Paha lakritsi?

Wish

Oman äänensä löytänyt
Oon aina ajatellu et salmiakki ja lakritsa kuuluis "kohtuudella"-kategoriaan ja aiheuttavan lähinnä verenpaineen nousua, nesteen kerääntymistä ja turvotuksia ja niitä saisi syödä vain pieniä määriä harvoin, MUTTA nyt luin tutkimusartikkeleita, joiden mukaan lakritsiuute voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen/keskenmenon?! Artikkeleiden mukaan lakritsi voisi olla jopa pahempi kuin tupakka haitoiltaan!

Hullu himo just lakritsaan ja en oo säästelly ku verenpaineet todella alhaiset ja huimaa reippaasti, mut nyt pitäs vissiin olla huolissaan siitäki?! Pitäskö pakata ittensä koko raskausajaks kuplamuoviin ja kasvattaa masua pumpulisessa tynnyrissä... [X(] Ohessa tietoa:


http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo93363.pdf

http://www.poliklinikka.fi/terveysuutiset/&id=9890882
 
Kun äitini odotti minua, lekurit olivat kehottaneet syömään salmiakkia,
verenpaine oli alhainen ja huimaus kokoaikainen riesa.
Kasiviikkoa yliaikaisena synnyin.
 
Kaikesta ruuasta tässä saisi olla huolissaan, jos oikein rupeaa asioita miettimään. Eli ei muuta kuin kuplamuovin, pumpulin ja tynnyrin hankintaan vaan [:D].
 
Näköjään se on tuo lakritsin valmistamiseen käytettävä lakritsikasvin juuri, joka sisältää tuota glykyrritsiinihappo, jolla on yhteys ennenaikaisiin synnytyksiin. Salmiakkihan valmistetaan natriumkloridista, joka ei tuota happoa sisällä. Eli maalaisjärjen mukaan salmiakki olisi "turvallisempaa" kuin lakritsi. Nykypäivänä vaan kun meinaa olla semmoinen juttu, että salmiakkia ja lakritsia sotketaan sekaisin karkkeihin. En ole kyllä viime aikoina kamalan tarkasti tuoteseloista tutkinut, että missä salmiakissa/lakritsissa on molempia...
 
Mutta eiköhän tässäkin tilanteessa ole taas maalaisjärjen käyttö sallittua. Terveysportin artikkelissa puhutaan lakritsin runsaasta käytöstä, mutta sitä runsasta ei ole mitenkään määritelty (esim. 100g/pvä). Joten eiköhän sitä lakritsiakin saa syödä, kuhan ei vedä sitä nassuun kilotolkulla [:)].
 
Kyllä täällä ja varmasti muuallakin on infottu neuvoloissa tuosta lakritsista ja salmiakista, ja sen määrässä, ja sehän on 50g/päivä. Olihan siinä sitten niitäkin joita oikeen kehoitetaan tuota syömään alhaisen verenpaineen takia.... mutta 50g/päivä silti riittänee aika monelle, onhan se jo aika paljon [;)]

Itse en mitään karkkia syö, eikä tee yhtään mieli, päinvastoin! Kivaa odotusta, ja tosiaan; Maalaisjärki käyttöön juu [8D]
 
Ah, miten julmaa on elämä! Suolaiset salmiakit ovat herkkuani, enkä juuri muita karkkeja ostakaan [:(]
Olen minä niitä vähän syönyt, mutta tuskin pienestä, kahdelle päivälle jaetusta, pussista kerran-pari kuussa kovin suurta vaaraa voipi olla.
 
