Painon nousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nennahh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä katon painon joka ilta sekä aamu, paitsi sillon jos en millään kerkii tai iltaisin jaksa (tai jos en ole oman vaa'an ulottuvilla). Oon tehnyt näin varmaan alakoulusta asti. Jonkinmoinen pakkomielle vissiinki itellä pysyä ajantasalla omasta painosta vaikka oma paino mua taas hetkeen ole kiinnostanut sen vertaa, että asialle mitään tekisin olisi se sitten noussut tai laskenut.

Sinänsä helpottavaa kuulla että on joillekkin muillekkin tullut muutamia kiloja näin pienillä viikoilla, olis se epämukavaa ainokainen olla.

Painohan voi muuttua päivän aikana paljonkin, riippuen niin monesta asiasta. Ja muodostua niin eri tavoin, riippuen onko paljon lihasta vai enemmän läskiä tai ehkä nestettä. Ei kannata liian usein ravata ettei aiheuta itselleen turhaa stressiä. :) Itselläni ollut taipumusta samaan kylläkin. Nyt raskausaikana pyrin ottamaan aamupainon kerran viikossa, aina kun uusi raskausviikko alkaa. Pysyy vähän kartalla siitä missä mennään. Neuvolapainokaan ei yleensä ole alaston aamupaino, ja vaakakin voi näyttää eri lukemia.

Painoa on mullekin kertynyt jo reilu 2 kiloa. Nyt menossa mulla siis 10. raskausviikko. Mulla on ollut jo vuosia tapana käydä joka aamu vaaalla ja oon tehnyt sen myös nyt raskausaikana. Tosin eihän tuo painonnousu huoleta yhtään ja voisi olettaa tulleen kiloja jo enemmänkin kun joutuu syömään lähes tunnin välein pajoinvoinnin pitämiseksi kurissa ja urheillakaan ei oo nyt pystynyt. Painonnousu tasaantunee raskauden edetessä kun ei tarvi lappaa enää ruokaa suuhun alvariinsa ja pääsee urheilemaan normaaliin tapaan :)

Itse alan stressaamaan silloin kun en pääse vaa'alle :D Kärjistettynä näin: on ihan sama vaikka olisin lähes sadan kilon keijukainen kunhan oon tietoinen asiasta :D

Tuota mäkin odottelen Hellu81, mutta ole itse niin varma tuleeko muutoksia tulemaan, varsinkaan ton urheilun suhteen kun nyt jo pitänyt hellentää huomattavasti kun ei vaan pysty vetää enää itseänsä niin piippuun kuin ennen suorituksissaan. Enkä kyllä raskauden edetessä sikiön takia vetäisikään etten sille aiheuttaisi harmia, kun kuullemma suuri paine kohdistuen mahaan huonontaa sikiön hapen saantia.

Joo, itsekin ajattelin toki vetää urheilut normaalia kevyemmin ja kehoa kuunnellen. Sykemittarin ajattelin ostaa, että pystyy oikein seuraamaan omia sykkeitäkin ettei vedä liian kovaa. Vaikka nyt kaikissa oppaissa onkin sanottu että jos on urheillut ennen raskautta reippaasti niin samaan malliin voisi jatkaa, mutta en halua kyllä mitään riskejä ottaa kuitenkaan sen suhteen :)

Mä ajattelin nyt tän ketjun alla kysellä eli miten normaalia on painonvaihtelu tässä alkuraskaudessa? Eli mulla paino 13.10 85kg
27.10 86,3 kg
Ja tänään 85,1 kg

O_o siis eihän mun tartte olla siitä huolissaan? Järki sanoo et kaikki oksentelut ja vatsan toiminnat vaikuttais? Ja ennen tota 27.10 punnitusta söin edellisenä iltana mm. pitsaa. No mut enivei, tän aamun painoon oon sikseen tyytyväinen tähän turvotukseen kun vertaa :D

E: toki toi keskimmäinen paino otettu eri vaa'alla

Timantti, kyllähän ihmisen paino vaihtelee normaalistikin noin +/-1 kg vuorokauden aikana, joten miksi ei raskaana ollessa? Juuri syömiset, koska olet käynyt vessassa, turvotus jne vaikuttavat.

