Painonnousu ja fiilikset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maikku*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

maikku*

Jostain jotain jo tietävä
Joissain keskusteluissa tätä aihetta onkin käsitelty, mut ehkä koska tää on itselle nyt ajankohtainen ja pinnalla oleva aihe niin meinasin, et aloitan kokonaan uuden ketjun.
Eli mitä fiiliksiä muilla on painonnousun suhteen ja paljon on paino noussut? Onko neuvolassa reagoitu pieneen (jos näillä viikoilla mahdollista...) tai isompaan muutokseen painossa.
Itselläni on aika ristiriitaset tunteet tän asian kanssa. Toisaalta ei haittaa, että masu alkaa kasvamaan, mutta ne vaa'an lukemat! Ehkä ne vaan itsestä tuntuu isoilta ja välillä tuntuu oudolta kun jenkkikset työntyy housun kauluksista ja nappi on jo valmiiks auki ku kiristää :D
Täl hetkel viikot 16+3 ja painoa tullut reilu 4 kiloa alkupainosta.

Mua taas ahdistaa kun paino ei nouse. Samoissa lukemissa mennään kuin ennen raskautta. Ennemmin painoin 58-60kg ja paino kävi jossain vaiheessa alkuraskautta 61,5 kilon paikkeilla. Eilen puntarilla näytti taas alle 60 kiloa.. :/ Olis kiva kun nousis edes vähän. Mun omalla äidillä paino ei noussut juuri yhtään ja synnytyslaitokselta lähdettyään paino oli 50 kilon paikkeilla. Suurimmillaan äitini painoi 60 kiloa. Toivottavasti en oo perinyt samoja geenejä.

Viimeksi oli vain neuvolassa syvä hiljaisuus, kun vaaka näytti tasan 60kg. Hoitaja ei puhunut mitään ja itselle tuli sellainen olo, että tässä on nyt jotenkin epäonnistunut.. :/ Mielelläni ottaisin tuon sinun 4 kiloa.. :D

Hei hyvä juttu kun keksit tehdä tälle ihan oman aiheen! :) Itse olen käsitellyt aihetta varmaan jokaisessa keskustelussa tässä lähiaikoina kun se on itselle ajankohtainen. :) Joten, sori nyt, kerron vielä kerran samasta asiasta :D

Elikkäs lähtöpainoni oli 57,5 kg ja bmi alle 20. Olen sairastanut kaksi kertaa syömishäiriötä, teinityttösenä ja parinkympin alkupuolella. En ole ikinä ollut sairaanloisen alipainoinen (pahimmillaan kuitenkin alle 50kg) mutta ruoka, liikunta ja painontarkkailu ovat tällöin kuuluneet elämääni päivärytmiä hankaloittavalla tavalla. Enkä voi todellakaan väittää ettenkö edelleen tarkkailisi painoani enemmän kuin suurin osa ihmisistä. Käytiin heti ensimmäisellä kerralla neuvolassa läpi taustani. En itseasiassa itse ottanut asiaa puheeksi mutta ihana, tarkkasilmäinen neuvolatätini "näki lävitseni" ja kysyi asiaa. Hän kertoi että syömishäiriöillä on tapana uusiutua raskaudessa, joten painonnousuani tarkkaillaan vähän tarkemmin. Sovittiin kuitenkin myös omat pelisäännöt, sillä vaa´lla käyminen neuvolassa on minulle tosi hankalaa, saan siis punnita itseni neuvolapäivänä kotona heti herättyäni.

Noh, paino on siis tosiaankin lähtenyt nousemaan. Ennen viime neuvolaa pelkäsin että jo vähän liikaakin. Paino on siis nyt jo 63 kg. Eikä kuulemma ole liikaa. :) Neuvolatäti kehui kovasti painonnousua ja muistutti siitä miten tärkeää minun on saada rasvakudosta jo ihan imetystäkin ajatellen. Painonnousu ei ahdista minua (tästä olen yllättynyt!), mutta pelkään tilannetta että joku tulisi sanomaan minulle että olen ottanut liikaa painoa.

Varmasti ei kaikilla minun mittaisillakaan painon pidä välttämättä nousta näin paljon näin varhaisessa vaiheessa. Taustojeni takia halutaan vaan varmistaa etten "pihtaa" mitään lapseltani.

Tää on oikein hyvä aihe! Itsekin olen tätä kovasti miettinyt ja jo jonkin aikaa harkinnut keskustelun aloitusta.

