Paino

Mulle on tullut nyt 3kg. Normaalipainosta lähdettiin liikkeelle ja eipä tässä tarttis ekalla puoliskolla paljon enempää tullakkaan. Esikoisesta tuli 5kg rv 20 mennessä ja siitä eteenpäin kilo per viikko tasaseen tahtiin synnytykseen asti ja loppulukemat oli +22kg. Nyt lähtöpaino oli kolmisen kiloa enemmän kuin esikoisesta ja ei todellakaan kiinnosta kantaa taas 20 kiloa ylimäärästä loppuraskaudesta, vaikka ne lähtikin sitten vauvavuoden aikana pois. --- En siis todellakaan mässäilly tai maannu vain sohvalla esikoisen aikaan vaan lenkkeilin vielä synnytystä edeltävään iltaan asti. Aineenvaihdunta sanoi itsensä irti ja päätti pitää jokaisen syödyn kalorin itsellään :shifty:

Mulla aikalailla sama kaikissa kolmessa edellisessä raskaudessa. Esikoisesta laihduin alkuun viikoilla 7-13 noin 7 kiloa (normaalipainossa, mutta lopulta alipainon rajalla) äärimmäisen pahoinvoinnin vuoksi, mutta sitten kun pystyin taas syömään, aloin ekologisesti tehokkaasti kerätä kaiken talteen. Mulla tosin on keho lisäksi metyksen ajan pitänyt tiukasti kiinni siitä kerätystä ylimääräisestä. Synnärille on jäänyt oikeasti vaan pari kiloa, imetysaikana vuodessa pudonnut ehkä puolet kerätystä +20 kilosta. Loppu on lähtenyt sitten vasta, kun imetys on kokonaan ohi. Tiedä sitten, jos olis jotain kitudieettiä pitänyt yllä, olis kai se painokin pudonnut, mutta mulle kuitenkin imetys on ollut tärkeintä, enkä ole sitä halunnut mitenkään riskeerata.

Silti. Tällä kertaa mua ensimmäistä kertaa häiritsee tämä ulkomuodon muuttuminen. Oon nyt 6 vuotta pysynyt samoissa mitoissa, missä olin ennen lapsia, ja siis tietenkin esimerkiksi hävittänyt kaikki isommat vaatteet. Tunnen olevani ihan valtava valas, joka tursuaa ulos kaikista vaatteista - ja lisää painoa vaan kertyy, vaikka syön nyt pahoinvoinnin helpottaessa suunnilleen samoin kuin ennen raskautta. Tämä on kyllä sellainen asia, joka ihan hävettää. Itkeä ja ahdistua nyt siitä, että paino väliaikaisesti nousee hyvästä syystä. :smiley-ashamed008

Edit. Enkä edes halua ajatella, kuinka paljon paino on noussut jo oikeasti, näin rv 15+2. Neuvolan mukaan on tullut 5 kg, mutta alkupaino oli oma arvio (en omista vaakaa).
 
Pilvimarja: Mäkään en omista vaakaa, mikä on hyvä, koska en pysty kyttäämään painon nousua. Mulla keräänty esikoisesta nestettä ihan julmettu määrä ja synnytyksen jälkeen kiloista lähtikin lähes puolet. Toinen puoli jäi tiukasti kiinni imetyksen ajaksi. Se oli mulle iso yllätys, kun kaikki tutut vaan hoki, että imetys polttaa niin ja niin paljon, saa syödä mitä haluaa ja paljon ja paino tippuu. No eipä tippunut... Vasta kun imetys lähti vähenemmään niin lähti kilotkin aika tarkkaan kilo per imetyskerta vuorokaudessa tahdilla. Yöimetykset jäi kahdeksan kuukauden iässä ja sen jälkeen päiväimetyksetkin pikkuhiljaa väheni, kunnes esikoinen lopetti tissittelyn 1v 2kk iässä kokonaan. Esikoisen 1v synttäreillä olin jo about raskautta edeltävissä mitoissa. Kaikki tutut kuihtu olemattomiin imetysaikana ja mulla paino junnas paikallaan. Sitten ihmeteltiin ihan porukalla, miten mun paino ei tipu vaikka täysimetin reilu 5kk ja osittaisimetin siitä eteenpäin. Omiin vaatteisiin en mahtunut enkä halunnut ostaa uusia isompia vaatteita. Yhdet farkut oli pakko ostaa ja ne jäikin sitten isoiksi hyvin nopeasti, kun paino lähti tippumaan. Inhottavinta oli, kun ei tunnistanut omaa peilikuvaansa. Musta on todella vähän kuvia raskausajalta ja pojan ekalta reilulta puolelta vuodelta.

Jos tästä raskaudesta tulisi "vain" 15-17 kiloa niin oisin onneni kukkuloilla. Mun äidille tuli molemmista raskauksista vain 8kg ja kaikki jäi sairaalaan. En siis ollu mitenkään edes varautunut esikoisen aikana, että kerrytän yli 20kg painoa. Nyt osaan henkisesti varautua paremmin, mutta ei se silti hyvältä tunnu. Kroppa oli kovilla. Polvet ja nivelet kuormittui ja se todella tuntui.
 
