Painon nousu raskauden aikana

Mulla paino laski aluks kolmisen kiloo. Nyt ollu pari viikkoo samassa, et eiköhän se kohta ala sit jo nousemaan.
 
Nyt oon ehkä 1kg plussalla. Viikon kuumeflunssa tehnyt tehtävänsä. Kiloja ehti olla jo ennen flunssaa 3. Eiköhän ne nopeasti palaudu kun tervehtyy.
 
Mulla paino laski 3 kiloa alun pahoinvoinnin vuoksi kun mikään ei maistunut. Sitten oli vielä kahden viikon flunssa ja aivan kamala nuha, joten vaikka pahoinvointi helpotti, nuhan takia ei mikään edelleenkään maistunut. Nyt on viikon verran taas ruoka maistunut ja tietoisesti olen koittanut syödä vähän normaalia enemmän, jotta pääsisin painoindeksin puolesta taas normaalipainoisten puolelle.
 
Mulla ei oo vielä noussut paino yhtään, tänään 13+0. Maha kuitenkin selvästi kasvanut jo. :)
Eiköhän se painonnousu tästä kiihdy. :D
 
Miulle on tullut painoa 3kg, mutta nousipa se viimeksikin ekan kolmanneksen aikana 5kg ja sen jälkeen oikein hallitusti niin, että yhteensä tuli vain sen 13kg. En siis huoli tällä kertaa painosta ollenkaan, varsinkaan siitä mitä neuvolassa painoksi saadaan.
Seuravaakin neuvola minulla on juuri lounaan jälkeen, joten painan varmaan lähtöpainoon veeraten senon 5kg :grin
Vaikka kotivaa'alla paino ei juuri ole noussut, muutamia satoja grammoja, kun saa mitattua samoihin aikoihin aina, eli aamusta mittaan.
Meillä otetaan painonnousu painosta ennen raskautta neuvolassa.
 
Ihan hyvin voisi tosiaan ilmoittaa aina sen aamupainon.
Mulle tolla asialla ei oo mitään väliä, meillä ei edes ole vaakaa kotona. :joyful: Paljon on tullut painoa yleensä, kun vauvakin on kasvanut normaalisti. Pari huonommin kasvanutta on kerryttänyt mullekin huonosti painoa.
Nyt paino oli tullut vähän alas, mutta se lähtee kyllä nousuun pian taas. :happy:
 
Katselin tuossa vanhaa äitiysneuvolakorttia ja mulla oli viimeksi tähän mennessä tullut sen mukaan 4,6kg lisää (toki silloin oli noin 1,5kg "neuvolalisää").
Nyt on -2kg edelleen. Tässä raskaudessa pahoinvointi on ollut moninkertaista ja noron sain kaupanpäälle. Pahimmillaan -4kg ollut kuitenkin vain. Ei todellakaan mikään kiire kerryttää extraa, kun ei se vauvakaan vielä paina paljon mitään. Viimeksihän tuli lähes 20kg, joten jos tällä kertaa selviäis edes puolella tuosta niin olisin tyytyväinen, siitä kun ei jäisi sitten kuin ihan muutama hassu kilo tiputettavaksi vauvan, istukan, lapsiveden ja extra verivolyymin lisäksi.
Mulla ei imetys vie yhtään mitään :banghead:
 
Mulla kans paino nousi viimeksi 18kg ja imetys ei vienyt paljoa mitään! Ihan hirveä ja pitkä 5yö oli päästä vanhoihin mittoihin. Koko kroppa oli jotenkin niin jumissa, ettei imetys laihduttanut. Nyt huomenna 15+0 ja paino ei ole vieläkään noussut... Vähän alan huolestua, mutta toisaalta en kaipaa yhtään niitä ylimääräisiä, joista eroon pääseminen vei pari vuotta reilusti.
 
Mullakaan imetys ei juuri pudota painoa. Arkiliikunta ja vaihe, kun menkat taas käynnistyy, on sit ollut tehokas. Menkat mulla on alkanut siinä vaiheessa, kun lapsi on noin vuoden, riippumatta siitä, imetänkö vielä.
 
Neuvolan punnituksen mukaan paino oli noussut n. 1,5 kk:n aikana 300 grammaa. Ennen sitä edellistä punnitusta olin ehtinyt juomaan aamukahvin ja syömään jotain pientä aamupalaa. Nyt tämä uusi punnitus oli tyhjällä vatsalla, joten ehkä painoa on oikeasti tullut vähän enemmän. Ja viimeksi taisi myös olla vähän enemmän vaatettakin päällä kuin nyt.
 
Alkuun paino nousi 0,5kg viikossa, mutta nyt on alkanut hirvittävä nousukiito ja paino lisääntyy kilon päivässä! Liikun töissä (siivooja), työmatkat kävellen ja bussilla ja käyn lenkkeilemässä (liitoskipujen salliessa). Kyttään syömistäni kuin haukka, mutta paino vain nousee ja nousee :eek: Raskauden alusta tähän päivään (rv23+0) olen kerryttänyt helposti yli 15kg...

