Painonhallinta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

miuk

Seurustelun sensei
Syyskuunmammat 2015
Marrasmammat 2017
Ajattelinpa aloittaa tämmösenkin ketjun.

Omaa taustaa. Esikkoa odottaessa olin reilusti ylipainoinen. Sain onneks pidettyä raskauskilot suht hyvin kurissa, suunnilleen 12 kg tuli. 10 päivän kuluttua synnytyksestä kilot olivat karisseet ja olin tosi tyytyväinen, koska olin varma, että mulle jää raskauskilot entisen ylipainon lisäks.

Nyt on kulunut pian 9 kk synnytyksestä ja oon saanut ihan huomaamattani tiputettua vielä lisäks n. 12 kg. Imetyksellä, vaunulenkeillä ja säännöllisellä ruokailulla varmasti ollut vaikutusta. Tähän raskauteen lähdin siis reilusti kevyempänä ja hyvillä mielin, vaikka ihannepainoon olis vielä n. 15 kiloa matkaa. Mutta se projekti saa odottaa ens vuotta, nyt keskityn terveellisiin elintapoihin ja yritän minimoida raskauskilot. :)

Löytyykös täältä muita painon kanssa kamppailevia?

Täällä ilmottautuu yksi painon kanssa kamppaileva! Esikkoa odottaesaa ylipainoa niin että bmi 37 ... ja raskausaikana paino ensin laski ja sitten nousi lopulta 13kg jotka lähti viikko synnytyksestä. Nyt sitten viime talvena laihdutin yli 20kg ja bmi nyt raskauden alussa about 32. Hirveästi en muita kun raskauteen kuuluvia kiloja itselleni haluaisi. Nyt vaan paino nousi heti plussan jälkeen 3kg ilman mitään kunnon "syytä". Onneksi sittemmin pysynyt ennallaan tai vähän taas jopa tippunut. Saan nähdä nyt miten käy. Haluisin sitten taas imetyksen jälkeen laihduttaa niin että bmi alle 30...tai siis aijon, en vain haluaisi :D

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Mulla oli bmi esikkoa oottaessa 34 ja nyt 30, eli aika samoissa lukemissa ollaan. Täällä voidaan sit tsempata toisiamme! :) Mulla paino heittelee kilon-parin sisällä, selvästi turvotuksista kiinni. Pitäs yrittää olla stressaamatta, se kun ei ainakaan auta. Mulla todettiin viime raskaudessa raskausdiabetes ja tässä raskaudessa oliskin sit sokerirasitus jo alkuraskaudessa. Jännittää, et joutuuks sitä seuraan sokereita nyt melkein koko raskausajan..

Miuk, ihanaa kun on joku tsemppari tukena joka tietää mistä puhutaan :) mä onneksi säästyin rdltä ekassa raskaudessa, alkuraskauden rasitukseen jouduin sillon bmin takia kuitenkin. Nyt taidan säästyä siltä...kai. toivottavasti myös itse rdltä myös tälläkin kertaa. Hassua että mulla oli painoa noin paljon ja silti sokerit oli matalat, samoin verenpainekin oli jopa liian alhainen sekä tyttö oli syntyessään vain 3030gr :) eli mitkään ylipainosta aiheutuvat ns. todennäköisyydet eivät pitäneet paikkaansa mun kohdalla.

Samoin, vertaistuki tulee tarpeeseen! :) Mä olin yllättynyt miten hyvin jaksoin painolastin kanssa. Me esim muutettiin pari päivää lasketun ajan jälkeen ja mä pakkasin ja purin viikossa 70 muuttolaatikkoa. Muutenkin koin olevani hyvässä kunnossa koko ajan, ainoastaan työt jouduin lopettamaan kuukauden etuajassa, kun alkoi iskias vaivata. Olin tosiaan vanhusten kuntoutusosastolla töissä ja se oli kyllä fyysisesti tosi raskasta.

Täältäkin ilmoittautuu kanssa yksi painon kanssa taisteleva.. Luotan terveellisiin elämäntapoihin ja jo puolisen vuotta pysyneeseen terveelliseen ruokavalioon, jos niillä saisi pysymään "ylimääräiset" raskauskilot pois.. Kuitenkin neuvolaan menossa hiukan jännittä kun kuitenkin tulee sanomista painosta.. :(

Mulla on hieman haasteita tän painon kanssa. Sain pudotettua painon 77 aina 59 kg:hen asti ennen raskautta mut heti plussan jälkeen alkoi ruoka maistumaan ihan tajuttomasti... nyt siis aamupaino 65. Yritän syödä hedelmiä ja juoda vettä mut silti tuntuu et ei auta..
Kaikki sanoo koko ajan et varo ettet liho liikaa... :) no huono olo iskee jos ei syö kunnolla ja vähän väliä kun pikku napostelut ei auta oikeen...

