Painonhallinta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä otin taas maanantaina itteeni niskasta kii ja päätin et herkkupvä kerran viikossa on taas se mulle sopivin juttu. Ja nyt kolmatta päivää mennään kaloreita silleen järkevästi tarkkaillen ja olo on heti parempi ku ei oo niin turvonnu fläsä koko ajan ;)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Voihan masennus. Oon lähössä reissuun ja tässä pakkailen vaatteita. Jokaista vaatekappaletta pitää erikseen sovittaa että mahtuuko vielä päälle. Maha pullottaa, kaikkia paikkoja turvottaa :/ tuntuu että olis ihan kaamee norsu jo nyt. En muistanu että tällästä on olla läski :( kaappi täynnä sopimattomia vaatteita, edes suihkussa ei huvita käydä kun ei haluu nähä itseään alasti, naama ja rinta täynnä finnejä (joita mul ei koskaan muuten oo) ja kaikki tissiliivit pari kokoa liian pieniä
Ja joo tiiän että ei mulle oikeesti oo tullu kun pari kiloo ja suurin osa on turvotusta mut kyl se silti vaan veetuttaa kun suurella työllä rakennetut lihakset tuntuu hävinneen ja läskiä tursuu joka paikasta..

Hei! Kuulostaa niin tutulta!! Oltiin viime vkl reissussa ja pakkaus vaiheessa itkin kyyneleen jos toisenkin ihan sen takia että mikään ei mee päälle!! edellisissä raskauksissakin on tullut reilusti painoa ja olin ajatellut vain suhtautuvani asiaan järkevämmin tällä kertaa, mutta ei tässä nyt järkee oo enää näkyvissä. Normi mekot ja tunikat mitä omistan ei mee tissien kohdalta eteenpäin elikkä uutta tilalle kunhan vaan löytys mieluisia. Tuo finni asia on ihan sama elikkä mulla ne valtaa koko otsan ja kivuliaasti niskan. Meneeköhän ne jossain vaiheessa ohi?

Rv 12+0 ja +0 kg. Oon tosi tyytyväinen et tänne asti on päästy ilman kiloja, vaik en liikaa niistä stressaakaan. Vauvamasu näkyy ihan selvästi ja eiköhän niitä kiloja kohta ala tulla väkisinkin. :) "Onneksi" sappikivitaudin takia rasvanen ruoka jäänyt vähille, makeaa ei tee mieli ja mieliteot keskittyy tällä hetkellä lähinnä keittoihin. Mites muilla menee?

Miuk yksi sana: huonosti :D karkkia kuluu kuin leipää ja paino nousee! Liikkuminen on tosi minimissä, nukkuminen maksimissa.. Keljuttaa.

Täälläkin liikkuminen (siis hikiliikkuminen) on nollassa. Hyötyliikuntaa joka pvä. Syömiset jotenkuten reilassa. Mutta turvotusta on jäätävästi ja olo on ku valaalla :(

Salilla on tullut käytyä muutaman kerran tässä kesä-heinäkuulla ja pari kertaa kevyellä kävelyllä. Muuten kyllä on ollut liikunta ihan liian vähäistä. Paino tällä hetkellä -0,5kg lähtöpainoon verrattuna. Ei vain innosta lähteä lenkille kun pitäisi sielläkin olla joku eväsleipä matkassa. Hyötyliikunta en paljon saa, kun ajatuskin imuroinnista tai esikoisen nostelusta saa palan kurkkuun!

Mutta kyllä tämä tästä muutaman viikon päästä, ihan varmasti! :)

Mua huolestuttaa jo hiukan kun tänään 14+2 eikä paino oo vieläkään noussu ku hädintuskin kilon, sekin tullu varmaan tisseihin. Onks ihan normaalia?:( näin kauan kesti mun "enää en murehdi" lupaus..

Se on sitten kilon enemmän ja pari viikkoo vähemmän kuin mulla :wink. En siis oisi huolissaan vielä, kun eikös sen painon pitäisikin alkaa selvemmin nousta vasta toisella kolmanneksella ja silloinkin sen vajaan puolenkiloa viikossa tai jotain. Mulla on kenties jopa paino laskenut (huomennahan se selvii), vaikka tuntuu että niin tisseissä, kuin lantiolla ja tietenkin massussa on tavaraa enemmän kuin ennen. Kerron sitten huomisen jälkeen mitä täti on mun painosta mieltä, jos se rauhoittaisi Prötkis sun mieltä :).

On normaalia, kyllä se vauva omansa ottaa silti. Mulla 13+2 ja paino ei oo vielä noussut yhtään. Mulla kyl ylipainoo, ni ois ihan suositeltavaakin et ei ekal kolmanneksella nousis. :)

Neuvolassakin ne huolestuu siitä painosta vasta sitten, kun sen pitäisi oikeasti olla merkittävästi muuttunut. Eli sitten kun vauvalla alkaa olla kokoa.

