Paha lakritsi?

Salmiakin glykyritsiinimäärään ei ole mitään yhtä oikeaa vastausta. Jokaisessa tuotteessa on eri määrä glykyritsiinia. Pääsääntöisesti nyrkkisääntönä sanoisin, että salmiakki sisältää keskimäärin kaksi kertaa enemmän glykyritsiinihappoa kuin lakritsi. Eli jos syö salmiakkia lakritsin sijaan niin puolta vähemmän, koska se on puolta vaarallisempaa. Ainoat oikeat glykyritsiinipitoisuudet saa tiedokseen ottamalla valmistajaan sähköpostin kautta yhteyttä. Jos tuotteessa on runsaasti glykyritsiinia eli 4mg/g, se pitää ilmoittaa tekstillä "sisältää lakritsia, kohonneesta verenpaineesta kärsivien on vältettävä tuotteen liiallista nauttimista". Apteekin salmiakki sisältää erityisen paljon glykyritsiinia eli 4.6 mg/g eli yli kaksi kertaa enemmän kuin lakritsi yleensä eli se ei todellakaan ole turvallinen vaihtoehto raskaana olevalle. Kohtuukäytön yläraja on 500 mg glykyritsiinia viikossa eli 108 grammaa apteekin salmiakkia viikossa. Ja tätäkin pienemmillä salmiakkimäärillä herkät yksilöt voivat saada haittavaikutuksia. Jopa 200 mg viikossa annoksella voi tulla haittavaikutuksia joka vastaa siis 43 grammaa apteekin salmiakkia viikossa. Suomessa myytävä salmiakki ei siis ole ammoniumkloridia. Se on erittäin vahvaa lakritsia, jossa on ammoniumkloridia. Mahdollisesti pahin markkinoilla oleva valmiste glykyritsiinin suhteen on Fazer ruutusalmiakkiasti, jonka glykyritsiinipitoisuus on hurja 7.5 mg/g. Jos haluaa syödä turvallista salmiakkia raskausaikana neuvoisin valitsemaan Fazer Xylimax salmiakin. Tässä tuotteessa glykyritsiinia 0 ja on siis pelkkää salmiakkia. Pastillien väri on päältä musta ja sisältä valkoinen. Asian ei saa antaa häiritä. Salmiakin musta väri tulee lääkehiilestä. Kannattaa muistaa, että itse salmiakki on valkoista jauhetta.
 
Eilen teki ihan hirveästi mieli lakritsia, mutta onneksi se pehmeä laku on melko hintavaakin niin jäi kaupan hyllylle... Olen kyllä salmiakkiakin syönyt silloin tällöin vähän, jotenkin en usko että pienistä määristä joskus harvoin voisi mitään kovin suurta haittaa olla... Nykyään tuntuu että melkein joka ruuassa on joku riski...
 
Mä söin ihan rauhassa pari turkinpippuria kun oksetti ja mikään muu ei maistunut. Jos syö satunnaisesti ja vähän kerrallaan lakua tai salmiakkia voinee olla huoletta. Toki on tärkeää pitää tämmöiset mielessä, mutta ei siitä nyt paniikkia kannata lietsoa... Esim. toi apteekin salmiakki myydään parinkymmenen gramman rasiassa, joten sitä yliannosta varten pitäis tuhota useampi pakkaus. Jos ostaa vaan yhden askin ja laittaa sen riittämään pitkäksi aikaa ei varmana ylitä mitään rajoja. Mun verenpaineet ei ole koholla, pikemminkin matalia joten en pidä salmiakkia kovin isona riskinä em. määrinä.
 
Mä kävin alkuraskauden aikana (tais olla viikkoja 7+jotain..) lääkärissä kovan huimauksen ja pyörrytyksen takia. Verenpaineet oli todella matalat ja heitteli miten sattuu, joten lääkäri sanoi että voin ihan hyvällä omallatunnolla syödä vähän salmiakkia. Ei kuulemma pieninä annoksina olisi mitään vaaraa ja saattaisi auttaa noihin verenpaineisiin. Niinpä sitten söin salmiakkia pieniä määriä varmaan 3-4 päivän ajan.

