Painonhallinta raskaana

Juu näin olen aikasemmin lukenu jostain, että aika myöhään painon pitäisi alkaa nousta myös normaalipainoisella. En tiedä miten tulee onnistumaan, mutta tähtään siihen max 10kg painonnousuun. Mulla on painoindeksi jotain 26-27. Eli lievä ylipaino, mutta siinäkin on heti suosituksena kohtuullinen painonnousu. Uskon, että jos saan pidettyä itseni aisoissa herkkujen suhteen, niin saattaa onnistuakkin. Toistaiseksi mennyt hyvin, mutta tässä vasta muutama viikko takana 😆 toisaalta yritän miettiä tätä enemmänkin ns. elämäntapamuutoksena. Olen syönyt liikaa herkkuja ja juonut paljon sokerittomia limsoja. Mutta nyt jos saan itselle terveellisemmän tavan herkutella tämän 9kk aikana, niin sitten sitä on toivottavasti helppo jatkaa lapsen saavuttua. Se myös helpottaa painon tippumista synnytyksen jälkeen, kun ei tarvi varsinaisesti muuttaa mitään, kun vain syödä samoja terveellisiä ruokia kuin raskaana.

Minulla on turhan paljon ylipainoa, mutta toivon, että raskaus toisi sen tsempin parempiin elämäntapoihin. Lopetin jo energiajuomat, niistä tuli aivan turhaan kaloreita, kun kuitenkin 1 sokerillisen join vähintään päivässä, joskus meni jopa 2 tölkkiä. En tiedä vaikuttaako tuo vai onko jotkut raskauden hormonit, mutta nyt on karkkiakin tehnyt huomattavasti vähemmän mieli.

Tarkoitus ei tietenkään ole laihduttaa, mutta jospa sais boostia parempiin elintapoihin ja sitä kautta myös sitten painonhallintaa paremmaksi :)

En tiedä paljonko painan, en uskalla käydä vaa'alla. Menen vasta sitten neuvolassa.

Mulla myös ylipainoa. Ennen raskautta kerkesin olla reilu puoli vuotta ruokavaliolla, minkä avulla ehdinkin pudottaa 20 kg ja vielä olisi ollut ainakin toiset 20 mistä pudottaa, mutta koska se ei sovellu raskaana oleville, niin pitää se nyt laittaa tauolle. Harmittaa vähän, kun oli niin hyvä "flow" meneillään. Esikoista odottaessa paino nousi myöhemmässä vaiheessa ja kokonaisuudessaan n. 15 kg, mutta ne jäi synnärille. Täytyy tämänkin kohdalla yrittää pitää paino mahdollisimman tasaisena. Työpäivinä tulee vähemmän liikuttua kun toimistotyötä tekee, mutta vapaa-aikana lenkitän koiria ja 1-2 krt viikossa käyn uimahallilla, niin eiköhän tää tästä.

Onko teillä paino jo noussut? Mulla noussut tyyliin kilon kuukaudessa 😖 En tiedä tosin oisko noussut ilman raskauttakin. Tämä marraskuu aina nostaa painoa mulla. Vaikka olen urheillutkin jonkin verran.

Ja siis en syö kuin kotiruokaa, en syö herkkuja /limsaa/karkkia/suklaata /pullaa/keksejä /vanukkaita tms. Niin on hankala karsia enää mitään "terveellisemmäksi".

Mulla myös ylipainoa. Ennen raskautta kerkesin olla reilu puoli vuotta ruokavaliolla, minkä avulla ehdinkin pudottaa 20 kg ja vielä olisi ollut ainakin toiset 20 mistä pudottaa, mutta koska se ei sovellu raskaana oleville, niin pitää se nyt laittaa tauolle. Harmittaa vähän, kun oli niin hyvä "flow" meneillään. Esikoista odottaessa paino nousi myöhemmässä vaiheessa ja kokonaisuudessaan n. 15 kg, mutta ne jäi synnärille. Täytyy tämänkin kohdalla yrittää pitää paino mahdollisimman tasaisena. Työpäivinä tulee vähemmän liikuttua kun toimistotyötä tekee, mutta vapaa-aikana lenkitän koiria ja 1-2 krt viikossa käyn uimahallilla, niin eiköhän tää tästä.
Mikä ruokavalio se oli, vhh tai keto?

Oon ollu aika tarkkaan terveellisestä ruokavaliosta, tänään nälkä yllätti kesken ajomatkan ja nesteelle heselle. Mukaan tarttui myös pieni karkkipussi ja ylimääräinen limsa 🙃
Mulla on tullu turvotusta melkein 5kg. Sain hikitreenillä sulamaan siitä n.2-3. Nyt on tullu taas vajaa kilo lisää. Pitää yrittää vähän tarkkailla taas syömisiä, lähinnä vältellä vaaleaa leipää yms muuta mitkä turvottaa ja liikua reippaammin, ainakin bnyt vkl.n aikana kun on vähän aikaa. Juoksu teki hyvää tuossa pariviikkoa sitten. Mutta nyt se taas on jääny.