Mun tilanne siis on se, kuten olen muissakin ketjuissa kertonut, että olen ollut valta osan aikuisiästäni melkoisen ylipainoinen. Olen 172cm pitkä ja paino juuri ennen plussatestiä oli 88kiloa, painoindeksi siis 30. Asetin itselleni tavoitteen, että paino ei raskauden aikana siirtyisi 3numeroisiin lukuihin... Viime neuvolan jälkeen olin jo epätoivoinen, kun painoa oli tullut melkein 4 kiloa yhteensä, ja edellisestä punnituksesta siis sen puoli kiloa viikossa. Neuvolatäti kuitenkin vähän rauhoitteli minua,että tuo lukema on ihan normaali..
No, nyt viimeisen parin viikon aikana painonnousu on vähän tasoittunut, 3 viikossa on tullut kilo ja olen hieman rauhallisemmin mielin.. Ensi viikolla taitaa olla seuraava neuvola niin saa "virallisen" tuloksen taas.

Koitan kuitenkin olla suuremmin asiaa murehtimatta, koska syön kuitenkin pääasiallisesti ihan terveellisesti enkä herkuttele sen enempää kuin ennen raskauttakaan. Yritän vaan ajatella että painoa tulee sen verran kuin tulee ja sitten jälkikäteen täytyy sen asian kanssa alkaa painimaan, jotta pääsee ylimääräisistä eroon.

Ei varmasti ole helppoa teilläkään joilla paino ei syystä tai toisesta nouse, varmaan saatte enemmän syyllistystä neuvolassa. Ja tsemppiä Wow, hienosti menee sinulla!!

Muakin on paino jo mietityttänyt vaikka olenkin jo toista kertaa raskaana, joten tämä ei sinänsä ole uutta. Mulla lähtöpaino on ollut normaalipainon ja lievän lihavuuden välimaastossa: 178cm 79kg. Ekassa raskaudessa paino nousi n.18kg ja se kyllä lähti synnytyksen jälkeen melko ripeästi pois. Nyt paino on noussut samaan tahtiin (6kiloa jo nyt viikolla 18+4). Jostain syystä mua kyllä huolettaa painonnousu tällä kertaa paljon enemmän kuin viime kerralla. Mä luulen että huoli johtuu osittain siitä että ennen esikoista harrastin melko aktiivisesti liikuntaa ja kävin salillakin, jolloin suurempi osa painosta koostui lihaksista. Ekan raskauden aikana tuli syötyäkin terveellisemmin kun en ollut silloin niin väsynyt kun tällä kertaa. Nyt mulla on sellainen tunne että tulen lihomaan paljon enemmän ja että näitä kakkosen kiloja ei ole sitten yhtä helppo tiputtaakaan. :( Voi olla tietysti täysin irrationaalisia pelkoja. Neuvolassa tällä viikolla terveydenhoitaja ei kyl ollut yhtään kauhuissaan painonnoususta.

Mäkin olen kuullut että paljon enempi joutuu selittelemään, jos paino ei nouse. Varsinkin kun nyt on ollut otsikoissa ne jenkeissä oleva vaarallinen trendi laihduttaa raskaana. :/ Tsemppiä siis Marsille, ja hienoa Wow!!

Helpotus kuulla, etten oo todellakaan ainoa, joka tätä asiaa miettii! Puapru, oon sulle vähän kateellinen, kun ajattelet painonnoususta niinkun mä HALUAISIN ajatella, eli tulee mitä tulee, niitä ehtii tiputtaa raskauden jälkeen.
Toki oon samoilla linjoilla, että pienen hyvinvointi on tärkeintä ja jos (kun) siihen kuuluu myös rasvan lisääntyminen niin sit se on niin.
Itsellä ennen raskautta painoindeksi normaalin rajoissa, alakanttiin kuitenkin...
Wow, mua kans jännittää, et alanko liioiksi painoa kyttäämään ja vaakaa pelkäämään, enkä tiedä onko hyvä päätös alkaa pitää ruokapäiväkirjaa. Ehkä sen takia, et oon ollut kova syömään kaikkee makeeta ja sokerista ja vois tehdä hyvää oikeesti vaik viikon päästä katsoa tuleeko sitä salaattia, kasviksia ja hedelmiä oikeesti syötyä tarpeeks.

Täällä taas iloitu tämän päiväisen neuvolapunnituksen tuloksista, jossa siis paino tippunut -0,5 kg!

