Painon noususta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lune
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mullakin jo alunperin painoindeksi 26, joten ehkäpä sokerirasitukseen joutuu. neuvolatäti ei kyllä tiennyt oikein pistääkö mut sinne vai ei kun "en mä tiedä... et sä näytä siltä että painoindeksis olis 26, oot enemmänkin vaan lihaksikas. äh, mä vihaan painoindeksiä, ei se kerro mitään. anna mä mietin tota vielä." ...vaikka kyllä tota ylimääräistä multa löytyy!

mutta kyl mä uskon et sinne joutuu menee. mua jotenkin pelottaa se kovasti, enkä edes ymmärrä että mitä siinä pelkään [&:]

Painon tarkkailussa tietysti on hyvä ajatus takana, mutta kannattaa tosiaan jättää ne johtopäätösten tekemiset ja neuvonannot neuvolahenkilökunnan hoitoon. Lähtöpainosta riippuen kun painoa pitää tulla 0-20 kg! Mulle sanottiin jo ekalla käynnillä rv 10, että pitää tulla ainakin 10-12 kg. Muuten esim. imetys voi jäädä haaveeksi. Lähtöpainoa oli 52 kg ja pituutta 170. Lisäksi ruumiinrakenteella on merkitystä. Nyt painoa on tullut 5,5 kg lähtöpainoon ja edellisellä käynnillä neuvolatäti totesi, että +400g/viikko oli hyvä juttu. Jollekin toiselle se voi olla ihan liikaa tai liian vähän.

Tähän on ehkä hyvä vielä lisätä se seikka, että 2 kg noista 5,5 kilosta tuli kahdessa viikossa viikoilla 20-21. Sen jälkeen paino taas on pysynyt samana joka päivä. Pyrähdyksiä siis varmaan tulee jokaisella, eikä niitä tarvitse säikähtää tai vahtia, vaikka itsekin jo laskeskelin tuon kilo per viikko kaavan mukaan loppupainoani. Hehheh... Hölmöähän se oli!

En ole jättänyt syömättä mitään herkkuja, esim. täytekakkuja on tullut vedettyä mm. viime viikolla. Ne eivät ole näkyneet puntarissa lainkaan. En siis aio stressata ennen kuin neuvolasta tulee huutia. Kannattaa varmaan muidenkin mennä samoilla linjoilla ettei odotusajasta tule tuskaista syömisten suunnittelua.

Kauheita paineita oon jotenki nyt ottanu tosta painonnoususta. huoh.. Aina ollu tarkka (tai siis seurannu painoaan puntarilla) painostaan ja nyt sitä sit tuntuis tulevan tuutin täydeltä. Todella hoikka oon ollu joskus nuorempana (kauhee ikäloppu nyt 24v). Yläasteella muistan vielä olleeni tän 164cm pitkä mitä nyttenki ja painoa oli 47kg. Sit alotin pillerit ja hups huomasin painavani 61kg. Ennen odotusta painoa oli 65kg ja muutaman kilon se siitä tippui koska aluksi oli todella huono olo ja sitä ruokaa meni paljon vähempi. Ekalla neuvolakerralla (7+3) painoin siis 63.5kg. Toisella kerralla (17+6) 65.6. Perjantaina onkin sitten kolmas kerta neuvolassa ja tänä aamuna (21+4) puntari näytti 67.3kg. Eihän tuo ole paljoakaan siitä alotuspainosta, mutta silti sitä jotenki kauhistelee ja aattelee et paljon sitä sit viimesillään oikeen tulee painamaan. Pitäis varmaan lopettaa vaan stressaaminen ja stressata sit vasta kun neuvolasta siihen painoon puututaan...

