Päivähoidon aloitus / Osittainen päivähoito

Selah

Luottohahmo langoilla
Helmikuiset 2024
Syyskuiset 2026
Meillä olisi ajankohtaista laittaa lasta leikkimään toisten seurassa ja oppimaan jotain perustaitoja, joita äiti ei tajua opettaa kotona 🙄 Millaisia aloituksia teillä on ollut hoidossa?

Vauva syntyy syyskuussa ja silloin olisi tarkoitus tämä 2,5v esikoinen laittaa jonkun verran hoitoon. Miten lähekkäin vauvan tulon ja uuden hoitopaikan aloituksen uskaltaa ottaa, kumpi on parempi ensin?

Vuosi sitten oli jo hoidossa muutaman kuukauden ajan (eri paikkakunnalla) 0,5pv/vk. Se tuntui meille silloin oikein sopivalta. Nyt mietin että kyselenkö syksyllä avautuvasta päiväkodista järjestelyä joka olisi 5pv puolikkaita päiviä vai 2-3 täyttä päivää per viikko. Tai onko jotain muuta vaihtoehtoa mitä en ole ajatellut 🤔

Tuo varmaan vähän lapsestakin kiinni et onko puolikkaat vai muutamat kokonaiset parempia. Meillä on ihan täyttä hoitoaikaa, mutta kun oon ite joskus miettinyt hölläiskö elämää ja miten hoito sitten, niin meidän esikoinen ei ainakaan voisi olla puolipäiviä, koska ehdottomasti paras aika on iltapäivän ulkoleikit. Mä saan välillä tiukkaa palautetta jos kehtaan hakea lapsen niin et hän ei oo viiminen pihalla (ja yleensä ei oo) 🤣

Ja eiks semmosia lyhyitä muutaman tunnin kerhojakin oo mihin lapsi jätetään ilman vanhempaa?

Itse pyrkisin aloittamaan päivähoidon ennen vauvan syntymää, jotta siitä tulisi luonteva osa arkea ja olisi tutut aikuiset siellä. Jos vauva syntyy ja toinen laitetaan samaan syssyyn päivähoitoon, niin miten on vanhemmilla jaksamista tukea vanhempaa lasta arjen isoissa muutoksissa vauva-arjen keskellä ja tuleeko isommalle lapselle tunne, että uuden vauvan vuoksi hänet laitettiin hoitoon? Tai sitten ihan reilusti vauvan syntymän jälkeen vasta päivähoidon aloitus, kun lapsi on sopeutunut uuteen sisarukseen ja sen tuomaan muutokseen elämässä.

Se sitten on varmaan lapsi ja perhekohtaista sopiiko paremmin joka päivä lyhyt hoitoaika vai sitten muutama täysi päivä. Kuinka paljon lapsi kaipaa leikkiseuraa ja yleistä aktivointia, miten itse jaksaa/pystyy toteuttamaan lapsen kuljetukset päivähoitoon ja pois jne.

Olen samaa mieltä kuin @Taateli88, hoidon aloitus reippaasti ennen vauvan saapumista. Silloin isosisaruksella on oma juttunsa, jossa on tutut aikuiset ja ihmiset ja joka pysyy samanlaisena pikkusisaruksen syntymästä huolimatta. Sanoisin, että isosisaruksen olisi hyvä ehtiä olla hoidossa ainakin kuukausi ennen vauvan syntymää, jotta arkeen olisi ehtinyt tottua. Tässä toki myös lapsen temperamentti vaikuttaa paljon. Ja toisaalta vauvojen saapumistakaan ei ihan voi ennakoida, eli suunnittelusta huolimatta toteutus voi sit olla jotain ihan muuta.

Puolikkaat vs kokonaiset päivät riippuu tosiaan paljon sekä lapsesta että myös itsestä. Mä itse kannatan kokonaisia päiviä hoidossa, koska itse koin helpoksi, että esikoinen sai hoitopäivän aikana aamiaisen, lounaan ja välipalan. Ja sen pitkän iltapäiväulkoilun. Alkuun ajattelin että lapsi olisi lyhyempää päivää kun mä olen vauvan kanssa kotona, mutta tajusin, ettei ole mitään järkeä hakea lasta hoidosta ja mennä yksin leikkimään hänen kanssaan viereiseen leikkipuistoon kun päiväkodin pihalla on lelut ja kaverit. Lopulta tein välipalalta hakuja vain jos päiväkodin pakkasraja ylittyi ja olisi ollut sisäleikkejä. Silloin mentiin keskenämme (plus vauva) ulkoilemaan ennen kotiin menoa. Koin tämän helpoimmaksi vauvan ensimmäisten kolmen kuukauden aikana, joina varsinkin vauvan nälkä voi yllättää missä ja milloin vain. Tähän vielä kuitenkin se disclaimer, että meillä lapsilla on ikäeroa 1 v 9 kk. Teillä ikäeroa on sen verran enemmän, että sellaiset asiat, jotka meillä oli pikkuvauva-arjessa vaikeita, ei välttämättä ole teillä 😄

Kyllä se teille sopivin ratkaisu varmasti löytyy! Yleensä myös päiväkotien kanssa muutokset ovat aika helppoja, jos aloitatte ensin toisella vaihtoehdolla ja alkaakin tuntua, että toinen olisi parempi.

Mäkin kannatan sitä, että joko reilusta ennen vauvan syntymää hoitoon, tai sitten sen jälkeen, kun on ehtinyt tottua uuteen tilanteeseen vauvan kanssa. Vauvan syntymä on esikoiselle iso muutos, joten jos siihen samaan syssyyn iskee päikyn aloituksen, voi olla liikaa muutosta pienelle lapselle. Myös se on hyvä ottaa huomioon, että varsinkin alussa lapsi usein kantaa sieltä päikystä erilaisia tauteja ja voi olla kipeänä useinkin.

Tuota, että pitääkö sitten useamman osittaisen päivän vai muutaman kokonaisen, olen itsekin pohtinut, kun tulee ajankohtaiseksi laittaa tämä nuorempi päikkyyn. Itse ehkä kallistun useampaan lyhyeen päivään, sillä ne eivät ole niin kuormittavia ja sitten lapsi ei myöskään ehdi unohtaa päiväkotia siinä välipäivien aikana. Esikoisen kanssa päikkyyn meno on aina vaikeinta lomien jälkeen. Mutta olen kyllä laittamassa paljon nuorempaa lasta tässä päiväkotiin, että nämä pointit ei välttämättä ole relevantteja teidän tilanteessa.

Takaisin