Pääkaupunkiseudun maaliskuiset

Vappupallo, mun silmään toi näyttäis siltä että molemmat on kättärillä. Mulla oli kirjeessä saapumisohjeet molempiin sairaaloihin, niin oiskohan siellä käynyt vaan postittajalla moka. Ne tosiaan on ihan saman näköiset paperit, niin on helposti voinut laittaa vahingossa väärän sun kuoreen. Mutta parempi aina varmistaa.
 
Vappupallo, mun silmään toi näyttäis siltä että molemmat on kättärillä. Mulla oli kirjeessä saapumisohjeet molempiin sairaaloihin, niin oiskohan siellä käynyt vaan postittajalla moka. Ne tosiaan on ihan saman näköiset paperit, niin on helposti voinut laittaa vahingossa väärän sun kuoreen. Mutta parempi aina varmistaa.

Hämmentävää, selvis et molemmat on Naistenklinikalla :D Ton kirjeen perusteella oisin kyl ihan täysin ajatellu, et vaan väärät ohjeet mukana, mut ei. Onneks soitin :)
 
Hämmentävää, selvis et molemmat on Naistenklinikalla :D Ton kirjeen perusteella oisin kyl ihan täysin ajatellu, et vaan väärät ohjeet mukana, mut ei. Onneks soitin :)

Oho! On kyllä melkoista sähläämistä lähettäjien osalta, kun kutsussa lukee kokonaan väärä paikka. No mutta onneksi soitit!
Mä monesti luen vaan pelkän kutsun ja en mitään muuta siitä kirjeestä, jos on tuttu paikka, niin olisin kyllä itse tuon kirjeen perusteella mennyt sitten väärään paikkaan ja ois kyllä melkoisesti ketuttanut kuulla vasta siellä että kirjeessä oli virhe.
 
Moi! Täällä myös yksi pk-seudulla asuva esikoista odottava, Vantaalta. Täällä vihdoin odotuksen odotus muuttui oikeaksi odotukseksi lapsettomuushoitojen jälkeen.

Tosi kiva, että on täällä on tällainen oma ryhmä pk-seutulaisille :)
 
Hei,
Täälläkin yksi odottaja pk-seudulta. Kivaa kun on paljon muita täältä päin. Virallisesti kuulun tuohon helmikuisten ryhmään, mutta laskettu aika vasta 27.2. Toivottavasti ok kirjoitella tänne myös.

Itselle ensimmäinen raskaus ja odotus ollut aikamoista vuoristorataa, vaikka varsinaisilta rauskausoireilta olenkin aika hyvin säästynyt. Jännityksellä ja innoissani kuitenkin tulevaa odotan. Itsekin kävin varhaisultrassa Perhe artessa oman mielenrauhan vuoksi. Nyt onneksi alkaa jo vähän helpottaa, kun ensimmäinen kolmannes ohi.
 
Huh, Naikkarin viereisestä Cumuluksesta vuokrataan yksi kerros synnyttäneille ns. Potilashotelliksi. Vain terveitä ja ilmeisesti enemmän uudelleensynnyttäneille.

Vähän karmii tämä tilanne, kun Naikkari ja Jorvi kuormittuu... ja sitten on uutisia, että täällä syntyy suhteessa eniten lapsia kotiin/taksiin, kun sairaala toppuuttelee tulemisen kanssa.
 
Joo ja justhan oli viime viikolla et naikkarillaki sisäilmaongelmia... Et katotaan koska seki on uudelleen rempassa tai suljettuna.
 
Huh, on kyllä kuormittava tää pk-seudun synnäreiden tilanne! Jos Jorviin tai Naikkarille ei päästä ni Lohjalle on miehen ajeltava, ei oo meiltäpäin niinkään pitkästi...
 
Meil ei oo autoo edes ni hieman hankalaksi menee jonneki Lohjalle lähteä, eka esikoinen isovanhemmille ja niiltä auto lainaan ni siinähän se lapsi on jo maailmassa ennen ku päästään perille edes... Melkein toivon pitkää synnytystä et ehtii kaiken siinä sitten...

Hena82: ei sillä kai väliä missä ne ongelmat on jos on, joutuu ne korjaamaan jokatapauksessa ja taas on joku osa kiinni jonku aikaa...
 
