painon nousu

MerviJ

Oman äänensä löytänyt
paljonko teillä on painon nousu viikolle 19 ollut? itselläni on ennen raskautta paino indeksi 18 ja paino on noussut nytten 4kg alusta ja 2viikon sisään paino on noussut 1,5kg..kauhistuttaa kun edellisen raskauden aikana ei tullut kuin 8kg ja vauva olikin pieni painoinen vaikka söinkin kuin hevonen..maha onkin oikein iso jo nytten ja potkut kovia joten päältäkin tuntuuvat. :D <3
mikähän on oikeanlainen painon nousu viikottain? edellisessä raskaudessa tästä en ahistunut mutta tätä menoa kun jatkuu niin huiiiiii.. :D
 
mulla huomenna 19 vkoa täynnä ja painoa tullut 5,5 kg. Viime raskaudessa tuli koko aikana yhteensä 27 kiloa. Tällä kertaa täytyy olla vähän tarkempi ja mietinkin että n.6 kg saa tulla vielä. Ja noista 27 kilosta 23 oli poissa kun uudestaan raskauduin. Ekalla kerralla BMI 23 (171cm/66kg) ja nyt BMI oli 24.3 (171cm / 71,5kg).

Mun mielestä sopiva painonnousu viikossa on 200-500g =)

Toivottavasti olin edes vähän avuksi.
 
olihan siitä ihan sopivasti apua ja lisää saa tulla kommentteja. :P
en ymmärrä miten tämä lihominen ja koko vartalon leviäminen ahistaa kun olen ollut niin pieni ja tää maha on jo nytten iiiiso. :D edellisen aikaan maha oli tällänen joskus 25 viikolla..
mulla on kamala syömishimo ja herkkuja tekee jatkuvasti mieli..ja rasvanen ruoka nam nam mutta rajotan noita.. vaikka vaikeaa on..
 
Paha mennä sanomaan noiden viikkojen suhteen, mutta kaiken kaikkiaan on painoa tullut nyt noin 5 kiloa, itse viikolla 21. Tosin alku painosta en ole ihan varma, koska en silloin vielä käynyt muuten kuin työterveyden yhteydessä punnituttamassa itseni. Paljonhan tuossakin on ihan puhdasta pullaa ja suklaata :DD Eilen ultrassakin oli pikkaisen odotettua isompi vauva, joten ehkä se olisi tämän äitylin aika vähän rajoittaa tuota herkuttelua ;)
 
Mulle on omien (kotivaaka) laskelmien mukaan tullut n. 4kg painoa lisää tähän mennessä. Viikkoja on nyt 21+5. Viimeksi neuvolassa sf-mitta oli yläkäyrillä, mutta sehän ei yksistään kerro mitään. Ultrassa oli ihan keskikäyrän tuntumassa oleva kaveri, joka painoi 399g (mitattu viikolla 21+1)
 
Minua on myös hieman hirvittänyt huima painon nousu näin alussa. Nyt viikkoja on 21 + 2, ja painoa on tullut 9(!!!) kg siitä kun raskauduin. Olen syönyt normaaliin tapaan terveellisesti, mutta rankimmat liikuntalajit olen jättänyt pois. Käyn uimassa nyt 3-4 x viikossa ja teen pitkiä kävelylenkkejä. Ihmetyttää siis tuo huima painon nousu :o/ Tosin ystäväni sanoi, että hänelläkin nousi alussa paino huimaa vauhtia, mutta tasoittui loppua kohden. Yksilöllistä on tämä... Huomenna ultra, sitten näkee minkä kokoinen vauveli siellä köllöttää. Jos kaikki ok vauvalla, niin ei ehkä huoleta enää tämä paino niin paljoa... 
 
itselläni on 10.10 rakenneultra ja siitä seuraavalla viikolla eli taitaa n3viikkoa olla neuvola käyntiin..varmaan itsellänikin vaavin kasvu menee tällä kertaa yläkäyrillä kun viime raskaudessa meni vauvan kasvu alakäyrän alapuolella...
mitenkäs teillä kertokaa teidän ruoka rytmistä ja mihin aikaan syötte iltapalan?
itselläni saattaa mennä 20-22 aikaan iltapala ja joskus viikolla/viikolloppusin elokuvan parissa herkkuja myöheminkin. *nolottaa* 
 
