Päivähoito

SuperTaateli

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuunmammat 2015
Toukomammat 2017
Huhtikuiset 2023
Toukokuiset 2023
Aikasessa oon, mutta päivähoito askarruttaa jo mieltä. Ei nimittäin oo ennestään mitään hajua koko hommasta!

Elieli. Minä en (taloudellisista syistä) jää hoitovapaalle ollenkaan vaan työt kutsuu 19.4.16 lähtien :sad001 kauhistuttaa jo ajatuskin silloin pukata tyttö hoitoon joten olen yrittänyt sumplia hommia niin että isäntä pitää x määrän isyysvapaata, sitten minä pidän lomat (2xkesäloma + 1xtalviloma) ja sitten ukolla ois vielä elokuussa kesäloma että mukula menis vasta reilu 1v -ikäsenä hoitoon.

Kotihoidon tuesta oon lukenut että sitä saa jos lapselle ei ole _varattu_ päivähoitopaikkaa (meinaako tää nyt sitä että jonossakaan ei saa olla?) ..tähtäh o.O

Meidän kunnassa on tietääkseni 2kpl vuoropäiväkoteja joista toiseen sitten tyttö menee. Pitäs varmaan ottaa luuri kauniiseen käteen ja soittaa että onko ruuhkaa , joko tullaan jonoon :D

Kaikki vinkit on tervetulleita ja on kiva kuulla miten kukakin toimii , jäi kotia tai ei :)
 
Mullakaan ei ole paljoa hajua noista hoitohommista...mutta mä pidän vanhempainvapaan päälle kesälomia ja talviloman yhteensä 9 vko. Sitten olen ilmoittanut jatkavani hoitovapaata heinäkuun loppuun. Nyt olen kuitenkin pohtinut jatkavani sittenkin ensi vuoden loppuun hoitovapaata, jos rahat riittää. Kauhistuttaa tosiaan lapsen hoitoon laitto, sitä paitsi mulla on vuoden imetystavoite, ei silloin voi palata töihin huhtikuussa. ( ei oo mahdollista pumppailla töissä). Täällä on vain yksi sopiva vuorohoitopaikka. Meidän muksun kun pitää päästä sellaiseen 24/7 paikkaan. Mies tekee yötyötäkin ja kummankin vuorot voi olla mitä sattuu. Varsinkin jos nää yöt jatkuu pitkään tällaisilla herätyksillä, niin en edes jaksa tehdä töitä.
 
Päivähoitoon pitää hakea 4kk ennen hoidon tarpeen alkua (taitaa mennä niin joka kunnassa), yllättävissä tilanteissa kunta on velvollinen 2 viikossa järjestämään hoitopaikan. Yksityisissä paikoissa voi olla erilailla.

Kotihoidontukea saa, kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, eli ei ole hoitopaikkaa "määrätty". Mutta sitä ei saa isyysloman ajalta.
 
Minä oon miettiny tätä lähinnä siltä kannalta että haluanko tyttöä samaan päiväkotiin missä itse olen töissä.. Hyvinä puolina se että tunnen lastani hoitavat ihmiset ja voin luottaa niihin. Myös se että tyttö on jo tutustunut hoitajiin ja tulee tutustumaan niihin ja paikkoihin vielä useamman kerran. Mutta niitä huonojakin puolia on esim. Lapsi ei pääse kunnolla irti kun äiti hiippailee milloin missäkin näkyvillä...
Meillä ihan kodin lähellä olisi hyvä päiväkoti ( olen sielläkin joskus sijaistanut) mutta jos ja kun jossain vaiheessa muutetaan miehen kotipaikalle niin olisi ihan väärällä puolella kaupunkia meidän töihin nähden.
 
Niin ja pitäis ottaa paremmin selvää noista palveluseteli jutuista kun mun työpaikka on yksityinen pk niin miten menis maksut sun muut kun muistaakseni käytäntö on nyt lähiaikoina muuttumassa.
 
Ite kun olin pk:ssa harjoittelussa ni siellä oli juurikin pienten puolella tyttö jonka äiti oli isompien ryhmässä. Oli kyllä välillä säätämistä ettei tyttö näe äitiä kesken päivän :)
 
Meillä se totaalinen piilossa olo ei edes onnistu kun on yhteiset ruokailutilat. Mutta voisi tuota kokeilla. Alku voi olla hankala mutta kyllä sen pitäis helpottaa ajan kanssa. Ja ainahan sitä voi vaihtaa päiväkotia jos ei onnistu..
 
