Paino ja vartalon muuttuminen

Meil kyl on säännöllinen ateriarytmi jo pelkästään lasten takia. Itellä on suurimpana ongelmana se, et tuppaan silti aina niiden välissäkin syömään jotain, vaik kyllä sen viiden aterian päivässä pitäis riittää. Ja nyt ois korkea aika taas opetella juomaan sitä vettä oikea määrä päivässä, niin se jo vähentäis ylimäärästä napostelua :)
 
Oli pakko laittaa tuo linkki. Ympäristömyrkkyjen imeytyminen äidinmaitoon lahdutuksen aikana on aivan olematonta. Kuullut tämän ennenkin mutta kesti metsästää faktaa :) että se on vanhaa tietoa että vauva sais myrkkyjä jos äiskä laihduttaa. Tämä tietenkin olettaen että laihdutus on maltillista. Enkä edelleenkään kannata että mihkään himo laihareille alettaiskaan kovin nopeasti synnytyksen jälkeen, mutta halusin nyt jakaa tämän.
 
Näin mäkin oon aina ajatellut, että laihduttaminen ja "myrkkyjen vapautuminen" kuulostaa kyllä urbaanilegendalta tai hiusten halkomiselta. Äärimmäisen raju laihduttaminen ei nyt muutenkaan ole tietenkään terveellistä oli sitten raskaana, imettämässä tai ihan milloin vaan.
 
Ja eikä mullakaan loppujen lopuks lähe paljoa kiloja herkkuja pois jättämällä mutta tärkeintä säännöllinen syöminen vaikkei nälkä oliskaan. Viikon tai kaks kun syö 5-6 kertaa päivässä niin alkaa se nälkä olemaankin ajallaan. Ja iso nälkä ei saa päästä tulemaankaan jotta ei sortuis herkkuihin. Ennen tätä raskautta kokeilin syödä sen 3 tunnin välein niin johan alko aineenvaihdunta toimimaan ja aamullakin oli nälkä. Kun moni sanoo että ei ole nälkä aamulla eikä tee mieli syödä. Sillon ei aineenvaihdunta toimi niin kun kuuluus. Ja mun mielestä ne annos koot ei ollu ees kauheen pieniä mitä sai syödä ja silti painoa lähti.

Ja pahin oli mulle toi veden juonti kun olis se 3 litraa juoda päivässä ainakin. Sai olla kokoajan litkimässä ja pitää kirjaa juomisista mutta nopeesti siihen tottui.
 
Niimpä, monesti nämä on tottumiskysymyksiä. Minulle vedenjuonti ei ole mikään ongelma, en koskaan juo muuta ruuan tai oikeen muunkaan kanssa. Mutta säännöllinen ruokarytmi on sitäkin hankalampaa. Kyllä pitäisi taas ottaa vähän kiinni tuossa ja tosiaan totutella hyvään rytmiin. Kyllä sekin aikanaan tavaksi muodostuu ja varmasti moni epäterveellinen ruokatapa poistuu automaattisesti, kuten turha napostelu yms.
 
Ja se on totta ettei tehny ees mieli napostella kun söi oikeesti hyvin ja säännöllisesti. Olin kovin pessimistinen ennen kuin aloitin. Sanoin vaan että minä olen sellai sokeriaddikti että eroon ei hevillä pääse xD
 
Kymmenen kiloa lähtenyt ja viikko synnytyksestä. Neuvolapainon mukaan n. 6 kg lähtöpainoon, vaikka ihan sama vaikkei olis kiloakaan vielä lähtenyt! Mua ei nyt kiinnosta muu kun tää ihana vauva:Heartblue

On se hassua kuinka etukäteen stressasi jostain kiloista. Nyt on paljon tärkeämpääkin ajateltavaa. :rolleyes::Heartpink
 
Mua kans jo raskausaikana huvitti ajatus tuosta kauheasta pelosta saada raskauskiloja. Ei mua lopulta raskausaikana kiinnostanut ollenkaan tuleeko mulle muutama kilo painoa lisää kun vauva oli tärkein! Lähinnä mietin että eiköhän ne lähde pois kun pääsee vaunulenkkejä tekemään.
Viikko kun oli synnytyksestä mennyt niin kymmenestä raskauskilosta oli lähtenyt seitsemän ja nyt reilu kolme viikkoa synnytyksen jälkeen painan vähemmän kuin ekalla neuvolakäynnillä :)
Kilot on lähtenyt itsekseen kun vasta viikko voitu lenkkeillä ja toissapäivänä kävin ekaa kertaa salilla. Imetys taitaa viedä kilot. Ja herkutellut olen! Mahakin on pienempi ku ennen raskautta mut ei toki niin kiinteä.
Olen normaalipainoinen ollut aina mutta ei mua haittaisi että tässä vuosien aikana kerrytettyjä kiloja pari-kolme vielä lähtisi :)
Toisaalta en halua että käy samanlailla kuin tutulleni että laihtui imetyksen aikana ihan tikkulaihaksi.
 
