Painon ja kehon muutokset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onneks itellä kaks raskautta meni ihan rauhallisesti kropan muutosten kans mutta kakkosesta ku ei ne kilot lähtenykkää ja tuli vähä lisääki sen jälkeen niin nyt oon ihan hysteerinen! Vaan senki takia että painoa kun on omasta takaa ja kaks vaikeaa raskautta takana varsinki loppu päässä niin millä mä kykenen liikkumaan jos tulee yhtä kamalat kivut :( kyllä ku sais tän jälkee ees osan kiloista pois niin oon ainaki tyytyväinen kroppaani vaikka mitä ny sitä löysää pussia tosta alavatsalta ei taida ihan helposti saada pois ja mahassakaa ei näy ihon väriä juurikaan järkyttävien arpien takia ja tissit on ku hernepussit :D onneks ne viat on toivottavasti toukokuussa kolmesta maailman tärkeimmstä asiasta nii osaa elää niiden kans :)

Mä taas ajattelen, että annan nyt koko elämäni ja kroppani tämän pienen ihmeen käyttöön. Ihan sama, minkä verran niitä kiloja tulee tai miten keho muuttuu, kunhan saadaan pieni syliin. Ehtii niitä ulkomuotoseikkoja miettiä sitten myöhemminkin, jos sille on tarvetta :)

Tuulian kanssa samaa mieltä! Totta kai keho muuttuu ja kiloja tulee, kun lapsi kasvaa sisällä. Niistä kyllä kerkeää päästä myöhemminkin eroon. Se mitä kehoon tulee "ylimääräisenä" niin on kuitenkin vauvaa ja tulevaa imetystä varten. Mutta mielestäni kuitenkin järki päässä oltava, eikä syötävä kokoajan herkkuja ja muuta roskaa kun voi laittaa raskauskilojen piikkiin. Ei ne ole kenellekään terveellisiä. :)

Samaa mieltä Tuulian kanssa :happy: mulla on ollut pienestä pitäen ongelmallinen suhde oman kehon kanssa, mutta kummasti sitä raskausaikana rakastaa omaa vartaloaan vaikka se näyttäisi miltä. Viime raskaudessa en kilosta stressannut vaan oikeastaan nautin niistä, oli niin ihana kasvattaa pientä ihmistä. Viime raskaudessa lähtöpainoni oli 55kg ja kiloja kertyi 17kg mutta ne lähti aika nopeasti, vaikka en ole juuri muuta liikuntaa harrastanut kuin kävelyä. Nyt lähtöpaino 56kg ja neuvolantäti just sanoikin, että painoa saa kyllä tulla. En aio silti koko ajan herkutella, ainakin viimeksi ne kilot tuli tosi helposti vaikken mielestäni mitenkään järjettömiä määriä syönytkään.

Minäkin komppaan Tuulia, ihan täysin samaa mieltä.

Esikoisen kanssa tuli 12 kg odotusaikana (onneksi ei sen enempää kun ylipainoa oli jokunen kiloa) ja puolen vuoden jälkeen synnytyksestä oli lähtenyt lähes 40 kg. Imetys ja kärryttelyt sai ainakin minulta läskin sulamaan eli en todellakaan ressaa liikakiloista odotusaikana. Kyllä luonto on sen järjestänyt silleen, että odotusaikana kiloja tulee ja niitä tarvitaan että pienellä on ravintoa.

Tässäkin raskaudessa on jo nyt ruokahalu kohdillaan, yritän kuitenkin syödä terveellisesti mutta välilä saa herkutellakin. Turvotusta on jo mutta eipähän näy rypyt naamasta niin herkästi ku on pikku pöhö päällä :wacky:

Multa ei ole paino tippunut yhtään viime raskauden jälkeen. En tosiaan saanut silloin yhtään ylimääräistä, vaan kaikki kilot oli hävinneet viikon päästä synnytyksestä. Mutta lähtöpaino oli reilusti ylipainon puolella, eikä imetys ja liikkuminen ole tehnyt niille yhtään mitään. En tietysti tiedä, onko tuo mahdollinen vajaatoiminta vaikuttanut asiaan. Jännä nähdä muuttaako tuo lääkitys asiaa.