Tiedän, että tätä pitäisi miettiä, mutta en halua. Ajatuskin lasten laittamisesta päivähoitoon on ihan kamala! Yritämme hoitaa asiat niin, että lapset menevät päivähoitoon vasta esikoiluun. (No, elleivät sitten halua itse mennä päivähoitoon ja se on taloudellisesti mahdollista toteuttaa. Meillä tällä hetkellä olisi niin, että päivähoito maksaisi niin paljon, ettei se kannata, niin hyvää työtä ei ole saatavilla minulle tällä hetkellä....)
 
Meillä se totaalinen piilossa olo ei edes onnistu kun on yhteiset ruokailutilat. Mutta voisi tuota kokeilla. Alku voi olla hankala mutta kyllä sen pitäis helpottaa ajan kanssa. Ja ainahan sitä voi vaihtaa päiväkotia jos ei onnistu..
Joo, tuolla se pienten puoli oli eri päässä taloo ni onnistu sen puoleen. Sehän siin on et lapsonen huomaa äitin ja on varmaan äitin perään.. Toki isompi sitte jo ymmärtää että äitin perään ei aina pääse
 
Minäkin olen jo kovasti miettinyt, että mitäs sitten sen hoidon kanssa tekisi. Hoitovapaalle ei todellakaan ole varaa jäädä, ei tienaa tuo mies niin paljoa että meidät yksin elättäisi :p Tai sitten mun pitäisi olla kaikki sunnuntait aina töissä, mutta sehän ei lie minusta kiinni että onko niitä töitä jokaiselle sunnuntaille.
Onneksi tämä ny järjestyy edes niin, että vasta elo-/syyskuussa aikaisintaan tarvii hoitopaikkaa. Mies on kesän kotona + isyysvapaat päälle ja mulla on keväällä tämän vuoden kesälomat ja kai mulle jotain vuosilomia kertyi tältäkin vuodelta..

Eli loppukeväästä sitten hakemus sisään. Tällä alueella on kai kaksi päivähoitopaikkaa joissa saa hakea vielä ilta kymmeneltä lapsen (meillä ikävästi molemmilla n, pari kertaa viikossa 12h työpäivä). Jotenkin kyllä säälittää lapsi... Ei sen tarvis kyllä joutua olemaan aikaisesta aamusta iltaan hoidossa :sad001 Mutta kun on vanhemmilla niin typerät työajat eikä rikasta amerikantätiä ja sen perintöä. :sorry:
 
Esikoinen aloitti tarhan 11kk ikäisenä. Just osas ilman tukea muutaman askeleen ottaa. Kyllä vähän hirvitti, mutta hyvin se meni. Nyt on taas kesän jälkeen menny tarhaan, mutta sen 15päivää/kk ja klo 9-15. Tykkää kovasti. Töihin paluu mietityttää kovasti. 20.4. Loppuu nämä vapaat mutta vuosilomia ois säästössä. Toisaalta itellä on vain määräaikainen työsopimis ja epävarma jatko. Että onko töitä ees. Kesäksi pääsis helpoiten "kesätöihin" samaan paikkaan. Toisaalta haluaisin pitää lapsen vielä kotona. Ehkä isä hoitaa kesän ja sitte samaan tarhaan esikon kans..
 
Esikoisen kohdalla menin heti äitiysloman jälkeen töihin, tosin en tehnyt täyttä listaa. Alkuun oli mummin luona hoidossa kun oli itsellä töitä. Tarhaan meni ollessaan 1v3kk. Tykkäs kyllä paljon! Tarhapaikkaa tosiaan haettiin keväällä jo kun piti päästä iltahoitoa tarjoavaan paikkaan. Nyt haluaisin olla kotona pidempään, mutta katsotaan nyt. Tämän vuoden puolella en aio vielä tästä asiasta stressata :wink
 
Minäkin oon miettiny että ehkä me pärjättäis jos minä jatkaisin siitä 20.4 lähtien hoitovapaalla sinne heinäkuun loppuun että tyttö olis vuoden.. Tämän oon jo pomoillekin kertonu. Sitä en ole muistutellu että lomiakin olis sitten sen kuukauden verran että miten pidän ne.. Jätänkö jemmaan niin että saan syksylle, joululle ja keväälle lomaa :wink
 
