Painon nousu?

Mulla on nyt vko 17+5 tullut noin 6 kg painoa lisää. Lähtöpaino oli 58 ja nyt siis 64.
Viimesen kuukauden aikan tullut 550g viikossa ja neuvolassa sanottiin, että sais tulla vähän nopeampaa tahtia. Mun painoindeksillä kiloja sais tulla koko raskauden aikana 12-15 lisää. No jos samaa tahtia tulee niin siihen haarukkaan se taitaa mennäkin.

Ihmetyttää vaan, että miten eri paikkakunnilla on taas ihan eri neuvot! Mä olenkin päättänyt luottaa omaan neuvolaan, koska se hoitajakin on nuori, kahden pienen lapsen äiti, joten uskon että saan kuitenkin aikalailla ajantasalla olevaa opastusta.
 
Miten paljon sen painon pitäisi sitten nousta? Kun mulla on ollut käsitys että wk 20 mennessä noin 2kg. Olenko ihan metsässä? Alkoi jo ahistaa tossa kun kävin vaa'alla ja näytti eilen 17+5 vähän yli 2kg plussaa. Eli ilmeisesti ei tarvetta ahistukseen kun normaalilukemista lähdetään... Neuvolassa ei sanota mitään. Paitsi että kysyy aina että "onko ok jos menet tuohon vaa'alle?". Mua naurattaa, mutta toisaalta tosi ihanaa että ottavat syömishäiriötaustan noin vakavasti ja ymmärtävästi, vaikka ei mulle vaaka mikään peikko ole vaan pikku apulainen.
Tsipuli saako kysyä että millasista indekseistä sinä olet lähtenyt liikkeelle?
 

Kyllä nää painoasiat, tai lähinnä niihin suhtautuminen näyttää olevan ihan neuvolasta kiinni.. Mulla on paino noussut raskauden alusta viikkoihin 18+1 mennessä vain 1,6kg ja neuvolatäti oli sitä mieltä, että tuo lukema on oikein hyvä ja niin kun pitääkin. Tämä siis siitä huolimatta, että mun lähtöpaino oli kuitenkin vähän alipainon puolella ja olisin itse ajatellut, että sen olisi pitänyt nousta enemmän tosiaan tuo lähtötilanne huomioon ottaen. 

No mutta hyvä kuitenkin, että neuvolassa oltiin tyytyväisiä. Kerkeäähän se tästä vielä nousta, kuten toiveissani on:).

 
Täällä kans toistaiseksi paino noussut maltillisesti. Neuvolan vaa'alla painoa tullut rv 19+1 mennessä 1,3kg. Saahan nähdä, millainen vaikutus joululla on kiloihin emoticon
 
Totta... mä oon sit varmaan ihan porsaan näkönen joulun jälkeen :) paino tosiaan sillo viimeeks neuvolassa punnittua oli tullu 200g ja nytten kun kävin puntarilla niin olisin muka laihtunu kilon... Mulla muutenkin jojo paino aina ollu ja luultavimminkin aina tulee olemaan.. Kuitenkin pientä ylipainoo on ollu ennen raskautta joten en ota pahalla vaikka en  lihoaisikaan.. Tiedän kuitenkin et vauva on kunnossa ja se on pituudeltaan pidempi ku pitäis olla ja painookin oli jo viikolla 20 vauvalla 350g ... tuon kirjan mukaan vauvan paino viikolla 20-21 on keskimäärin 250-325g joten ei se ainakaan nälkää näe... Syön kuitenkin ihan normaalisti ( tai ehkä hieman enemmän) silti painoa ei vaan tule... Taitaa tuo ylivilkas vekara tuol vattas kuluttaa kaikki mun kalorit :D
 
Hah, eihän tänne uskalla kukaan kirjotella kenen paino on noussut enemmän ku muutaman kilon kun suurimmalla osalla laskenut tai tullut hyvin vähän painoa lisää :D

Mutta siis ihan höpönpöppöä pelkillä kilomäärillä täällä edes kirjotella, kun eiköhän se lähtöpainon ja BMI:n mukaan luokitella mikä on sopiva painonnousu....

