Painonnousu

Mulla oli painonnousu ollut +450 g/viikko (14+4 -> 19+4). Alkuun paino nousi vaan +333 g/viikko (8+4->14+4) vaikka mä söin kuin hevonen. Nyt on tullut ilmeisesti sitten herkuteltua enemmän. :) Vaikka onhan se vauvakin kasvanut tässä viime viikkoina hurjasti. :) No, jos nyt koettaisi hiukan rajoittaa jäätelöitä ja herkutella sitten vaikka tuoreilla hedelmillä ennemmin.
 
Onko terkka laskenut teille nuo painonnousu/viikko lukemat vai itsekö ootte laskeneet? Mulle ei kyllä laskenut mitään, eikä olisi mitään edes painosta sanonut, jos en olisi kysynyt..
 
Eikö sulla Annin_eka todettu radi? Silloinhan usein seurataan painoa vielä tarkemmin, koska vauva voi kasvaa liian suureksi. Kumma jos th ei kiinnitä asiaan huomiota.
 
Annin_eka th syöttää painon koneelle joka antaa sen vko nousun ja se pitäis kans merkata neuvolakorttiin... Aika outoa jos th ei merkkaa tarvittavia tietoja sinne... Mut kait sulla joka neuvolassa paino otetaan? Jos ei niin alkaisin vaatimaan päästä puntarille(vaikkei se herkkua ole) jotta huomataan jos paino lähtee radikaalisti laskuun tai nousuun, sillä se voi viitata ongelmiin..
 
Annin eka, voithan sä sen itekin laskea, mutta mun neuvolakortissa on sen painon jälkeen kohta painon muutos/viikko. Ja siinä se on mulla grammoina. Ja mun on helppo laskea itekin, kun on sattunut osumaan aina viikko+4 pv mun neuvolat. :)
 
Meillä ei ainakaan tähän mennessä ole laskettu mitään painonnousu/viikko lukuja, vaikka toki aina punnitaankin! Eikä muistaakseni viime raskaudessakaan sellaisia korttiin laskettu. Voi toki silti olla, että kone laskee sen niille sinne th:n tietoihin. :rolleyes:
 
Joo kyllä todettiin radi ja siksi itsekin haluisin seurata, että painonnousu varmasti pysyy sallituissa rajoissa. Kyllä se painon joka kerta mittaa, mutta ei ole sanonut mitään muuta :sad001 muutenkin omituista, että vaikka parissa viime kotona tehdyssä radi viikkoseurannassa ollut pari aamupaastoarvoa koholla, niin ei laita mihinkään seurantaan, kun on niin "pieniä ylityksiä". Kuulema vasta aamupaasto arvo 9 ja yli vaikuttaa vauvaan..? Viereisellä paikkakunnalla asuva ystävöni laitettiin heti seurantaan ja hänellä oli ylimääräisiä ultria..
 
Annin_eka: siis häh? Vasta yli 9 paasto vaikuttaa vauvaan... No en kyllä oikeen usko! Täällä viimeks mulle terkkari sanoi, että jos alkaa olla koko ajan tuollaista 5,2-5,4 jne, niin silloin jo puututaan tilanteeseen, vaikka siis pysyisivät noin periaatteessa sallituissa rajoissa... Että mieluiten saisivat pysyä alle 5, mutta satunnaisesti esim. se 5,4 on ok.
 
Annin_eka: siis häh? Vasta yli 9 paasto vaikuttaa vauvaan... No en kyllä oikeen usko! Täällä viimeks mulle terkkari sanoi, että jos alkaa olla koko ajan tuollaista 5,2-5,4 jne, niin silloin jo puututaan tilanteeseen, vaikka siis pysyisivät noin periaatteessa sallituissa rajoissa... Että mieluiten saisivat pysyä alle 5, mutta satunnaisesti esim. se 5,4 on ok.
Niin mäkin olen muilta radilaisilta ymmärtänyt, että heti on puututtu, mutta en oikein tiedä miten sanoisin siitä terkalle, niin etten kyseenalaistaisi hänen ammattitaitoa.. :confused: Ehkä lisään seuraaviin tuloksiin kaikkiin 1, niin alkaa ottamaan myt tosissaan :wink
 
Tohon blackpantherkin kommenttiin pakko sanoa sen verta et se radin paastoarvon raja on 5.5mmol ja sen alle pitää pysyä. Toki jotkut th:t voivat puuttua jo noihin yli 5mmol arvoihin mut äippäpolilla ei niihin puututa ennen kuin ylittävät ton valtakunnallisen rajan.