Mulla lähtöpaino oli yli 100 kg (pituutta 170cm) ja nyt tippunut ekasta neuvolasta yhteensä -1,4 kg. Enkä edes ole mitenkään tietoisesti yrittänyt keventää. Huomattavasti terveellisemmin pitäisi jatkossa syödä. Mä jos tässä itsekseni suunnittelin jos saisin pidettyä koko raskauden ajan painon tuossa lähtölukeman alapuolella.....

Eli toiset täällä painii juuri päinvastaisten ongelmien kanssa. Mä en oikeen noita liikakilojani aina ihan "sisäistä". Olen nimittäin ns rehevä nainen, rinnat ovat (liian) suuret, lantio leveä ja silti löytyy vielä vyötärökin. Liikuntaa harrastan melkosen säännöllisesti ja olen aina pitänyt kuntosaliharjoittelusta. kilot ei siis ehkä "näy" ihan niin selvästi vartalostani. Mutta joo, noin lukuina tuo on aika huimaa... Neuvolatäti sanoikin että painonpudotus on ihan hyvä, kyllä se vauva sieltä omansa saa, mä elän sitten näillä "varavarastoilla".

Mulla paino noussut aivan luvattoman paljon jo viikkoihin nähden. Ihan tarkkaa aloituspainoa en tiedä, mutta epäilen että painnousu alkaa hipoa jo lähempänä 10 kiloa ja viikkoja se 19+5... Neuvolassa painoasiaan ei ole otettu minkäänlaista kantaa joka on hiukan ihmetyttänyt. Toki oon rehdisti aina sanonut että painoa on tullut, tiedetään, ei ole yllätys. Mies ihmettelee mihin ihmeeseen oon sen 10 kiloa ottanut, tuntuu että kaikki on tuossa masussa vaikka yleensä lihon tasaisesti joka puolelta.

Alussa ahdistuin painonnoususta todella paljon, kunnes päätin lopettaa stressaamisen ja itseasiassa painonnousukin loppui tai ainakin hidastui sen jälkeen. Laihduin vuosi sitten keväällä eron seurauksena reilu 10 kg ihan puhtaasti sillä etten vaan syönyt kun ruoka ei maistunut. Luulenkin että keho vaan tarvitsee sen rasvan nyt syystä tai toisesta ja ottaa tarvitsemansa. Toki en kiellä ettenkö muutamaa kiloa olisi ihan herkuttelemallakin saanut :)

Oon koettanut nyt tosissaan tsempata ja syödä hyvin mutta paino vaan tasaisen varmasti hiipii ylöspäin vaikkei herkuttelisikaan. Noh, itsehän ne sitten pudottelenkin. Turhia stressailematta siis eteenpäin :)

Hyvä Sandy, hieno juttu! :) Ja kaikilla aivan upeita asenteita raskaudenaikaiseen painonnousuun, ihanaa ja lohduttavaa kuulla! :)

maikku*: Pidän myös ruokapäiväkirjaa, oikeastaan sen takia että sen avulla näen että syön ainakin tarpeeksi. Varsinkin näin alkuraskauden pahan olon jälkeen kun ei tule enään pakonomaista tarvetta syödä joka toinen tunti, kirjaamatta ruokia saatan syödä päivässä vahingossa liian vähän. Kun ruokia merkkailee ja huomaa että olisi voinut syödä enemmänkin, tilanteen voi vielä illalla korjata jollain energiapitoisella, vaikka pähkinöillä. :) Päivät, jolloin tiedän saavani vähintäänkin tarpeeksi ruokaa, jätän merkitsemättä.

Mua ahdistaa myös vähän tämä painonnousu... Olen 170 cm pitkä ja painoin 66 kg ennen raskautta, eli BMI oli 23 joten ihan normaali paino. Mutta ennen raskautta kävin salilla paljon (4 kertaa viikossa) ja harrastin juoksemista joten paljon mun painosta oli lihasmassa.. Noh, nyt en ole päässyt liikkumaan niin paljon kun yleensä ja olen joutunut laittamaan enemmän hiilareita mun ruokavalioon joten paino on jo noussut 5,5 kg ja nyt on rv 19+1... Pelottaa että paino nousee todella paljon.. Koska 2 vuotta sitten olin vähän ylipainoinen (78kg) mutta sitten päätin että nyt saa riittää ja haluan elää terveellisemmin joten tein elämäntapamuutoksen ja paino tippui 63 kiloon. Sen jälkeen paino jäi 65-66 kiloon kun lihasmassa kasvoi ja nyt pelkään että jään taas ylipainoiseksi...