Minä en ole punninnut kotona ollenkaan, neuvolassa viikon päästä katsotaan paljon on paino noussut tämän ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Itsestäni kyllä tuntuu, että muutama kilo on tullut tuohon keskivartaloon :D
 
Luulin aamulla toiseen neuvolaan mennessä että olen paisunut kuin pullataikina, mutta pääsin yllättymään. Paino ei ollu laskenut eikä noussu gramman grammaa :-D Ilmeisesti housun nappeja ahistaa turvotus. On tässä vielä aikaa paisua. Esikoisen kohdalla selvisin n. 9kg ja ne kaikki jäi synnärille.
 
Masua ei ole tullut, mutta painoa on tullut pelottavan paljon.
Lähtöpaino: 62kg
Paino rv 15: 66kg

Mahan ympärille tullut selkeä rasvarengas, jollaista ei ole koskaan ollut :sad001
 
Mulla lähtö oli 63kg ja nyt jo 68,5kg ja menossa rv 18+3. Ainoastaan vatsassa ja rinnoissa näkyy muutos..on se hassua ja pelottavaakin katsoa kun keho muuttuu silmissä ja vaa'an luvut senkun kasvaa. Toivon sydämeni pohjasta ettei tulisi kymmeniä kiloja lisää. Mulla on jo kunnon mahakin, vaikka kyseessä esikoinen. Hurjaa.
 
Keskimääräinen painonnousu täällä +400g/vk. On kuulemma ok. Miten ne sen muuten laskee, tietääkö joku? En oo googlannu.
 
Paljonko paino on noussut x ajassa ja jaetaan se x ajan viikoilla. :D Ihan matikalla lasketaan siis..
 
Tai koneellehan ne sen painon laittaa ja kone laskee. Mutta puhdasta matikkaa :)
 
Juu, ohjelmat laskevat automaattisesti tietysti kaikki nuo tiedot, mutta samalla tavalla tietokone sen tekee. :)
 
Huomenna rv 16 ja tänään neuvolassa oli pienempi paino lukema ku ekalla kerralla. Eikä lähtö painosta kun puol toista kiloa enemmän. Arveli neuvolassa että, mulle kertyisi niin 13 kiloa raskaudesta.
 
Jossain oli, että muistaakseni rv16 mennessä painoa kertyy 1/4, rv17-24 välillä tulisi 1/2, rv24-30 1/4 ja lopussa paino ei saisi juuri enää nousta. Voin muistaa nuo viikot väärin, mutta jotenkin noin se meni. Vaikea sanoa, meneekö itsellä noin, mutta hyvänähän se olisi, kun paino on noussut nyt alussa sen verran vähän. :)
 
Edellisessä raskaudessa mulle annettiin eka neuvolakäynnillä painokäyrä lappunen... siinä oli käyrät että minkä verran sais painoa tulla lähtötilanteen bmi:n mukaan. Se oli vähän ahdistava ku oli silloin jo hiukan ylipainoa :/
 
Äh, ilmaisin itseni huonosti. Juu perus matikkaa sen tiesin mut nyt kun laskin itse niin siinä on huomioitu neuvola-aikojen välinen painonnousu. Ei koko raskaus aikaa. Koko raskausajan jos laskee niin tulee +150g/rv. Neuvoloiden väli 4 viikkoa on toi +400g.
 
Yleensä lasketaan juurikin noin, että punnitusten välin painonnousu. Painohan nousee eri tavalla eri vaiheissa raskautta ja sen hetkinen painonnousu on tärkeämpää tietää kuin koko raskauden aikainen nousu. Tällöin huomataan paremmin esim jos painoa alkaa tulla nopeasti lyhyessä ajassa.
 
Mulla lähtöpaino oli 62 kg. Pitkän oksentamisen jälkeen paino laski 56 kg. Josta nousi 60 kg mutta sitte taas oksennettiin ja paino taas 58 kg... eli jojoillaan vielä mutta ehkä tää nyt lähtee tästä tasaiseen nousuun. Viikkoja 16+6
 
7vkn aikana paino oli noussut 300g eli 42g/vk :happy: Radin vuoksi voisi tahti pysyä tällaisena. Edellisessä raskaudessa paino nousi vain 5kg (silloinkin oli radi), nyt toivon ettei sen enempää tälläkään kertaa :)
 
Mulla lähtöpaino 85kg.. viimeks neuvolassa H14+5 paino 78kg.. alkuraskauden oksentelu teki tehtävänsä.. nyt en oo puntarilla hetkeen käynyt mutta ruoka maistui jo vähän paremmin eikä ihan kokoajan okseta niin on varmaan kääntynyt jo nousuun..
 
Lähtöpaino: 62
Paino nyt 16+0: 65,5

Olen nyt ottanut itseäni niskasta kiinni ja katson mitä syön :)
 
Takaisin
Top