Susuna, ihan hyvä vinkki tuo ettei stressaa turhaa. Kaikilla on kuitenki niin yksilöllistä tuo painonnousu ja varmasti sitten synnytyksessä ja vauvaa kannellessa sekä imettäessä painoa lähtee aika hyvin. Turha stressi oistää kuitenkin vaan voimaan huonosti ja silloha tekee tietenki mieli kaikkea hyvää [:D]

Voi jessus.. alkaa pikku hiljaa huolestuttaan nyt tää painonnousu. Alkuun noussu yhtään ja vielä vk 19 mennessä tullu hurjat 2kg. Nyt sitte parissa viikossa yhtäkkiä 5kg tosta vaan! :o

Mitähän ne neuvolassakin sanoo, kun painoa tullut melkein 1kg per viikko! En mä nyt oo ees syöny mitenkään kovin paljon, voiskohan tää lämpö oikeesti turvottaa noin paljon vai onkohan vauva ottanu vaan jonkun super spurtin? ..toivottavasti tää painontulo nyt vähän ees tasaantuis - mä paisun ihan kauheeks pullaks tätä tahtia!

mä vähän luulen et nää ilmat turvottaa ja että pikkuset ottaa spurtteja nyt. mut se onkin mun luuloni [:D]

itelläkin tullut ihan yhtäkkiä pari kiloo vaikka en oo mitään sen erikoisempia syönyt. no, saapi nähdä.

Älkää murehtiko liikaa painon noususta, sen pitääki nousta! :) tiiän monta naista, jotka ovat aina olleet hoikkia ku mitkäki ja lihovat raskauden aikana 18-25kg! ja kaikki kilot lähteny aina hyvin :)

Itse luin jostain artikkelista, että painonnousu on nopeinta keskimäärin juuri viikkojen 18-25 aikana ja tasaantuu pikkuhiljaa taas sen jälkeen. Eikös me aika hyvin sijoituta täällä tuohon haarukkaan...

Mulla on menossa varmaan 24+1 ja tähän mennessä painoa on tullut n.7kg. Alussa vauhti oli 200g/vk ja nyt lopumalla ollut sitten 700g luokkaa ja täti neuvolasta oli ihan tyytyväinen...

Moikkis taas,
nyt menossa rv 21+2 ja painoa tullut yht. 10 kg tähän mennessä (kuten jo alussa mainitsin, olen 168cm ja lähtöpaino oli 53kg), nyt vikat pari viikkoa painonnousu on alkanut tasaantumaan joten en jaksa olla enää huolestunut. Toisille tulee enemmän alussa, toisille lopussa...mulle tuli tosiaan alussa ja todella nopeasti.

Taitaa tämäkin asia raskaudessa olla niin yksilöllinen kuin raskaana olevia naisiakin [:D] Itsellä oli tullut viime neuvola käyntiin mennessä viikolla 20+5 painoa yhteensä 2,6kg. Ja tuosta 2 kiloa tuli neljässä viikossa [:D] Neuvolatäti vain totesi, että kylläpäs sinulla on maltillista tämä painonnousu. Maha on kuitenkin aika valtava siihen nähden että painoa on tullut tuon verran [:D]

Oon RV 23 nyt ja painoa tullut yhteensä 8 kg. aivan tajutonta [:@].
Nyt oli 5 viikossa tullut 4 kg.

En omasta mielestäni syö liian paljon tai syö herkkuja/grillillä tms kuin korkeintaan kerran pari viikossa (siis joku jäätelö tms , tai pitsan palanen). Muuten syön tavallista kotiruokaa, kevytmaitotuotteita ja juustoja ja kevytrasvoja.
Envoitajutatätä.

Onkohan jossain sanottu tai kiveen hakattu, että milloin painonnousu on liiallista. Tuntuu että tämä alkaa olla jo sitä.
Harmi kun menee raskaudesta aina hetkittäin ilo kun astuu vaa'alle.

Syömishäiriö kummitteleee-...tekisi mieli alkaa vähän laihduttamaan.

