painon nousu

Mulla on tullut nyt 4 kiloa ja ihan tavallisella syömisellä olen joka kilon saanut. Ei siis mitään mielitekoja tai muuta, olen syönyt just niinkun ennen raskauttakin, herkuttelut mukaanlukien :) Neuvolatäti oli tyytyväinen painonnousuun ja sanoi, että jos siihen 12 kiloon tähtäisi niin olisi hyvä. Mutta jos painoa tulee enemmän tällä syömisellä, niin sitten tulee.
 
aivan. :) ihana että on kohtalo tovereita.
mites onko teillä että kaipaatte joka päivä jotain hyvää?
mulla on joko karkkia tms... :(
ei vaan mitenkää hyvä ja olen kokeillut hedelmiä yms mutta ee hyövytä...

 
Mulla on paino noussut 4,5 kiloa (rv 21+2) ja neuvolakortin mukana saamani painokäyrän mukaan se menee ihan sopivasti käyrän keskellä ja saisi olla enemmänkin, koska lähtöpaino oli alhainen. Neuvolatäti sanoi, että tällä BMI:llä saisi tulla jopa 17 kg, mutta en nyt mitenkään erityisesti siihen pyri, koska selkä on nytkin jo kipeä, vaikka en ole mitenkään erityisen "valas". Enemmänkin varmaan tulee vaivoja, jos tulee liikaa painoa. Se tulee, mikä itsestään ja helposti tulee, mutta en oo mitenkään ajatellut, että syön nyt kahden edestä. Tuntuu, että monella olisi noussut paino hirveen paljon siihen nähden mitä syötte. Musta ainakin näyttää, että syön enemmän tai ainakin useammin. Kauhean isoja annoksia en ikinä syö, en ennen raskautta enkä nytkään, mutta kylläiseksi silti tulen.
En oo mitenkään hirveästi muuttanut ruokailuani paitsi pieniä välipaloja täytyy syödä useammin. Aamupalalla syön yleensä klo 6.30. leipää ja jogurttia. Parin tunnin päästä töissä syön raejuustoa, maitorahkaa, viiliä, jogurttia tai hedelmän. Lounaalla klo 11-12 syön lämmintä ruokaa, mitä nyt henkilöstöravintolassa sattuukin olemaan tai joskus omia eväitä. Parin tunnin päästä taas välipalaksi leipää, raejuustoa, viiliä, jogurttia tai hedelmiä. Kotona noin klo 17 syön lämmintä ruokaa ja ehkä kahdeksalta iltapalaa eli leipää joko jogurtin, viilin, raejuuston tai hedelmän kera. Lisäksi syön herkkuja eli pullaa, karkkia, suklaata tms. aina silloin kun tekee mieli, mutta en kuitenkaan ikinä mitään isoja annoksia kerralla enkä edes joka päivä. Eikä mulla ole mitään hirveitä makeanhimoja edes tullut raskauden aikana, kun syön tasaisesti päivän aikana pieniä annoksia.
 
Minulla ei ole vielä tullut painoa kuin ehkä ne kaksi kiloa, jotka laihduin ekan neuvolan jälkeen. Maha on hieman kasvanut, mutta niin vähän, ettei kukaan ole huomannut minun olevan raskaana, vaikken ole sitä mitenkään peitellyt.

Syön aamupalan n klo 7, lounaan töissä klo 11, lämpimän ruuan kotona n klo 18 ja iltapalaksi vielä jugurttia/rahkaa tms proteiinipitoista maitotuotetta. Toki välillä napsitaan karkkia ja muutakin herkkua ihan entiseen malliin. Muutos vanhaan on oikeastaan vain maitotuotteiden määrässä, jota piti huimasti nostaa.
 
Ääh vähän huolettaa toi mun painon kanssa koska mulla on nyt sit noussu tähän  asti raskauden aikana vaan 1,7 kg paino ja nyt viikolla 24+4... Mistä se voi johtua koska mielestäni syön ihan koko ajan ja enkä niitä kaloreita liikkumallakaan kuluta... Onko jollain muilla samoja ongelmia? tai onko tämä ongelma?
 
nana_ : en pitäisi sitä ongelmana, jos kuitenkin ultrien mukaan vauva on kasvanut normaalisti. Minä en tosin ole mikään asiantuntija...