Mulla on ainakin osunut tosi kivat terkkarit kohdalle. Eivät ole liikoja moittineet painosta, vaan päinvastoin tsempanneet. Toivotaan, että sullekin nuunu-89 osuu ihana ja motivoiva terkkari kohdalle! :)

Täällä myös yksi paino-ongelman kanssa painiva. Bmi 34 tällä hetkellä. Viime vuonna, toukokuu-marraskuu, pudotin painoa 15kg, minkä seurauksena elimistö meni ihan sekasin. Mulla taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta. Paino putos ihan ilman yrittämistä ruokavalion muutoksella. Huhtikuun lopussa sain vihdoin elimistön ja lääkityksen takasin kohdalleen ja ajattelin jatkaa urakkaa, kunnes tajusin olevani raskaana. Ja nyt on taas lääkitys ja elimistö ihan sekasin. Painoa tullut plussan jälkeen pari kiloa. Onneks on viime kesänä isoiks jääneitä kesävaatteita vielä tallella, ei ahdista ihan niin paljoa

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Esikoisesta keräsin painoo n. 30kg ja viimeset sain pudotettuu nyt keväällä ja tyttö kohta 2v. Pelottaa et taas käy samallailla ku herkut alkanu maistuu liianki hyvin.. en viikost lähtie pakko kattoo mitä suuhuni pistän ettei paino tammikuus oo kolminumeroinen :(

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Täällä kans bmi 30 ennen raskautta. Pahoinvointi vaivaa ja paino tippunut kilon verran siitä mitä oli ennen raskautta. Saa kyllä olla tarkkana ettei paino lähde liikaa nousuun, kun pahoinvointi helpottaa
.

Totta... Mulla alkaa imetys nyt tosissaan loppua, poika syö tissiä enää aamuisin. Jännittää, että lähteekö paino nyt nousuun. Nyt 6+4 ja vielä ei onneks oo tullut yhtään kiloja lisää, ei edes turvotuksia. Mieliteot ollu suht terveellisiä ja päätin tehdä samoin, kuin ekassa raskaudessa, eli kaikkea saa syödä niin kauan kun homma pysyy aisoissa (eli paino ei lähde syömisten takia nousuun ja määrät pysyy kohtuullisina).

Mulla bmi 27. Esikoisen kohdalla painoa tuli siitä huolimatta 20 kg. Kaikki lähti imettämällä. Nyt ollaan tasan samoissa painolukemissa, ku ennen esikoista. Yritän olla tarkempi, mitä suuhuni pistän ja liikkua enemmän. Nyt oon ollu pahoinvoiva, mutta pahempi olo tulee, ellei syö, joten syön vähän väliä pakolla. Pari kiloa tuli heti lisää, kuten viimeksikin.

SOkerirasitukseenhan sitä joutuu taas BMI:n takia. Mulla kans kaikki arvot tosi hyvät eli esim. verenpaine pysy matalana (lähtöarvoissa) koko raskauden ajan.

Muokattu viimeksi:
Täällä paino taas alkanut tippua alun nousun jälkeen, pahoinvointi kun vaivaa. No, kyllä se siitä vielä kerkeää nousta:rolleyes: aluksi ajattelin että hyvä kun on hieman sitä pahoinvointia niin ei tuu liikaa kiloja heti alkuun mutta nyt kun tätä karmeaa oloa on kestänyt muutaman viikkoa niin ihan sama montako kiloa tulee kunhan tää olo loppuu! Nyt ainakin näyttää tääkin raskaus menevän samaa rataa kun esikolta...

Täällä myös yksi kilojen kanssa kamppaileva! Taustalla myös kilpirauhasen vajaatoiminta mikä ei ainakaan helpota laihtumista.. esikosta tuli imetysaikana melkeen 10kg kun ei oikeen imetys mennyt yhteen tuon vajaatoiminnan kanssa ja arvot huiteli ties missä.. Olin 5/2 dietillä ennen tätä raskautta ja sain 5kg painoa pois. Nyt se tietenkin jäi kun raskauduin.. BMI mulla on siinä 30 kieppeillä.. raskauakiloja en haluais nyt kovin montaa. Unelmahan olis kun niitä ei tulis yhtään.. :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Kävin tänään läpi reilu vuosi sitten ostamiani äitiysvaatteita. Kokeilin kaksia silloin tiukkoja äitiysfarkkuja ja ne suorastaan roikku päällä. Vitsit miten hyvä mieli tuli. :D Vaikka tietääkin rahanmenoa, ku pitää ostaa uudet. Mutta kiva näin päin ja noihin kyl mahtuu sit vaikka mitkä villahousut alle jos tulee kovat pakkaset. :P

Munkin äitiysvaatteet on hurjan isoja mutta meneepä tosiaan sitten ainakin pakkasilla paljon kampetta alle :) 15kiloa vähemmän painan nyt kun sillon kun aloin esikkoa oottamaan..

Nyt on pömpsähtäny 1,3 kg painoo, tänään 8+0. Turvotuksia todennäkösesti, maha iltaisin niin turvoksissa, että näytän samalta ku esikkoa oottaessa puolivälissä... Pitäis vaan yrittää juoda enemmän, mutta etenkin töissä kiireessä unohtuu, saatan juoda koko työpäivän aikana vaan pari lasia vettä ja kahvia...

Takaisin