Painonnousu tai lasku ekan kolmanneksen aikana

Mimael

Näppärä viestien naputtelija
Onko teillä paino vielä muuttunut ja jos on niin kumpaan suuntaan? Raskaus itsessään tuo kait ekalla kolmanneksella noin kilon tai pari lisää mutta varmasti ruokahaluttomuus tai jatkuva syöminen vaikuttaa myös..
 
Minulta on lähtenyt 3 kiloa, juuri tuon ruokahauttomuuden takia. Syön lähinnä ruisleipää ja jugurttia, paljon muuta ei saa päivän mittaan alas. Odotan sitä aikaa, kun pahoinvointi loppuu ja saa alkaa syömään normaalisti.
 
Voisin kuvitella että paino olis noussu turvotuksen myötä ainakin.En oo käyny vaa'alla ollenkaan,ei mitään hajua mitä olen painanu ennen raskautta :grin
 
Mä lihosin ekan 9 viikon aikana 2,5 kiloa ja sen jälkeen en ole uskaltautunut vaa'alle.. :D Ruoka maistuu kyllä vähän liiankin hyvin, mutta nyt on alkanut löytyä ehkä jotain järkeäkin tähän syömiseen.
 
Mulla noussut 1 kg. Ihme ettei enempää, vaikka normaalin 4krt/ vko liikunnan sijaan en ole muutamaan viikkoon liikkunut yhtään :/
Yleensö olen käynyt uimassa tai lenkillä aamulla klo 06.00, mutta nykyään ei toivoakaan, että pääsisi siihen aikaan ylös sängystä. Ja sitten tuo ruokailu on ihan retuperällä. Leipää, pastaa, tavallisia jukurtteja.. Ei ihme että on tukala ja väsynyt olo koko ajan.. Mutta sitä on syötävä, mikä menee alas..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mullakin on liikunta vähentynyt huomattavasti, nykyään jaksaa koirien kanssa tehdä vaan pakolliset lenkit enkä ole käynyt niiden kanssa treenaamassa neljää kertaa viikossa niin kuin ennen vaan ehkä kerran jos sitäkään :confused: Tosin nyt ne onkin juoksutauolla että ehkä ei tarvi niin pahaa omaatuntoa kokea, mutta silti. Ei vaan jaksa!
 
Ugh. Eilen kävin vaa alla kun kiristää jo hupparitkin. Kiloja tullu 4 ja viikkoja 8+5. Tosin olo ollu kamala ja näläntunne aiheuttaa kakomista, joutunu siis napostelee kokoajan, plus että olin alipainoinen ku projekti alko joten luonto vissii hoitaa ravinnon kuntoon
 
Mulla on paino pysynyt aika samassa, puolen kilon sisällä verrattuna aikaan ennen plussausta. Toivonkin, että mahdollisimman pitkään onnistuisin pitämään painon tässä, mulla kun ei todellakaan olisi varaa kerätä tähän enää mitään 20 ylimääräistä kiloa.....
 
mulla ei ole painoa tullut lisää eikä olisi tarpeen tullakaan! Painoin itse asiassa nyt vähemmän tämän päivän neuvolassa kuin esikoisen ekassa neuvolassa. Joudun kuitenkin alkuraskauden sokerirasitukseen..... Kiitos ilmoittamani painon ennen raskautta. Jos olisin sanonut kilon vähemmän, niin en vissiin ois joutunut.... plaah.
No ei tuo mikään katastrofi oo, parempi kun tutkivat. Juhannuksen jälkeen sitten tuo...
 
Sandy, onko tuohon joku tiettty BMI millä alkuraskauden sokerirasitukseen joutuu? Varmaan mullakin sellainen sitten edessä...
 
