Painonhallinta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kanssa syömishäiriötausta ja ikinä tuskin siitä kokonaan parantuukaan. Painoa on tullut vasta puoli kiloa, mutta kyllä kauhulla mietin vähän tulevaa. Vaakaa en voi jemmata, pakko on seurata painoa tai ei tule mitään, valitettavasti. Nyt tiedän kyllä, että painoa tulee ja sen syy on kaikista maailman syistä paras ja sen hyväksyn, mutta pelottaa mikä tilanne on sitten kun on esim. +5 kiloa? Mies tietää taustan ja on ollut suuri tuki mulle ja yksi syistä miksi voin tällä hetkellä niin hyvin kuin voin eli onneksi voin häneen tukeutua vaikeissa paikoissa. Neuvolassa kyllä suosittelen Bijou ottamaan asia puheeksi jos säkin saisit lähetteen psykologille, muutamakin kerta voisi tehdä hyvää jos tulee paha paikka!

Saatiin puhuttua miehen kanssa. Lilja87 mun mies taas päinvastoin on ihan terveyshullu eikä itse melkein koskaan syö herkkuja ja yksin niitä syödessä kerran viikossa tulee jotenki häpeänsekanen olo, vaikka mies ei yhtään tuomitse. aBu, puhuttiin kunnolla miehen kanssa ihan äskettäin ja selitin vähän tarkemmin, vaikka se taustat kyllä tietää. Sain sanottua että jos se huomauttaa mun syömättömyydestä, mikä on ihan aiheellista, niin otan sen heti tuhatkertasena kritiikkinä ja iskuna itteeni, negatiivisella tavalla vaikkei miehen tarkotus ollenkaan oo loukata. Voisin kyllä seuraavalla neuvolakäynnillä kertoa ja puhua suuni puhtaaks, koskaan en oo ammattilaisen kanssa keskustellu aiheesta . Mutta hyvä tietää että jos osaa teistä ainakin auttanu niin eipä haittaa kokeilla! :)

Ja nyt oikeestaan jopa nautin tästä pyöreestä pallosta vanhan vatsan tilalla kun tietää miksi se on siinä:) Otin kanssa kalorilaskurin käyttöön että yllän minimissään siihen 2000 kcal per pv ja jos sais sen viis ateriaa syötyä. Mutta lopetan heti laskemisen jos alkaa ahdistaa

Mä odotan itsekin, että maha kasvaisi. Jotenkin haluan ajatella raskautta jopa mahdollisuutena - kroppaansa ei voi hallita vaan muutoksia tapahtuu ja koko ajan joutuu ajattelemaan myös pientä maha-asukkia. Haluaisin uskoa, että raskauden jälkeenkin olisi helpompi hyväksyä kroppansa. Toki olen parantunut, mutta kun ei siitä koskaan taida kokonaan kuitenkaan päästä.. Jostain varjoista ne äänet aina huutelee ja laittaa pohtimaan asioita.

Kyllä kerran viikossa saa herkutella ilman mielipahaa. Itekin oon pyrkinyt siihen raskauden aikana. Mammuttimarkkinoiden euron litran jädet pilasi tän vkon, mut ens vkolla uus yritys. Ite oon siis sellainen, joka ei syö juuri koskaan roskaruokaa ja harvemmin herkkuja. Mies ei oo terveysintoilija, mut se ei myöskään syö, koska ne ei oo hyväksi sen terveydelle. Ite on helpompi pysyä linjassa, kun toinen syö samaa. Itellä pyörii kans 2000 kcal pinnassa, mutta en oo nyt niin tarkkaan laskenut. Viisi ateriaa päivässä 3-4h välein. Alkuraskaudessa paino nousi, kun joutui huono olon takia syömään 2h välein ja paljon hedelmiä.

Mun painonnousu johtuu varmasti osittain siitäkin, että oon ehkä aiemmin syöny liian vähän? 3-4 ateriaa on riittäny ja säännöllinen ruokarytmi on, mut nyt oon joutunut lisäämään kaks välipalaa tuohon vielä että nälkä pysyis poissa. Laskin huvikseni kaloreita, niin ei mulla kyllä millään tullu aiemmin toi 2000 täyteen tai sit oon laskenu pahasti pieleen:confused: Aion ihan testimielessä jonain normaaliviikkona laskea kalorit, katotaan mikä on tilanne, et onko mulla liian ruusuinen kuva tästä nykyisestä ruokailutavasta.

aa ihanaa et tääl löyty tällänenkin ketju! kyllä, tää on asia mikä tällä hetkellä vaivaa ehkä eniten. en oo käyny syksyn jälkeen puntarilla, ja ekassa neuvolassa näytti kymmenen kiloo enemmän kun mitä mun normipaino on suunnilleen ollu.. tuska. no, ei oo onneks siitä liikkunu paino oikeestaan mihinkään, välillä alaspäin kun on oikein yököttäviä päiviä. ja kai noista kiloista voi osa olla ihan turvotustakin... rintsikatkin piti ostaa jo kaks kuppikokoo isommat! vaan miten sitä osais nauttia nyt tästä "hedelmällisestä" kropastaan eikä kantais niin paljon huolta tuosta painosta. se on vaan niiiiin paljon enemmän kun mihin oon tottunut. oivoi.

Helpotti, että teitä painon kanssa stressaajia on muitakin. Mulla paino on ollu koko elämän enemmän ja vähemmän ongelma. Reilu vuosi sitten pääsin personal trainerin kanssa aika hyvään kuosiin ja olin siitä itsekin kovin tyytyväinen. Vielä joulunakin olin mielestäni ok kunnossa. Nyt pelottaa sitten älyttömästi tuo kertyvä massa. Painoa on tullut jotain +4 kiloa ja rv 16 menossa. Jotenkin vaan tuntuu, että tuo kaikki tuossa edessä ei ole sitä ihanaa vauvamahaa vaan ihan vatsamakkaraa. Kasvanut vatsa taitaa olla nyt ihan vaan ylipainoa enemmän kuin vauvaa.

