilo lisää viime viikosta! Nyt täytyy varmaan alkaa miettiä mitä mä syön...
 
Punnitsin itseni taas uuden raskausviikon aluksi, kuten mulla on ollut tapana. Nyt alkoi rv 21. Kilo lisää viime viikosta! Nyt täytyy varmaan alkaa miettiä mitä mä syön...

Mä huomasin että meidän aataminaikuinen vaaka näyttää eri lukemia riippuen lattian kallistuksista/tasaisuudesta/ilmansuunnasta ja ehkä myös -paineesta. Kaikesta huolimatta se näyttää keskimäärin kolme kiloa vähemmän kuin neuvolassa...
 
Meillä on sellainen ehkä 10 vuotta vanha digitaalivaaka. Punnitsen itseni aina aamulla ennen syömistä ja ilman vaatteita. Neuvolassa on näyttänyt enemmän kuin kotona, koska siellä olin vaatteet päällä ja lounas mahassa.

En mä kyllä ihmettele näillä syömisillä, et painoa tulee.
 
Tänään 20+4 ja painoa tullut 2 kg :) Ylipainoa on ennestään joten hyvä näin. Esikoisesta tuli 12 kg jotka lähti kahdessa viikossa. Ja vauva painoi syntyessään 4688g joten sen lisäksi ei nyt hirveitä tullut sitä painoa sit :)
 
Ei oo noussut :/
Lähti putoamaan alkuraskaudessa enkä vieläkään oo saanut lähtöpainoa kiinni. Saa nähdä tuleeko ensviikon neuvolassa taas sanomista :/
 
Täällä on painoa tullut yhteensä n. 5 kg ja nyt menos 19+3. Normaalipainoinen olen. Viime viikon aikana ulkomaanreissulla tuli tuosta melkein 3 kg. :D ehkä hiukan tuli mässäiltyä.. :angelic:
Taisi olla vain reissulla kerrytettyä turvotusta aika paljon kun nyt vaaka näytti vain n. 3,5 kg lisää lähtöpainoon.. laughing7
20+3
 
Neuvolassa painoa oli tullut yhteensä 5kg :D huikeeta kerrankin mennä vaalle, kun paino on noussut ja tulee vielä vaan nousemaan! :D tänään on rvk23+3. Itsellä on alkanu olee entistä enemmän jano. Syömisen suhteen olen huomannu annoskokojen houkuttelevan. Itse olen yrittänyt alkaa syömään kasviksia ja hedelmiä nälän tunteeseen, mutta ainahan se ei mee niin.. ;') ns raskaushimoja jtn ruokia kohtaan ei oo ollu ainakaan vielä
 
Paljonkos on muilla noussut tähän mennessä paino ja mitkä viikot menossa? :) Itsellä meinaa vähän välillä tulla ahdistusta asiasta,kun ylipainoa ennen raskautta oli n.15 kg. Olin laihdutellut siinä ennen raskautta ja sitten meni (luonnollisesti) uusiksi suunnitelmat.

Olen siinä käsityksessä että painoa ei olisi hyvä tulla 10kg enempää koko raskausaikana, jos on ylipainoa. Nyt on viikot 20+3 ja painoa on tullut 3,5kg. En tiedä yhtään onko tämä normaali määrä,vai liikaa. Neuvolassa eivät sanoneet mitään. Olen kyllä syönyt ihan mitä mieleen tulee,ilman rajoituksia. Liikunta on jäänyt ihan minimiin erinäisistä syistä. :sad001 Pitää alkaa kyllä tosissaan kiinnittää huomiota syömisiin ja liikuntaan.

Täälläkin vaivana ylipaino. Neuvolassa on sanottu, ett ylipainoisilla painon ei tulisi nousta lainkaan... kyllä se sikiö kaiken tarvitsemansa ottaa...
 
Vähän meinaa hirvittää tää oma painonnousu. Viikkoja kasassa 22+3 ja kiloja tullut +5kg :0 ja siis en ees herkuttele normaalia enempää. Itseasiassa karkit on jääny hyllylle, mitä normaalisti söin kerran viikkoon pussin. Esikoista lähdin synnyttää vähän päälle 64kg ja nyt painan 60kg :/
 
Täälläkin vaivana ylipaino. Neuvolassa on sanottu, ett ylipainoisilla painon ei tulisi nousta lainkaan... kyllä se sikiö kaiken tarvitsemansa ottaa...

Tämähän edellyttää,että raskauden aikana laihtuu? Vauva tykötarpeineen+turvotukset kun tuo sitä painoa väkisin lisää. Itselle taas sanottiin viime neuvolassa,kun kauhistelin että paljonkohan lie tullut tässä vaiheessa,että tässä vaiheessa painon kuuluukin olla noussut.
 
Mulle neuvolassa annettu painonseurantakortti antaa tällaiset raja-arvot: bmi ennen raskautta alle 22, suositeltava painonnousu n. 14-15 kg; bmi 22-27, suositeltava painonnousu n. 8-12 kg; bmi yli 30, suositeltava painonousu n. 7 kg. Jostain syystä tossa ei oo ollenkaan bmi:tä välillä 27-30, en tiedä miksi.

Mulla bmi oli 27,5. Tuon kortin mukaan olen tässä vaiheessa (rv 22) lihonut puolisen kiloa enemmän kuin on suositeltavaa. Pelkäsin, että mulla lähtee ihan käsistä tuo painonnousu, mutta olinkin nyt yllättäen viikon aikana laihtunut 400 grammaa. Aloin kiinnittää vähän enemmän huomiota siihen mitä syön, mutta kuitenkin niin, ettei tule nälkä. Mulla oli aivan järjetön nälkä koko ensimmäisen kolmanneksen ajan. Nyt vissiin kohtu alkaa jo viedä tilaa vatsalaukulta niin, ettei sinne mahdu yhtä paljon ruokaa kuin aiemmin.
 
Takaisin
Top