Minun intohimo on myös salmiakki. Ja kun se on pienissä määrissä sallittua, niin olen joka perjantai ostanut muutaman salmiakki-irtokarkin. Ja syön ne kyllä nautiskellen, enkä yhtään huonoa omaatuntoa potien.
Minunkin neuvolatäti sanoi, että hän tosiaan välillä määrää salmiakkia, jos verenpaine on alhainen. Minun verenpaine oli normaali, joten en saanut salmiakki-reseptiä. [:D]
 
Meillä äiti veti lakritisia roppakaupalla ollessaan raskaana, koska hänellä oli siihen aivan hirveä himo! ja terveenä me kaikki kolme lasta olemme kuitenkin syntyneet :) Hän olikin hieman yllättynyt kun kerroin, että nykyään lakritsi kuuluu vältettävien listalle :)

Mukavaa viikonloppua kaikille odottajille!
 
Voi vitsi, minä voisin ottaa sellaisen salmiakkireseptin [:D] Heheh... Toki en oikesti toivo, että alkaisi verenpaineet tippumaan, mutta ajatuksena olisi kiva.
 
Olen itsekin nyt syönyt aika paljon salmiakkia ja lakritsia, mutta ei neuvolan täti sanonut siihen mitään. Mulla on verenpaineet laskeneet todella paljon raskauden aikana ja lakritsa tuntuu aika hyvin auttavan [:D]
 
Miiuhoo Sulla on viel aikaa tiputtaa verenpainetta, vaikka se kylläkin laskee välillä iha itsestään ja huomaamatta ;)
 
Minäkin luin tuon jutun ja heti iski lakritsinhimo!!! [>:] [:D] En itse syö lakua, kun ihan satunnaisesti ja aion vieläkin uskaltaa syödä aina silloin tällöin. Se tarkoittaa siis ihan vaan jotain kerran kuussa tyyliin 20 grammaa.. En oikeastaan koskaan osta itse lakritsia. Vain jos jollain on sitä tarjolla tai jos mieleisessä karkkipussissa sattuu olemaan niitä muutama, niin en kyllä rupea niitä roskiin heittämään tai muille syöttämään, jos sattuu suuhun vahingossa menemään!
 
Moi.

Mua ärsytti noissa tän päiväisissä lakujutuissa se, että salmiakin glykyrritsiinimääristä ei lukenut mitään missään... Onko siis salmiakki yhtä paha kuin laku? Mä en niin lakusta piittaa mutta rakastan salmiakkia.

Viimeinen
 
viimeinen, tuosta salmiakista löytyy kyllä näemmä monenlaista ristiriitaista infoa.

Mä olen muistaakseni joskus jostain lukenut, että suomalaisessa salmiakissa ei välttämättä aina olisi tuota glykyrritsiiniä (hitto, kun en löydä nyt linkkiä siihen tekstiin, koitan etsiä!). Ja sitten toisaalta esim. tässä artikkelissa sanotaan että "[m]yös salmiakki sisältää glykyrritsiiniä, sillä salmiakkia saadaan lisäämällä suuri määrä ammoniumkloridia lakritsiin". Eli ota nyt sitten selvää tuosta salmiakista...

Mutta suosittelisin, että jos kovasti huolettaa, voisi olla hyvä ottaa salmiakkituotteen valmistajaan yhteyttä.

Olipas mustakin nyt paljon apua [8|], kunhan nyt kirjoittelin...
 
Onneksi tuossa Nenn1n postaamassa uutisessa oli tuo "100g puhdasta lakritsaa". Kaupan pusseissa, kun ei ihan puhdasta taida olla missään. [:)] Pidän lakritsista todella paljon ja aion uskaltaa syödä myös jatkossa aina silloin tällöin.
 
Ootteko kattonu onko Apteekin salmiakki erilaista kuin normaalit kaupan salmiakit? Mun muistaakseni nimittäin Apteekin salmiakissa ei ole "muuta" kun ammoniunkloridia ja lääkehiiltä.. tai ei siis ainakaan mitään mitä lakuissa käytetään. Voin hyvinkin olla väärässä, mutta sellanen muistikuva olisi.
 
Oliskohan se sitten parempaa raskaana? Ainakaan siinä ei ole valtavaa määrää eri lisäaineita, jos tuossa oli koko sisällys!
 
Takaisin
Top