Painonnousu

Mulle sanoi neuvolassa, että hoikalle hyvä painonnousu on about 18 kg. Kun ei se vauva mahdu sinne muuten mitenkään päin :)
Näinhän se varmasti on :) Tuntuu itsestä vaan hurjalle tämä turpoaminen, vaikka kuuluukin asiaan.

Mulla oli alotus paino jotain 72 kg (pituus 166, eli muutama kilo ylimääräistä). Nyt 17+2 ja paino 75.0kg. Vatsa on erilainen, mutta ei kutenkaan mielestäni selkeä vauvavatsa. On tää yhä napaan tuijotusta ollut! Mäoon ottanu iikolta 15, joka perjantai aamuisin vatsakuvat ja hullua on se että viikolla 15 näkyy mielesttäni pieni vauvavatsa, sen jäleen on tullut kaksi kiloa painoa ja vatsa näyttää vaan isolta :/

17+4 neuvolakäynnillä puntari näytti +1kg ekaan neuvolaan verrattuna. Mahan koon perusteella luulin et ois enemmän :woot:

Mul on tullu 3kg lisää painoo.. 66-> 69. Yöl pitää käydä syömäs. Nyt vkja 19+0. Viime raskauden lopus oli +20kg. Toivottavast ei ihan nii paljoo tuu.. 156cm oon pitkä.

Edelleen miinuksella aloituksesta ja toivottavasti pysytäänkin :)

+3kg tullut, viikkoja 18+5. Miten muuten muissa neuvoloissa tuo käytäntö miten punnitaan? Tuntuu kummalliselta että meillä punnitaan ite ja merkataan korttiin. Nyt näyttää vähän hassulta kun vaihdoin paikkakuntaa elokuun alussa ja edelliset neuvolat oli aamulla ja punnitukset siellä. Noh, nyt edellinen nla oli täällä illalla viideltä, joten tietenkin painoa oli ehtinyt kertyä kaikesta päivän ahtamisesta. Tämä punnitus siis tehtiin vielä th:n luona ja jatkossa sitten pitää itse punnita. Nyt vaan tuli melkoinen hyppäys painoon kun muut on aamulukemia ja tuo yks ilta-. Ja seuraavalla kerralla saan varmaan marmatusta kun ei ole paino noussu, jos otan sen lukeman aamulla kotona.

Kyllä täällä otetaan neuvolassa terkan luona paino, olipahan mikä kellon aika hyvvään. Eli saattaa siltäki osin heitellä jos on ajat eri aikaan päivästä.

Meillä punnitaan itse joko neuvolassa tai kotona, ja th merkkaa painon sitten korttiin. Muakin viime raskaudessa ärsytti se, kun vuorokaudenaika ja edellinen ateria vaikutti, joten oon nyt aina neuvolapäivinä punninnut kotona aamuisin.

Mut minkä takia itsepunnitus kotona? Säästääkö se terkan työaikaa muka merkittävästi? Ja varsinkin niissä tapauksissa jos terkkari kuitenkin on se joka lukeman merkkaa korttiin.. niin ja koneellekin ne kuitenkin sen naputtaa. :wideyed:
Siis meillä niin että vastaanottohuoneessa vaaka, eikä siihen välttämättä viereen tulla kyttäämään. Täti istuu pöydän ääressä ja kirjoittaa ylös kun mä sanon lukeman. Kai sekin sit jonkinasteista itsepunnitusta...

Muoks. Niin ja ei siitä kai sentään kukaan ala marmattaan jos jossain kohtaa ei ookaan paino noussut. En mä ainakaan oo saanu ripitystä. Edellisessä raskaudessa joskus puolenvälin jälkeen oli paino hiukan pudonnutkin kahden peräkkäisen neuvolan välillä.

Meillä th punnitsee neuvolassa ja kyttää kyllä siinä vieressä, minkä lukeman saan. Meillä onneks tuppukylässä ei oo neuvolaan niin paljon tunkua, niin joka kerta pyydän seuraavan ajan aamupäivälle ja olen sen sinne onneks saanuki. Mulla ainaki tuppaa paino nousemaan päivän mittaan...

Meillä myös neuvolassa mitataan paino eli mä käyn vaa'alla ja sanon sit lukeman terkalle... Mut itekkin sitä ihmettelin, ku neuvolan vaaka tuntuu aina näyttävän kilon enemmän kun kotivaaka... :-/

Mä oon ihmetelly myös sitä, että miten se neuvolan vaaka näyttää aina kilon enemmän ko kotona :D vaikka on täysin samat vaatteet päällä

Meillä on neuvolassa sellanen mittauspiste, missä on vaaka ja verenpainemittari. Vaa'asta en tarkemmin tiedä, miksi punnitaan itse. Verenpaineista oli todettu, että terkkarin mitatessa oli aina korkeammat, kuin jos odottava äiti mittaa ne itse rauhassa. Mä oon kyllä itse kirjannut ne suoraan neuvolakorttiinkin..

Meilläkin pitää itse ottaa paino ja pissanäyte. Verenpaineenkin voi mitata itse, mä oon aina vaan just eikä melkeen ajoissa että en kerkee sitä mitata eikä oo järkee ku oon paahtanu neuvolaan täysiä :D Mä oon neuvolapäivinä käyny kotona aamulla omalla vaa'alla ja kertonu terkalle sen painon, en tiiä pitäskö se olla se paino mitä neuvolan vaaka näyttää, mut en oo kerenny kertaakaan sillä vaa'alla käydä, kun sen pissanäytteen kanssakin tulee jo aina kiire :D Mut toisaalta oon käyny vasta kahdesti neuvolassa :D

Meillä terkka ottaa painon, verenpaineen, hemoglobiinin ja kattoo pissanäytteen. Ja vaaka näyttää AINA enemmän kuin kotona =D

Se on varmaan joku terkkarien salaliitto! Meillä myös kotivaaka näyttää kilon vähemmän! :D

Meillä otetaan itse pissanäyte, mutta muut hoitaa terkkari. Mua on kummastuttanut, kun vaatteita ei huomioida mitenkään punnituksessa. Nyt varsinkin, kun alussa oli kevyitä kesävaatteita ja pian farkkuja ja muuta raskasta, niin luulisi, että se vaikuttaa. Kun meillä ainakin korttiin kirjataan aina viilottainen painonnousu grammalleen...

Tota mäkin mietin. Ekat neuvolat meni shortsivarustuksella ja toppi päällä, niin talvella farkuista lähtien kaikkea pitkää vaatetta päällä. Kysyin th:lta viimeks neuvolas otanko vaatteet pois, ni eiku siihen vaa'alle vaan. Oli sitte farkut jalas - ei vielä hupparia niinku olettaisin talvella olevan. ..Ellei neuvolan ilmastointi ole asetettu hellelukemiin :wink

Mut kyl mä uskon että niiden painomuutosten tulkinnassa sentään käytetään järkeä sen verran että ihan grammojen perusteella ei mitään radikaaleja johtopäätöksiä vedetä.
Että vaikka grammalleen muutokset kirjataan, niin hiukan suuremmassa mittakaavassa sitä käyrää tulkitaan. Just noiden vaatetus- ja punnitusajankohta -asioiden vuoksi.

Takaisin