Annin_eka se että ne arvot on satunnaisesti yli ei tarkoita automaattisesti sitä et pääsee ylimääräisiin ultriin jne. Yleensä ne pienet heitot yritetään saada kuriin ruokavalio muutoksilla ja lisäämällä liikuntaa, ja kun noi ohjeitukset vaihtelevat aika paljon paikkakunnasta riippuen. Ja voihan sun kaverilla olleen noissa paastoissa enemmänkin häiriöitä. Mutta toi et vasta yli 9mmol paastoarvo vaikuttaisi vauvaan on hölynpölyä. Vauva reagoi jo aika pieniin vs muutoksiin, joten sen takia ne radi arvojen rajat on tiukemmat kuin terveen ihmisen. Kannattaa sanoa ihan suoraan tälle th:lle asiasta ja jos hän ei korviaan letkauta niin vaihda th:ta ja voihan hänestä tehdä myös tarvittaessa valituksen.
 
Yllätys 15&16 kommenttiin pakko sanoa sen verran, että... Niin. Paaston raja on 5,5. Siks mä puhuin 5,4:stä (se kun on korkein "sallittu", mutta täällä se ei oo sallittu koko ajan, satunnaisesti ok). Se 5,5 on raja-arvo jonka ALLE pitää paastojen pysyä. Raja-arvo on jo liikaa (esim. sokerirasituksessakin jo yhdestäkään raja-arvosta napsahtaa radi-diagnoosi!). Ja täällä tulee tosiaan lähete äitipolille jo, jos koko ajan aletaan hillumaan rajojen tuntumassa. Se ei ole "jonkun terkkarin" juttu vaan se on tämän sairaanhoitopiirin linjaus. Se ei tarkoita välttämättä kuin yhtä (ohjaus?)käyntiä "nyt" ja yhtä ylimääräistä käyntiä n. viikolla 36, missä katsotaan sikiön koko, mutta lähete tulee. Useammin tulee käyntejä sitten tietty jos alkaa sokerit olemaan ruokavaliosta huolimatta koko ajan koholla, joudutaan insuliineille jne. Sit voi olla, että koko loppuraskauden seuranta tapahtuu äitipolilla (auts :/ 41 € ja risat/käynti + bensat päälle 160 km/käynti)...
 
Täällä tulee muuten automaattisesti radi-diagnoosista ylimääräinen ultra raskauden lopulla. Mikäli sokerirasituksessa yksi arvo on yli sallitun, seurataan arvoja kotona ja mikäli enemmän, seurataan äitiyspolilla. Vaikka kaikki omat mittaukset olisi kotona alle raja-arvojen, tulee lääkärin tekemä ylimääräinen ultra. Ilmeisesti paikkakuntakohtaisia eroja näissäkin. :rolleyes: Muuten en osaa ottaa kantaa, missä vaiheessa lähetetään äitiyspolille jos sokerirasituksessa on ollut vain yhden arvon ylitys.
 
PikkuPapunen: Mulla oli viimeks se yhden arvon ylitys (1 h arvo 0,1 yli rajan) ja koska verensokerit kotiseurannassa paria ylitystä lukuunottamatta pysyi kurissa, niin oli vain se rv 36 ultra. Ja ne pari ylitystä oli sellaisia ruokavalion opettelu-ylityksiä, eli opin niistä, mitä mun pitää välttää ja loppuraskaudesta ei sit ylityksiä tullutkaan :)

Ja silloin tosiaan lähetetään äitipolille jos rasituksessa on ollut vain yhden arvon heitto, mutta vs on kotiseurannassa (lähes) koko ajan raja-arvojen tuntumassa tai jos ruokavaliosta huolimatta tulee jatkuvia ylityksiä.

Näin siis sanoi meidän terkkari mulle viime raskaudessa ja että on tosiaan sairaanhoitopiirin linja, että puututaan herkästi, koska jo ne toistuvat "melkein ylitykset" lisäävät riskiä sille, että sikiö kasvaa liikaa tai että sikiön verensokerit eivät pysy synnytyksen jälkeen tai tulee muita komplikaatioita.