Jee!! Mä oon lähtöpainossa :) Tää on eka kerta ku on näin paljon edes lähteny kiloja, tosin nyt niitä tuli vaan se 13-14, ku tytöistä 20 ja 25. Mut eipä tytöistä pudonnu imetyksellä ja sillä mitä laitokselle jäi kuin vaan 8kg kummastakin, joten tää on saavutus ja mitään en oo tehny. Nyt sitä voi haaveilla ja olla pikkuisen optimistinen et täl kertaa lähtis vielä vähän lisääki ku pudotettavaa kumminkii riittää.
 
Mulla ei jäänyt kun joku 5kg vissiin synnärille, toivon että imetyksellä lähtis osittain laskuun ja sitten kun ulos saa lähteä niin loput vaunulenkeillä. :)

Täytyy muistaa alkuun toi ulos totuttelu, ei heti mitään pitkiä reissuja. Kättärilläkin sanottiin et ihan vaan alkuun semmosii et viedään vaikka vaan roskat roskikseen ja takas kotiin.
 
Mullakin jäi synnärille vaan 5kg vaikka jo lapsi ym painoivat enemmän. Mutta turvotusta on edelleen paljon, ehkä vähän lisääntynytkin ja sit tietty maidonnousu.. Mutta kyllä se paino karisee vuoden aikana ihan varmasti.
 
Mulla vielä joku 5-6 kiloa lähtöpainoon, eli vajaa puolet jäi synnärille :) mut viikossa oli jo 1,6kiloa vähemmän eli osa on turvotusta. Viimeksi kilot alkoi hävitä kunnolla vasta joskus 5kk synnytyksestä. Mut nyt aineenvaihdunta pelaa vähän paremmin, joten toivon et lähtee vähän nopsempaa nyt. Mut toisaalta ihan sama kunhan vauvalle riittää maitoa. Viimeksi alkoi hiipua kun paino laski alle 50..
 
Hurjaa! Kävin vaa'alla äsken ja nyt on tippunut vielä kolmekiloa siitä kun tulin kotiin.... vaikken edes imetä! Eli jo -8kg lähtöpainoon :) sellaiset toppahousut meni äsken jalkaan jotka ei oo mahtunu vuosiin kiinni :) täytyy tehdä kymmenen lasta niin oon normipainoinen...
 
Eilen tasan viikko synnytyksestä kotivaakanäytti n. -10kg. Ja mulla imetys on takkuillut lujaa :sad001. Vitsit sen kun saisi sujumaan.

On tullut kyllä syötyä todella vähän tässä, vaikka tasaisesti kellon ympäri olen syönytkin. Imetyksen kannalta varmasti huono sekin.
 
Mulla tuli raskauskiloja 18kg, joista synnärille jäi noin 6kg. Lähes kaks viikkoa synnytyksestä paino oli pudonnut 9kg ollen silloin 67kg. Vielä on siis pudotettavaa, mutta en tuosta painosta ees kovin jaksa stressata, enemmän ehkä tympii tuo pehmeä vatsanseutu... Vaunulenkeillä, imetyksellä ja suht terveellisellä ruokavaliolla jos saisi nuo loput vaikka kesään mennessä pois, niin oisin tyytyväinen. Ja toisaalta ennen raskautta olinkin ns. elämäni kunnossa kovan treenaamisen jäljiltä, että suon itselleni kyllä senkin mahdollisuuden etten ihan samaan kuntoon oo heti pääsemässä.

Huomaan että oma ajatusmaailma painon suhteen on muuttunut aika paljonkin raskauden ja synnytyksen jälkeen. Jotenkin niitä kiloja pelkäsi raskauden alussa kovasti, mutta nyt kun tuo vauva on tuossa, niin eipä niillä tulleilla kiloilla niin suurta merkitystä enää olekaan. :shy:
 
Painoin 96kg kun vauva oli mahassa, juuri ennen kuin poksahdin. Synnärille tosiaan jäi joku 5-6kg ja nyt tänään koti vaaka näytti 87kg. Vielä olis semmonen 11kg pudotettavaa lähtöpainoon. Sen jälkeen on tarkoitus vielä karistella kiloja pois, tavoite päästä alle 70kg. Mutta ne lähtee ajallaan ja en siis todellakaan nyt mitään laihdutuskuuria oo aloittamassa. Terveellinen ruokavalio ja ulkoilu saa alkuun riittää. :)
 
Takaisin
Top