Pari päivää sitten neuvolassa oli tästä puhetta ja hän oli ihmeissään, että miten se lääkäri on voinut noin sanoa. Ei missään nimessä saisi suositella salmiakkia raskaana olevalle ja en kuulemma saisi sitä enää syödä. Neuvottiin myös lukemaan uudet suositukset Eviran sivuilta. Mulla on edelleen verenpaineet melko alhaiset, mutta en oo nyt syönyt salmiakkia tai lakua vähään aikaan, vaikka mieli tekisi. En usko että siitä kyllä mitään kovin pahaa haittaa on, jos silloin tällöin muutaman lakun syö :)
 
Lakritsijuuren glykyrritsiini siis lamaa istukkahormonin toimintaa. Tällöin istukkahormoni ei muunna niin hyvin enää äidin stressihormoni kortisolia vaarattomaan muotoon, vaan sitä kortisolia saattaa päästä sikiöön haitallisessa muodossa, jolloin se vaikuttaa sikiön kehitykseen. Tähän ei ole mun mielestä annettu mitään ehdotonta grammamäärää (jossain muistan nähneeni 50g rajana, mutta mielestäni grammamäärää ei käsitelty prenataalistressi -luennolla, jossa tätä lakritsiasiaakin käsiteltiin. Uskon että tähänkin vaikuttaa useampi tekijä. Kuitenkin itselläni, kun on stressihormonin säätelyssä ongelmia muutoinkin, uskoisin lakritsin olevan erityisen haitallista. Onneksi en pidä salmiakista enkä lakritsista, vaikka tosin lakritsia tuntuu olevan yllättävissäkin paikoissa.

Voidaan ajatella myös niin, että himoilla elimistö pyrkii hakemaan sitä ainetta, josta on puutetta. Mun esim. teki mieli hirveesti ranskalaisia, ilmeisesti mulla oli puutetta kaliumista.

Tässä ihan ok artikkeli: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/74...sta+glykyrritsiinia+sadoissa+elintarvikkeissa
 
Muokattu viimeksi:
Mikähän mättää tässä sovelluksessa kun vanhat viestit näyttää sekavalta ja koodikieli näkyy viesteissä läpi? Vai onko sama ongelma selaimella?
Huomasin keskustelua olevan aiheesta jo 09 vuodelta, ja itse vielä edellisissä raskauksissa-11 ja -12 en saanut lakritsin suhteen tällaista ohjetta että pitäisi välttää :eek:
 
Puuttumatta nyt lakuun/salmiakkiin, niin OutoMamma, mulla näkyy vanhat viestit ihan normaalisti, ei häikkää. Ja oon selaimella. Voisko se vaikuttaa?
 
diabolicatin linkkaamassa artikkelissa sanotaan että 250g lakritsia viikossa on liikaa. Ainakin minusta sellainen määrä on paljon. Eiköhän lakritsia voi siis syödä vähän, kunhan ei vedä isoa pussillista joka viikko.
 
diabolicatin linkkaamassa artikkelissa sanotaan että 250g lakritsia viikossa on liikaa. Ainakin minusta sellainen määrä on paljon. Eiköhän lakritsia voi siis syödä vähän, kunhan ei vedä isoa pussillista joka viikko.

Jep, oon yrittäny kans ite aatella sen silleen, et pieni määrä ei haittaa, varsinkin jos satunnaisesti syö. Hyvä mieli voi olla joskus tärkeempi kun pienestä asiasta tiukistelu. Oon satunnaisesti syöny lakristia, ja salmiakista tykkään. Nyt vaan ei mitkään sokerit sovi ollenkaan, koska saan niistä kamalaa turvotusta :dead: Oon pitäytyny suolasissa herkuissa, ja nehän sopiikin hyvin koska verenpaine on vieläkin mulla melko alhainen.
 
Mä olin alkuun tosi ehdoton ja en syönyt lakua ja salmiakkia ollenkaan ja himo niihin oli tosi kova. Sit joskus puolen välin paikkeilla annoin luvan syödä just sen muutaman makeisen silloin tällöin niin niiden himokin helpottanut. Mutta joo kyllä mä ootan että pääsee syömään hyvällä omallatunnolla tuoretta lakua :wink
 
Takaisin
Top