Painonhallinta raskaana

Täällä. Ekasta tuli 14kg ja ne tippuki heti synnytyksen jälkeen. Tokasta ja kolmannesta tuli se reilu 20kg ja nehän jämähti. Kuulun ite tähän ilmeisesti vähemmistöön jolla imetys ei todellakaan karisuta kiloja vaan päinvastoin pitää niitä tiukasti kiinni 🤣 Ekaa en imettänyt ja kahta seuraavaa imetin yli 2v kumpaakin. Tokasta sain muutaman vuoden jälkeen ketoiluilla viimeiset 10kg pois jotka ei tullut takas kun palasin normaaliin ruokavalioon. Kolmosesta en aloin vasta nyt syksyllä ketoilemaan joten en kerennyt kuin muutaman kilon saada veke. Että katotaan tästä neljännestä sitten imetyksen päättyessä jos saisi sitten kunnon motivaation taas ketoiluun, se näyttää mulle sopivan ihan muutenkin vatsan suhteen tosi hyvin. Mikään tiukka ketoilija en oo ikinä ollut mutta jotain sinne suuntaan 😅

Mulla tosiaan toi sama, että imetysaikana paino nousi. Ootko miettinyt, mistä olisi voinut johtua? Omalla kohdalla johtui varmaan väsymyksestä...

Toistaiseksi paino ei ole alun jälkeen liikkunut mihinkään. Eli aluksi tuli pari kiloa turvotuksen mukana, mutta muuten paino on pysynyt samassa. Pikkuhiljaa alan hyväksyä, että se on mitä se on, kun raskaus etenee, eikä painoa ole kuitenkaan tullut lisää. Tavoite itsellä, että painoa ei myöskään tule ennen helmi- maaliskuun vaihdetta. Eli nyt oman puntarin mukaan olisi 77kg paino. Välillä tulee heilahduksia alaspäin, mutta ei ylöspäin.

Mites painonhallinta on sujunut? Itsellä ihan hyvin, eli siinä samassa pyörin n.77kg. Välillä saattaa aamupaino käydä vähän allekin. Jännä, kun normaalisti, jos olisin syönyt näin vähän herkkuja, uskon että olisin laihtunut. Toki olen nyt pari viikkoa kävellyt vähemmän, koska relaksiini hormoni päätti löysyttää mun si-niveltä ja se oli aika kipeä hetken. Nyt kävely taas sujuu vähän kivuttomammin. Edelleen siis liikuntana kävely koirien kans ja ratsastus. Muutamalla juoksulenkillä kävin, mutta nyt en selkäkivun takia uskalla. Selkää pitäis treenata, joten salikorttia mietin ja sitten sitä uimista, mutta tarvisin varmaan molempiin uudet vaatteet, koska tää maha on aika iso aikaisempaan verrattuna.

Vähän alussa toivoin (ehkä salaa vieläkin,) sitä kahden kilon katoamista, mutta nyt olen tyytyväinen jos paino ei nouse ennen maaliskuuta. Yritän siis pitää syömisen samanlaisena, ja en vielä lisää tähän "vauvatarvetta". Sikiö oli kuitenkin kasvanut hyvin tähän mennessä ja mulla tuota vararavintoa on, että se ei nälkiintyyn pääse, vaikka tässä ei itselle painoa kertyiskään.

Kilon pari keräsin tässä joulun ja uudenvuoden aikana, luultavasti nesteitä eli lähtee kun palaa normaaliin ruokavalioon ja arki rullaa, eli en ota siitä stressiä 😄

Mahakin toimii niin vaihtelevasti että seki aina välissä nostaa painoa ja sit ku taas toimii hetken niin painoki tippunu heti 😅

Paino toki vähän päivän sisälläkin vaihtelee, mutta nyt näyttäis että paino olisi laskenu pari-kolme kiloa siitä mitä oli viimeksi neuvolassa.. mutta tämä on luultavasti johtuu siitä oksennustaudista mikä alkuviikon kiusasi.

Vaatteista tätä ei huomaa, vaan kiristävät ja puristavat pahemmin kun koskaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

En omista vaakaa, joten en tiedä, mihin suuntaan paino on menossa. Veikkaan, että on pysynyt suht samoissa lukemissa koko ajan. Pahoinvoinnilta en ole voinut syödä kovin isoja annoksia, mutta en ole arkiliikuntaa enempää ollut aktiivinenkaan.

