Päivähoidon aloitus / Osittainen päivähoito

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Selah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Selah

Luottohahmo langoilla
Helmikuiset 2024
Syyskuiset 2026
Meillä olisi ajankohtaista laittaa lasta leikkimään toisten seurassa ja oppimaan jotain perustaitoja, joita äiti ei tajua opettaa kotona 🙄 Millaisia aloituksia teillä on ollut hoidossa?

Vauva syntyy syyskuussa ja silloin olisi tarkoitus tämä 2,5v esikoinen laittaa jonkun verran hoitoon. Miten lähekkäin vauvan tulon ja uuden hoitopaikan aloituksen uskaltaa ottaa, kumpi on parempi ensin?

Vuosi sitten oli jo hoidossa muutaman kuukauden ajan (eri paikkakunnalla) 0,5pv/vk. Se tuntui meille silloin oikein sopivalta. Nyt mietin että kyselenkö syksyllä avautuvasta päiväkodista järjestelyä joka olisi 5pv puolikkaita päiviä vai 2-3 täyttä päivää per viikko. Tai onko jotain muuta vaihtoehtoa mitä en ole ajatellut 🤔

Tuo varmaan vähän lapsestakin kiinni et onko puolikkaat vai muutamat kokonaiset parempia. Meillä on ihan täyttä hoitoaikaa, mutta kun oon ite joskus miettinyt hölläiskö elämää ja miten hoito sitten, niin meidän esikoinen ei ainakaan voisi olla puolipäiviä, koska ehdottomasti paras aika on iltapäivän ulkoleikit. Mä saan välillä tiukkaa palautetta jos kehtaan hakea lapsen niin et hän ei oo viiminen pihalla (ja yleensä ei oo) 🤣

Ja eiks semmosia lyhyitä muutaman tunnin kerhojakin oo mihin lapsi jätetään ilman vanhempaa?

Itse pyrkisin aloittamaan päivähoidon ennen vauvan syntymää, jotta siitä tulisi luonteva osa arkea ja olisi tutut aikuiset siellä. Jos vauva syntyy ja toinen laitetaan samaan syssyyn päivähoitoon, niin miten on vanhemmilla jaksamista tukea vanhempaa lasta arjen isoissa muutoksissa vauva-arjen keskellä ja tuleeko isommalle lapselle tunne, että uuden vauvan vuoksi hänet laitettiin hoitoon? Tai sitten ihan reilusti vauvan syntymän jälkeen vasta päivähoidon aloitus, kun lapsi on sopeutunut uuteen sisarukseen ja sen tuomaan muutokseen elämässä.

Se sitten on varmaan lapsi ja perhekohtaista sopiiko paremmin joka päivä lyhyt hoitoaika vai sitten muutama täysi päivä. Kuinka paljon lapsi kaipaa leikkiseuraa ja yleistä aktivointia, miten itse jaksaa/pystyy toteuttamaan lapsen kuljetukset päivähoitoon ja pois jne.

Olen samaa mieltä kuin @Taateli88, hoidon aloitus reippaasti ennen vauvan saapumista. Silloin isosisaruksella on oma juttunsa, jossa on tutut aikuiset ja ihmiset ja joka pysyy samanlaisena pikkusisaruksen syntymästä huolimatta. Sanoisin, että isosisaruksen olisi hyvä ehtiä olla hoidossa ainakin kuukausi ennen vauvan syntymää, jotta arkeen olisi ehtinyt tottua. Tässä toki myös lapsen temperamentti vaikuttaa paljon. Ja toisaalta vauvojen saapumistakaan ei ihan voi ennakoida, eli suunnittelusta huolimatta toteutus voi sit olla jotain ihan muuta.