Mä oon ainakin saanu neuvolasta taulukon jota yhdessä täytämme terveydenhoitajan kanssa neuvolakäynneillä. Se on on siis mun painoindeksille sopiva taulukko miten painon tulisi kehittyä..
Eikä sen mukaan rv 21+5 painonnousuksi tähän mennessä kertyneet 7kg ole yhtään liikaa, alle 3kg merkattu jo liian alhaiseksi!

Mulle annetun taulukon mukaan painoa saisi tulla seuraavanlaisesti: (eli tuon kilomäärän alle on liian vähäinen ja yli taasen liiallinen painonnousu)
rv 10: 0-3kg
rv 15: 0-4,5kg
rv 20: 2-7kg
rv 25: 4,5-9kg
rv 30: 7-11,5kg
rv 35: 9-13,5kg
rv 40: 11,5kg-16,5kg
 
Hah, eihän tänne uskalla kukaan kirjotella kenen paino on noussut enemmän ku muutaman kilon kun suurimmalla osalla laskenut tai tullut hyvin vähän painoa lisää :D

Mutta siis ihan höpönpöppöä pelkillä kilomäärillä täällä edes kirjotella, kun eiköhän se lähtöpainon ja BMI:n mukaan luokitella mikä on sopiva painonnousu....

Mä oon ainakin saanu neuvolasta taulukon jota yhdessä täytämme terveydenhoitajan kanssa neuvolakäynneillä. Se on on siis mun painoindeksille sopiva taulukko miten painon tulisi kehittyä..
Eikä sen mukaan rv 21+5 painonnousuksi tähän mennessä kertyneet 7kg ole yhtään liikaa, alle 3kg merkattu jo liian alhaiseksi!

Mulle annetun taulukon mukaan painoa saisi tulla seuraavanlaisesti: (eli tuon kilomäärän alle on liian vähäinen ja yli taasen liiallinen painonnousu)
rv 10: 0-3kg
rv 15: 0-4,5kg
rv 20: 2-7kg
rv 25: 4,5-9kg
rv 30: 7-11,5kg
rv 35: 9-13,5kg
rv 40: 11,5kg-16,5kg
 
Mä oon aina laskenut painonnousun siitä, mikä oli paino ekalla neuvolakerralla. Kotivaaka kun näyttää jotain ihan muuta (yleensä vähemmän). Jos viime raskaudessa olisin laskenut siitä, mitä ilmoitin painokseni ennen raskautta, niin sitten mulla olis tullut 18 kg. Eikä tuo ollut yhtään liikaa, itsestään lähti (BMI ennen raskautta olis tuon mukana ollut 21,7.

En mä osaa stressata painosta, mut toisaalta, mä oon tainnut saada sitä 'sopivasti', ainakin tuon taulukon mukaan... Yllättävän pieni 'haarukka' mun mielestä tuossa rv 40 tuossa taulukossa.
 
Hui mä ainakin meen huimasti tuon taulukon alakantissa.. nyt on viikkoja 22+6 ja painoa on tullut vajaat 400 grammaa :o
 