Mulla tippunu edelleen paino vaikka luulin, että ois ees joulun suklaan ahmiminen lisänny turvotusta 🫣

Itseä stressasi kun heti plussan jälkeisellä viikolla lähti paino nousuun, parissa viikossa tuli 2,5-3kg. Ajattelin että mitähän tästä tulee jos tätä vauhtia jatkuu, mutta se on varmaan kaikki turvotusta koska sen jälkeen pysynyt samana. Olen normaalipainoinen, mietin että ei varmaan periaatteessa paino nousekaan ennen puoltaväliä? siis merkittävästi, jos ei tuommoista turvotusta lasketa. Jos kiloja tulee, niin luulen (toivon) että lähtee sitten imetyksen ja vaunulenkkien mukana itsestään. Enemmän stressaan sitä, miten vatsanahka voi palautua :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: vähän kauhulla oikeasti mietin että jääkö siitä vaan semmoinen lerppa vai mitä :Face With Tears Of Joy:

En usko että normaalipainoisella jää pussia 😁 toki sekin on geeneistä kii. Mutta monella olen nähnyt semmosen rypyn vatsassa, joka ei lähde. Mutta kaikki on niin yksilöllistä. Hoikalla kai on luonnollisempaa, että paino nousee koko raskauden aikana enemmän. Toki siihen koska se alkaa nousemaan vaikuttaa syöminen 😆( turvotusta lukuunottamatta, mulle tuli sama kilomäärä turvotusta) mitä syö ja paljon. Ite seuraan ihan päivittäin painoa, vaikken enää ihan samalla tavalla stressaa kun aluksi, kun tuli tuo 2kg, nyt kun on tajunnut mistä on kyse😅 aluksi panikoin jos paino nousee koko ajan. Nyt seuraan painoa, koska en halua että se nousee ennen puolta väliä. Painan nyt 77kg, kun mulle normipaino olisi alle 70kg. Tiedän kuinka tiukassa mulla on se laihdutus, joten teen kaikkeni, etten joutuisi laihduttamaan 😅 nyt on menossa pullahimo, joten mulla on itsekurin kans ongelmia 😄

En usko että normaalipainoisella jää pussia 😁 toki sekin on geeneistä kii. Mutta monella olen nähnyt semmosen rypyn vatsassa, joka ei lähde. Mutta kaikki on niin yksilöllistä. Hoikalla kai on luonnollisempaa, että paino nousee koko raskauden aikana enemmän. Toki siihen koska se alkaa nousemaan vaikuttaa syöminen 😆( turvotusta lukuunottamatta, mulle tuli sama kilomäärä turvotusta) mitä syö ja paljon. Ite seuraan ihan päivittäin painoa, vaikken enää ihan samalla tavalla stressaa kun aluksi, kun tuli tuo 2kg, nyt kun on tajunnut mistä on kyse😅 aluksi panikoin jos paino nousee koko ajan. Nyt seuraan painoa, koska en halua että se nousee ennen puolta väliä. Painan nyt 77kg, kun mulle normipaino olisi alle 70kg. Tiedän kuinka tiukassa mulla on se laihdutus, joten teen kaikkeni, etten joutuisi laihduttamaan 😅 nyt on menossa pullahimo, joten mulla on itsekurin kans ongelmia 😄
Mä just jotenki ajattelen että normaalipainoiselle helpommin jäis se pussi kun jää ns pelkkä nahka eikä rasva pehmennä sitä ulkonäköä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: no saa nähdä, kyllähän monella palautuu ihan hyvin niin pitää toivoa että kuuluu itse siihen ryhmään. Sanoin kyllä jo miehelle että jos mulle jää (toivottavasti monen) lapsen saamisen jälkeen lerppa vatsa ja tyhjät tisut nii hän saa maksaa korjauksista puolet että parempi alkaa säästämään :rolling:
Ja joo tulleet kilot lähtee kyllä huonosti että itekin toivoisin ettei hirveesti tulis. Toisaalta se nyt ei oo mikään suurin huolenaihe mutta onhan se turhauttavaa kun oma kroppa muuttuu niin nopeasti ja tuntuu ettei itse hallitse lopputulosta. Yritän syödä mahd terveellisesti minkä nyt huonolta ololta voi, ja makeanhimoa ei ole ollenkaan ollut raskauden aikana, mutta voihan sitä silti kroppa päättää että nyt pitää kerätä rasvavarastoja synnytyksen jälkeiselle ajalle kun toipilaana ei pääse helposti ruokaa metsästämään :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Joo, se ei ole itelläkään se suurin huolenaihe, mutta yritän parhaani pitää itseni ruodussa 😄 mullakaan ei ole samallalailla makeanhimoa ku ennen raskautta. Mutta esim tänään kävin ostaan jätskiä 😅 koska on vajaa 10kg ylipaino, niin haaveilen max 10kg painonnoususta. Eli jos pärjään 20vkolle ilman painonnousua ja sen jälkeen tulee keskiarvona 500g vko.ssa niin se toteutuisi. Tosin jos turvotusta tulee, sillä ei voi mitään, mutta se myös katoaa nopeaa