Heip. Mulla painonnousu ei oo vielä alkanu (viikkoja tänään 19+2). Alussa painoin 67,7 kiloa (pituutta 163cm) ja paino on tippunut 64,9 kiloon. Nyt tänä aamuna painoin 66 kiloa eli nyt taitaa sit paino nousta. Oon liikkunu ihan normaalisti ja syöny terveellisesti (lisänny kasviksia ja hedelmiä, kun en niitä aiemmin oo paljon syöny). Viikonloppuisin oon kyllä herkutellu entiseen malliin:) Neuvolassa ollaan oltu terkkarin kans yksimielisiä siitä, että paino nousee sit kun on sen aika. Ei ollut vielä huolissaan ollenkaan:)
 
Mun tietääkseni normaaliksi painon nousuksi katsotaan se 200- 800g/vk. Siis muistaakseni.
Itellä tullu tähän mennessä ehkä 5-6kg. En ole käyny puntarilla.

Viime raskaudessa kävin vaa'alla joka aamu melkein loppuraskauteen asti. Ja sit toesin et tää on ihan hulun hommaa ku koko ajan tärkeimpänä mielessä on et ei kai vaan tule liikaa painoa. Nyt olen ajatellu silloin ku pahoin voin et sit saa tulla kiloja jos on tullakseen. En ota ressiä. Vaikkakaan ne kilot ei lähde enää tällä iällä niin helposti ku nuorempana. Mut menin viimeks omasta mielestäni liiallisuuksiin sen painon vahtimisessa. Sen verran kuitenkin olis pidettävä et yli 20kg ei tuu lisää. Aiemmat raskaudet on siis menny +17kg ja +13 kg. Ja tossa vikassa noi 3-4 vikaa kiloa tuli kolmen viimesen viikon aikana.

Muistakaa kuitenkin et raskaudessa koko ihmisen fysiologia yrittää varmistaa sitä, etä imetys raskauden jälkeen on mahdollista. Siksi aineenvaihdunta hidastuu, jotta äiti saa kaiken tarvitsemansa ravinnon irti siitä ruoasta mitä syö. Rasvaa onkin tarkoitus kerätä vähän, että on mistä imettää. Painoa tulee ihan varmasti lisää. ja niin sitä kuuluukin tulla. Toisaalta on niitäkin, joilla sitä painoa ei juurikaan tule, eikä sekään ole huono asia. Jokainen omalla tavallaan. Mut älkää ottako ihan kauheesti ressiä sen asian suhteen.

Mulla oli edellisetä raskaudesta vielä 2kg jäljellä ku tää uus alkoi. Eli lähtötilannekkin oli suurnepi. Pituutta on 166 ja nyt lahtöpaino oli 60kg. Eli tavotteena on et 80 ei menis rikki.
 
Minäpäs laittelen tähän vähän mun rytmiä...

herään yleensä n. klo 9-10.00 aikoihin ja hetimiten syön aamupalan, joka on yleensä pari leipä siivua juustolla ja kinkulla. Lisäksi syön yhden jugurtin ja juon ison lasin maitoa, jonka kanssa nappaan vitamiinit nassuun. Tai sitten keittelen kaurapuuroa ja syön sen voisilmän kanssa.

seuraavan kerran syön joskus 12-13.00 aikaan lisää leipää. Usein se on vaan pari leipä siivua paahdettuna ja vain margariinia päällä.

välipalaksi vetelen melkein joka välissä hedelmiä. Omenaa lähinnä, joskus banaania tai tuoreita luumuja ja kiivejä.

sit meillä on lämmin ruoka n. klo: 17.00 aikoihin. Yritän syödä silloin semmoisia sopivan kokoisia annoksia, etten mätä itseäni ihan ähkyyn.

iltapalaa/yöpalaa syön sitten nälästä riippuen 20-21-30 välillä. Jos syön iltapalan jo 20 aikaan, joudun usein syömään jotain pientä vielä ennen nukkumaan menoa, joka mulla on n. 22.30 Iltapalaksi menee myös pari siivua leipää, nyt viime aikoina on maistunut mikroleipä, jossa on juustoa päällä.