Mutta siis ihan itsestään selvää se ei ole, että imetys ja kärryttely vaikuttaa painoon.

Mä en oo kyllä tota imetyksen taikaa ymmärtäny ku mulle se ei oo mitään tehny :( kakkosesta jäi jo monta kiloa ja kierukan aikana tuli lisää mutta poiston jälkeen tippui vähä nyt taas pudonnu hyvä määrä pahoinvoinnin takia.. mutta kauas on pitkä matka ja mulla on vielä paljo pudotettavaa toki ehkäsyn joutuu miettiä koska hormonaalinen ehkäsy alkaa nostamaan painoa tämä on todettu jo kierukan pillereiden laastarin ja renkaan kanssa joka kerta kun on ollu tauko niin vähintää viisi kiloa hävinny

Mulla on imetyksellä raskauskilot karissut, mut ei se tosiaan itsestäänselvyys ole. Ja tosiaan ylipainoa on muutenkin reippaasti, kovasti oli suunnitelmissa karistaa kiloja ennen tätä raskautta, mut se on vaan niin hiton vaikeeta. No, jos nyt yrittäis edes tsempata, ettei tulis kovasti raskauskiloja.

Tää turvotus, ihan järkyttävää! Maha ihan kamala pallo ja leggingsitkin kiristää. Onhan tota löllömahaa muutenkin, mut tää on nyt ihan erilaista.

Miuk, sama täällä... Piti karistaa kiloja ennen kolmatta raskautta ja tässä sitä ollaan, edelleen yhtä pullerona :hilarious:

Täälläkin piti karistaa mut oon 10kg painavampi ku ennen esikoista.. No nyt pitäsvaan olla tarkkana ettei kerää painoa täs raskaudessa.

Mä painoin saman verran ekan ja tokan raskauden alussa, mutta nyt on elopainoa kymmenen kiloa enemmän ja odotan mielenkiinnolla (=lue kauhulla) mitä neuvolassa sanotaan. Varmaan ainakin pitää tuota painonnousua yrittää vähän pitää aisoissa. Molemmissa aiemmissa raskauksissa tullu kuitenkin se lähes 20 kiloa. Ne on kyllä lähteneet, mutta nyt sitten parin viime vuoden aikana oon onnistunut repsahtamaan niin että painoa on alkanut kerääntymään. :oops:

Mullakin oli samat suunnitelmat! Nyt kuvittelen, että selviän raskaudesta niin, että päädyn hoikemmaksi, kuin lähtöpaino. Ja tietty imetys sitten laskee vielä entisestään. Todellisuudessa painan 5 vuoden päästä edelleen saman verran, kuin nyt. :D

Mä oon ollu aina tosi hoikka ja esikoisen aikana tuli juuri ja juuri 10 kiloo, jotka kaikki oli hukkunu viikossa synnytyksen jälkeen. Poika vei vielä imetyksen aikana lisää kiloja, että pahimmillaan olin tosi alipainoinen ja ahdistunu kropasta. Valitettavasti ongelma voi olla myös toisinpäin, etten tosiaan liho, vaikka haluaisin. Vartalo näytti ihan 12 vuotiaan pojan kropalta. Eikä sekään oo mukavaa. Liian usein kuulee kommenttia, että olisit vain iloinen, kun on hoikka. Mutta liika on liikaa. Nyt lähtöpaino tähän raskauteen sen viitisen kiloa vähemmän, mitä esikoisella. Ja pelottaa, kuinka jaksaa. Vaikka todellakin syön ihan normaalisti ja suht usein haetaan helpon kautta noutoruokaa. Toivon todella, että kiloja tulisi ja kaksi raskautta jättäisi jälkeensä hieman naisellisemman vartalon.