Mä pudotin muutama vuosi sitten aika nopeasti noin 25kg keto-dieetillä. Siitä jäi roikkuva vatsa. Hiukan painoa on tullut takaisin siitä, kun dieetin jälkeen nesteet tasaantui, mutta tuota roikkuvaa mahaa en ole onnistunut hävittämään millään. En siis sinänsä pelkää enää, että raskaus saisi vatsan pahemman näköiseksi kuin se jo on 😂

Kääk, nyt on lisääntynyt paino, joko turvotusta tai ihan elopainoa. Vkoja 15+jtn. Kolmena aamuna ollut yli sen "normaalin" 77kg.n. Pitääpä kattoa vähän, että mitä syö paremmin, että tuleeko se siitä vai onko nyt vain sen aika. Kyllähän tuo kohtu kaikkine sisältöineen varmaan sen 200g ainakin painaa

Kääk, nyt on lisääntynyt paino, joko turvotusta tai ihan elopainoa. Vkoja 15+jtn. Kolmena aamuna ollut yli sen "normaalin" 77kg.n. Pitääpä kattoa vähän, että mitä syö paremmin, että tuleeko se siitä vai onko nyt vain sen aika. Kyllähän tuo kohtu kaikkine sisältöineen varmaan sen 200g ainakin painaa
Tuolta sivusta hieman huhuilen, veren määrä sun verenkierrossa alkaa lisääntymään, joka myös kohdun, istukan ja yksiössäön olevan pienen lisäksi tuo painoa noilla viikoilla.

Me käytiin 15+0 ultrassa, sikiö painoi silloin 110g, istukka vähän enemmän, ja pari desiä on lapsivettä, kohtu kasvanut ja sitä vertakin enemmän, eli veikkaisin että ainakin 1kg ihan aitoa raskautta :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: mulla nousi heti paino useamman kilon kun turvotus tuli ja ei ole kyllä lähtenyt, enemmänkin turvottaa iltaisin vaan lisää, tuntuu että sormukset pitää ottaa pois.

@Mapssen Kuulostaa ihan mum tilanteelta 😆 jotenki lohduttaa kuulla että toisilla on samat haasteet 😅 mulla ei ole sormuksia niin muuten turvotuksesta en osaa sanoa. Mutta tuo vatsa paisuu kyllä. 🎈

@Mapssen Kuulostaa ihan mum tilanteelta 😆 jotenki lohduttaa kuulla että toisilla on samat haasteet 😅 mulla ei ole sormuksia niin muuten turvotuksesta en osaa sanoa. Mutta tuo vatsa paisuu kyllä. 🎈
Joo mä oon monesti googlettanu " Rv X maha" ku tuntuu että miten se jo nyt on tämmönen :rolling: mutta joka kerta on tullu vastaan kuvia missä paljon isompikin maha, ja se on rauhottanu. Tietty tulee niitäkin keillä ei melkeen näy mitään, mutta niin vaan ollaan erilaisia kaikki ja eri tahtiin kasvaa mutta varmasti sopivasti jokaiselle :Yellow Heart:

Mulla paino nousi pikkusen heti alusta lähtien, mutta aika paljon on ollut turvotusta mahassa, mutta ei ole mitään hillitöntä painon nousua ollut vielä. Oon aika hoikka ollut aina, niin vähäisenkin painon nousun kyllä huomaa.. ainakin itse. Nyt viikot 15+1, niin ehkä osa painon noususta on jo sitä oikeaa raskautta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Muuten ei turvota vielä mistään, paitsi maha on kasvanut.. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Alussa minulla tuli kolmisen kiloa luultavasti turvotuksen vuoksi, mutta tuon alun jälkeen oikeastaan nyt viimeisen kahden viikon aikana vasta alkanut ensinnäkin vatsa selkeämmin näkyä, ja painoa tullut vähän lisää. Nyt olen raskauden puolivälissä, ja vaaka näyttää yhteensä neljää kiloa alkupainosta lisäystä. Neuvolassa ja lääkärissä ei ole kommentoitu tätä mitenkään. Ja alkupaino on minulla keikkunut normaalipainon ylärajalla. Kauheasti ylimääräistä ei olisi väliksi tarttua, jotta palautuminen olisi helpompaa.

Miten muilla on painoa tullut puoliväliin mennessä?

En täysin varma alkupainosta, mutta luulen, että se oli n.75kg. Eli mulle noin 6kg ylimäärästä. Sitten pian plussan jälkeen tuli 2kg turvotus. Ja nyt kuukaudessa tullut n.3-5kg. En ole täysin varma, kun en ole kerennyt aamuisin punnita. Eli 5-7kg on nyt painoa. Oon syöny aika epäterveellisesti viimeisen kuukauden. Pulla on maistunut 🤣 nyt toivon, että pystyis tässä hetken. Ei tarvis ihan joka viikko nousta tällä tavalla. Jos saisin syömisen kondikseen, niin ei varmaan nousisikaa kuukauteen, koska oma paino vähän laskisi tuon herkuttwluputken jälkeen.

Takaisin