Miehen kanssa puhuttu, että oisin kesän ainakin vielä kotona (hoitovapaalla), pitäisi pystyä järjestämään asiat niin että siihen ois vara. Toi hoitopaikka vaan mietityttää, onko edes teoriassa saada muksu eri kunnan puolelle hoitoon? Meillä on siis kuntaraja 500m päässä, käyn toisessa kunnassa töissä ja kaikki asiointi hoidetaan siellä (paitsi terveysjutut koska ei ole jaksettu vaihtaa terveyskeskusta). Lähin oman kunnan päivähoitopaikka on 15km väärään suuntaan, eli mulla tulis semmonen 45km työmatkaa kun käyn ensin viemässä mukulan hoitoon (suoraan siis 15km kotoa töihin). Tuntuu jotenkin järjettömälle mutta sitä kai tää metässä asuminen teettää..
 
Miehen kanssa puhuttu, että oisin kesän ainakin vielä kotona (hoitovapaalla), pitäisi pystyä järjestämään asiat niin että siihen ois vara. Toi hoitopaikka vaan mietityttää, onko edes teoriassa saada muksu eri kunnan puolelle hoitoon? Meillä on siis kuntaraja 500m päässä, käyn toisessa kunnassa töissä ja kaikki asiointi hoidetaan siellä (paitsi terveysjutut koska ei ole jaksettu vaihtaa terveyskeskusta). Lähin oman kunnan päivähoitopaikka on 15km väärään suuntaan, eli mulla tulis semmonen 45km työmatkaa kun käyn ensin viemässä mukulan hoitoon (suoraan siis 15km kotoa töihin). Tuntuu jotenkin järjettömälle mutta sitä kai tää metässä asuminen teettää..


Kyllä on, mutta se täytyy käsittääkseni anoa (omalta) kunnalta maksusitoumuksena. Ainakin muutama vuosi sitten näin opin.
 
Juu kyllä on mahdollista, meillä töissä on muutaman perheen lapset just näin. Mutta omalta kunnalta tosiaan pitää anoa.
 
Käytiin eilen esikoisen tarhalla vasu-keskustelussa ja samalla ohimennen tuli puheeksi tämän nuoremman tarhan aloitus. Hui. Kovasti suositteli, että elokuu on helpoin aika kun sillon muutkin uutena ja enemmän vaihtuu lapset, aikuiset ja ryhmät. Ja enemmäm kaikkea rygmäytymishommaa. Sekä mahdollisuus saada paikka haluamastaan tarhasta ois paras tuolloin. Tietysti pitää ajoissa laittaa hakemus, vuoden vaihteen jälkeen suositteli! Ääk. Emmää tiiä haluanko mää päättää vielä. Vaikka ei taida kovin todennäköistä että jäisin kotiin. Taloudellinen tilanne ois kyllä niin surkea!
 
Mä laskin huvikseni hoidon tarpeen yhdelle kuukaudelle . 5 x alle 5h ja 3x 8h tuli kuukaudelle! Ei oo kyllä paljon. Mutta onhan toki niitä kuukausia kun sattuu monen monta työvuoroa päällekkäin ja muksu saa olla ainakin 15pv hoidossa. Nyt tarttis sopia tapaaminen ensin työnantajan kanssa että sovitaan kesälomista (ja että saanhan varmasti palata kolmeen vuoroon, kun olin ennen äippälomaa kevennetyssä työssä päivävuorossa) ja sen jälkeen sinne vuoropäiväkotiin! Apuuva.

Niin ja saattaahan se olla että joudun pihalle firmasta ammattitaudin takia ja takas koulun penkille! Saas nähdä! :D
 
Minä tänään laskun meidän mahdollisen päivähoitomaksun kunnallisella. Minua ärsyttää vaan kun täällä ollaan siirtymässä yksityisissä palveluseteleihin niin siitä olis pitäny olla info marras-joulukuussa. No ei ole ollut ja kaupungin nettisivuille piti tulla yksityisten hinnat... Saa nähdä millon ne tulee. Kehtaiskohan kysellä pomoilta niiden hintaa.. Jos on järkyn kallis niin en maksa niille mitään.
 
Takaisin
Top