Painonnousu tai lasku ekan kolmanneksen aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No nimenomaan, paino on ihan kamalan arka paikka! Muissakin olosuhteissa siis, mutta erityisesti nyt raskausaikana. Ei kai nyt kukaan oikeasti tietoisesti edes raskaana ollessaan lihota itseään sitä 20-30kiloa? Valinnoistahan se tietysti on osittain kiinni, mutta mullakin viime raskaudessa oli melkein se ja sama mitä mä puolen välin jälkeen söin tai jätin syömättä, aina vaan nousi paino liikaa viikkoa kohden.
Mä aion ensi viikon ensimmäisessä neuvolassa jo pyytää, että pääsisin ravitsemusterapeutille. Jos sieltä vaikka saisi uusia ideoita miten onnistuisin pitämään painoa kurissa? Periaatteet on tietysti tutut, mutta saisiko ulkopuolisen avusta jotenkin lisätsemppiä toteutukseen? Ja toisaalta, neuvolan täti saisi viestiä, että olen ihan oikeasti tosissani sen suhteen etten halua painon nousevan...

Huh mikä helpotus, just kävin puntarissa eikä painoa ole vielä yhtään tullut. Ei saakaan kun on lähtöpainoo niin paljon. Esikoisesta mulla ei paino hievahtanut kun vasta 20+ viikoista, loppujaan tuli 7kg josta synnärille jäi 5kg eli 2kg jäi ylimääräistä mikä siis nyt ei oo mitään. Yritän tässäkin niin, nyt vaan on niin paljon enempi yökötystä eikä terveellinen ruoka maistu. Vihanneksia en meinaa millään saada alas kun perus tomaatti ja kurkku. Hedelmät on herkullisia ja hiilaritkin menee. liha/kala/kanakin tekee jostain syystä tiukkaa. En myöskään kaipaa makeaa ja herkkuja..
mutta sitten, se roskaruoka, voi apua mikä pahin mahdollinen himon kohde. Nyt oon sortunut syömään 2 hampurilaista viikossa parin viikon ajan ja itsellä on kauhea syyllisyys.. on tää melkoista, jotenkin jokalailla vaikeampaa kun viimeks!

Mimael, sun sanat oli aikalailla mun suusta :) Paino on tippunut, mutta tää ruokavalio on ollut ihan mahdoton.... välillä ei maistu oikein mikään ja sit tulee vedettyy just jotaa hampparii... :rolleyes: Pakko saada jotenkin ruotuun, muuten kohta alkaa näkymään puntarissa.

Niinpä, ja ennenkaikkea pikkunen ei saa ruokavaliosta vitamiinejä ja hivenaineita mitä tarttis ja oma olo on vetelämpi kun syö huonosti. Mulla onnoi perus raskaus multivitamiini ja raskausomega pillereinä mut silti.. voi tuska :) kohta helsinkiin ravintolaan taas herkutteleen ja illalla robbiee kuunteleen, ihquu! :)

Mulla viime raskaudessa nousi paino melkein 30kg, siitä jäi vielä paljon pudottamatta. Me ei omisteta puntaria, mutta ensimäisellä neuvolakäynnillä voin sanoa että järkytyin... Jos paino nousee yhtä paljon tässä raskaudessa niin sitten ei hyvä heilu :D

+2 kg näyttäis vaaka. Olo on kyllä tosi turvonnut, olisin luullut että ois noussu enemmänki. Kattelin hissin peilistä tänään että lieneekö tätä kauaa pystyy salailemaan, ainaki pitää alkaa vaatetusta miettimään tarkemmin. Eka kolmannes taittuu näinä päivinä.

Täällä vaa'an lukemat näyttää -4 kg, ja olen kyllä tosi tyytyväinen, kun tota painoa on tosiaan ihan tarpeeksi ennestäänkin. Toivotan, että pysyn miinuksella mahdollisimman pitkään :)

Viikkoja 9+3 ja paino on tainnu tipahtaa 1,5-2 kg. Ei maistu ei mikään mitä tavallisesti tulee syötyy. Banaanii ja mehuja koitan syödä. Mutta ei sen puoleen painoa on 10kg kiloa enempi ku kahden edellisen raskauden alkaessa eli ei hätää. Ekasta raskaudesta tuli 18kg joka lähti helposti. Toisesta 12kg josta jäi pari kiloa.

Maha on kasvanut aika paljon ja turvonnut muutenkin joka suunnasta, mutta paino on sama kuin ennen raskautta. Ihan alussa tosin mulla humahti paino yhtäkkiä 5 kiloa ylöspäin, mutta nyt on palautunut takaisin entiseen.

Paino on pysynyt aika samana, korkeintaan 1kg tullut lisää, vaikka maha ja rinnat on hieman kasvaneet.