Kyllä se taitaa niin olla että laihat saa eniten painoa ja valmiiksi pyöreet vähiten. Mä kuulun noihin jälkimmäisiin. Aina ennen (BMI suht normaali tai vähän yli edellisissä raskauksissa) on tullu puoliväliin mennessä n. 3,5kg ja nyt kun oo reilusti ylipainoa, pituus 167cm ja lähtöpaino neuvolassa 100kg niin viikkoja 20+1 nyt on paino edelleen -2kg ekasta neuvolasta. Ja mulle sanottiin että painoa ei välttämättä tarvii tulla yhtään lisää. Mä aionkin ottaa jokaisesta lähteneestä kilosta kaiken irti, en siis tosiaan laihduta mutta jos se nyt putoo niin se sitten putoo, syön kuitenkin ihan terveellisesti, kaikki maailman vitamiinit mukaanlukien,että vauva saa omansa aivan varmasti. Sit on tosiaan kiva raskauden jälkeen jos ei oo juur kiloja tullu niin imetyksellähän saa oikein mukavasti niitä pois, ihan muutaman kk sisään synnytyksestä oon ollu n. 12-15kg kevyempi kuin synnärille lähtiissä, joten jos tästäkin kävis niin niin saattaisin jopa 10kg olla kevyempi ens syksynä kuin viime syksynä. Toivossa on hyvä elää ja siitä ois sitä hyvä jatkaa hyvin alkanutta kuntoiluproggista ja ottaa loputkin liikakilot pois.

Mulla ihan yhtenä hyvänä syynä kattoo suuhun että mitä laittaa on se, että pelkään että noi sokerit kilahtaa kun meillä on suvussa vähän sellasta rasitetta ja nyt kun tota painoo on niin ei paranis ton sokerin kans pelleillä.
 
Mulle on kans tullu 7 kg (punnittu rv 22+1) ja ihan ok oli neuvolantädin mielestä. Eiköhän nää painojutut oo jokaisella ihan yksilölliset... Kyllä neuvolassa sitten sanotaan, jos on liian vähän tai liian paljon painoa. Ei kannata sitä sen enempää itekseen ressata.
 
Tatjuska... Miekin kuulun niihin pyörempiin henkilöihin.. Painoo on viime punnituksen mukaan 82.4 eli edelleen -3.6 kiloo lähtöpainosta ja pituutta on 173 cm mulle kyl neuvolassa sanottiin ettei tartte mennä ylös ku oon niin läski.. Satuttihan se kuunnella mut tottahan se on... ja niinkuin tuolla ylempänä mainitsin niin on ainakin lapsi ihan normaalis mitois ainakin uän mukaan.. Ja on ihan kauheeta kattoo esikoisen odotusajan neuvola korttii ku siel tähtöpaino ollu 55 ja nyt oli 86.. Sillo oli BMI 18 ja nyt 28 aika hurja muutos 7 vuoden aikana.. Noo nyt oppinu syömään terveellisesti ja muutenkin pitkäaikainen sairaus voitettu eikä tarvii suruunsa syödä niin nytten ku tämä tenava syntyy niin lähtee tää taas vetää kunto-ohjelmaa...
Vaik ei mua haittaa vaikka pullee olisinkin koska tärkeempää on olla terve.. Mutta terveenä pysyy paremmin laihana
 
Mom83: Aika outoo, että sulle on sanottu noin koska et tosiaan oo mikään läski, kun oot pitkäkin vielä... Eiks BMI 25 oo vielä täysin normaali ja alle 30kin vain lievää ylipainoa...18 taas alle normaalipainon. Mä oon se läski, koska mulla BMI on 34.7 ;-) 

Ja mulla on kans noi lähtöpainot ollu edellisistä raskauksista tosiaan paljon alle tän nykyisen, 68kg ja 73kg (joista jälkimmäinen liikaa...) ja painoa on tullu 35kg viimeisen viiden vuoden aikana mut nyt on kyl päivän selvää että läskit saa lähteä, mutta nythän ei voi laihduttaa. Oon kyl saanu hyvän kuntotsempin päälle ja käyn salilla kaks kolme kertaa viikossa vielä. Synnytyksen jälkeen jatkan kyllä sit taas ahkeraan, tietty sen mukaan mitä ehtii.