Puolikkaat vs kokonaiset päivät riippuu tosiaan paljon sekä lapsesta että myös itsestä. Mä itse kannatan kokonaisia päiviä hoidossa, koska itse koin helpoksi, että esikoinen sai hoitopäivän aikana aamiaisen, lounaan ja välipalan. Ja sen pitkän iltapäiväulkoilun. Alkuun ajattelin että lapsi olisi lyhyempää päivää kun mä olen vauvan kanssa kotona, mutta tajusin, ettei ole mitään järkeä hakea lasta hoidosta ja mennä yksin leikkimään hänen kanssaan viereiseen leikkipuistoon kun päiväkodin pihalla on lelut ja kaverit. Lopulta tein välipalalta hakuja vain jos päiväkodin pakkasraja ylittyi ja olisi ollut sisäleikkejä. Silloin mentiin keskenämme (plus vauva) ulkoilemaan ennen kotiin menoa. Koin tämän helpoimmaksi vauvan ensimmäisten kolmen kuukauden aikana, joina varsinkin vauvan nälkä voi yllättää missä ja milloin vain. Tähän vielä kuitenkin se disclaimer, että meillä lapsilla on ikäeroa 1 v 9 kk. Teillä ikäeroa on sen verran enemmän, että sellaiset asiat, jotka meillä oli pikkuvauva-arjessa vaikeita, ei välttämättä ole teillä 😄

Kyllä se teille sopivin ratkaisu varmasti löytyy! Yleensä myös päiväkotien kanssa muutokset ovat aika helppoja, jos aloitatte ensin toisella vaihtoehdolla ja alkaakin tuntua, että toinen olisi parempi.

Mäkin kannatan sitä, että joko reilusta ennen vauvan syntymää hoitoon, tai sitten sen jälkeen, kun on ehtinyt tottua uuteen tilanteeseen vauvan kanssa. Vauvan syntymä on esikoiselle iso muutos, joten jos siihen samaan syssyyn iskee päikyn aloituksen, voi olla liikaa muutosta pienelle lapselle. Myös se on hyvä ottaa huomioon, että varsinkin alussa lapsi usein kantaa sieltä päikystä erilaisia tauteja ja voi olla kipeänä useinkin.

Tuota, että pitääkö sitten useamman osittaisen päivän vai muutaman kokonaisen, olen itsekin pohtinut, kun tulee ajankohtaiseksi laittaa tämä nuorempi päikkyyn. Itse ehkä kallistun useampaan lyhyeen päivään, sillä ne eivät ole niin kuormittavia ja sitten lapsi ei myöskään ehdi unohtaa päiväkotia siinä välipäivien aikana. Esikoisen kanssa päikkyyn meno on aina vaikeinta lomien jälkeen. Mutta olen kyllä laittamassa paljon nuorempaa lasta tässä päiväkotiin, että nämä pointit ei välttämättä ole relevantteja teidän tilanteessa.

Meillä lapsi meni 2,5vuotiaana päikkyyn. Vuoropäivähoito kyseessä, niin työvuorojen mukaan mentiin. Ujolla lapsella oli muutenkin vaikeaa tottua päiväkotiin, eikä vaihtoehtona ollut, että olisi voinut pitkillä vapailla/lomalla tuoda tekemään lyhyttä päivää. No... tottuminen päiväkotiin kesti monta kuukautta, kun välissä tuli pitkiä taukoja.

Jos olisin voinut vaikuttaa työaikoihin tai ollut kotiäitinä, olisi lapsi saanut varmasti helpomman startin päiväkotiin, kun ei olisi tullut viikon-kahden taukoja.
Omasta mielestäni tuo vuoropäivähoito on lähtökohtaisesti kuormittavampaa lapselle, kun sekä lapset, aikuiset että hoitotilat muuttuvat jatkuvasti, niin olisi mukava, jos hoitopaikan puolesta olisi ajateltu asiaa lapsen tarpeista käsin. Ilmeisesti kaupungin varojen ollessa ohkasella voidaan lasten hyvinvoinnista säästää. Ei kuulemma edes siinä aloituksessa saanut viedä noiden pitkien vapaiden aikana esim muutamana päivänä juuri 4h ajaksi tms, että olisi pysynyt se päiväkoti mielessä. Tutustumiskäyntejäkin taidettiin saada tehdä huimat kaksi. 🙄

Vähän meni ohi aiheen, mutta siis tullaan siihen, että varmasti on lapsesta kiinni. Jos sulautuu helposti osaksi päiväkodin arkea, niin ei varmaan ole niin väliä onko muutama pitkä vai monta lyhyttä päivää. Jos taas on hitaammin uusille asioille lämpiävä tapaus, niin oman kokemukseni perusteella suosittelen useampaa lyhyttä päivää esim joka toinen päivä viikolla tai kuinka paljon nyt sitä tarvitsee.