Mulla muuttui kroppa aika radikaalisti ensimmäisessä raskaudessa kun 30kg tuli painoa. arpia on mahassa ja vaikka nyt paino on sama kun edellisen alussa, niin mahan nahka ei ole vetäytynyt takaisin (edellisestä jo neljä vuotta aikaa :happy:). En ota ressiä enää niin paljoa kun mitä ennen otti. Pääasia että jaksaisi harrastaa liikuntaa mahdollisimman normaalisti ja vauvalla kaikki hyvin :cat:

Mua vähän jännittää mennä neuvolaan, kun olen ylipainoinen (BMI 31). Oon lukenu et ylipainoisilla raskaudenaikainen painonnousu tulis olla pientä. Varmaa joku 5-10kg olis sopiva. Itse en oo aatellu stressiä painonnoususta ottaa, mutta ehkä neuvolatäti on eri mieltä. Myöskin punnitus siellä ahdistaa jonkun verran. Minkälaisia kokemuksia teillä jotka ootte ollu jo raskaaksi tullessanne ylipainoisia on neuvoloista? Mun neuvolatäti kuulosti puhelimessa kyllä tosi mukavalta ja rennolta et luultavasti jännitän turhaan.

Mulla on BMI kai jotain 29, ja kumpikaan neuvolan terkka ei ole sanonut mitään. En viimeksi ainakaan joutunut edes tekemään töitä sen eteen, ettei olisi tullut ylimääräistä, luulen ettei sitä painoa kerrykään samaan tapaan, kuin hoikemmilla. Tiputin siis alun pahoinvoinnin takia 5kg ja lopulta painoin +10kg. Viikon päästä synnytyksestä olin lähtöpainossa. Eiköhän se hyvin mene, niin neuvolan, kuin painonkin suhteen! :)

Mulla bmi 32, ja tässä raskauksien varrella ollut ainakin 4 eri terkkaa. Koskaan en oo saanut mitään ikävää kommentointia painostani, vaan kivasti on tuettu ja tsempattu. Esikoisesta tosiaan tuli 12 kg ja toisesta 18 kg, nyt painan viitisen kiloa vähemmän ku ennen esikoista. Mut oon kuullut myös paljon päinvastaisia tarinoita, jännittyneenä menin minäkin aikanaan ekaan neuvolaan.

Esikoisesta tuli 22 kiloa 66,7 kilon lähtöpainoon eli olin miltei 90-kiloinen vikassa neuvolassa, mutta ei kyllä tuntunut niin isolta ja jaksoin vaappua kävelemässä ulkosallakin ihan viime hetkiin asti ennen synnytystä.

Nyt paino on pikkasen reilu 70 kiloa eli vähän painavampi nyt ku esikoisen kohdalla, mutta just ja just normaalipainoisten liigassa. Tuon taaperon perässä ku juoksee, niin ei välttämättä ehdi yhtä paljoa painoa tulla tällä kertaa :grin

Paino nouskoon sen verran ku on tarvis, en aio stressata, mutta toki yritän välttää ylenpalttista herkuttelua. Esikoisen raskauden aikanakaan en mässäny oikeastaan kuin alussa, kun oli semmonen viikon kausi, etten pystyny syömään kuin jauhelihapizzaa *reps* muistan sen niin elävästi, kuinka esim kaikki salaatti maistui mullalle enkä siksi pystyny syömään rehuja itkemättä. Onneksi se meni jossain vaiheessa ohi! Saas nähä mitä vinkeitä nyt tulee.

Mulla täytyy kyllä vähän rajottaa syömistä :hungover: vedän ruokaa ku hullu,eikä siitä kyllä hyödy kukaan että syön kymmenennen palan pullaleipää :D mutta jospa keho pian taas sais tasotettua kulutukset ja energiansaannit nii pikkasen ehkä rauhottuu. Nälkä tulee syödessä! Muistaakseni viimeksikin oli ongelmana että söin joko liikaa tai liian vähän, säännöllinen rytmi sitten auttoi.

Minua kyllä vähä ahistaa tuleva painonnousu. Mikä on älytöntä. Viime raskaudessa mulla ei paino noussu ku alle 10kg ja kaikki jäi sairaalaan kyllä mutta kyllä se vaan silti ressaa. Ahistaa se puntarilla käynti vaikka tiiän että tuskin mää nyt tässä toisessa raskaudessakaan tuun mitään +20-30kg saamaan ku ei ekassakaan tullu. Mää kyllä en häpeile mun vartaloa raskausaikana, rakastan sitä masua ja vauvaa mutta se vaa'alla käynti on mulle niin ahistavaa. :meh:

Takaisin