Jossain luki että missään vaiheessa raskautta ei saisi tulla 1kg/vko, mutta en nyt muista mistä sen luin.. Kannattaa kysyä neuvolasta ja jos oot noin huolestunut asiasta niin seuraile vaikka ruokapäiväkirjan avulla että syötkö enemmän kuin kuvittelet. Liiallinen painon nousu joka ei johdu "possuilusta" kun voi olla merkki jostain häiriöstä.

Täällä lähestytään omaa "kipurajaa", eli +10kg ja 60kg rajapyykkiä. Neuvolakortissa on merkintä että on tullu +500g/vko, mutta oikeastihan sitä on tullu joinain viikkoina kilokaupalla ja sitten moneen viikkoon ei mitään (mitä nyt kotona oon seuraillu).

Mulla varmaan alkanu nyt se kunnon painon nousu... yhteensä 5kg noussu.. aluksi nousi niin hitaasti... saa nähä mitä neuvolassa sanovat?! :P

Tässon artikkeli Duodecimin arkistoista painonnoususta:

Ylipaino on merkittävä ongelma koko terveyden kannalta, eikä lihavan raskauskaan ole poikkeus (Kiel ym. Obstet Gynecol 2007;110:752). Myöskään käsitys, jonka mukaan raskauden aikana saisi syödä kahden edestä, ei pidä paikkaansa (Devader ym. Obstet Gynecol 2007;110:745). Obstetrics and Gynecology -lehti käsitteli lokakuun numerossaan asiaa useammassa artikkelissa ja pääkirjoituksessa.
Kielin ym. tutkimuksissa selvitettiin 120251 raskaana olevan lihavan naisen (painoindeksi yli 30 kg/m2) aineistossa lähtötilanteen painoindeksin ja raskaudenaikaisen painonnousun yhteyttä sikiön kasvuhäiriöön (liian pieni tai liian suuri sikiö raskauden kestoon nähden), raskausmyrkytyksen riskiin ja sektiosynnytykseen.
Jos naisen paino nousi enemmän kuin seitsemän kiloa raskauden aikana keisarileikkauksen, sikiön liikakasvun ja raskausmyrkytyksen riskit olivat selvästi pienemmät kuin naisilla, joilla paino nousi enemmän. Tämä oli osoitettavissa kaikissa painoryhmissä. Painon vähäisellä nousulla oli siis suotuisa vaikutus raskauden lopputulokseen, olkoonkin että pienikasvuisia vastasyntyneitä esiintyi enemmän niillä, joiden paino ei noussut odotusaikana.
Devader ym. jakoivat normaalipainoisten naisten kohorttinsa kolmeen ryhmään: ryhmä 1 (16852 naista) lihoi raskauden aikana alle 11 kg, ryhmä 2 (37292 naista) 12 - 16 kg ja ryhmä 3 40552 naista yli 16 kg. Vähiten lihoneilla raskausmyrkytyksen, lantion epäsuhdan, synnytyksen epäonnistuneen käynnistyksen, keisarileikkauksen ja lapsen suurikokoisuuden riskit olivat selvästi pienempiä kuin 12 - 16 kiloa lihoneilla, mutta lapsen pienipainoisuuden riski oli hiukan suurentunut. Jos nainen lihoi yli 16 kg raskautensa aikana, lapsen pienipainoisuuden riskiä ei ollut mutta lapsen isokokoisuuden, raskausmyrkytyksen, synnytyksen epäonnistuneen käynnistyksen ja keisarileikkauksen riskit suurenivat selvästi.
Näistä tutkimustuloksista opimme ainakin sen, että raskauden aikana runsaasti lihoneen ja jo alun pitäen ylipainoisen naisen raskauteen ja synnytykseen liittyviin komplikaatioihin on syytä varautua erityisen huolellisesti ja että ylipainoisen naisen kannattaisi tarkkailla painoaan erityisesti raskauden aikana. Normaalipainoisenkaan ei kannata ahmia, vaan pyrkiä kaikin keinoin kohtuulliseen painonnousuun. -EH