Meillä lapsi meni 2,5vuotiaana päikkyyn. Vuoropäivähoito kyseessä, niin työvuorojen mukaan mentiin. Ujolla lapsella oli muutenkin vaikeaa tottua päiväkotiin, eikä vaihtoehtona ollut, että olisi voinut pitkillä vapailla/lomalla tuoda tekemään lyhyttä päivää. No... tottuminen päiväkotiin kesti monta kuukautta, kun välissä tuli pitkiä taukoja.

Jos olisin voinut vaikuttaa työaikoihin tai ollut kotiäitinä, olisi lapsi saanut varmasti helpomman startin päiväkotiin, kun ei olisi tullut viikon-kahden taukoja.
Omasta mielestäni tuo vuoropäivähoito on lähtökohtaisesti kuormittavampaa lapselle, kun sekä lapset, aikuiset että hoitotilat muuttuvat jatkuvasti, niin olisi mukava, jos hoitopaikan puolesta olisi ajateltu asiaa lapsen tarpeista käsin. Ilmeisesti kaupungin varojen ollessa ohkasella voidaan lasten hyvinvoinnista säästää. Ei kuulemma edes siinä aloituksessa saanut viedä noiden pitkien vapaiden aikana esim muutamana päivänä juuri 4h ajaksi tms, että olisi pysynyt se päiväkoti mielessä. Tutustumiskäyntejäkin taidettiin saada tehdä huimat kaksi. 🙄

Vähän meni ohi aiheen, mutta siis tullaan siihen, että varmasti on lapsesta kiinni. Jos sulautuu helposti osaksi päiväkodin arkea, niin ei varmaan ole niin väliä onko muutama pitkä vai monta lyhyttä päivää. Jos taas on hitaammin uusille asioille lämpiävä tapaus, niin oman kokemukseni perusteella suosittelen useampaa lyhyttä päivää esim joka toinen päivä viikolla tai kuinka paljon nyt sitä tarvitsee.
Mä livahdan tässä myös vähän aiheen ohi. Mutta siis, olen myös kuullut tätä että vuoropäikyssä on tarkempaa se milloin saa olla hoidossa ja milloin ei. Sinänsä outoa, kun parin kaverin lapset on vuorohoidossa ja usein kertovat, ettei lapsia ole paikalla kun muutama. Eli hyvin sinne satunnaisesti varmasti sopisi joku tälläinen puolipäiväläinen pieni mukaan, ettei päikky unohdu pitkän vapaan aikana. Meillä aikanaan myös vuorohoito edessä, ellei jompi kumpi meistä keksi itselleen päivätyötä ennen sitä.

Onpa vähän tylsää kun ei yhtään jousteta ja kuulostaa että just pitää mennä niin niukilla optimilla, että lapset siitä kärsii 😒

Mutta hyviä pointteja joka tapauksessa.

Mä livahdan tässä myös vähän aiheen ohi. Mutta siis, olen myös kuullut tätä että vuoropäikyssä on tarkempaa se milloin saa olla hoidossa ja milloin ei. Sinänsä outoa, kun parin kaverin lapset on vuorohoidossa ja usein kertovat, ettei lapsia ole paikalla kun muutama. Eli hyvin sinne satunnaisesti varmasti sopisi joku tälläinen puolipäiväläinen pieni mukaan, ettei päikky unohdu pitkän vapaan aikana. Meillä aikanaan myös vuorohoito edessä, ellei jompi kumpi meistä keksi itselleen päivätyötä ennen sitä.
Ei siinä muuten mitään, mutta tosiaan olisi ollut kiva antaa lapsen tottua rauhassa. Ja meillä viihtyi parhaiten, kun sai mennä yöksi hoitoon. 😅 Varmaan kun oli niin rauhallista siellä.

Hyviä pointteja täällä! Meilläkin edessä esikoisen hoidon aloitus 2,5-vuotiaana. Vauva on silloin puolivuotias. Ei haluttu laittaa hoitoon lähellä vauvan syntymää, ettei esikoiselle ole liikaa isoja elämänmuutoksia putkeen. Ja ettei hänelle tule tunnetta, että vauva tuli niin hänet laitetaan ”pois”.

Meillä on mennyt tosi hyvin tämä puoli vuotta, esikoinen on auttanut vauvan hoidossa ja ollaan luettu paljon kirjoja vauvan syödessä jne. Mutta nyt huomaa että esikoinen kaipaa jo enemmän leikkiä ja kavereita muutenkin.