Normaalipainoisena lähdettiin esikoista odottamaan. Ensimmäisessä neuvolassa järkytyin, kun puntariin välähti +6kg aloituspainosta, tosin paino otettiin kengät, takki yms. päällä (niistä voinee vähentää melkeinpä 2kg) ja lisäksi olen kärsinyt kovasta ummetuksesta sekä turvotuksesta. Uskoisin siis painon tasaantuvan turvotuksen ja ummetuksen helpottuessa. Ruokavalio on pysynyt terveellisenä ja liikuntaa tulee harrastettua päivittäin.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä tullu 2-2,5kg lisää. Noi tuli jo ihan alkuviikkojen aikana ja nyt on paino pysyny samassa lukemassa 59-59,5 kg jo useamman viikon. Saas nähä miten sitä vielä paisutaan. Olisin kyllä tyyyväinen jos pystyisin pitämään painon alle 70 mutta stressiä en sillai ota :)

Mulle tuli ekan kolmanneksen aikana noin 2 kiloa lisää, mutta nyt viikolla 13 on paino pudonnut puoli kiloa. No, kaipa se tästä kohta lähtee tasaiseen nousuun! :)

Mulla paino noussut 2,5kg. Kyllä ajon kumminkin tarkkana olla että ei tulisi mitään muuta ylimääräistä kun raskauskilot. Onneksi mua yököttää kaikki karkit, limut, pizzat yms..... yritän syödä mahdollisimman terveellisesti kun tähänkin asti.

Mulla paino nousi heti ekojen viikkojen aikana n. 2 kg, mutta siitä ylöspäin ei ole vielä onneksi kiivennyt. Onneksi pahimmat ruokahimot ja jatkuva nälkä alkaa olla ohi, joten eiköhän tästä ihan kohtuullisella painonnousulla selvitä :) Tekee kyllä mieli tuhdimpaa ruokaa kuin ennen raskautta ja esim. iltapala on syötävä melkein joka ilta, vaikka olisi töistä tultua syönyt ns. kunnon ruokaa. Ja leipää olen puputtanut varmaan triplamäärän päivittäin verrattuna siihen, mitä meni ennen raskautta :)

Lähtöpaino oli ihan normaalilukemissa, mutta en mikään kovin hoikka kuitenkaan ole, joten toiveena olisi että maksimissaan n. 10 kg painonnousulla selviäsin. Onneksi nyt taas jaksaa harrastaa enemmän myös liikuntaa, joten eiköhän sekin hillitse painon nousua. Olo on kuitenkin tosi turpea jo tässä vaiheessa, varsinkin iltaisin..

Syömishäiriön (anoreksia) takia mulle ei ole merkattu painoa, eikä mulle näytetä neuvolassa _välillä_ otettavaa painoa ollenkaan. Minulla ei ole vaakaa kotona, eikä tule olemaan - kiusaus olisi varmasti liian suuri. Olen parantumisvaiheessa, mutta lääkärin suosituksesta ja oman mielenrauhan vuoksi tehdään näin, ettei tule "retkahduksia" takaisin vanhaan.... Missään nimessä en tahdo vauvaa näännyttää, mutta sitten jos "se" tulee - niin en voi sille mitään. Nyt ei ole onneksi ollut "sitä", pitkä terapia on auttanut, ja toisaalta myös tieto raskaudesta ja itse raskaus.

Toisaalta ahdistaa ajatus siitä, kun en tiedä "paljonko" vauvasta voi tulla painoa ilman että se on "ylimääräistä" (jos ja kun KUITENKIN menen vaa'alle jossain vaiheessa omin päin). Meinaan siis, että jos X viikkoon on tullut X määrä, niin selkärangasta tulee automaattisesti syytös lihomisesta. Vaikeaa on ollut, mutta onneksi terapia jatkuu.. Vaikkakin nyt erittäin hajanaisesti, kun aikoja ei oikein ole ollut. Eri asia sitten, jos ja kun pääsen tuettuun terapiaan.

Kuitenkin omaa oloani helpottaa se, kun käyn lukemassa teidän "juttujanne" täältä.. Miten te suhtaudutte muutoksiin painossa, jne. Vahvistaa terveempää käsitystä siitä, miten asioiden pitäisikin olla.

Mulla ei ole tullut vielä yhtään kiloa, vaikka mitkään vanhat farkut ei enää mene kiinni ja rintaliivitkin on käyneet pieniksi. Ihana turvotus ♥ bmi 20 ja yritän välttyä ylimääräisiltä kiloilta, viime raskaudessa tuli 17kg herkuttelemalka! Max 12kg oon asettanut tavoitteeksi, saas nähdä : D

Takaisin