Painonnousu ahdistaa

Zuza

Jostain jotain jo tietävä
Heippa! Onko täällä muita ketä ahdistaa raskauden aikainen painonnousu? Täällä olis yks jolla itsetunto ongelmia ollut koko elämän ja vanhemmiten vielä pahentunut… nyt raskauden aikana paino noussut todella nopeasti ja mua ahdistaa ja pelottaa että kuinka iso ja kuinka paljon painoa mulle tuleekaan loppuun mennessä :loudlycrying: ja miten ihmeessä pääsen kaikista kiloista eroon synnytyksen jälkeen… ikää kun on jo niin on vähän vaikeampaa kuin silloin vanhempien lasten kohdalla… ihan hirveetä kuinka paino oikeesti voi nousta niin äkkiä niin paljon…
 
Heippa! Onko täällä muita ketä ahdistaa raskauden aikainen painonnousu? Täällä olis yks jolla itsetunto ongelmia ollut koko elämän ja vanhemmiten vielä pahentunut… nyt raskauden aikana paino noussut todella nopeasti ja mua ahdistaa ja pelottaa että kuinka iso ja kuinka paljon painoa mulle tuleekaan loppuun mennessä :loudlycrying: ja miten ihmeessä pääsen kaikista kiloista eroon synnytyksen jälkeen… ikää kun on jo niin on vähän vaikeampaa kuin silloin vanhempien lasten kohdalla… ihan hirveetä kuinka paino oikeesti voi nousta niin äkkiä niin paljon…
Oi kyllä! Tiedostan että paino nousee koska verimäärä lisääntyy yms. mutta tällä kertaa asia tuntuu menevän todella syvälle itsetuntoon enkä osaa hyväksyä kehon muutoksia vaikka tämä on kuudes raskaus. Jotenkin tunnen oloni hankalaksi muuttuvan kehon kanssa, tällaista en muista olleen edellisissä raskauksissa.

Kaikki sympatiat kanssasisarille jotka "kärsivät" muuttuvasta kehonkuvasta :red-heart:

Kyllä ne mahdolliset ylimääräiset kilot ajastaan lähtee, viimeistään ahkeralla työskentelyllä asian kanssa mutta pitää myös muistaa olla armollinen itselle eikä liiaksi katsoa peiliin.
 
Jonkun verran kyllä. Viimeisessä raskaudessa selvisin helpolla ja kiloja tuli 12. Nyt pelkään enemmän että paino on noussut paljon, koska olen voinut pahoin, syönyt sen takia koko ajan tai oksennellut. Lisäksi pelkään raskausdiabetesta, vaikka sekin on suurimmassa osassa tapauksista hoidettavissa oikealla ruokavaliolla.

No, raskausviikolla 14+ oli tullut +4kg. Lähtö BMI 23, eli ei tässä vielä hätää. Kunhan ei liikaa nousisi.
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä ahdistaa. Mulla tullut aiemmissa kahdessa raskaudessa noin 20kg. Olen ollut normaalipainon rajoilla ekaa odottaessa ja nyt kaksi viimeistä kertaa ihan normaalipainoinen.Viimeksi tuli myös 20kg. Nyt raskausviikkoja vasta 11+ ja painoa tullut 2kg. Mutta toisen kolmanneksen aikaan olen kiloni suurimmaksi osaksi kerännyt. Mulla imetys on onnistunut ja paino tippunut sen avulla alle lähtöpainon. Nyt pelkään että jos imetys ei onnistukaan kun silikonit, mitä ei ollut edellisien raskauksien aikana. Millä mä sitten ne kilot pudotan? Toivon todella että imetys onnistuu eikä tule ongelmia.

Tiedän että imetys ei ole mikään laihdutustapa, mutta kyllä raskausaikana tarkoitus kropan on kerätä rasvaa imetyksen onnistumiseksi ja varmaan myös luonnollista että siinä samalla sitten ne rasvat lähtee mitä on kerännyt raskausaikana. Joillakin vissiin kroppa pitää tiukasti kiloista kiinni imetyksen ajan ja kun sen sitten lopettaa niin alkaa laihtumaan paremmin.
 
Todella ahdistaa painonnousu. Olen jo valmiiksi reilusti ylipainoinen.
Lauantaina tulee täyteen 11+0. Kiloja tullut tähän mennessä noin 1,5kg, mutta tuleeko ne pahimmat kilot joskus myöhäsemmissä vaiheissa? Oon ekaa kertaa raskaana, niin ei kokemusta.
 