Tästä ketjusta sain idean, että voitaisiin ehkä aloittaa neljällä lyhyellä päivällä: ma-ti ja to-pe. Keskiviikko olisi hyvä välipäivä, niin ei tule kolmea päikkypäivää putkeen, ja ei unohda kuitenkaan päiväkotia kun on vain yksi (ja viikonloppuna kaksi) välipäivää. Toinen vaihtoehto voisi olla ma, ke, pe. Ja joku niistä päivistä, esim. ke, voisi olla vähän pidempi.

En vielä tiedä päiväkodin rytmiä, mutta tuo olisi kätevää jos voisi suoraan ulkoilusta hakea esikoisen kotiin. Hän olisi saanut purkaa ulkona energiaa ja olisi valmiiksi pukeissa. 🤭 Eli sitten emme veisi ihan aamusta vielä häntä sinne, vaan esim. ennen lounasta.

Hyviä pointteja täällä! Meilläkin edessä esikoisen hoidon aloitus 2,5-vuotiaana. Vauva on silloin puolivuotias. Ei haluttu laittaa hoitoon lähellä vauvan syntymää, ettei esikoiselle ole liikaa isoja elämänmuutoksia putkeen. Ja ettei hänelle tule tunnetta, että vauva tuli niin hänet laitetaan ”pois”.

Meillä on mennyt tosi hyvin tämä puoli vuotta, esikoinen on auttanut vauvan hoidossa ja ollaan luettu paljon kirjoja vauvan syödessä jne. Mutta nyt huomaa että esikoinen kaipaa jo enemmän leikkiä ja kavereita muutenkin.

Tästä ketjusta sain idean, että voitaisiin ehkä aloittaa neljällä lyhyellä päivällä: ma-ti ja to-pe. Keskiviikko olisi hyvä välipäivä, niin ei tule kolmea päikkypäivää putkeen, ja ei unohda kuitenkaan päiväkotia kun on vain yksi (ja viikonloppuna kaksi) välipäivää. Toinen vaihtoehto voisi olla ma, ke, pe. Ja joku niistä päivistä, esim. ke, voisi olla vähän pidempi.

En vielä tiedä päiväkodin rytmiä, mutta tuo olisi kätevää jos voisi suoraan ulkoilusta hakea esikoisen kotiin. Hän olisi saanut purkaa ulkona energiaa ja olisi valmiiksi pukeissa. 🤭 Eli sitten emme veisi ihan aamusta vielä häntä sinne, vaan esim. ennen lounasta.
Tuossa ennen lounasta viennissä on se ongelma, että silloin lapsi jää paitsi lähes kaikesta suunnitellusta toiminnasta. Nykyään päiväkodeissa noudatetaan/pitäisi noudattaa kokopäiväpedagogiikkaa toki, eli koko päivä on pedagogisesti suunniteltu, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että jos päiväkodissa askarrellaan, jumpataan, käydään retkellä tai pidetään muskari, se tapahtuu aamupäivällä. Lounaan jälkeen on päivälepo, välipala ja vapaata leikkiä sisällä ja ulkona. Aamupäivällä on paikalla kaikki ryhmän kasvattajat, iltapäivällä eka lähtee yleensä jo välipalan jälkeen, joten silloin ei voi samalla tavalla pitää esim. pienryhmätoimintaa.

Tuossa ennen lounasta viennissä on se ongelma, että silloin lapsi jää paitsi lähes kaikesta suunnitellusta toiminnasta. Nykyään päiväkodeissa noudatetaan/pitäisi noudattaa kokopäiväpedagogiikkaa toki, eli koko päivä on pedagogisesti suunniteltu, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että jos päiväkodissa askarrellaan, jumpataan, käydään retkellä tai pidetään muskari, se tapahtuu aamupäivällä. Lounaan jälkeen on päivälepo, välipala ja vapaata leikkiä sisällä ja ulkona. Aamupäivällä on paikalla kaikki ryhmän kasvattajat, iltapäivällä eka lähtee yleensä jo välipalan jälkeen, joten silloin ei voi samalla tavalla pitää esim. pienryhmätoimintaa.
Äh, no onpa mälsää. Mutta kiitos tiedosta! Just tällaiset asiat on itselle ihan vieraita vielä kun ei oo minkäänlaista kokemusta päiväkodista. Täytyy siis varautua siihen että ainakin melkein kaikkina päivinä olisi fiksuinta olla paikalla jo aamusta.

