pilvimarja
Oman äänensä löytänyt
Mulle on tullut nyt 3kg. Normaalipainosta lähdettiin liikkeelle ja eipä tässä tarttis ekalla puoliskolla paljon enempää tullakkaan. Esikoisesta tuli 5kg rv 20 mennessä ja siitä eteenpäin kilo per viikko tasaseen tahtiin synnytykseen asti ja loppulukemat oli +22kg. Nyt lähtöpaino oli kolmisen kiloa enemmän kuin esikoisesta ja ei todellakaan kiinnosta kantaa taas 20 kiloa ylimäärästä loppuraskaudesta, vaikka ne lähtikin sitten vauvavuoden aikana pois. --- En siis todellakaan mässäilly tai maannu vain sohvalla esikoisen aikaan vaan lenkkeilin vielä synnytystä edeltävään iltaan asti. Aineenvaihdunta sanoi itsensä irti ja päätti pitää jokaisen syödyn kalorin itsellään
Mulla aikalailla sama kaikissa kolmessa edellisessä raskaudessa. Esikoisesta laihduin alkuun viikoilla 7-13 noin 7 kiloa (normaalipainossa, mutta lopulta alipainon rajalla) äärimmäisen pahoinvoinnin vuoksi, mutta sitten kun pystyin taas syömään, aloin ekologisesti tehokkaasti kerätä kaiken talteen. Mulla tosin on keho lisäksi metyksen ajan pitänyt tiukasti kiinni siitä kerätystä ylimääräisestä. Synnärille on jäänyt oikeasti vaan pari kiloa, imetysaikana vuodessa pudonnut ehkä puolet kerätystä +20 kilosta. Loppu on lähtenyt sitten vasta, kun imetys on kokonaan ohi. Tiedä sitten, jos olis jotain kitudieettiä pitänyt yllä, olis kai se painokin pudonnut, mutta mulle kuitenkin imetys on ollut tärkeintä, enkä ole sitä halunnut mitenkään riskeerata.
Silti. Tällä kertaa mua ensimmäistä kertaa häiritsee tämä ulkomuodon muuttuminen. Oon nyt 6 vuotta pysynyt samoissa mitoissa, missä olin ennen lapsia, ja siis tietenkin esimerkiksi hävittänyt kaikki isommat vaatteet. Tunnen olevani ihan valtava valas, joka tursuaa ulos kaikista vaatteista - ja lisää painoa vaan kertyy, vaikka syön nyt pahoinvoinnin helpottaessa suunnilleen samoin kuin ennen raskautta. Tämä on kyllä sellainen asia, joka ihan hävettää. Itkeä ja ahdistua nyt siitä, että paino väliaikaisesti nousee hyvästä syystä.
Edit. Enkä edes halua ajatella, kuinka paljon paino on noussut jo oikeasti, näin rv 15+2. Neuvolan mukaan on tullut 5 kg, mutta alkupaino oli oma arvio (en omista vaakaa).