Ahdistaa. Nyt noussut jo 3-4kg :loudlycrying: Vaihtelevasti aikaisemmissa noussut 12-20kg. Nyt jo valmiiksi vuoden aikana tullut 10kg lisää painoa...

Rv 12+6
 
Ei huoleta enää ollenkaan. Aluksi tuli ehkä vähän ylimääräistä aika nopeaankin tahtiin, kun koetin syödä riittävästi ja monipuolisesti. En kuitenkaan viitsinyt ruveta stressaamaan. Ensimmäisen odotus kun kaikenkaikkiaan on niin hieno juttu, että mitä nyt muutamasta kilosta.
Nyt rv 37+0 ja alusta laskien kiloja tullut yhteensä n. 11. Olen kuullut/lukenut että joku 12kg painonnousua koko raskauden ajalta, olisi sellainen ideaali ja kun tuntuu että painonnousu nyt loppua kohden hidastunut, ellei melkein pysähtynytkin, niin saatan hyvinkin pysyä ihan jopa ideaalimitoissa. Hoitohenkilökunta on myös sanonut, että painonnousun pysähtyminen ei tarkoita etteikö vauva saisi kaiken tarvitsemansa ravinnon, ennemmin jos syö vähemmän tai kuluttaa enemmän, niin se on äidiltä pois. Ja jos aluksi tuli ylimääräistä kiloa tähän päähän, niin saakin mennä.
Käyn aika pitkillä kävelylenkeillä nyt kun töistä ei kerry askelia ja uimassa ja tennistä pelaamassa ja syön useammin yhden lämpimän aterian päivässä kuin kaksi.
 
Joo kyllä ahdistaa edellisen raskauden takia. Keräsin viimeksi varmaan yli 30kg ja sain siitä aina kuulla neuvolassa. Mua ahdisti käydä vaa alla ja sanoinkin siitä, mutta ei sitä noteerattu. Itkin ja olin syömättä ennen neuvolaa. Turvotusta se suurin osa oli ja yritin sitä neuvolassa myös sanoa, mut ei siihenkään sanottu juuta, eikä jaata. Oli ne kantaan kirjannut, että turvotusta paljon kun nyt hetki sitten kattelin kirjauksia siltä ajalta. Synnytyksen jälkeen kun itteni punnitsin, ei ollut kun reilu 10kg jäljellä ja sekin lähti korkojen kera tosi nopsaa! Nyt rv 15 ja joka päivä mietin painoa, vaikka nyt oon vanhempi ja armollisempi jo itelleni. Saa nähdä paljon tulee..
 
Kyllä ahdistaa. Olin rasvaton ja lihaksikas ennen raskautta, nyt rv28 tullut painoa +12kg. Kroppa tuntuu vieraalta, ahdistaa oikeastaan ihan vietävästi. Lohduttaneet neuvolassa kyllä, että pienet kerää yleensä eniten painoa ja kyllä ne sulaa. Tuntuu vaan, että kovalla työllä tehty keho on ns. menetetty nyt. Kehokeskeinen ja armoton täällä hei...
 
Kyllä ahdistaa. Olin rasvaton ja lihaksikas ennen raskautta, nyt rv28 tullut painoa +12kg. Kroppa tuntuu vieraalta, ahdistaa oikeastaan ihan vietävästi. Lohduttaneet neuvolassa kyllä, että pienet kerää yleensä eniten painoa ja kyllä ne sulaa. Tuntuu vaan, että kovalla työllä tehty keho on ns. menetetty nyt. Kehokeskeinen ja armoton täällä hei...

tiedän tunteen paremmin kuin hyvin monta vuotta tein kroppaa koskaan en ollut tyytyväinen… olen ollut nuorempana koulukiusattu ylipainoni takia ja sen vuoksi myös ahdistaa kaikki ikävät muistot palaa mieleen ja se iän ikuinen pelko että mitä jos se kroppa ei palaudukkaan enään niin kuin aikaisempien lasten jälkeen… mitä jos ne kilot jää roikkuun kroppaan… nyt vain tuntuu että ihan sama mitä syö ja miten liikkuu kilot vaan kertyy ja kertyy… neuvolan vaaka on myös mun pahin painajainen… yritän ottaa aamuajan aina etten kerkee syömään ruokaa ennen neuvolaan menoa jos se vaaka olisi vähän armollisempi..
 