Äh, no onpa mälsää. Mutta kiitos tiedosta! Just tällaiset asiat on itselle ihan vieraita vielä kun ei oo minkäänlaista kokemusta päiväkodista. Täytyy siis varautua siihen että ainakin melkein kaikkina päivinä olisi fiksuinta olla paikalla jo aamusta.
Toinen mikä voi olla, niin se että lasta ei saa edes viedä vasta lounaalle vaan päikkyyn mennään aamulla, esim viimeistään klo 9, luultavasti juurikin sen pedagogisen osuuden vuoksi. Lyhyet päivät ovat sieltä aamusta päivään ja lyhennys on se, ettei olla iltapäivään asti. Vuoropäiväkoti on ainoa mihin olen kuullut saavan viedä vasta päivällä, mutta niihin ei saa hoitopaikkaa, jos ei ole tarvetta sille vuorohoidolle ja sitähän ei ole, jos toinen vanhempi on kotona.

Joo, jos lyhyttä päivää haluaa niin esim. klo 8-~11.30 (eli haetaan lounaalta) tai klo 9-14 (päivälepo päiväkodissa) voisivat tulla kyseeseen paremmin. 😊 Vaikka perusrunko on kaikkialla aika sama, niin pientä variaatiota voi olla, ja siksi kannattaa oman lapsen päiväkodista kysyä johtajalta tai opettajalta, miten suosittelee toimimaan.

Meillä kuopus käy päiväkodissa 9-15 neljänä päivänä viikossa ja se on ollut meille toimiva. Syö siis kotona aamupalan ja menee päiväkotiin osallistumaan toimintaan. Iltapäivällä taas kolmelta on hyvä, kun ehtii vähän leikkiäkin välipalan jälkeen. Suoraan välipalalta hakeminen vaan harmittaa kahden lapsen kokemuksella. Vapaapäivä on ollut vähän vaihdellen ma tai pe eli meillä on pitkä viikonloppu.

Mulla menossa esikoinen perhepäivähoitoon syyskuussa, reilu 1v 1kk silloin. Itse teen vuorotyötä ja mies yrittäjänä (kirjanpitäjä), voi tehdä mitä haluaa, mutta ei lasketa vuorotyöläiseksi. Mutta koska teen vuorotyötä, on hoidon tarve minun iltavuoroissa n. Klo.13-16.30. Toki, nyt kun on yhdet päikkärit, niin nukkuu vielä tuolloin, eli mies voisi viedä vaikka klo 14.15, kun hoidossa on päikkärit ohi. Mutta epäilen suostuuko hoitaja tällaiseen. Itseä harmittaa, jos lapsi menee lounaalle hoitoon, kun haluaisin viettää kaiken mahdollisen ajan hänen kanssaan. Toki hän nytkin nukkuu klo.12 eteenpäin, mutta menettäisin tunnin lisää hänen päivästään 💔 aamuvuorossa hoidon tarve on sitten aamusta klo.15 asti. Mies veisi todennäköisesti klo.9 hoitoon. No muutaman viikon päästä voi alkaa pohtimaan asiaa hoitajan kanssa tarkemmin. Teen 4pv viikkoa.
Meille näillä näkymin tulee toinen lapsi helmikuussa. Haluaisin ottaa esikoisen silloin pois hoidosta, mutta harmittaa, kun silloin menetetään perhepäivähoitopaikka. Jos onnistuu jatkaa vaikka 2pv viikossa, jotta saa pitää paikan, niin ehkä han voisi käydä sen. Riippuu toki miten sinne sopeutuu

Useampi on sanonut, että isomman lapsen olisi hyvä mennä päivähoitoon hyvissä ajoin ennen sisaruksen syntymää. Millaisista ajoista puhutte? 😊 @Pikkuvarpunen olikin eritellyt, että vähintään kuukausi.

Meidän esikoiselle on haettu päivähoitopaikkaa helmikuusta lähtien, ja näillä näkymin meille olisi syntymässä toinen maaliskuussa. Esikoinen ehtisi olemaan hoidossa 1-2kk ennen vauvan syntymää. Mua huolettaa nimeomaan tuo, ettei esikoinen tunne oloaan korvatuksi. Koska juuri sellanen olo mulla nyt jo on. Tuntuu pahalta "laittaa" hänet hoitoon, ja jäädä toisen kanssa kotiin. En vain usko, että voimavarat riittävät kahden kanssa kotona olemiseen.