Tosiaan nää painojutut on kovin yksilöllisiä eli niillä on turha stressata. Sitä nyt sit raskauden aikana tulee mitä tulee ja suurin osa niistä meneekin, jos pystyy hyvin imetteleen jne. Turha stressi pois vaan emoticon
 
Mie luulen kans et nuo neuvolatädit on niin yksilöllisiä.. Toinen sanoo toista ja toinen toista..emoticon En minäkään nyt laihuta ku tenava tarvii kuitenkin oman ravintonsa mut yritän kattoo et syön terveellisesti ja monipuolisesti... Kaikki kaverit on hullaantuneita tuohon zumbaan.. Itekkin olisin ollu kiinnostunu mut raskaana ei saa sitä harrastaa... Ainakin niin mulle sanottiin neuvolasta... Mutta Mulla on tuo wii ja siihen se steppilauta ja nyt siihin on tullu myyntiin zumba peli niin aattelin sen hommata.. Se kuitenkin siin fitnesis laskee painon ja kaiken ja siihin voi laittaa tavoitteen kuinka paljon haluaa laihtua tiettyyn aikaan mennessä.. Sit tuo mun ihana rakas mies lupas et se vois sitte lahjaks hommata mulle sellasen kuntopyörän niin voin iltaisin pyöräillä samalla ku katon töllötintä.. Lisäks ku täällä maalla metässä asuu niin täällä on erinomaiset maastopolut mitä sit voin lähtee kärryjen kans kärräämään.. Innolla siis ootan kesää.. Ps.mut se suurin odotus on kyllä tuo salamatkustaja emoticon
 

Mua alkoi kyllä nyt tän päiväisen neuvolakäynnin jälkeen tuo paino stressata! Tai harmittaa enemmänkin. Siitä jo tuonne neuvolakuulumisiin kirjoittelinkin, mutta kun ei siis tarpeeksi nouse. BMI ennen raskautta siis hiukan alipainon puolella(on ollut AINA) ja nyt rv 22+3 painoa tullut yhteensä 2,2kg. Neuvolassa käskettiin tosiaan vaan lisätä välipaloja, eikä terkka muutenkaan ollut mitenkään huolissaan kun kuulemma parempi näin päin ja vauvalla kuitenkin kaikki hyvin. Kohtu kasvaa nätisti ja sf-mitta täysin keskikäyrällä jne. 

Mutta mua ahdistaa, kun tosiaan tuntuu että nyt jo syön koko ajan. Mieskin naureskelee, kun olen koko ajan syömässä ja aina ensimmäisenä ruoka mielessä. En siis ymmärrä miten ihmeessä saan sen nousemaan?? Mulla oli vielä ennen raskautta haaveissa, että raskauden aikana saisin hieman ylimääräisiä kiloja, jotka sitten jäisi. Tämä siis siksi kun olen aina ollut alipainoinen, eikä paino tahdo nousta normaalistikaan. Ja ei siis ilmeisesti nytkään.emoticonEnpä olisi uskonut, että onnistun tästäkin saamaan itselleni huolenaiheen aikaiseksi, mutta onnistuu näköjään:D.

 
Mom83, tottakai zumbaa voi harrastaa! En ainakaan ymmärrä miksei? Tanssihan on parhaita lajeja selälle ja muutenkin raskausaikana ja edistää myös vauvan hermoston kehitystä kun hän tottuu erilaisiin liikkeisiin jo sikiöaikana. Mä itse jätän tanssitunnilla hypyt minimiin ja teen oman kunnon ja tunnon mukaan. Ootko kokeillut pyöräilyä muuten ison mahan kanssa? Jotkut sanoo että se alkaa tuntua huonolta jossain vaiheessa, mut jos on semmonen "pystyasentopyörä" niin varmaan onnistuu.
Ja Sintura, lisää öljyjä, esim puuron sekaan ja syö välipaloiksi joku kourallinen pähkinöitä niin saat helposti lisää kaloreita ja samalla hyviä rasvoja. Jos tuntuu ettet jaksa syödä enempää. (Kaikesta voi kehittää ongelman, t nimim kokemusta on :D)
Mä sinnittelen ties monettako viikkoa 70 alapuolella, mieluusti pysyisin vielä muutaman... Alkupaino oli siinä 64 eli vajaa kuus kiloa olis tullut tähän mennessä. Se ei niinkään ahdista vielä vaan ajatus siitä miten paljon vielä on tulossa kun vauva alkaa oikeasti kasvaa. Sen takia olen yrittänyt pitää mahd pitkään painonnousun mahd pienenä... Tässähän ei nyt ole mitään logiikkaa koska vauvan kasvuhan lähtee synnytyksessä. Taidanpa lopettaa panikoinnin. :D Mut oikeasti karkkia ja sokeria syön ihan liikaa, siihen olis pakko kiinnittää huomiota mutta kun "en pysty" etenkin nyt kun olen yksin tiedostan että syön yksinäisyyteen... Inhaa.
 