Mulla oli viimeksi neuvola käynnillä (viikolla 24) paino noussut yhteensä koko raskausaikana 6,4kg. Oma kotivaaka näyttää hitusen armollisempia lukemia, mitä neuvolassa. Mutta neuvolassa punnitaankin aina vaatteet päällä ja kotona olen tottunut käymään vaakalla aamuisin ilman vaatteita.

Muistaakseni lähtöpaino mulla oli 67kg kieppeillä. (kotivaakalla mitattuna) ja nyt ollaan menossa 74kg kieppeillä.

Neuvolakorttiin on lähtöpainoksi laitettu 68,8kg ja nyt sitten oli 75,2kg.

Hirvittää toi painon nousu ja minä, kun en koskaan ole painanut yli 70kg... tuossa 67kg oli ainakin 5kg liikaa, mutta en ehtinyt saada kiloja pois ennen raskautta. Painoindeksini oli kuitenkin vielä ihan normaalin rajoissa, kun mittaa on kuitenkin 168cm.

Olin ajatellut tavoitteekseni raskausaikana maksimissaan 12kg lisää painoa. Tosin siihenhän ei juurikaan pysty itse vaikuttamaan. Taitaa mullakin tulla kiloja enemmän. Kunhan nyt ei ihan 20kg tulisi niin olisin ihan tyytyväinen.

Nykyisin ei ole tarvinnut ihan niin usein syödä, mitä tuolla edellisellä sivulla kirjoittelin. Toki välipaloja menee, mutta vaihdoin leivät haanmaitotuotteisiin ja olen koittanut lisätä kuitua ruokavaliooni ummetuksen takia. Jostain kyllä luin, että runsas maitotuotteiden käyttö saattaa pahentaa ummetusta. Mutta ei se vaalea leipäkään sille hyvää tee ja ruisleipää ei pysty syömään, kun se närästää.
 
Nana_: älä huolestu, kyllä se paino nousee kun on aika. Niin ainakin mulle terkkari sano. Mulla on neuvolakorttiin merkattu paino ennen raskautta 67 kiloa (163cm pitkä) ja eka neuvolassa painoin 67,7 kiloa. Siitö sitten lähti paino laskuun ja kotona painoin alimmillaan 64,9 kg. Nyt painoin aamulla 68 kiloa kotona (neuvolassa maanantaina 69kg) mennään nyt tuon neuvolan mukaan kun se näköjään riippuu vähän vaakasta. Eli painoa mullekin tullu vasta 2kg. Ja ihan oon tyytyväinen:) terkkari ei oo puhunu mitään. Syön kyllä ihan omasta mielestäni riittävästi. Aamupalan, lounaan, iltapalan. Pari välipalaa väliin. Kahta lämmintä ruokaa en ehdi/jaksa/saa aikaseksi syödä. Ei vaan tee ruokaa enempi mieli. Viikonloppuisin sit voidaan herkutella (karkkia, sipsiä ja ehkä pizzaa tai hampurilaista) mutta ei sekään oo säännöllistä. Mitään noista en ole viikolla syöny millonkaan.. Jos joku karkkia tarjoaa niin otan mutta ite en osta. Viikonloppuisinkin minä oon sipsien perään, mies ostaa karkkia jos haluaa.
 
Mulla on ekasta neuvolakäynnistä painoa tullut n. 4 kiloa, mutta ennen ekaa neuvolakäyntiä painoa taisi olla kyllä hieman vähemmän eli ehkä olen alkukesästä saanut kuutisen kiloa lisää. Olen aika jojoilija tuon painon kanssa.