N. 1 kg tullu lisää ekan 9 viikon aikana. Taivaan ihme ettei enempää, kun liikunta ollu lähes nollilla ja sillon kun etoo, on pakko vaan syödä koko ajan. Sipsejä oon syöny melkein joka päivä, muutenkin ruokavalio ollu varsin hiilaripitoinen ja epäterveellinen. Mutta huomaa kyllä, että kun nyt viimepäivinä olo on ollu parempi, on syömiseenkin tullu tolkkua ja alkaa taas haaveilla salista tai lenkistä. +10 kg (58->68) olen laittanu itselle ylärajaksi, saa nähdä miten toteutuu :D
 
Mulla on tullu n. 1kg, tosin neuvolan vaakan mukaan oli lähtöpainosta tullut 1,5kg, mut meidän oma digivaaka on vähän armollisempi. Ekassa raskaudessa tuli 13kg ja toisessa 11kg. Kaikissa kolmessa lähtöpaino sama. Jos pääsis alle 10kg:n tossa painonnousussa niin oisin tyytyväinen! Kylläpä nuo kahdella ekallakin kerralla lähti parissa kuukaudessa, et luotan siihen, ettei tälläkään kertaa mitään jää roikkumaan..
 
Minun painoni on noussut 2,5kg 8 viikon aikana :sad001
Aika pelottavaa, sillä olen muutenkin ylipainoinen ja jos raskauden aikana tulee yli +20kg, olen sairaalloisen lihava...

Aikaisemmin liikuin 4 kertaa viikossa (sali + juoksu), mutta nyt en ole pystynyt tekemään mitään, koska kuvottava olo ja väsymys vievät voiton kaikesta.

Lisäksi terveellinen ruoka ei vain enää mene alas. Esim. salaatti ja raejuusto olivat aikaisemmin päivittäistä ravintoani, mutta nyt ne ällöttävät minua, enkä pysty syömään niitä. Jo pelkkä salaatin pilkkominen saa minut voimaan pahoin. Tosi ihmeellistä ja harmillista. Yritän syödä vitamiinit ja kuidut sitten lämpimien vihannesten, ruisleivät ja hedelmien muodossa. Ja yritän todella olla herkuttelematta, koska jokainen suupalani näkyy heti vaa'alla, olen niin helposti lihovaa sorttia varmaan....
 
Mulla tullu noin 2 kg ja nyt siis ollaan viikolla 11+2. Lähtöpainossa oli jo ylipainoa, joten toivon ettei raskauden takia tule ihan kauheasti lisää. Sokerirasitukseen joudun minäkin, mutta muistaakseni yli 35-vuotiaat joutuu joka tapauksessa.

Liikuntaa olis voinut harrastaa enemmän nyt raskaanakin, mutta en ole ehtinyt ja monesti on väsyttänytkin niin ettei motivaatio ole siihen riittänyt ;-) Tänään kävin fitballissa ja meinasi osa liikkeistä tuntua mahassa ikävältä, joten piti sekin ottaa aika kevyesti.

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä tullut kiloja lisää 4, ja olen nyt kauhuissani. On pitänyt syödä paljon ja kaikkea epäterveellistä, kun aiemmin tulin aika vähällä energiamäärällä toimeen. Urheilu on jäänyt vähemmälle.

BMI ennen raskautta oli 20. Minulle neuvolantäti sanoi että kaikki yli 25v. joutuu automaattisesti rasitukseen, mutta katsoi minua ja totesi että kun olet noin hoikka niin en taida sinua laittaa.

Raskainta itselleni tässä on se että vuosi sitten pudotin painoa 12 kg ja pääsin ns. Ihanne mittoihin ja sain painon pidettyä siinä lähes vuoden. Nyt sitten suunta muuttuu.. Jo nyt neljän kilon jälkeen olo tuntuu äärimmäisen pahalta, kun muistaa miten vaikea niistä oli päästä eroon.