Ja meillähän tytön verensokerit laski, vaikka mulla arvot pysyi loppuraskauden ihan kurissa, lisämaidolla saatiin kuitenkin tilanne korjattua. Enkä tiedä miksi laski? Ehkä sit kuitenkin se vs:n nousu heti ruokailun jälkeen oli mulla isompi kuin normaalisti, vaikka jo tunnin päästä olikin kuuden kieppeillä? Ehkä tuli myös naposteltua liikaa/liian tiheään eli tuli niitä ylimääräisiä vs:n nousuja, vaikka sitten aina laskikin tunnin sisällä normaaliin. Siis periaatteella "ei se yksi tai kaksi keksiä haittaa", mut ehkä sitten haittasikin? Koetan nyt olla viisaampi.
 
Annin_eka kaivelin lappusia mitä neuvola on jakanut ja löysin sieltä maininnan, mikä on vähän outo, mutta siis jos radi todetaan ekaa kertaa niin silloin vaaditaan kolme tai useampi ylitys paasto tai muissa arvoissa ennen kuin joutuu/pääsee äippäpolille tarkempaan syyniin. Seuraavissa radeissa riittää vähempikin ja pääsee helpommin tarkempaan syyniin. Mut tämä siis meidän alueella, näytti tossa lapussa olevan Taysin leima. Ja jos niissä vs arvoissa alkaa olemaan enemmän heittelyä niin kannattaa jämäkästi ottaa ne puheeksi siellä neuvolassa. Ei th voi niitä arvoja sivuttaa kun radi kuitenkin todettu.

Blackpanther mää kirjoitinkin et se 5.5mmol on raja-arvo ja sen alle pitää pysyä. Eli siis jos teillä se raja jonka alle pitää pysyä on 5.0mmol niin se ei päde välttämättä muualla.
 
Mulla on nyt alkuraskauteen verrattuna noussut paino 3 kg. Hirvee morkkis iski, kun paino ei ole alussa nousuut yhtään ja nyt yhtäkkiä ppompannut kolme kiloa ylös päin. Toki tuohon vaikuttaa, että juuri silloin oli se hellejakso menossa. Mutta yhtälailla vaikuttaa myös se, että olen ollut levossa supistusten takia ja täytyy tunnustaa etten ole osannut pysyä herkuista erossa. Minulla on merkittävä ylipaino ja muutoinkin, joten enempää ei tarvitsisi juuri tulla. Mistä sitä löytäisi sen itsekurin noiden herkkujen kanssa??? Alussa ei tehnyt ollenkaan mieli herkkuja, mutta nyt koko ajan. Voisin elää pelkällä suklaalla ja jätskillä, >Jätskistä en ole aiemmin juuri edes tykännyt, mutta nyt voisin syödä koko paketin kerralla. Onneksi myös marjat maistuu ja pian niitä saa hieman edullisemminkin.
 
Heh, mää oon myös sortunut tohon jätskiin muut ei tahdo upota vatsinkaan oikea ruoka(paitsi uudet perunat voin kanssa). Mulla paino on tähän mennessä tippunut sen 5kg joten en oo sinällään kiinnittänyt huomiota syömiseen. Oon kuitenkin pyrkinyt syömään normaalisti, mut mikäs teet kun ei mee vaan alas. Mansikoita odotan kun kuuta nousevaa, sillä ollaan ostettu pari kertaa kasvihuone mansikoita ja ne on olleet vetisen makuisia.
 
Yllätys 15&16 *syvä huokaus* Siis todella syvä. *laskee sataan*. Niin mäkin kirjoitin, että raja on 5,5. Lueppa nyt ihan ajatuksen kanssa ja YRITÄ ymmärtää. Tuntuu vaan, et liikaa sulta vaadittu se yrittäminenkin. Mä oon skipannu sun tekstit, vaikka moneen olis tehnyt mieli kommentoida jos jotakin ni mitä jos säkin jättäsit mut rauhaan kun et kerran ymmärrä etkä halua ymmärtää mitä mä kirjoitan. Ja parhaassa tapauksessa käyt vaan sanomassa tismalleen saman asian toisin sanoin ihan vaan, että saat päteä. Muut onneks näyttää ymmärtävän.
 
Takaisin
Top