Todella ahdistaa painonnousu. Olen jo valmiiksi reilusti ylipainoinen.
Lauantaina tulee täyteen 11+0. Kiloja tullut tähän mennessä noin 1,5kg, mutta tuleeko ne pahimmat kilot joskus myöhäsemmissä vaiheissa? Oon ekaa kertaa raskaana, niin ei kokemusta.

Jos syö oikein, niin kiloja ei tule välttämättä lopussa ollenkaan. Mulla kokemusta +10 kilosta raskauden loppuunmennessä ja sitten toisessa raskaudessa ei tullut yhtään, kun söin vähemmän. Olin molemmissa raskauksissa sairaalloisen lihava.

Turvotus on semmoinen juttu, että sitä voi tulla jo alussa, joten älä murehdi parista kilosta.

Lopussa voi tulla joskus väkisin muutama kilo, mutta se on nesteturvotusta ja vauvaa, joten niistä ei kannata välittää jos syö muuten oikein. :smiling-eyes:
 
Ahdistaa! mulla viimesessä raskaudessa tuli yli 20kg eikä niistä lähtenyt kun 10kg, edelleen sitä painoa sitten on ehkä muutama kilo liikaa. joten tässä raskaudessa tosiaan aijon katsoa mitä syön ja herkkuja yritän syödä kohtuudella. Tää ei tuukkaan olee helppoa, kun nyt jo, viikot 4+1 menossa ja ihan jatkuvasti on nälkä, eikä mitkään hedelmät tunnu riittävän välipaloiksi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Siitä tää onkin aika ahdistavaa koska koen syöväni sopivasti enkä herkuttele kun ehkä kerran viikossa maistan vähän sipsiä mutta muuten en ja syön aamupalaksi kauraleivän tai puolitoista juustolla ja salaatilla ja juon sokeroimatonta kiisseliä sitten ruuaksi kasviksia salaattia ja kanaa kalaa tai jauhelihaa tms… välipalaksi omena ja muutama pikku porkkana ja iltapalaksi taas sama kuin aamulla pyrin myös liikkumaan sen 10000 askelta päivässä eli käyn kävelyllä aamulla ja illalla mutta silti paino sen kun nousee
 
Raskaana syömishäiriöt nostavat päätään, joten jos yhtään on sellaista historiaa ja alkaa tuntua, että ne nousevat pintaan, kannattaa siitä sanoa neuvolassa ihan suoraan. Eli ei kierrellen, vaan suoraan että epäilee syömishäiriötä.

Raskaana ei saa laihduttaa. Runsaasti ylipainoisillekin sanotaan, että jos paino (jota siis ylipainoisilla voi olla kymmeniä kiloja ylimääräistä) laskee raskausaikana ilman laihdutusta, se on ok, mutta ylipainoisiltakin nimenomaan kielletään painonpudotus, ja kehotetaan laihduttamisen sijaan syömään terveellisesti ja monipuolisesti.

Zuza, sanoisin, että kerro neuvolassa selkeästi, kuinka vähän syöt ja mitä syöt, sekä tuo päivittäinen askelmäärä, ja kerro että paino nousee ja ahdistaa paljon, että pääsisitkö esim. neuvolapsykologille keskustelemaan asiasta. Hoikille painoa tulee raskaana väkisinkin, koska biologisesti se on vauvan etu, ja ainoa oikeastaan mitä voi asialle tehdä, on yrittää saada pääkoppa mukaan vauvaprojektiin myös kropan muutosten suhteen.
 
Mua ahdistaa kans! Nyt rv 19 ja paino noussu raskauden alusta 9kg ja risat, eli melkein 10kg. Ennen raskautta mun paino oli 57-58kg, eli normaalipainosta lähdettiin. Ja nyt ihan muutamassa viikossa paino noussu huimasti. "Suositeltu" painonnousuha näyttää nopealla katsauksella olevan 12-16kg. Raskaus hädin tuskin puolivälissä ja oon kerryttänyt jo melkein 10kg.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja paljonkohan tää tästä vielä nousee.. Luin myös,että paino ei saisi nousta yli 0,5kg/viikko,koska voi viitata sokeriaineenvaihdunnan häiriintymiseen ja sitä myötä aiheuttaa raskausmyrkytyksen. Oon syöny viime viikkoina vähän kevyemmin mm. salaatteja ja keittoja. Lenkkeilly ja liikkunut oon. Työn puolesta tulee liikuttua paljon,koska seisomatyötä 10-11h päivä suurinpiirtein. Mitenhän saisin pidettyä painoa kurissa, ku tuntuu vaa et nousee ja nousee vaan.. Ahdistaa jos tulee ensiviikon neuvolakäynnillä sanomista..:disappointed-face:
 