Edit: Ja näemmä innostuin niin, että kirjoitin väärän la-ryhmän ketjuun!
 
Alkuun paino nousi 0,5kg viikossa, mutta nyt on alkanut hirvittävä nousukiito ja paino lisääntyy kilon päivässä! Liikun töissä (siivooja), työmatkat kävellen ja bussilla ja käyn lenkkeilemässä (liitoskipujen salliessa). Kyttään syömistäni kuin haukka, mutta paino vain nousee ja nousee :eek: Raskauden alusta tähän päivään (rv23+0) olen kerryttänyt helposti yli 15kg...

Edit: Ja näemmä innostuin niin, että kirjoitin väärän la-ryhmän ketjuun!

Vaikka väärän ryhmän ketjussa ollaankin, niin kysyn nyt kuitenkin täällä kun mietityttää puolestasi: eihän ole raskausmyrkytyksen oireita, onko verenpaineet ok ja virtsassa ei ole proteiinia? Noin nopea painonnousu on minusta kyllä syy tarkistaa nämä asiat, joten käväisisin neuvolassa tsekkaamassa.
 
Eilisessä neuvolassa paino oli laskenut. Laihtunut en ole varmasti, ekassa neuvolassa vaan näytti ihan liikaa, minkä jo tiesinkin. Edelleen omat aamupainot näyttää että alle kilo on tullut, tosin neuvolan täti ei tästä huomautuksesta piitannut mitään :p
 
Vaikka väärän ryhmän ketjussa ollaankin, niin kysyn nyt kuitenkin täällä kun mietityttää puolestasi: eihän ole raskausmyrkytyksen oireita, onko verenpaineet ok ja virtsassa ei ole proteiinia? Noin nopea painonnousu on minusta kyllä syy tarkistaa nämä asiat, joten käväisisin neuvolassa tsekkaamassa.

29.3 oli viimeksi neuvola, pissanäyte oli puhdas ja verenpainekin 130/78. Neuvolan hoitajan mielestä painonnousuni johtuu epäsäännöllisestä ruokarytmistä ja niukasta liikkumisesta.
 
Alkuun paino nousi 0,5kg viikossa, mutta nyt on alkanut hirvittävä nousukiito ja paino lisääntyy kilon päivässä! Liikun töissä (siivooja), työmatkat kävellen ja bussilla ja käyn lenkkeilemässä (liitoskipujen salliessa). Kyttään syömistäni kuin haukka, mutta paino vain nousee ja nousee :eek: Raskauden alusta tähän päivään (rv23+0) olen kerryttänyt helposti yli 15kg...

Edit: Ja näemmä innostuin niin, että kirjoitin väärän la-ryhmän ketjuun!
Mulla nousi myös edellisessä raskaudessa yhteensä 30 kg, ja olivat neuvolassa tosi huolissaan. Sain jatkuvaa marmatusta liikunnasta ja ruokavaliosta, vaikka kumpikin oli kunnossa (vaikka itse sanonkin). Oon ymmärtänyt, et joillekin sitä vaan tulee. Kyllä se sit nopeasti tippuikin, ja vähän liikaakin lähti :wideyed:
 
Mulla oli tänään 14+6 neuvola ja paino nyt - 4,6kg lähtöpainosta pahoinvoinnin ja oksentelun vuoksi. Kuulemma 7-11kg saisi nousta kun on ylipainoa.
 
Mulla paino laski aluks noin neljä kiloa pahoinvoinnin takia. Nyt on tullu takasin puolisen kiloa. Mullakaan paino ei sais paljoo kymmentä kiloo enempää nousta, ku on vararavintoo omasta takaa jo valmiina.
 
Mulla painoa on noussut 5 kiloa. Tosi edellisellä neuvolakerralla oli iltapäivä aika kun aikaisemmat olivat olleet aamupainoja. Voi siis heittää jokusen verran. Itse en jaksa murehtia painon noususta. Tulee mitä tulee ja kilot lähtevät kyllä sitten raskauden jälkeen pois jos asian eteen jaksaa nähdä vaivaa.
 
Mulle on alkanut näköjään paino kiiriä ylöspäin viimein. Nyt melkein +2 ja rv 18+2.
Pakko myöntää, että asia kyllä ahdistaa ja vaivaa. Mutta niin kauan kuin koitan liikkua ja syödä about terveellisesti niin en voi asialle oikein muuta tehdä. :) Onneksi sitten raskauden jälkeen saa oman kroppansa takaisin ja voi liikkua niin täysillä kuin sielu sietää ilman, että tarvitsee miettiä että joku kohta syntyy tai ei saa tarpeeksi happea.
 
Alkupainosta tähän mennessä nousua noin 3 kiloa, mutta aluksi painoni laski pahoinvoinnin takia sellaiset 6 kg. Tokan kolmanneksen lopulla alkoi nousu ja nythän kaksoisleuka tuossa kulkee mukana niin kuin ennenkin. :)
 
Takaisin
Top