Onneksi en ole taipuvainen syömishäiriöön tms. nyt jos koskaan olisi varmaan tullut ongelmia. Isäntä on yrittänyt kovasti lohduttaa, että kyllä ne kilot sitten imetyksen aikana karisee huomaamatta, jostain syystä ei oikein lohduta. :sad001


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Puapru, toi BMI alkuraskauden sokerirasitukseen taitaa olla 35. Oon 170cm ja viime raskaudessa annoin lähtöpainoksi 99 kg. Silloin en joutunut. Nyt sanoin painon olleen 100kg ja sitten napsahti tuo... Ja mikä hassuinta, niin mähän sitten punnituksessa painoin "vaan" 98,7 kg....

Ja tosiaan kyseessä tuo ALKUraskauden sokerirasitus. Se piti muistaakseen tehdä 16-20 viikoilla. Tosiaan varasin jo itselleni ajan juhannuksen jälkeen. Jos/kun on tuo ok, niin joudun silti ihan samalla tavalla siihen "normi" sokerirasitukseen viikoilla 27-30. Tuo on se mikä tehdään kaikille yli 25-vuotiaille ja missä minäkin kävin jo viime raskaudessa.

No mutta, itepä oon läski. Ei kai tonne vois pakottaa, mut eipä se viimeksikään ollut mitenkään kauheata. Tai no se oli kun mulla oli ties kuinka pitkään molemmat käsivarret AIVAN mustelmilla, näytin ihan joltain nistiltä....
 
Hilkulla mennään sitten Sandy, että minäkin tuonne alkuraskauden rasitukseen sitten joudun...

Näinhän se on, että tosiaan kaikki yli 25-vuotiaat joutuu sitten myöhemmin rasitukseen, tai tämä on siis se yleinen ohjeistus, eikä liity mitenkään painoon. RD kun voi tulla varsin hoikillekin odottajille.

Mä en kokenut mitenkään pahaksi sitä rasituskoetta viimeksi, nyt en tiedä jos tarvii ottaa Elli mukaan sinne, niin voi olla hankalaa... tai ehkäpä isäntä huolehtii sen aikaa? Eihän siinä edes oikeastaan saa mitään tehdä tai touhuta verikokeiden välillä, eli tuhoon tuomittua olisi mennä sinne esikoiden kanssa.. Turha kai näistä on etukäteen huolia, katsoo sitten kun sen aika on?
 
Hyh.. Vaaka. Nään siitä painajaisiaki. Aina oon ollu jojoilija painon kanssa. Viime vuonna kesällä painoin 57kiloa. esikoisen syntymän jälkeen pukkas päälle jonki sortin syömishäiriö ja 10kiloa katosi ankaran kotireenauksen ja pupun ruuan avulla. Nooh.. Reenit vähä jäi ja tässä raskaudessa lähtö paino 63. joinain aamuina oli 64.

Koko ajan nälkä. Tai no nälkä ja nälkä. "kauhee olo, ei jaksa, ei huvita. Hmm.. mitäköhä jääkaapis olis?" Painoa tullu ainaki kolme kiloa. Varmasti 4. Tuntuu kahdeksalta. Tekee mieli kaikkea suolasta. sipsiä, kozone.. miks ei vois himota salaattia ja just sitä raejuustoa joka oli suurta herkkua ennen raskautta. Raejuustoki maistuu pahvilta nyt kaiken suolan jälkee. Hyi minä!

Jatkuvasti etoo ja jos syke nousee niin tuntuu että taju lähtee. Eilen jumppasin kokonaiset 20min youtube mammajumppaa! :D oon niiiin ylpeä että pysyin perässä ilman taukoa ja laattaamista :D Ehkä saisin nyt otteen tähän painonhallintaan ja parempaan oloon.
 
Mikä siinä onkaan että KAIKKI "edellisen elämän" rutiiniruoat yököttävät todella vahvasti. Just nää raejuustot, puuro, rahka, kana ja puhumattakaan salaatista. Hyi helv.

Kyllä tätä jaksaa joka pvä ihmetellä mitä voi ihmiselle tapahtua :D
 
Takaisin
Top