Päivähoito

Aubrey, Musta taas tuntuu että meillä on mennyt ihan päinvastoin. Kotona on tarhapäivän jälkeen ollut tällä viikolla jotenkin helpompaa. Ja tuntuu että tyttö on nykyään paljon iloisempi kuin ennen. Tosin viikko vasta päiväkotia takana, että voihan se olla sattumaakin. Se on jännä, että ennen pelkäsin että lapsi ei viihdy tarhassa. Nyt pelkään että viihtyykö se siellä jopa liiankin hyvin, kun ei tahtoisi lähteä ikinä kotiin ollenkaan kun aina on joku kiva leikki kesken :D
 
Noni. Rantautuhan se meillekki, päiväkodissa kolmena päivänä peräkkäin ja flunssa tuli. Vähän oli eilen lämpönen tyttö ja tänään alkoi nenä vuotamaan oikein huolella :/ väsyneempi on myös mutta jaksaa myös leikkiä..
 
Eka hoitopäivä takana. Vaikka poika jäi ihan iloisin mielin aamulla hoitoon, tuli tälle mammalle silti tippa linssiin.. huh kun oli rankka kokemus. Kokosin kyllä itseni ennen toimistolle menoa :D
Vähän oli väsynyt poika vastassa kun hain, ja silmäkulmassa vekki kun oli pihalla kaatunut. Mutta hyvin oli kuulemma kaikki mennyt :) ruoka maistunut ja vähän unikin (tunnin malttoi nukkua).
Vielä kaks päivää edessä ja sitten on neljän päivän tauko (miehen kanssa pidetään vapaat eri aikoihin).
 
Missäs vaiheessa saitte tietää mihin päiväkotiin lapset pääsee? Ja tuliko päätös postissa vai soittiko ne päiväkodista?
 
Meillä tuli jo keväällä tieto (ennen kesälomia olivat tehneet ilmeisesti jaot syksyksi), ja postissa tuli se virallinen päätös.
Päiväkodista soiteltiin sitten n. kuukausi ennen hoidon alkua. Sovittiin tutustumisista jne..
 
Postin kautta tuli päätös, en nyt yhtään muista että millon :D mut ajoissa. Ja ainoastaan yks vuoropäiväkoti täällä (en tiiä lasketaanko kirkkonummen vuoropk myös tähän mutta en laittanu sitä edes vaihtoehdoksi) ni vastaus oli niinsanotusti pakko olla myöntävä :D perhepäivähoito oli vissiin vaihtiksena mutta ku soittivat ja kysyivät tarkennusta ni peruin senki vaihtoehdon.. Sit myöhemmin soittivat vielä päikystä siitä hoitotarpeen määrästä jaja..
 
Vielä tuosta päivähoidosta... Toivottavasti näistä ei oltu jo aiemmin leskusteltu... Mutta olikos täällä joku sellainen vanhempi, joka käy normaalissa arkityössä 7,5 tunnin työpäivällä? Kin itse siis harkitsen nyt vakaasti, että alkaisin tekemään sit nelipäiväistä työviikkoa, mutta kiinnostaisi et miten noi rahat sillon menee. Kun Kelalta saa siis siihen jotain tukea (osittainen hoitoraha tms.) ja veroprosenttikin tulis sit olee vähän pienempi eli oon ymmärtänyt, että se saattais jäädä aika pitkälti +/- nollille eli sen puolesta vois hyvin tehdäkin noin, mutta en nyt löytänyt siihen mitään laskuria ainakaan. Tietääkö kukaan?
 
Vielä tuosta päivähoidosta... Toivottavasti näistä ei oltu jo aiemmin leskusteltu... Mutta olikos täällä joku sellainen vanhempi, joka käy normaalissa arkityössä 7,5 tunnin työpäivällä? Kin itse siis harkitsen nyt vakaasti, että alkaisin tekemään sit nelipäiväistä työviikkoa, mutta kiinnostaisi et miten noi rahat sillon menee. Kun Kelalta saa siis siihen jotain tukea (osittainen hoitoraha tms.) ja veroprosenttikin tulis sit olee vähän pienempi eli oon ymmärtänyt, että se saattais jäädä aika pitkälti +/- nollille eli sen puolesta vois hyvin tehdäkin noin, mutta en nyt löytänyt siihen mitään laskuria ainakaan. Tietääkö kukaan?

Mä työskentelen ti-pe 7,5 h/pv (+ruokatunnit) eli 30 h/vko. Maanantait olen kotona pojan kanssa. Kela maksaa joustavas hoitorahaa, kun työaika on max 30 h viikossa. Korvauksen suuruus on muistaakseni jotain 160 € luokkaa miinus verot, käteenjäävä osuus on mulla vielä epäselvä kun en ole sitä ekaa rahaa ehtinyt vielä saada. Veroprosenttiakaan en ole saanut aikaiseksi tarkistaa, joten kyllä mulla jää palkka reilusti alhaisemmaksi kuin kokoaikatyössä... pitäisi muistaa tsekata se veroprosentti. Mutta siis olen kyllä tykännyt tästä järjestelystä, pojan ei tarvitse olla päiväkodissa kuin kolmena päivänä viikossa (on isänsä/mummon kanssa perjantait, päivähoitomaksukin pysyy vähän alhaisempana) ja itsekin saa olla kotona pitkän viikonlopun.

