Painoarviot

Mulla oli 6. :/

Löysin nuo esikon paperit. Viikosta 36 eteenpäin AFI oli 7. 39+5 käynnillä papruissa luki, että vettä ei kohdussa juurikaan nähdä. Viimeisen viikon aikana vedet katos johonkin. 40+0 alettiin käynnistellä ja 40+2 illalla syntyi. Ja silti se lapsivesilammikko sairaalan käytävällä oli mun mielestäni aika iso! [emoji2]
 
Mielenkiintosta spring_green! Loppuraskaudes se väheneeki ja kertoo lähentyvästä synnytyksestä ja voi kertoa istukan huonosta toiminnasta mutta mulla on virtaukset onneks kunnos. Se koko vaan on pieni, rv27 oli ihan viikkoja vastaava, veden vähyys voi aiheuttaa pienuutta..
 
Mielenkiintosta spring_green! Loppuraskaudes se väheneeki ja kertoo lähentyvästä synnytyksestä ja voi kertoa istukan huonosta toiminnasta mutta mulla on virtaukset onneks kunnos. Se koko vaan on pieni, rv27 oli ihan viikkoja vastaava, veden vähyys voi aiheuttaa pienuutta..

Esikko oli perätilainen. Jäävät monesti kuulemma vähän pienemmiksi, että on paremmat mahdollisuudet mahtua ulos. Oon tosiaan kans kuullut, että se vähäinen vesimääräkin voisi vaikuttaa kokoon. Luonto hoitaa, antaa paremmat todennäköisyydet.

Viimeksi seurantaan laitettiin, kun sf-mitta lakkasi kasvamasta, muistaakseni samoihin aikoihin niemja kun sulla. Kasvoi -2 käyrällä kuitenkin ihan tasaisesti ja virtaukset oli hyvät viikkoon 39 asti. Sitten hävis ne vedet, alettiin puhua ahdingosta ja sit kohta käynnistettiinkin. Istukassa oli pientä kalkkeumaa, mutta sekään ei selittänyt sitä vesien häviämistä.

Nyt tosiaan ihan päinvastainen tilanne. Vettä on paljon, maha on iso ja sen tosiaan olossaan tuntee. Ja tulija on vielä tosi liikkuvainen!! Puuuh...

Että on nämä raskaudet erilaisia, todellakin [emoji2]

Loppusuoralla onneksi ollaan jo!
 
Mä en oo saanu mitään koko/paino arviota = ( missä tilanteessa se tehdään ja ihanko normi neuola käynillä?
 
^täällä ainakin tuo rv36 oli lääkärintarkastus, jossa antoi myös ultralla tehdyn kokoarvion-tämä siis kuului ns ohjelmaan kaikille odottajille. Muutoin kaiketi tehdään arvioita jos on syytä epäillä että lapsi on keskivertoa pienempi/suurempi? siis jos es sf-mitta on "poikkeava". Mutta jos itseä huolettaa asia, niin kannattaa ottaa neuvolassa puheeksi!
 
Mulla on radin takia, ei omassa neuvolassa vaan Kysin erikoislääkäri tehnyt. Seuraava, ehkä viiminen 26.1 38+0.
 
No se sit selittää varmaan sen miks en oo saanu mitään koko arviota kun koko ajan on kasvanu tasasesti keskikäyrän ja yläkäyrän välissä = )
 
Mulla oli vaan pelkopolin takia kokoarvio, esikoisen aikaan ei ollu.
Spring_green oliko sulla liikkeiden kans kipuja ku oli vähä vettä? Ja mullakaa ei tiedä syytä miks nyt katoaa vedet.. onneks reipas viikko enää seuraavaan ultraan.
 
Ei ollut kipuja, mutta ei liikkeitäkään juurikaan. Esikko istui kuin tatti. Ihan tosi vähän liikkui, kun ei potkinutkaan lainkaan. Nyt oon ollut ihan ihmeissäni, kun mahassa käy sellanen jumppa, että ei tosikaan! Tuntuuko sulla niemja liikkeet kovin kivuliaina? Onneksi on seuranta tiivistä, ettei tarvitse turhaan itsekseen ottaa paineita.
 
Joo tänään on sattunu tosi paljo liikkeet, voi olla että vaan arkaan kohtaan potki ku kaikki ei niin satu. Mutta onneks on seurantaa joo!
 
Ei mullekaan mitään kokoarviota, vaikka radidiagnoosi. Siinä ei kyllä ollutkaan mitään häikkää. Jos sf ensi kerralla liian iso käyriin nähden ni sitten laittaa. Mutta ei edes käsikopelolla lääkäri yrittänyt arvioida. Siksi kävin ite siellä ultrassa ja oon tyytyväinen et kävin, vaikkei nekään kai 100% tarkkoja ole. Mut esim. la heitti vain 2 pv siellä aiemman arvion mukaan.
 
Täällä rv 34 ja 3100 g. Eli varmaankin lähemmäs 4 kg päästään jos syntyy lähellä la.
 
Tänään 36+3 ja paino arvio tällä hetkellä 3013g :) vähä keskikäyrän päällä mennään :)
 
Kotikissa, isolta kuullostaa! 32+0 oli paino arvio 2200 ja siitäkin lääkäri jo sanoi että 4kiloo täyttyy laskettuun aikaan mennessä.
 
Jos vauva oletettavasti kasvaa viimeisinä viikkoina 150-200 g/vko, niin sillä laskukaavalla viikolla 34 n. 3 kg painoarvo voi olla synymäaikana mitä tahansa 3,9 kg:n ja 4,2 kg: n välillä.... Ja jos, niinkuin omalla kohdalla sf- mitta on ollut noususuhdanteinen, niin lie todennäköistä että kasvu on viikottain enempi siihen 200g suuntaan. Ja virhemarginaali siihen päälle, niin aikamoista arvailua taitais olla tuo painon arviointi o_O
 
. Ja virhemarginaali siihen päälle, niin aikamoista arvailua taitais olla tuo painon arviointi o_O
No sitähän se on! Ja kun ne kuitenkin perustaa sen arvionsa niihin muutamiin mittoihin, niin es pitkäjalkainen vauva voi saada paljon todellisuutta korkeamman painoarvion..
 
37 viikolla n. 2600g. 20+0 vastas 19+0 ja nyt sit 36+3 vastas 35+4 mut tasasesti on kasvanut. Kevyesti voi heittää viikolla ku menkoista on la laskettu ja ei o muutettu mihinkään :)
 
Takaisin
Top