Onko kukaan löytänyt jotain järkevää taulukko, että kuinka sen painonnousun pitäisi jakautua raskausviikoille? Vaikka puhutaan puolesta kilosta/viikko, niin kai sitä siellä lopussa enemmän kertyy kuin nyt alussa?

Vähän alkaa jo hirvittää kun tuo puoliväli on kohta ja sokeriarvot voi alkaa huonontua pelottaa että paino nousee liikaa.

Tossa vauvan odotus opuksessa jonka sai neukusta sanotaan että rv17-24 painonnousu on suurinta ja pienintä viimeisinä viikkoina ennen synnytystä.

Mulle on tullut painoa joku nelisen kiloa viime neuvolasta (nyt 13+6). Ihan tarkkaan en tiedä mitä painoin ennen raskautta, mutta varmaan kolonaisuudessaan tullut joku 5kg tähän mennessä. Mulla vaan tuppaa kertymään kaikki ylimääräinen takamukseen ja reisiin, niin nyt kiristää housut takapuolestakin :shifty: Mutta mä luulen että se tästä tasaantuu, kun kohta pääsee taas liikkumaan säännöllisemmin :)

Mä en o viittiny nyt ees käydä vaa'alla. Ens vkolla toinen neuvola joten siellä se sit selvii. Täällä menos 16+2.

Pilvikirsikka, täällä sama. Perse ja reidet vaan leviää. Vatsassa ei mitään muutosta. Mulla noin sama paino, kuin ekassa neuvolassa rv7+3. Toka neuvola huomenna Rv14+3. Päivittöinen paino riippuu herkkujen määrästä +-1-2kg. Mut noin keskimäärin paino noussut n.2-3kg. Ja tuo nousu tapahtunut raskauden alussa herkkujen takia ja pahoinvointiin syömisen.

Meillä on neuvola huomenna. Kai ne siellä jotain huomauttaa, jos aihetta on. Mulla ei oo ollut missään vaiheessa edes pahoinvointia, että olisin sillä voinut perustella syömisiäni. Enemmän vaan tuntuu nälkä. Ei voi mitään.

Mulle oli ekaan neuvolaan viikolla 8 tullu noin kaks kiloa lähtöpainoon, mutta nyt 15. viikolla oli tippunu takas lähtöpainoon. Mulla on reippaasti ylipainoa niin en oo yhtään harmissani, että tällä hetkellä tilanne on jotakuinkin +/-0. Kunhan jatkan samalla lähes herkuttomalla linjalla niin eiköhän tuo jotakuinkin hallussa pysy :) Tähän mennessä kyllä hirmu hyvä mieli tästä, kun ei oikeesti ois vielä tarvinnukaan vauvan puolesta tulla painoa eikä sitä nyt sitten olekaan tullut. Kuitenkin syön hyvin ja monipuolisesti :) Terkkari oli vaan huolissaan, että saan riittävästi kaikkee kuitenkin kun imetänkin vielä esikoista, mutta minusta se oli ylireagointia.

Tuohan oli iloinen yllätys Mielipidekysymys! :)

Mä en oikeastaan tiiä johtuuko pieni painonnousu raskaudesta (tai siis siitä että pahoinvointi pysyi kurissa kun söi usein) vai siitä että en oo nyt ylipäätäänkään alkuvuodesta ehtinyt liikkumaan töiden takia. Ennen kuitenkin tullut harrastettua liikuntaa ja hyötyliikuntaa monta kertaa viikossa. No oli niin tai näin, niin nyt aion vielä liikkua niin paljon kuin jaksan ja kykenen :) uintikin vois olla hyvää vaihtelua, tosin en tiiä minne mummovuorolle pitäis mennä..

Mua kyllä ärsyttää tää että kaikki jämähtää tohon perseelle. Kun ei se sitten meinaa lähteä siitä millään. Mahassa ei oikein ole vielä mitään muutosta, tosin nyt ihan kuin olis jo aamusta pieni kumpu. Tai se turvotus toki tulee iltaisin aina, mut se taitaa johtua hormonaalisista muutoksista. Mutta oon kyllä huomannut ettei pelkkää puntaria voi katsoa. Mä esim olin jokunen vuosi sitten yli 10kg kevyempi (kauhee kun nyt tulee painava olo), mutta vaatteet on pysynyt ihan samoina kuin silloin. Ainut että nyt tietty housut vähän puristaa ja maha pömpöttää. Mutta oonkin kyl viimeiset pari vuotta liikkunut enemmän kuin silloin ja tehnyt fyysisesti raskasta työtä. Että kai sillä kehon koostumuksellakin on niin paljon merkitystä.

mietin just, että jos sanovat neuvolassa mun painosta yhtään poikkipuolista sanaa niin saan varmaan jonkun kohtauksen :D

Mulle oli ekasta neuvolasta tullut 3kg lisää painoa.. Nyt on pysynyt jo pari viikkoa samoissa lukemissa, joten mielenkiinnolla ootan tuota "massakautta" :meh: Ainahan niitä poikkeuksia on noihin painoseurantataulukoihin, joten toivon että kuulun sit niihin, joilla paino nousee heti alussa eikä sit niinkään hirveästi loppuaikana..

Eiköhän se siitä Lilja tasoitu :) Äiti kertoi että musta oli tullut sille 20kg ja melkein kaikki jäi laitokselle... Että nää taitaa olla niin yksilöllisiä juttuja :)

Takaisin