Mun täytyy kyllä tunnustaa, että syön nyt melkein sen kahden edestä, sillä rrrrakastan ruokaa :) Mutta pääsääntöisesti syön terveellisesti, annoskoko on tainnut vähän kasvaa... Aamuisin syön rusileipää (2-3 viipaletta), välissä hedelmiä, sitten on lounaan vuoro (jos on koulupäivä eli se on kouluruokaa), välipalaksi taas hedelmiä, päivällistä n. 17-18 aikaan, jälkkäriksi suklaa-/tai toffeevanukas :) joka väliin lisää hedelmiä ja iltapalaksi viiliä myslin tai murojen kera. Jos ei ole koulupäivää, syön yleensä yhden lämpimän ruuan ja esim. karjalanpiirakkaa illansuussa, jos on nälkä. Hedelmiä menee kilokaupalla päivässä, meni jo ennen raskauttakin.

Karkin syönnin lopetin kokonaan, koska sitä (varsinkin salmiakkia) tuli mässyteltyä ihan liikaa. Suklaavanukas onkin nyt korvannut karkin. Olen vähän sellainen on/off- tyyppi, eli joko syön paljon esim. karkkia tai sitten lopetan kokonaan :) Keksejä napsin aina välillä ja viikonloppuisin yleensä vähän sipseillä herkutellaan. Muutaman kerran olen pizzalla käynyt raskausaikana, muuten en ole ulkona käynyt syömässä. Kahvin juonnin lopetin myös eli aamuisin juon nykyään kupin teetä.
 
Se on niin yksilöllistä tuo painon nousu raskauden aikana. Tiedän joitain tuttaviani, jotka laihtuvat aina raskauden aikana selvästi. Heillä vain se vauvan kasvu ym vie niin paljon omasta kropasta. Sitten on joitain siitä valiltä, eli tulee normaalisti se 10-15kg + ja sit on niitä jotka vetäsee sen +30kg. En olis huolissaan mistään, kukin omalla tavallaan.

Ja se miten painoa kertyy raskauden aikana sekin vaihtelee. Siis niinku mulla itellä on kahdessa edellisessäki tullu kiloja tähän reilu 22 (viime neuvola) vk:n mennessä sen +6-8kg mut sit siinä ihan alkuun eli sinne 12 -14 vk:n mennessä ei tullut yhtään. Se kaikki tulee vk 14- 22. Sit se on aina tasottunut et siellä jossain 36 vk onki lisäkiloja ollut vasta yhteensä sen 10-12. Mut sit taas parin vikan viikon aikana on saattanu tulla monta kiloa.

Niinku viime raskauden neuvolakortissa on kahdella vikalla neuvolakäynnillä painon nousu/ vk +1700g ja 1500g.  mut siinä välillä saattoi olla +-/vk eli ei yhtään tai sit sellasta 200-300g.
 
Kävin tänään neuvolassa niin ei terveydenhoitaja maininnut mitään mun painosta eli hyvillä mielillä mennään eteenpäin :D
 
Kaivelin tällaisen aiheen pitkästä aikaa esille, kun tuntuu taas että painoa tulee aika hurjaa vauhtia... Viikkoja kasassa 26 ja painoa oon kerännyt jo 8kiloa. Tuntuu, että tossa painonnousussa ei oo mitään järkeä: toisinaan pysyy viikonkin samassa ja sitten taas voi tulla kilokin viikossa lisää, ellei enemmänkin. Oon tässä elätellyt toivoa, että jossain kohtaa rauhottuisi tämä kilojen karttuminen, mutta nyt niitä on kertynyt tasaista tahtia sieltä 20. viikolta lähtien...Tähän painonnousuun vaikuttaa varmaankin paljon se, että ei enää maha toimi samalla tavalla mitä ennen raskautta. Edelleen oon koittanut syödä terveellisesti (joskus jotain herkkuja) mut painoa silti vaan tulee... Laskeskelin, että jos tätä vauhtia tulee painoa, niin tuun keräämään sen lähemmäs 20kiloa... huoh.
 