Joo se on käsittämätöntä miten se paino vain nousee ja nousee mä en herkuttele ollenkaan syön aamupalan kauraleipä 17% juustolla ja sokeiroimatonta kiisseliä puoli mukia , ruuan yleensä kanaa tai kalaa ja salaattia , välipala ompun, ja iltapalan kaurapuuro raejuustolla ja sokeroimattomalla kiisselillä… liikun myös päivittäin mutta paino nousee silti ihan silmissä…
 
Joo se on käsittämätöntä miten se paino vain nousee ja nousee mä en herkuttele ollenkaan syön aamupalan kauraleipä 17% juustolla ja sokeiroimatonta kiisseliä puoli mukia , ruuan yleensä kanaa tai kalaa ja salaattia , välipala ompun, ja iltapalan kaurapuuro raejuustolla ja sokeroimattomalla kiisselillä… liikun myös päivittäin mutta paino nousee silti ihan silmissä…

Ymmärrän hyvin painoahdistuksen :red-heart: Kannattaa kuitenkin muistaa, että paino lisääntyy väkisin myös mm. sikiön kasvun, istukan, lapsiveden ja lisääntyneen verimäärän vuoksi. Odottavan äidin ei kannata itseään riuduttaa. Jos asia kovasti ahdistaa, kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa niin saa keskusteluapua ja voi keskittyä paremmin raskauden iloihin.
 
Mua ahdistaa painon nousu, tai ei ehkä niinkään se painon nouseminen vaan kehon muuttuminen. Aikaisemmissa raskauksissa oon kerännyt joka kerta sen 20kg, lähtöpaino on normaali. Aina ne kilot on karisseet pois 1-2kk, itsellä vahva urheilutausta ja urheilu kuuluu edelleen elämään.

Edellinen raskaus oli kuitenkin 11v sitten, joten ikää on nyt enempi. Olen kyllä varmasti paremmassa kunnossa kuin moni nuorempikin ja järki sanoo että turhaan stressaan. Mutta ahdistun silti, nyt rv 24+2 ja kiloja tullut 4-5kg. Kilojen määrä mua ei niinkään ahdista vaan se, että huomaan kuinka keho on muuttunut. Kärsin niin kamalasti pahoinvoinnista ja väsymyksestä ensimmäiset kuukaudet, etten jaksanut tehdä mitään. Lihakset häipyi ja kunto romahti...nyt kun vointi on ollut parempi, niin maha on jo niin iso etten voi harrastaa enää niitä omia lajeja vaan on keksittävä muuta.
Mahan koko on toinen mikä ahdistaa. Aina se on raskauksissa ollut iso, kasvaa tuohon eteen eikä ollenkaan sivuille, joten näytän nyt jo siltä, että voisin lähteä synnyttämään. Mä ehkä kestäisin sen mahan kasvun, mutta koska se on niin näkyvä ja iso...aika moni kokee, että heillä on oikeus myös sitä kommentoida:Angry Face:
 