Riskinä on tietysti se, että työmäärä pysyy samana, vaikka työaika on lyhyempi... riippuu toki työn luonteesta. Itse olen pitänyt tiukan linjan, että kotona en edes vilkaise työpuhelimeen tai vastaile sähköposteihin.
 
Joo, löysinkin kelan sivuilta ton joustavan hoitorahan tiedot. Ei se tosiaan paljon ole.... No, meil joka tapaukses tullaan tekee joko lyhennettyä työpäivää tai työviikkoa. Mun työmatkoihin menee lähemmäs tunti eli jos tekisin täyttä päivää ni lapsi joutuis olee viitenä päivänä viikossa hoidossa noin kymmenen tuntia päivässä, mikä omaan korvaan kuulostaa ainakin kauhean pitkälle ajalle noin pienellä. Ajatuksena olis, että jos mies pystyis aamulla viemään muksun hoitoon, kun menee joka tapauksessa yleensä vähän myöhempään ja mä yrittäisin mennä töihin jo seiskan aikaan, ni sit pääsisin kolmelta ja olisin neljältä hakemassa lasta. Ja sit vois olla kokonaan perjantait pois hoidosta. Jos ei onnistu noin, niin on pakko tehdä sitä lyhennettyä päivää, jollon veisin lapsen kahdeksaksi ja hakisin neljältä. Omien töiden kannalta toi nelipäivänen viikko tuntuis järkevämmältä, koska sillon on oikeasti kokonaan pois töistä sen yhden päivän. Jos tekis lyhyttä päivää, ni joku kuitenkin tois jonkun homman just vähän ennen kolmea mikä on pakko saada tehtyä nyt heti ja siin on turha yrittää sanoa et kun työaika loppuu parin minsan päästä....
 
Laitoin kesäkuun lopussa hakemuksen ensi helmikuulle, eikä ole kuulunut mitään.
 
Lyydia onko teillä hakemuksen vanhentumisaikaa ? Täällä kaupungilla hakemus vanhenee 6kk jälkeen , aattelin vaan huomauttaa ettei käy köpelösti :)
 
En ainakaan huomannut että olis, kaikki vaan on jankuttaneet että hakekaa ajoissa. Pitänee tarkistaa... Pitäisi päästä kaupungin ainoaan 24/7 paikkaan, kun molemmat tehdään viikonloppuja, mies öitä, ja mulla saattaa alkaa lauantaisin vuoro jo klo 4 aamulla... En mitenkään riemulla odota. Nyt on jo kahteen kertaan vaihtunut esimieskin kun olen ollut poissa. Kiva kun kukaan ei ole ilmoittanut edes sen nimeä ja numeroa. Ehkä ne on unohtaneet mut.
 
Meilläki tais olla puolen vuoden raja mutta en kyllä usko että ensi vuoden paikkoja on vielä edes mietitty. On kuitenkin vasta syyskuu
 
Äh, eka pieni harmi hoidon suhteen. On kerrottu mun mielestä useampaan otteeseen (ja kirjattu ohjeisiin) että poika ei syö tuttia muuten kun nukahtaessa. Ja että toivotaan ettei tarjottaisikaan muuten. Tänään se oli kuitenkin siellä tutti suussa touhunnut leikeissään kun mies meno hakemaan. Viimeksi varmasti puolivuotiaana syönyt huvituttia...
 
Tutkin kunnan sivuja, enkä löytänyt sellaista kohtaa missä sanottaisiin että hakemus vanhenee. :-)
 
Hei mä teen just tuota 4pv vko työpäivää ja oon tykänny! Tosin oon pe kotona ja tyttö ollu 2 vkoa hoidossa ni molemmat perjantait ollu pelkkää käninää ja itkua äidille. Kai se tästä tasottuu...? Ja itkee edelleen ku jätän sen sinne. Inhottavaa viedä mut minkäs voit. Pakko töitä tehdä että rahaakin sais.. Olisin kyllä mielummin kotona!
 
Oivoi, eilen se tapahtu. Eka kertaa tyttö alkoi itkemään ku piti jäädä päiväkotiin :sad001 ei kyllä todellakaan kestäny kauaa, jäin nimittäin eteiseen kuuntelemaan ja se oli alle minuutti ku tyttö hoksas muut lapset ni loppu itku ku seinään :D onneks sattu olemaan paljon pieniä paikalla. Ja hoitoaikaki oli vaan 3h.. Loppu viikon saaki olla taas kotona.
 
Meillä poika itkee edelleen joka aamu :sad001 vaikka päiväkotielämää on takana jo pari kuukautta. Tottuu hitaahkosti, kun on vaan 3 pv/vko. Milloinkohan ne itkut helpottaa... päivät kyllä menee pääsääntöisesti ihan hyvin.
 
Takaisin
Top