Meillä äiti kertoi, että hän lihoi minua odottaessa kaiken kaikkiaan 6kg. Itse sain painoa ekassa raskaudessa ensin -10kg, jonka jälkeen kuitenkin se +30kg. Että se on ilmeisesti niin yksilöllistä :)

Mun lähtötilanne raskauden alussa oli alipainon puolella, jota olen saanut korjattua touko-heinäkuun aikana +3kg.. nyt samalla ruokavaliolla ja liikuntamäärällä paino onkin kahden viimeviikon aikana noussut yli kilon/viikko mikä alkaa jo huolestuttamaan. Hoitaja on kyllä ihan rauhallinen, sanoo että, vauva kasvaa jo ja painon kuuluukin nousta ja tuskin nousu jatkuu tällaisena pitkään... silti tuntuu että vaan lihon ja lihon! Nyt siis 15+1 eli eihän tässä vaiheessa vielä painon kuuluisi nousta?!

Mun lähtötilanne raskauden alussa oli alipainon puolella, jota olen saanut korjattua touko-heinäkuun aikana +3kg.. nyt samalla ruokavaliolla ja liikuntamäärällä paino onkin kahden viimeviikon aikana noussut yli kilon/viikko mikä alkaa jo huolestuttamaan. Hoitaja on kyllä ihan rauhallinen, sanoo että, vauva kasvaa jo ja painon kuuluukin nousta ja tuskin nousu jatkuu tällaisena pitkään... silti tuntuu että vaan lihon ja lihon! Nyt siis 15+1 eli eihän tässä vaiheessa vielä painon kuuluisi nousta?!

Normaalipainoisilla ei varmaan yleensä kuulu, mutta osalla nousee jo varhain, osalla sitten laskee ja itselläni aika lailla samoissa.
Itse uskon, että elimistössä pitää olla jonkinlaista puskuriravintoa. Toisaalta osalla on ummetusta. Kuulin että jollain jopa 7 kg:n verran. Tosin ei ollut ihan alkuraskaudesta kyse, mutta kun suoliston läpikulku hidastuu, kohtu kasvaa ja elimistö tasoittaa aiempaa alipainoa, niin kyllä ne yhdessä voi varmaan tehdä isojakin muutoksia. Tuossa on vajaa 200 g päivässä. Seuraisin varmaan ihan rauhassa.

Onko sulla jotain omaa rajaa sille, missä vaiheessa itse koet painon liiallisena, vaikka BMI:n muodossa? Kohtahan niitä ei voi tuijottaa, mutta tässä vaiheessa ehkä niitä voi pitää viitteellisinä. Mutta noista em. mainituista syistä niitä ei voi pitää mitenkään totuuksina, just sen vuoksi että painon nousu ei välttämättä kerro mistään rasvakudoksen liiallisesta kertymisestä vaan normaalista fysiologisesta muutoksesta.

Komppaan sen verran KoBea, että kun aineenvaihdunta hidastuu, niin varmaankin alipainoisen tapauksessa kehoon alkaa jo varuiksi kertymään rasvaa, jota kropassa ei ennestään ole. Sitä tarvitaan varalle ja imetystä vartenkin. Taitaa itselläkin olla noi esiintulleet jenkkakahvat puhtaasti rasvaa, vaikka sitä ei erityisen paljoa ravinnon mukana tulekaan. Se vähäkin nappaa siis kiinni kroppaan. Kaikilla meillä toimii kroppa omalla laillaan.

Oma raja on mielialasta riippuvainen, mutta järki sanoo että niin kauan kun bmi on alle 18 ei painoa voi olla liikaa. Vaikean tästä tekee juuri tuo, että raskauden aikana vaa'an lukemat ja bmi ei päde niinkuin normaalisti. Kauhulla luen kaikkia vaaroja mitä liiallinen painonnousu voi aiheuttaa vauvalle..

Mutta koitan olla stressaamatta liikaa, siitä kun ei kuitenkaan ole mitään hyötyä.

Alipainoisena paino nousee ja saa nousta enemmän.

"Raskauden aikainen painonnousutavoite on yksilöllinen. Painonnousua arvioitaessa otetaan huomioon äidin lähtöpaino, painon aikaisemmat muutokset, rakenteelliset erot ja loppuraskaudessa mahdollinen nesteen kertyminen elimistöön. Normaalipainoiselle (BMI 20 - 25) suositeltava painonnousu on 11,5 - 16 kg. Jos BMI on 26 - 28 paino saisi nousta 7 - 11,5 kg. Mikäli odottava äiti on lihava (BMI> 29) painon ei tulisi nousta raskauden aikana 6-8 kiloa enempää."