Sintura: Mä olen ollut kyllä normaalipainoinen (BMI=23) ekassa raskaudessa, mutta ei mullakaan paino alkuun silloin noussut. Eli mullehan tuli silloin vk19 mennessä +300g (verrattuna ekaan mittaukseen neuvolassa), mutta silti ehti raskauden aikana tulla sellainen 15kg. Jos yhtään lohduttaa. Tosin mulla ihan itsestään lähtikin kilot ja painoin saman verran ennen tätä tokaa raskautta kuin ennen ekaa raskautta.

Tää toinen onkin sitten toinen tarina näköjään. Nyt, rv22+1, on tullut jo 6,9kg... saa nähdä kuinka huimiin lukemiin päädytään. Neuvolan täti vain totesi, että ihan hyvät lukemat, että vaan jos olis reilusti ylipainoa, niin sitten tää olis liikaa.
 
Sintura: Mä olen ollut kyllä normaalipainoinen (BMI=23) ekassa raskaudessa, mutta ei mullakaan paino alkuun silloin noussut. Eli mullehan tuli silloin vk19 mennessä +300g (verrattuna ekaan mittaukseen neuvolassa), mutta silti ehti raskauden aikana tulla sellainen 15kg. Jos yhtään lohduttaa. Tosin mulla ihan itsestään lähtikin kilot ja painoin saman verran ennen tätä tokaa raskautta kuin ennen ekaa raskautta.

Tää toinen onkin sitten toinen tarina näköjään. Nyt, rv22+1, on tullut jo 6,9kg... saa nähdä kuinka huimiin lukemiin päädytään. Neuvolan täti vain totesi, että ihan hyvät lukemat, että vaan jos olis reilusti ylipainoa, niin sitten tää olis liikaa.
 
Sofi: Kysyin sitä neuvolasta ja zumba ohjaajalta joka on mun hyvä ystävä molemmista paikoista sanoivat ettei saisi zumbailla jos on raskaana.. Kuulemma liian raskaita liikkeitä vauvalle.. Tavalliset tanssit mis kuulemma ei ole noin paljon "lanteiden" vitkuttelua saisi kyllä harrastaa... Mut en tiedä sitten
 
Okei... No mun kokemuksen mukaan kaikki liikkeet voi tehdä "matalempina", eli "pienemmillä" käsillä, ilman hyppyjä. En kyllä käsitä mikä siinä niin raskasta on että olis vauvalle vaaraksi..? Lattareihinhan se suurimmaksi osaksi perustuu, vähän reggaetonia sun muuta etnompaa mukana. Mä olen käynyt tuolla afrossa myös, siinä joutuu kans vähän miettimään että mites mä tän teen ettei syke nouse liikaa ja että pitää keskivartalon tuen hyvin ettei limpsahda, mutta muuten tuntuu hyvältä. Mä olen kyllä vitkutellut koko rahan edestä, viimeksi alkoi jossain tanssiosiossa pistää alavatsalta mutta himmasin vähän vemputusta niin loppui.
Jos muistat niin kysäises että mihin se perustuu että liian raskaita Eikö kohtu kestä sitä tärinää? Ihan mielenkiinnosta, ja että pitääkö munkin alkaa keksiä jotain muuta. :)
 
Takaisin
Top