Paino on noussut täälläkin. Oonkin jo vähän (kauhulla) odottanu että millon se syöksy ylöspäin alkaa. Alussahan painoin kotona 67 kiloa ja tänä aamuna "nakupaino" tasan 70 kg. Sieltä se nousee. Neuvolassa on yleensä vähän enemmän aina, mutta ompahan vähän suuntaa antava tuokin kotipunnitus. Käyn maanantai aamuna yleensä, enkä sen tiuhemmin. Perjantaina neuvola (sillon rv 26+5).
 
Mulla oli nyt painonnousu pikkuisen tasoittunut. Parilla edellisillä nauvolakäynneillä on painon muutos/viikko ollut +1kg ja +750g. Nyt tuo muutos oli +350g.
Kaikkinensa painoa on tullut koko raskausaikana hitusen vajaat 8kg lisää. Vielä se ehtii tulla toinen samanmoinen lisää, vaikka itse toivoinkin kovasti enintään sitä 12kg painonnousua. Asetin tavoitteeksi maksimissaan 80kg painon ja nyt ollaan jo 76 kilossa. Alkupaino mulla oli jotain 67kg kieppeillä.
 
Toivottavasti mullakin alkais tasoittua parin viikon päästä, ja tosiaan kun sais tän vatsan toimimaan, niin helpottais sekin varmaan tota painonnousua. Mulla oli pari viikkoa sitten neuvolassa noussut sen 750g/vko ja nyt toivon, että saisin pidettyä painonnousun siinä 500g/vko... vähän heikolta tosin näyttää. Onneksi olin alun alkaen suht hoikka (167/57) niin ei haittaa jos muutama kilo synnytyksen jälkeen jäisikin. Toisin kuin minä niin mies on iloinen mun painonnoususta, kun on aina pitänyt mua tosi laihana. Nyt on kuulemma muutakin kuin nahkaa ja luuta :). Eli jotain hyvää tässäkin!
 
Mua itteeni ehkä ennemminki huolettaa se ettei paino nouse.. tai siis ain neuvolassa sanotaan että se sais kyllä vielä nousta.
ennen raskautta paino ollut 54-56 kg välillä (kotona punnittaessa) ja ekassa neuvolassa ollut neuvolakortin mukaan 60 kg, mutta muistelisin että se on kotona punnittaessa kuitenkin ollut niihin aikoihin 58-59 kg. ja viimesimmässä neuvolassa 28.10 paino ollut niiden vaa'an mukaan 64 kg.. tosin nyt paino pudonnut sen 1-2 kg.. ja tosissaan pituutta kuitenkin on 176 cm.
onkohan se enää tässä vaiheessa 'normaalia' että se paino vielä putoaakin?
 
Se sit tuli 10kg+ tälle raskaudelle täyteen jo!!! Voi tosi kivaa. Viime raskaudessa tuli vain 13kg ja niistäkin ne 3 vikaa kiloo kahen vikan viikon sisällä. Taidanpa vetästä enkat tällä kertaa painon nousussa. Ekassa tuli +17kg et siihen on onneks vielä matkaa.
 
Mä asetin rajan 85 kun viimeks painoin niinki paljon kun 93 (!!!) ja sillon oli alkupaino 66.
Nyt oli alkupaino 71,5 ja viikko sitten neuvolassa puntari näytti 81, eli se 10kg tullu jo. Mut on kyllä tullu herkuteltua ihan liikaa. Jospa se vähän vähenis kun jää lomalle; ei pääse enää töissä vetämään viinereitä ja munkkeja napaansa =D
 
Mulla painoa on tullut ekasta neuvolakäynnistä n. 6 kiloa (eli nyt rv 26+4). Olen yrittänyt tuota herkuttelua vähentää, varsinkin nyt kun olen ollut viimeiset viisi päivää  petipotilaana. Mutta koska nyt voin taas hyvillä mielin liikkua, toivon että painoakaan ei ihan hirveästi lähde kertymään... Toiveajattelua ehkä :)
 
Mulle on tullut tähän mennessä(rv 26+1) noin kahdeksan kiloa. Tuntuu, että kaikki on tainnut mennä tisseihin ja mahaan kun muilta osin ei peilikuva vaikuta muuttuneen :D
 
Takaisin
Top