Täällä raskausviikkoja 20+0 ja painoa on pari kiloa vähemmän kuin plussatessa. Erittäin hyvä, nähden lähtöpainoon (95kg/165 cm)ja todettuun raskausdiabetekseen...Diabeteshoitaja ja neuvolassa hoitaja ovat sitä mieltä että ei saisi yhtään paino nousta KOKO raskauden aikana...toistaiseksi on mennyt hyvin, enkä ole laihduttanut. Syönyt vain vähän ja usein. Mutta hieman mietityttää tuo että mahtaako itse jatkaa niin paljon laihtumista kuin vauva kasvaa...

Oletko rinmil saanut raskausdiabetekseen sopivan ruokavalion noudatettavaksi? Jaksamista kovasti, ei varmasti ole mukavaa kun tuokin asia vielä stressaamassa raskaudessa!

sofiaelisabeth, muakin jännittää juurikin se, että kuinka raskauden jälkeen palautuu kroppa ja paino. Pitää varmaan jo alkaa suunnitella koottavaksi ryhmää yhteislenkeille ja jumppaamaan :D Ryhmän nimeksi kesäkuntoon 2014 :D!
Jokseenkin ärsyttävää jo tässä vaiheessa miettiä koko asiaa, menee osa raskauden ilosta sivusuun!! Hitto, nythän mä sen keksin - tällä hetkellä tulevaisuuteen (eli kertyviin kiloihin :D) ei voi muutoin vaikuttaa kun sillä, että syö terveellisesti, monipuolisesti ja riittävästi, joten that's it. Myös silloin vauva voi hyvin ja se on pääasia! Ainiin ja se liikunta, alanko sit murehtii sitä....

Emmu_ma, mulla on aivan sama tilanne, kuin sulla :)
Painoa on tullut alusta asti 400-500g/vko ja ahdistaa välillä kyllä suunnattomasti, kun miettii, että jäljellä on vielä puolet aikaa kasvaa.
Neuvolassa on sanottu, että painonnousu on normaalia ja hyvin yksilöllistä ja oltu sen suhteen asiallisia, vaikka onhan painoa nyt aika huikea jo, pituuteen nähden.. ja joka kerta neuvolaan mennessä, itse märisen siellä painosta :D
Aika kamalaa kyllä henkilökohtaisesti, kun katsoo kavereita, jotka saa 40vkossa sen 9-10kg ja lähes kaikki jää synnärille, ja itse varmaan painin painon kanssa vauvan syntymän jälkeen.
Tiedän, että asenne on väärä ja pitäisi keskittyä nyt ihan muihin juttuihin, mutta silti, byää :/

Itseppä "läskimme"kannamme ja tulee olla ylpeä siitä minkälainen on, minkälaiseksi tulee. Vain me pystytiin itse kehojamme muokkaamaan jos haluamme! Ja tämä painonnousu on melkein jokaiselle naiselle pieni totutteleminen, mutta väkisinhän sitä painoa tulee, jos on ollut norm. painoinen aiemmin.. :) Ketään en halua moittia yms. itsekki olen hypännyt puntarilla ja pohtinut että paljonko saan lihota tähän mennessä yms.. myöhemmin se vähän nauratti sitte itseä ku pitää niin kytätä puntarin lukemaa, pakostahan se nousee!
Tottakai se pelottaa että jääkö ne ikuiset raskauskilot roikkumaan ja niitä laihdutetaan vielä kun lapset on jo aikuisia..

Mä oon vähän kade teille, joilla paino nousee. Ei sillä että oisin edes hoikka, normaali painoindeksin mukaan ja varmasti näyttäisin kivemmalta vähän kevyempänä, mutta jotenkin tuntuisi kivalta kun raskaus alkaisi näkyä puntarissakin. Raskaana saa painaa. Minulla paino nousi viikkoon 16 mennessä 1,7 kiloa, mutta flunssakuume vei 2 kiloa, sitten seuraavalla viikolla norovirus vielä lisää. Nyt viikkoon 19 mennessä paino ei ole ehtinyt nousta kuin vähän. Olen siis ehkä saanut alkulukemaan kilon verran. Vatsa on kyllä pyöreä ja kasvaa, mutta hassusti se ei vielä näy lukemissa.

No joo, sehän on aika inhimillistä "kadehtia" muita, ja harmitella omaa tilannetta, olipa asiat miten päin vain. ;) Sellaisia me ihmiset ollaan.