Hei kaikille! Kyllä toi painonnousu on niin yksilöllistä, ettei sitä kannata stressata. Ei se ole niin vakavaa, jos painoa tulee lisää, jos vain liikkuu ja syö terveellisesti. Musta missään nimessä ei ainakaan laihduttamaan kannata alata, siitä vauva ei kyllä varmastikaan tykkää. Tärkeetä on se, että syö tarpeeksi ja muistaa syyä oikeanlaista ruokaa. Itse ainakin yritän syödä terveellistä ruokaa, hedelmiä, vihanneksia ja marjoja, mutta lisäksi en kiellä itteltäni herkuttelua, koska tiiän, että pienen herkuttelun kieltäminen kostautuisi välillä kunnon mässäilyksi.

Joten olkaa huoleti, liikkukaa ja syökää terveellisesti, niin kyllä se siinä menee. Jos painoa sitten tulee, niin se vauva vain tekee siellä tilaa ittelleen. Tiiän monta, joilla on tullu painoa 15-25kg raskauden aikana ja lähes kaikki on jääny laitokselle ja imetyksessä puolen vuoden sisällä on kadonnu loput kilot [:)]

Heips!
Mullakin tullu painoa jo hurjat 9kg. Mutta silti ajattelin syödä ihan normaaliin malliin, ehkä tuota makeaa vähän jättää väliin.
Monet tuttavat on sanoneet että heille painoa on tullut n.20kg raskauden aikana, ja suurin osa lähtenyt laitoksella pois. Joten ei kenenkään mun mielestä kannata huolestua. Kaikki on niin yksilöllistä!
Ja laihduttaminen raskausaikanahan kuulostaa ihan hullun hommalta!!

Mulla esikoisesta tuli painoa 10kg ja kaikki vasta raskausviikkojen 22 jälkeen. Vauva oli yli nelikiloinen syntyessään. Nyt kun raskausviikkoja on takana 25, painoa on tullut 4kg. Tämä siis näyttää menevän ihan saman kaavan mukaan. Mulle tosin neuvolatäti sanoi, kun painoa ei ollut tullut viikolla 20 vielä yhtään, että voisi tulla enemmänkin kuin tuosta esikoisesta ja painotti, että sitä painoa pitäisi alkaa tulemaan. Varmaan aika yksilöllistä tuo painon nousu, koska tosiaan mulla tämä raskaus menee täysin samalla kaavalla kuin ensimmäinen, syön tai liikun sitten miten tahansa. Ja mulla tosiaan kaikki tulee suoraan tuohon vatsaa. Käsivarret, peppu ja reidet ovat pienentyneet.

Hei!
Mulle tuli alussa tosi vähän painoa, mutta viikkojen 16-21 oli tullut peräti kilo per. viikko! :o Neuvolatäti sano mulle että välissä painoa tulee enempi ja sit taas vähemmän. En ole ottanut asiasta mitään stressiä, kun ei neuvolatätikään ollut moksiskaan.
Viimeksi neuvolassa käydessäni viikkoja oli 21+2 ja painoa koko raskauden aikana oli kertynyt 7.2kg..
Meillä ei ole kotona vaakaa, joten en voi painoani tarkkailla itsekseni, neuvolassa vasta voi kuulla tuomionsa. [:D]

Meilläkään ei oo puntaria kotona, jos ois nii oisin varmaan joka päivä vahtaamassa et montako  grammaa on tullu lisää painoa.. :D

Mä kävin yhessä vaiheessa tossa puntarilla joka päivä monta kertaa ja vahtasin ihan hulluna tota painoa. Nyt kun sitä on alkanu oikeesti tuleen ja uus kymmenluku häämöttää, ni en enää jaksa siinä rampata. Masentuu vaan turhaan jokasesta uudesta grammasta :D

Takaisin