Tavoite pitää paino 74-75 vielä pari kuukautta, mutta nyt se on 76-77. Eli vähän pitää nyt varmaan hikoilla enemmän. Se auttaa mulla turvotukseen.

Tää on kyllä niin inhottavaa, kun turvotus heittää painoa vähän väliä pari kiloa ylös. Sitten kun on kerennyt liikkua aktiivisemmin, niin se sulaa heti liikunnan jälkeisenä päivänä. Mulla on kyllä pieni paine tästä painonnoususta. Se ois helpompi pitää minimissä, kuin saada pois raskauden jälkeen. Mutta vaikka ole lähes kokonaan jättänyt lisätyn sokerin ja rasvaiset snacksit pois. Silti se turvotus heittää painoa, ja itseä alkaa ahdistaan. Pitää näköjään priorisoida tuo lenkkeily, muuta en ole kerennyt vielä keksiä tuon turvotuksen taltuttajaksi.

Tää on kyllä niin inhottavaa, kun turvotus heittää painoa vähän väliä pari kiloa ylös. Sitten kun on kerennyt liikkua aktiivisemmin, niin se sulaa heti liikunnan jälkeisenä päivänä. Mulla on kyllä pieni paine tästä painonnoususta. Se ois helpompi pitää minimissä, kuin saada pois raskauden jälkeen. Mutta vaikka ole lähes kokonaan jättänyt lisätyn sokerin ja rasvaiset snacksit pois. Silti se turvotus heittää painoa, ja itseä alkaa ahdistaan. Pitää näköjään priorisoida tuo lenkkeily, muuta en ole kerennyt vielä keksiä tuon turvotuksen taltuttajaksi.
Kannattaa yrittää myös olla stressaamatta siitä painosta liikaa seki voi pahimmillaan nostaa painoa tai ainakin jumittaa 😄 ja jos johtuu turvotuksesta painonnousu niin sehän ei ole läskiä ja lähtee kyllä pois. Juotko tarpeeksi vettä?

Mulla kans turvottaa paljon mut se ei kumma kyllä painoa oo nostanut vaikka liikunta edelleen lähes nolla ja syön mitä huvittaa. Aamuisin on sellanen pieni raskausmaha ja iltaisin aivan jäätävä 🤣

Toivon että vuoden alusta viimeistään pääsis takas liikuntaan kiinni jos olis enempi energiaa.. pyrin siihen että paino ei alkais nousta ennen sitä rv 20 ainakaan kovin paljoa mutta sen verran monta muutakin stressin aihetta tässä niin painosta en halua alkaa stressaamaan kaiken muun lisäks 😅

Tuohon turvotukseen on muuten hirveän hyvä apu vesiliikunta, jos siis iho kestää kloorivettä ja osaa uida. :) Se laittaa tehokkaasti nesteet liikkeelle, ja itse olen saanut siitä helpotusta, jos on ollut turvotuksia. Esikoista odottaessa mulla oli raskauden puolivälissä jaloissa ihan hirveä turvotus, ja siihen auttoi kun kävin uimassa. Ei edes tarvinnut mitenkään hiki hatussa huhkia, ihan rennosti sammakkoa vetelin vajaan tunteroisen kerran viikossa.

Sellasen hyvän vinkin oon joskus jostain lukenut että jos painoaan tarkkailee ja käy joka päivä vaa’alla, niitä ei voi vertailla että jos painan tänään +1kg enemmän ku eilen, vaan niitä pitäis vertailla viikkotasolla koska kehon nesteet heittelee päivittäin ja just turvottaa välillä. Eli pitäis aina kattoa vaan se viikon alin paino. Siinä vähän paremmin näkee sit alkaako paino nousta vai ei.

Mä oon ottanut positiivisesta raskaustestistä lähtien tavan että kirjaan exceliin (myös joku vihko toimii hyvin ellei oo tällainen toimistorotta kuin minä) aina keskiviikkona aamupainon (herättyä, vessan jälkeen, alusvaatteet). Ja kirjaan siihen mun listaan viikottaisen painon, paljonko muuttunut (+-) edelliseen viikkoon verraten ja paljonko muuttunut kokonaisuudessaan 1. Punnitukseen verraten.

Laitoin siihen itelle ylös vähän jotain kuvakaappauksia netistä että miten synnytyksessä tullut paino jakautuu esim lapsivesi, lapsi, istukka, ym. Ja että mikä on keskimääräinen painonnousu itsenipainoiselle bmi mukaan. Lisäksi koitin tehdä jotain alustavia ennustuksia että minkä verran paino olisi 1. 2. Ja 3. Kolmanneksien lopussa.

Mulla ei oo ollut nyt mitään turvotusta vielä ja viikko sitten oli vielä puoli kiloa plussaa alkupainoon mutta tällä viikolla ollut niin rajua oksentelua ja syömisvaikeuksia että paino tippunut viikossa melkein 2 kg, eli on nyt vähemmän kuin alkupaino oli. Ainakin sain saikkua töistä ja lääkettä pahoinvointiin niin toivotaan että olo tästä paranee.

Takaisin