Sanottakoon vielä, että ennen raskautta söin aamupalan, seuraavan kerran vasta lämpimän ruoan ja hyvin harvoin iltapalaakaan ja silti paino vaan nousi. Nyt raskausaikana alkuun söin vielä useammin, ettei tullut huonoa oloa ja silti laihduin alkuraskauden aikana muutaman kilon. Ja pahoinvointia ei siis juurikaan ollut, joten laihtuminen ei ainakaan siitä johtunut.
Nyt olen jo niin tottunut syömään muutaman tunnin välein, että nälkä kyllä tulee, jos ei muista/ehdi syödä. Kotosalla, kun oleskelen niin eipä ole syömisen kanssa useinkaan ollut ongelmia, jos ei menoja ole ollut.

Mullakin paino alkoi nousta vasta rv 16 kieppeillä. Sitä ennen ei ollut noussut ollenkaan.
 
Mun rytmi on se ettei ole rytmiä. Työajat vaihtelee ihan hirveästi että ne ei säännöllistä syömistä auta ollenkaan. Mutta aamu alkaa viilillä/ jogurtilla jonka jälkeen ulos koiran kanssa ja tämän jälkeen vielä jotain. Jos iltavuoro niin kotona päivälllä ruokaa ja töissä sitten tauoilla yleensä ensimmäisellä joku pulla/munkki ja toisella viili ja leipä / kanaa ja salaattia. Jos aamuvuoro niin samalla lailla töissä ja ruokaa kun tulee kotiin ja sen on tehnyt. Iltapalan syön kun tulee nälkä 19-21. Jos valvon kauemmin tai tulen iltavuorosta syön yleensä vain viilin ennen kun menen sänkyyn (tai sitten se on siellä jopa mukana jos joskus saanut ittensä jo makuulle mutta vähän tekis vielä mieli).
 
Juu, ei meilläkään mitään tarkempaa rytmiä ole. Teen 3-vuorotyötä joten työajat vaihtelee viikottain.

Painosta: Mulla on paino noussut joka raskaudessa sen 25kg, muutaman sadan gramman heitolla ja nyt siis tosiaan neljäs raskaus. Painon jatkuva seuraaminen on musta hullua niin normaalistikin, kuin raskaanaollessakin. Pituutta mulla huimat 158, ja normi paino +/- 60kg. Joka kerta tuon painon olen saanut tippumaan synnytyksen jälkeen, joten uskon myös tällä kertaa tuossa onnistuvan. Laihdutus kun ei kovin vaikeata ole, vaikka siitä ollaan jotain ihme tiedettä tekemässä. 
 
Viikonloppusin ei oel oikein rytmiä ja varsinkin aamupalaa tulee silloin syötyä tosi huonosti :/
Mutta arkisin syön
klo:06:15-06:45 aamiaisen, poikkeuksetta kaurapuuroa voisilmällä ja mustikoilla
noin klo:9 maissa sitten alkaa jo tehdä mieli vähän etelän hetelmää ja
klo:11-13 onkin jo lounas. Lounas on yleensä keitto, salaatti tai edellis päivän tähteet.
klo:14-14:30 on pullatauko! Tosin yritän parhaani mukaan vaihtaa pullan leipään :DD Tässä välissä sitä sitten napsii oikeastaan kaikkea mitä laukusta löytyy.

Pääsen töistä vasta klo:17 joten saan ruoan valmiiksi vasta siinä klo: 19 maissa (ellei mies ole vapailla ja tehnyt ruokaa, mutta hänellä useasti sama aikataulu kokkailuuissa) jolloin syön nk. "päivällisen". Iltapalaa napsinkin sitten läpi illan, mutta en yleensä enää klo:21:30 jälkeen kun klo:22 pitää viimeistään olla nukkumassa.

Mun arkipäiväni koostuu pitkälti syömisestä ja/tai sen suunnittelusta :DD
Mutta ei se mitään, syöminen on ihanaa!
 
