Päivähoidon aloitus / Osittainen päivähoito

Selah

Luottohahmo langoilla
Helmikuiset 2024
Syyskuiset 2026
Meillä olisi ajankohtaista laittaa lasta leikkimään toisten seurassa ja oppimaan jotain perustaitoja, joita äiti ei tajua opettaa kotona 🙄 Millaisia aloituksia teillä on ollut hoidossa?

Vauva syntyy syyskuussa ja silloin olisi tarkoitus tämä 2,5v esikoinen laittaa jonkun verran hoitoon. Miten lähekkäin vauvan tulon ja uuden hoitopaikan aloituksen uskaltaa ottaa, kumpi on parempi ensin?

Vuosi sitten oli jo hoidossa muutaman kuukauden ajan (eri paikkakunnalla) 0,5pv/vk. Se tuntui meille silloin oikein sopivalta. Nyt mietin että kyselenkö syksyllä avautuvasta päiväkodista järjestelyä joka olisi 5pv puolikkaita päiviä vai 2-3 täyttä päivää per viikko. Tai onko jotain muuta vaihtoehtoa mitä en ole ajatellut 🤔

Tuo varmaan vähän lapsestakin kiinni et onko puolikkaat vai muutamat kokonaiset parempia. Meillä on ihan täyttä hoitoaikaa, mutta kun oon ite joskus miettinyt hölläiskö elämää ja miten hoito sitten, niin meidän esikoinen ei ainakaan voisi olla puolipäiviä, koska ehdottomasti paras aika on iltapäivän ulkoleikit. Mä saan välillä tiukkaa palautetta jos kehtaan hakea lapsen niin et hän ei oo viiminen pihalla (ja yleensä ei oo) 🤣

Ja eiks semmosia lyhyitä muutaman tunnin kerhojakin oo mihin lapsi jätetään ilman vanhempaa?

Itse pyrkisin aloittamaan päivähoidon ennen vauvan syntymää, jotta siitä tulisi luonteva osa arkea ja olisi tutut aikuiset siellä. Jos vauva syntyy ja toinen laitetaan samaan syssyyn päivähoitoon, niin miten on vanhemmilla jaksamista tukea vanhempaa lasta arjen isoissa muutoksissa vauva-arjen keskellä ja tuleeko isommalle lapselle tunne, että uuden vauvan vuoksi hänet laitettiin hoitoon? Tai sitten ihan reilusti vauvan syntymän jälkeen vasta päivähoidon aloitus, kun lapsi on sopeutunut uuteen sisarukseen ja sen tuomaan muutokseen elämässä.

Se sitten on varmaan lapsi ja perhekohtaista sopiiko paremmin joka päivä lyhyt hoitoaika vai sitten muutama täysi päivä. Kuinka paljon lapsi kaipaa leikkiseuraa ja yleistä aktivointia, miten itse jaksaa/pystyy toteuttamaan lapsen kuljetukset päivähoitoon ja pois jne.

Takaisin