Jotenkin tämä aihe ahdistaa hirveästi, ja kaipaan jotakuta pyörittelemään näitä asioita mun kanssa 😄 Tä ketju osui siis just eikä melkein.

Vaikea sanoa miten taapero asian kokee varsinkaan kun ei ole kokemusta sisarkateudesta, mutta äkkiseltään luulisin että suht-pienelle pari kk on sen verran pitkä aika että uuteen päiväkotirutiiniin ehtii tottua, eikä sitä yhdistä mielessään välttämättä ollenkaan vauvan syntymään.

Tai jos tulee joutuu argumentoimaan esikoiselle miksi hän joutuu päiväkotiin vauvan ja äidin ollessa kotona, voi yrittää perustella että samalla tavalla äiti oli esikoisen kanssa kahdestaan silloin tämä oli vauva, ja että nyt on pikkusisaruksen vuoro. Ja että pikkusisaruskin alkaa aikanaan mennä esikoisen kanssa päiväkotiin, sitten kun äidin pitää palata töihin.

Mua huolettaa nimeomaan tuo, ettei esikoinen tunne oloaan korvatuksi. Koska juuri sellanen olo mulla nyt jo on. Tuntuu pahalta "laittaa" hänet hoitoon, ja jäädä toisen kanssa kotiin. En vain usko, että voimavarat riittävät kahden kanssa kotona olemiseen
Mulla oli tämä sama huoli siitä, että esikoiselle tulisi korvattu olo. En myöskään halunnut että vauva saa ihan pienenä vielä mitään tauteja, joten päädyimme siihen että esikoinen ei vielä mene hoitoon. Menee vasta kun vauva tulee 6kk.

Pohdimme tuota kauan, koska pelkäsin myös ettei itselläni riitä voimavarat olemaan molempien kanssa kotona, mutta tämä aika on mennyt todella hyvin. Olen yllättynyt siitä miten olenkin jaksanut olla kahden kanssa. Toki odotan kovasti tulevia hengähdystaukoja päiviin, kun esikoinen aloittaa päiväkodissa, mutta rohkaisun sanana että se aika voi myös mennä helpommin kuin mitä odottaa. 😊

Entä sellainen ajatus, että hakisitte esikoiselle hoitopaikkaa vasta esim. toukokuusta? Tässä toki se huono puoli, että moni päiväkoti on kiinni ja ollaan varahoitopaikkojen varassa. Meillä tuo oli osasyy siihen, että esikoinen aloittaa vasta nyt syksyllä. Jos olisi aloittanut kesällä jo, niin olisi ollut niin vaihtelevia hoitajia tai ehkä koko hoitopaikka eri, just kun olisi tottunut omaan päiväkotiin. Jännitti kyllä ihan hirveästi sitoutua olemaan 6kk kotona kahden lapsen kanssa, mutta pian sekin aika on hurahtanut ja suuremmitta ongelmitta.

@sinitaivas viimevuonna päikystä ehdottivat että lapsi on aamusta välipalaan. Olisko sitten ollut 9.30-14.30 (tosin vain 3krt/kk). Se toimi meillä silloin tosi hyvin kyllä, mutta toki lapsi oli nuorempi ja kuviossa ei ollut vauvaa, mutta mietin että tuollaisella aikataululla ei tarvitse kiiruhtaa aikaisin aamusta ja sitten kotimatkalla voi jäädä ulos kun on juuri syöty.

Tuon kokemuksen perusteella lapsella ei ollut mitään unohtamisongelmaa, vaikka kävi noin harvoin, tosin pieni paikkakunta ja päiväkodissa oli niitä samoja naamoja mitä satunnaisesti niissä kerhoissa missä käytiin aktiivisesti 1-2krt/vk.

Itse olen nyt taipumassa siihen että 2 kokonaista päivää viikossa(esim ti ja to, niin antaa mulle hyvän tauotuksen viikkoon). Logistisesti tuntuu meille järkevämmältä kuin usea puolikas päivä. Paikka on miehen työpaikan vieressä niin saavat kulkea sinne yhdessä. Tänään käytiin tutustumassa ja laitetaan varmaan yksittäisiä päiviä tässä jo nyt kun on mahdollista, ja katsotaan miten se menee.

Takaisin