Ja tietty jos vaaka on eri vaikuttaa!! Ihan normaalia!!

Minä en käy juuri koskaan vaa'alla, enkä varsinkaan nyt kun neuvolan puolesta sitä tarkkaillaan. Vielä ei ollut yhtään noussut, olen normaalipainon alarajoilla. Viime raskaudessa tuli n.10 kg painoa, josta synnärille jäi 8 ja loputkin suli parin kuukauden aikana jääden lopulta n.5 kg vähemmäksi kuin ennen raskautta.

Edellisessä raskaudessa paino nousi n 14kiloa. Nopeasti lähti kilot imettäessä ja vaunulenkeillä. Nyt lähtö paino oli vähemmän kuin ekassa. Ei oo päässyt nousemaankaan pahoinvoinnin ja ellotuksen takia :/

Mun muistaakseni se painon heittelyn huolestumis raja (ilman raskautta) on 5kg. Itellä heittelee paino noin 3kg joka päivä, tai siis heitteli, sillon vielä ennen tätä raskautta kun vielä söin kunnolla.

Hellu81 tiedätkö jonkun turvallisuus rajan noihin sykkeisiin?

Mulla ei oo vielä lähteny paino nousemaan, oli kilon verran tippunu viime neuvola käynnistä. :D Eikä kyl tarttis muutenkaan kauheesti nousta.

Nostetaanpas tätä, mulla oli eka neuvola 9+1 ja painoa oli tullut melkein kolme kiloa, nyt aamupaino rv 13+1 laskenut jostain syystä kaksi kiloa.

Pelottaa pirusti että paino alkaa nousta yhtä nopeesti kuin viime raskaudessa, silloin oli järjettömän huono omatunto joka kerta kun neuvolan vaa'alle piti nousta.

Miten muilla on? :)

Vielä (huh) ei ole paino lähtenyt nousuun. 400g oli noussut viidessä viikossa kun kävin toisen kerran neuvolassa. Kyllä se vielä ehtii... :) lähemmäs 15kg on kertynyt edellisillä kierroksilla, eiköhän sitä nytkin.

Mulla oli eka neuvolassa rv 9 tullut pari kiloa lisää.Seuraavassa neuvolassa rv 12 oli jotain 400g ja nyt eilen rv16 oli tippunut puoli kiloa.Aluksi söin aika paljon kaikenlaista ja jossain viikolla 10 oli pahoinvointia.Nyt taas tuntuu,että pitää syödä koko ajan,mutta silti paino laskenut.Eli kyllä se pikkuinen vain osaa ottaa omansa!

Mulla on sen 3kg normaalipainosta noussut, nyt varmaan jo enemmänki.
54~57kg saa tähänkin rimpulaan vähä massaa :'D

Mullakin oli tota alussa että piti syödä kaikkea vaikka oli samalla tosi huono olo eikä mikään oikeasti maistunut. :) Nyt tuntuu aika normaalilta noiden himojen kanssa, fetaa ja leipäjuustoa tietysti uppoais kilotolkulla. Joulu vähän pelottaa, kinkku ja laatikot on nimittäin mun kompastuskivi.. Ja joulutortut. Ja sopivasti neuvola sitten heti tammikuun alussa!

Kun nyt ei nousis niin paljoa kuin viimeksi. Tuli se 23 kiloa, ja siinä on kyllä aika kivasti liikaa..

Mulla ei oo tullu vielä yhtään lisää painoa, mutta pelkään, että se johtuu osin lihasmassan katoamisesta. Pahoinvointi ja väsymys tietty vei liikuntaintoa alkuun, mutta mulla on raskauden myötä alkanut myös tulla rytmihäiriöitä, jotka tuntuu tosi pahalta urheillessa. Että liikuntamotivaatiota otetaan vastaan! Joulu ei mitenkään auta tilannetta :D

Kylhän sitä tieten aina tuota painoa vähä miettii ja ressaa, mut koitan olla ressaamatta sillä kyllähän ne lähtee poiskin jos vaan haluaa ja asian eteen jotain tekee :) mulla ny viikkoja 15 ja painoa tullu 5kg :DD

Takaisin