Itsellä tuli viime raskaudessa 29kg ja nyt paino on noussut jo 8kg..

aamupalan syön n 8.30 pari leipää ja jugurtin
välipala/ lounas joskus 11-13 aikoihin, riippuen vähän päivästä ja sitten päivällinen klo 16 jälkeen, kun esikoinen on haettu päiväkodista. iltapalaa napostelen kun maistuu, mutta yleensä se on siinä kasin maissa. Kymmeneltä on jo niin poikki, että pakko päästä nukkumaan.
Joskus jos syön iltapalan kovin aikasin, niin herään yöllä ihan hirveään nälkään. niin kova nälkä että on ihan paha olo. Silloin on pakko nousta syömään esim. jugurtti, että kestää sitten taas aamupalaan asti.
 
kiva että vastauksia tulee..

itsellä tämä syöminen on töiden alla vain tauoilla mutta sielä on aina viinereitä/pullaa tarjolla ja kun töissä ei edes kuluta kun on kassa työtä. :(
ja ikinä en oikein kerkeä liikuntaa harrastaa kun on niin iltapainotteista työtä.
ja tämä ärsyttää kun syön melkein joka ilta 22 jälkeen ja pitäisi sillon osata syödä kevyesti mutta syön aina jotain raskasta ja saattaapi mennä herkkujakin..mutta kun mielenteko on niiin kamala..
 
ainiin ja miten teillä on masut kasvaneet?
itselläni on oikein kunnon vauvamaha..
 
MerviJ: Sen verran sanon entisenä kolmmivuorolaisena ja yötyöläisenä, että älä välitä siitä kellosta :) Tärkeämpää on ehkä, ettet mene ihan vatsa täynnä nukkumaan (saattaa haitata unen saantia), mutta muuten en välittäisi tuosta ilta syömisestä. Täytyyhän vuorotyöläistenkin syödä! Itse pyrin aikoinani syömään kotona ainakin sen yhden lämpimän aterian vaikka kello olisi ollut kuinka paljon tahansa, ei sitä ihminen kovin pitkälle pötki kevyillä välipaloilla. Ajattele asia siten,e ttä sinun päivä rytmisi on erillainen (oletettavasti?) kuin perus toimistojampan, ja suhteuta syömisesi tämän mukaan :) Kyllä munkin mies syö ainakin kaksi lämmintä ruokaa yössä, koska muuten ei yötyöläinen saisi syötyä ollenkaan (vai kuka haluaa syödä "oikeaa" ruokaa heti aamiasiseksi?).
 
itselläni on aika paljon iltapainotteista harvoin aamuja eli iltapainotteisesti tarkottaa 11-21 väliä..ja viikottain harvoin kerkee lämpimää ateriaa saamaan ellei avokki ole kotona mutta silläkin joka toinen viikko iltaa..
kyllä tökkii välipalat ja huomaa että kaipaa jonkin sortin lämmintä ruokaa..onneksi on pakkasessa pakastettuna valmista pöperöä välillä.


 
Edellisesä raskaudessa tuli yhteensä n.25kg painoa. viikolle 22meneessä oli silloin tullut 9.5kgemoticon . Tästä kerrasta en nyt oikein tiedä kun ei ole vakaa kun se valitettavasti hajos vähän aikaa sitten. mutta kyllä ainakin tuntuu ettei olis tullut painoa niin paljon. Herääkö kukaan muu keskellä yötä kauheeseen nälkään?? vaikka syön ennen nukkumaan mneoa herään yöllä siihen että pakko mennä syömään jotain.
 
itellä oli ihan alussa kova näläkä keskellä yötä mutta onneksi on laantunut..en vaan antanut periksi yöllä ja join näläkääni puoli litraa vettä (vaikka tuntuikin näläntunteesta kuin vatsalaukku kääntyisi nurin),juomisesta-> seurauksena vessahätä mutta nälkä rauhoittui jotenkin että aamuun jakso.

onhan toi niin yksilöllistä painon nousu mutta kyllä se ahistaa kun ei tiiä miten mammutti sitä on vähän ajan sisään  ja jos n.kilo per viikko tullu viime neuvola käynnistä ja neuvola oli alle 3viikko sitten..
soitinkin tänään neuvolaan niin sanoivat että voi elimistö nytten varastoida hurjaa vauhtia kaiken mitä syön kun lähtöpaino oli alhainen..ja huoletuivat päänsäryistä ettei vaan ole alkava raskausmyrkytys kun jo silmissä valohäiriöitäkin ollu..ensiviikolla pitääkii lisäkäyntit ehä jos päänsäryt jatkuu...
 
Takaisin
Top