Painonnousu ahdistaa

En löytänyt tästä omaa ketjua, mutta onko muilla hätänä se että paino ei nouse? Olin ekalla kolmanneksella useamman viikon niin kipeänä, että paino putos alkupainosta neljä kiloa. Nyt olen tokalla kolmanneksella ja just viimeviikolla näytti puntari takas alkupainoa, mutta grammaakaan ei oo tullu lisää. Syön kaks aamupalaa, lounaan, iltaruuan - veden kanssa on vähän muistamista. Koitan olla herkuttelematta ko olen diabetes riski ( alku BMI 26). Ens viikolla ois gynelle aika + ultra, niin voin siellä kans kysellä, mutta haluaisin tietää muiden odottajien tuntemuksia sitä ennen. Pelottaa että jotenkin näännytän vauvaani tahtomattani.
Olen ymmärtänyt, että äidin painolla on tässä iso merkitys. Jos ylipainoa on, paino ei välttämättä nouse raskauden aikana yhtään jos syö terveellisesti -> eli sun oma paino periaatteessa putoaa ja vauvan, istukan ja kaiken muun kasvaminen sitten kuroo sitä eroa umpeen. Plus miinus nolla.

Hoikemmilla tulee sitten väkisinkin painoa, koska ei ole varastoja.

Neuvolassa ja ultrissa varmasti sanotaan jos jokin vaikuttaisi olevan huonosti. En usko, että vauvaa on kovin helppo "näännyttää", hän ottaa sinusta kaiken tarvitsemansa jos noin hyvin syöt :)
 
En löytänyt tästä omaa ketjua, mutta onko muilla hätänä se että paino ei nouse? Olin ekalla kolmanneksella useamman viikon niin kipeänä, että paino putos alkupainosta neljä kiloa. Nyt olen tokalla kolmanneksella ja just viimeviikolla näytti puntari takas alkupainoa, mutta grammaakaan ei oo tullu lisää. Syön kaks aamupalaa, lounaan, iltaruuan - veden kanssa on vähän muistamista. Koitan olla herkuttelematta ko olen diabetes riski ( alku BMI 26). Ens viikolla ois gynelle aika + ultra, niin voin siellä kans kysellä, mutta haluaisin tietää muiden odottajien tuntemuksia sitä ennen. Pelottaa että jotenkin näännytän vauvaani tahtomattani.
En usko että on hätää. Vauva tuppaa ottamaan kaiken mitä tarvii kehosta, vaikka esim. Hypermeesistä kärsivillä odottajilla paino voi tippua rajustikin ja joutuvat nesteytykseen. Mulla oli lähes hiilihydraatiton alkuraskaus verensokereista johtuen ja vauva otti kaiken mitö kehosta löytyi. Kasvoi kylläkin kokoajan sirona ja noin pari viikkoa pienempänä painossa.

Sit lääkäri totesi huolissaan rv20, että noilla verensokereilla et varmaan pysy paljoa syödä. Vastasin että enpä oikeestaan ja sain metformiinit että pystyin taas syödä normaalisti. :D
 
Mä voin esim. edellisessä raskaudessa loppuun asti sen verran pahoin, ettei mässäily innostanut ja ruokailut oli pakkopullaa. Liekö siinä syy, että koko raskaudessa tuli painoa vähemmän kuin oikeasti raskauden vuoksi tulisi. Lapsi ottaa kuitenkin tarvitsemansa ja se on sitten ennemmin äidiltä pois. Myös äidin lähtöpaino vaikuttaa, sillä kehohan valmistautuu hiljalleen myös imetykseen jolloin hoikemmilla helpommin varastoituu ja lähtöpainolta suuremmill ei niin tarvetta varastoa kerätä.
 
Mulla menossa vasta 5+2, ja oma paino ennen raskautta huiteli BMI29 tienoilla. Ennen tietoa raskaudesta laihdutin. Viime viikolla kävin vaa’alla ja paino oli tippunut puoli kiloa siitä, mikä paino oli plussatessa. Nyt luulen kyllä että tällä viikolla on tullut jo takaisin. Koitan olla punnitsematta itseäni liikaa jotten ahdistu, syön sen mukaan kun on nälkä (ja nälkä on huomattavasti useammin kuin ennen raskautta) ja koitan syödä terveellisesti. Herkkuja kyllä menee myös, liikaakin. Herkuttelua pitäisi kyllä vähentää ihan vauvan takia ja ettei tule radia, mutta koitan olla ahdistumatta painon noususta ja ajattelen sen kuuluvan asiaan. Mutta kyllä sitä painoa on varmasti hyvä seurata tällä BMI:llä.
 
En löytänyt tästä omaa ketjua, mutta onko muilla hätänä se että paino ei nouse? Olin ekalla kolmanneksella useamman viikon niin kipeänä, että paino putos alkupainosta neljä kiloa. Nyt olen tokalla kolmanneksella ja just viimeviikolla näytti puntari takas alkupainoa, mutta grammaakaan ei oo tullu lisää. Syön kaks aamupalaa, lounaan, iltaruuan - veden kanssa on vähän muistamista. Koitan olla herkuttelematta ko olen diabetes riski ( alku BMI 26). Ens viikolla ois gynelle aika + ultra, niin voin siellä kans kysellä, mutta haluaisin tietää muiden odottajien tuntemuksia sitä ennen. Pelottaa että jotenkin näännytän vauvaani tahtomattani.
Mulla ei myöskään noussut paino alkuraskaudessa (laski pari kiloa), taisin olla rv20 aika pitkälti vielä omassa alkupainossa. Olen myös normaalipainoinen ja pelkäsin myös, että en syö tarpeeksi. Vauva kuitenkin kasvoi hyvin koko ajan, niin neuvolasta ei oltu huolissaan missään vaiheessa. Paino mulla lähti nousemaan enemmän raskauden puolivälin jälkeen, ja lopulta raskauskiloja oli arviolta 9-10kg. Vauva syntyi normaalipainoisena, ei ollut mitenkään pieni tms. Kaikilla paino ei nouse kauheasti, mutta kunhan vauva kasvaa ja jos neuvolassa eivät ole huolissaan, niin luultavasti kaikki on ihan hyvin. :)
 
@Nugetti ja muut, kiitos kauheasti vastauksistanne. Helpottaa omaa hermoilua kuulla muilta. Perjantaina neuvolaan :) Jonkinlaista liikehdintää alkoi viimeviikolla jo tuntumaan, joten toivon sen olevan merkki siitä että kaikki on OK. RV19+1
 
Takaisin
Top