Ja Vauvan sivuilta löytyi aika hyvä artikkeli aiheesta:
http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/raskausaika/painonnousu_raskauden_aikana

Muokattu viimeksi:
16+6, paino pudonnu kilon siitä mitä oli 9+6, eikä täti ollut millänsäkään. Kysy vaan olenko tietoisesti vahtinut syömistä. Sanoin, että en, vaan toisaalta nyt helteillä ei ehkä oo tullu syötyä niin paljon kuin yleensä. Sano, että muistat vaan nesteyttää niin kaikki hyvin. Ehkä vielä oikeammin niin, että tuolloin kesäkuussa mittasin kotona sen 1,5 kiloa vähemmän kuin mitä sitten neuvolan vaaka näytti pari päivää myöhemmin. Eli kotimittauksin painoa tullut ehkä se puolenkiloa.

Kolibri, raskausaika on varmaan lähes kaikille naisille kehon suhteen jonkinlainen kriisin paikka. Jos on vielä kärsinyt syömishäiriöstä, niin oman pään sisällä täytyy varmaan tehdä paljon enemmän töitä kuin jos on jollain lailla sinut oman painonsa tai mahdollisen ylipainon/painonhallinnan kanssa.

Joskus keho tietää päätä paremmin miten raskauteen, synnytykseen ja imetykseen pitää valmistautua. Jos et ole muuttanut syömisiäsi, niin en oikeasti olisi huolissani kehon muutoksista - toisaalta sivusta on helppo huudella. Jos sitten alat kärsiä jossain vaiheessa selkeistä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista, niin silloin ehkä itse haluaisin varmistaa asian labrakokein. BMI 19 olisi vielä matala, saati alle 18. Voi olla, että kehosi yrittää saada enemmän rasvaa, koska sitä on niin vähän - sitä kun kuitenkin tarvitaan lapsen kehittymiseen ja kasvamiseen.

Eräs ystäväni kertoi, että odotusaikana söi mahdollisimman terveellisesti, koska ajatteli oikeastaan vain lapsen parasta, hänkin kärsi syömishäiriöstä. Hän lihoi aika reippaasti, mutta imetysaikana pitkät vaunulenkit laihduttivat hänet erittäin tehokkaasti ja tuolloin hän oli fyysisesti erittäin hyvässä kunnossa. Odotusaika oli hänelle kuitenkin hyvää ja positiivista muutoksen aikaa, jolloin hän hoiti elämässään paljon asioita järjestykseen.

Mä olen alkanut ottamaan joka päivä painoni ylös pieneen vihkoon 3 kertaa päivässä. En siis mitenkään hysteerisenä seuraa painoani, enkä pelkää lihovani, vaan ihan mielenkiinnosta, koska oon huomannu miten paljon se paino heittelee jopa päivän sisällä. Mulla oli melkein kuukausi nyt niin, että paino tuskin nousi lainkaan. Välillä painoin jopa vähemmän kuin kuukausi sitten neuvolassa. Nyt näyttää sitlä, että alkaa taas hieman tulla lisää painoa. Huomenna 15+0. Mulla oli BMI ennen raskautta 25 ja viimeksi neukkutäti kehui miten hyvin on paino noussu (viikossa 162g). Saa nähdä mitä sanoo parin viikon päästä, kun menen taas. Itse huomaan, että vaikka paino on jopa laskenut tässä ajassa ja nyt noussut hieman, niin kuvista voin nähdä vertailemalla, että vatsa on kuitenkin kasvanut selkeästi :) Ruokaa syön mielestäni ihan samaan malliin kuin ennenkin, tosin pieniä annoksia kerrallaan ja lounaan jälkeen kaipaan aina jotain pientä jälkiruokaa :)

Neuvolassa vaan kiiteltiin ja kehuttiin viimeviikolla painonnousua. Ei kuulemma ole noussut yhtään liikaa ja on kuulemma todella yksilöllistä missä vaiheessa ja minkä verran paino muuttuu.. Itseä se on kuitenkin ahdistanyt niin paljon, että viimepäivinä syöminen on ollut todella vaikeeta paino tullutkin viikossa alas taas reilun kilon :(

Vaikka kuin koitan ajatella vauvaa ja sen parasta, on todella vaikea hyväksyä tätä kehon muuttumista.. Miten te muut kestätte muuttuvan ulkomuodon?

Mulle tulee ainakin hetkittäin kauheita ahdistuskohtauksia siitä mimmonen kroppa on vaikka vuoden päästä. Vaikka vielä ei olekaan suuria muutoksia mutta kyllä se silti jännittää mikä kaikki muuttuu ja kuinka pysyvästi.

Takaisin