Mä tulen nyt vähän sivusta huutelemaan, sillä en ole nyt raskaana mutta haluaisin vähän tsempata.
Mulle tuli painoa raskausaikana +25kg, turvotusta oli paljon. Raskaus sujui normaalisti, synnytys normaali, ei radia, vauva terve jne. Toki oli erittäin vaikea raskausaika henkisesti ja fyysisesti myös pahoinvointeineen että perussairauden pahenemisineen.
Mulla taustalla aiempaa syömishäiriöongelmaa ja liiallista urheilua. Raskautuessa olin hoikka, täysin normaalipainoinen. Kävin koko raskausajan terapiassa, koska olin henkisesti ihan rikki, paino oli asioista yksi, mutta minulle suuri asia. Mulla oli kyllä raskausajan masennus, jota painonnousu ei ainakaan auttanut. Suorastaan inhosin omaa kehonkuvaa, enkä ikinä tottunut siihen. En ollut mielestäni koskaan se kaunis, hyvävointinen ja onnellinen odottaja, jollaiseksi raskausajan olin itselleni piirtänyt tai jollaiseksi se tuli monelle ystävälleni, jotka samoista lähtöpainoista lihoivat "vain" 10kg. Tuntui, että itse paisuin kuin pullataikina, lantio leveni jäätävästi ja rinnat kasvoivat niin paljon, että kaikki liivit ahdisti. Mammavaatteetkin oli päällä lähinnä "kolttuja", jotka ei tuntuneet yhtään omalta. Lisänä kaikki kivut, kolotukset ja vaikeat anemiat, niin ei siinä paljoa jumpalle lähdetty. Lenkkeilin kävellen kuitenkin koko toisen ja kolmannen kolmanneksen.
Synnytyksen jälkeen paino lähti todella hitaasti, vaikka täysimetin. Ristiäiskuvissakin olen selkeästi pöhöttyneen oloinen, kehoni oikein keräsi nesteitä imetystä varten. Mainitsen, että mulla maitoa lähtökohtaisesti tuli todella reippaasti, kunhan lapsi sitä vain tilasi. Oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun lapsi alkoi syömään kiinteitä, painoni alkoi vihdoin laskea enemmän. Kyse ei ollut liikunnasta, vetelin synnytyksen jälkeen 7km vaunulenkkejä edes takaisin noin kolmesti viikossa, 7kk kohdalla jo kävin vetelemässä ekat juoksutreenit ja nyt 11kk kohdalla ollaan pyöräilty 10km lenkkejä. Silti minulla on vielä pudotettavaa noin 10-8kg ja imetän edelleen moniallergista vauvaa, joten ruokavaliostakaan ei ole kyse. Minulla poissa siis kotimaiset viljat, maissi, maito, kananmuna, soija, pähkinät, kaakao, tattari ja kookos. Edelleen imetyshormonit tekevät minulle nesteiden jämähtämistä ja turvotusta, kun taas kierron käynnistyttyä nesteet oikein liikahtivat rajusti kehosta pois. Lisänä on huutava nälkä joka imetyskerran jälkeen.
Oletan, että loput lähtee tekemättäkin, kun imetys päättyy kokonaan vuoden iässä. Eli yksinomaan ei imetys välttämättä laihduta, vaikka mitä tekisi. Toisia taas hyvinkin tehokkaasti. Itse valitettavasti kuulun siihen kastiin, joka kerää varteensa massaa vauvaa varten, että imetystä varten. Jos oma keho ahdistaa voimakkaasti kannattaa neuvolassa reilusti uskaltaa puhua siitä, heillä on keinot auttaa raskausaikana tässä asiassa hyvin. Itselleni tämä painoasia ei enää ole onneksi ahdistava, mutta en vieläkään kyllä ole kotonani omassa kehossani, vaikka olen sen -18kg jo laihtunut. Mutta ainoa mikä auttaa on varmasti aika. Raskausaikana ainoa vinkki on se, että yrittää opetella hyväksymään sen asian, että näin on, koska oikein muutakaan ei voi. Minua auttoi ajatus, että paino on vain väliaikainen ja keho muotoutuu monta kertaa vielä synnytyksen jälkeen ja että tällä hetkellä on vain tärkeintä vaalia sitä painoa vauvan kehityksen sekä kasvun takia. Itse pääsin nyt suurinpiirtein lantion leveydessä lähes samaan kuin ennen raskautta. Näille muutoksille on vain annettava aikaa, että hetkessä ei kaikki muutu "paremmaksi".
No joo, en tiedä oliko tästä mitään apua :Face With Tears Of Joy::Grinning Face With Smiling Eyes:
Sekavaa tekstiä, mutta ehkä halusin vaan sanoa et se paino on vain numeroita sillonkin, kun siinä kehossa ei edes ole hyvä olla, ja et sen riippuvan vatsanahan saa kyllä kovalla treenillä edes sinnepäin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat::Smiling Face With Halo:
Sitten kun ahdistaa oikein paljon, kannattaa pienet itkut tirauttaa ja hengittää elämää hetki kerrallaan :Purple Heart:
 
En löytänyt tästä omaa ketjua, mutta onko muilla hätänä se että paino ei nouse? Olin ekalla kolmanneksella useamman viikon niin kipeänä, että paino putos alkupainosta neljä kiloa. Nyt olen tokalla kolmanneksella ja just viimeviikolla näytti puntari takas alkupainoa, mutta grammaakaan ei oo tullu lisää. Syön kaks aamupalaa, lounaan, iltaruuan - veden kanssa on vähän muistamista. Koitan olla herkuttelematta ko olen diabetes riski ( alku BMI 26). Ens viikolla ois gynelle aika + ultra, niin voin siellä kans kysellä, mutta haluaisin tietää muiden odottajien tuntemuksia sitä ennen. Pelottaa että jotenkin näännytän vauvaani tahtomattani.
 
Takaisin
Top