Hienoa wow, että sinulla mennyt noin hyvin!
Itselläni myös hyvin kontrollinomaista painontarkkailua teini-iässä ja nuorena aikuisena. Samaistuin myös kommenttiisi jossa itse on tyytyväinen olotilaansa mutta kuitenkin pelkää sitä töykeää kommenttia joltain ajattelemattomalta..

Minulla ennen ekaa raskautta painoa 58 kg ja pituutta 172, alarajoilla mentiin kun kuntoilin niin paljon ja olen tälläinen ikiliikkuja työnikin puolesta. Esikoisen myötä painoa tuli n. 20 kg ja synnytyksen jälkeen paino jäänyt n. 65 kiloon.

Minua stressasi ensin tämä painonnousu ja kuvittelin millaiseksi jään sitten tämän toisen jälkeen... Esikoinen kun syntyi keskosena niin kesti todella kauan ennen kuin pääsin edes vaunulenkeille tai sain omaa aikaa mennä jumppailemaan. Jotenkin kaikki energia meni ravintolisäpussien ja neuvolakäyntien laskemisessa..
Ehkä koko rumbasta sitten tuli myös jonkinlainen suhteellisuudentaju siitä mikä on olennaista ja millä aikavälillä ne raskauskilot sitten karistaa.. Kyllä ne myöhemminkin kerkeää polttelemaan pois jos muutama kilo vyötärölle jämähtääkin. Muutenkin olen huomannut, että koko perhe syö terveellisemmin esikoisen aloitettua syömään meidän kanssa samaa ruokaa. Itselleni voin tarjota pitsaa, hampparia ja muuta roskaa, mutta lapselleni haluan antaa kasviksia ja monipuolista kotiruokaa :)

Hienoa wow, että sinulla mennyt noin hyvin!
Itselläni myös hyvin kontrollinomaista painontarkkailua teini-iässä ja nuorena aikuisena. Samaistuin myös kommenttiisi jossa itse on tyytyväinen olotilaansa mutta kuitenkin pelkää sitä töykeää kommenttia joltain ajattelemattomalta..

Minulla ennen ekaa raskautta painoa 58 kg ja pituutta 172, alarajoilla mentiin kun kuntoilin niin paljon ja olen tälläinen ikiliikkuja työnikin puolesta. Esikoisen myötä painoa tuli n. 20 kg ja synnytyksen jälkeen paino jäänyt n. 65 kiloon.

Minua stressasi ensin tämä painonnousu ja kuvittelin millaiseksi jään sitten tämän toisen jälkeen... Esikoinen kun syntyi keskosena niin kesti todella kauan ennen kuin pääsin edes vaunulenkeille tai sain omaa aikaa mennä jumppailemaan. Jotenkin kaikki energia meni ravintolisäpussien ja neuvolakäyntien laskemisessa..
Ehkä koko rumbasta sitten tuli myös jonkinlainen suhteellisuudentaju siitä mikä on olennaista ja millä aikavälillä ne raskauskilot sitten karistaa.. Kyllä ne myöhemminkin kerkeää polttelemaan pois jos muutama kilo vyötärölle jämähtääkin. Muutenkin olen huomannut, että koko perhe syö terveellisemmin esikoisen aloitettua syömään meidän kanssa samaa ruokaa. Itselleni voin tarjota pitsaa, hampparia ja muuta roskaa, mutta lapselleni haluan antaa kasviksia ja monipuolista kotiruokaa :)

Jaa.. näin hyvin osaan käyttää tätä uutta fooruminäkymää :laughing002
Minä siis tuon kirjoitin - ihmettelinkin, että miksi pitää ilmoitta joku nimi postauksen yhteydessä... :)
Näköjään ei voi enää siirtyä suoraan omilta sivuilta foorumille vaan pitää kirjautua molempiin erikseen

Minulla tällä hetkellä siis reilut 17 raskausviikkoa täynnä ja painoa tullut 2-2.5 kg. Lähtömitoiltani olin normaalipainoinen ja ihmettelinkin milloinhan ne ilonkilot tuohon vyötärölle pamahtaa.. Olen nimittäin aika surutta syönyt mitä mieli on tehnyt ja liikunta on aika vähäistä vaikka viikottain liikunkin. Tosin kaikki makea ei enää uppoa niin mieluusti kuin aikaisemmin. Saa nähdä mitä neuvolassa täti tuumaa, kolmen viikon päästä on vasta rakenne-UÄ ja siellä nähdään onko vauva saanut tarpeeksi evästä, toivottavasti!

Takaisin