Eilen kun olin kättärillä, niin totesin siinä että saas nähdä mihin sitä sitten mahtuu synnyttämään. Kätilö vastas että no olihan se naistenkliniikkakin remontissa joitakin vuosia sitten ja hyvin on tähänkin asti saatu synnyttäjät mahtumaan sairaaloihin ja naikkarille ollaan järjestämässä lisätilaakin, että ei oo huolta siitä etteikö synnyttämään mahtuis. Tuli sitten sellanen olo että jos henkilökunta on noin vakuuttunut että tilan puutetta ei oo, niin ei syytä huoleen. Jos joutuu pidemmälle lähteä ja ei ole omaa autoa, niin kannattaa pyytää kela-taksia. Meillä oli niin lyhyt matka viimeksi kättärille, että taksi matka maksoi pari euroa alle sen kela-taksi summan, niin ei ollut tarvetta, muutta pidemmissä matkoissa se kannattaa hyödyntää.
En tosin oo vielä edes ehtinyt mietiä että minne sitä menee sitten synnyttämään, kun toivoo vaan että se sairaalassa olo aika olis minimaalinen ja pääsis heti kotiin. Esikoista odottaessa toivoi että pääsee perhehuoneeseen ja ajatteli että ensi päivät on tärkeää olla sairaalassa, kun oli niin epävarma kaikesta ja kaikki niin uutta. Kun päästiin kotiin, niin kaikki oli paljon helpompaa ja lapsi rauhoittui kun oli tuttu/turvallinen ympäristö, maito nousi kunnolla ja yöt nukuttiin kaikki hyvin.
Mikä on se minimi aika mikä pitää sairaalassa olla?
 
Eiks ns. polikliininen synnytys oo muutamasta tunnista vuorokauteen, mahtaako olla mitään minimirajaa. Varmaan ihan täysin voinnista riippuu, vauva kuitenkin käy kotiuttamistarkastuksen. Mäkin oon vähän tätä miettinyt jos kaikki menee hyvin.

Silloin esikoisen aikaan oli tosiaan NKL kiinni ja hyvin mahduttiin (Jorviin), joten en osaa olla huolissani sairaalaan mahtumisesta. Toi potilashotelli kuulostaa musta hyvältä jutulta myös, niin eivät ainakaan tilan puutteen vuoksi kiirehdi kotiuttamaan. Varmaan Naikkarilla muutenkin enemmän tilantarvetta kun siellä hoidetaan riskisynnytykset (ja mahdollisesti siksi suhteessa enemmän pitempään sairaalassa olevia), niin toi kuulostaa ihan järkevältä jutulta. Onneks maaliskuuhun on vielä sen verran aikaa että eiköhän ne Kättärin sulkeutumisen mahdolliset vaikutukset tilajuttuihin tule esiin jo ennen kuin on meidän vuoro.
 
Eiks ns. polikliininen synnytys oo muutamasta tunnista vuorokauteen, mahtaako olla mitään minimirajaa. Varmaan ihan täysin voinnista riippuu, vauva kuitenkin käy kotiuttamistarkastuksen. Mäkin oon vähän tätä miettinyt jos kaikki menee hyvin.

Silloin esikoisen aikaan oli tosiaan NKL kiinni ja hyvin mahduttiin (Jorviin), joten en osaa olla huolissani sairaalaan mahtumisesta. Toi potilashotelli kuulostaa musta hyvältä jutulta myös, niin eivät ainakaan tilan puutteen vuoksi kiirehdi kotiuttamaan. Varmaan Naikkarilla muutenkin enemmän tilantarvetta kun siellä hoidetaan riskisynnytykset (ja mahdollisesti siksi suhteessa enemmän pitempään sairaalassa olevia), niin toi kuulostaa ihan järkevältä jutulta. Onneks maaliskuuhun on vielä sen verran aikaa että eiköhän ne Kättärin sulkeutumisen mahdolliset vaikutukset tilajuttuihin tule esiin jo ennen kuin on meidän vuoro.

Minä olin tokan kanssa vuorokauden eikä sitä enää laskettu polikliinisekis. Lasketaan siis tunteja synnytyksestä.
 
Lukaisin pikaisesti eilen tuosta polikliinisestä synnytyksestä. 6-12h on se sairaalassa olo aika synnytyksen jälkeen, mutta vauvoille tehdään kotiutumis tarkastuksia vain päivällä, niin esim illalla kotiutuminen ei onnistu. Eli käytännössä jos vauva syntyy illalla tai yöllä, niin silloin onnistuu kotiutua alle vuorokaudessa, mutta jos vauva syntyy aamupäivällä-päivällä, niin joutuu jäämään yön yli sairaalaan, eikä välttämättä kotiudu alle vuorokaudessa. Olikohan siinä vielä että polikliinisesti synnyttäneille ei varata vuodepaikkaa.
Nyt kun mietin esikoisen synnytystä, niin ekat pari tuntia hengattiin salissa ja sit kun lähdettiin osastolle, niin kätilö vei mun pyörätuolilla, kun mua huimas. Vaikka en menettänyt paljoa verta, niin mun hb oli laskenut ja piti aloittaa lisärauta. Lisäksi olin ollut melko pitkään syömättä kunnolla, että sekin heikotti. Oli melkoinen väsymys kyllä päällä alkuun. Ekaksi yöksi ei saatu perhehuonetta, kun mentiin vasta puolenyön aikaan osastolle. Yö meni hyvin, mutta oli kyllä todella ärsyttävä huonekaveri, niin siitä jäi vähän sellaiset fiilikset että mielummin sitten lähden heti kotiin entä jään toisten valituksia kuuntelemaan. Perhehuoneesta ei ollut mikään kiire kotiin, mutta en kyllä tuntenut oloa mukavaksi siellä ja haaveilin omasta sängystä ja kotiruoasta. Nyt pitää vaan avoimin mielin mennä sinne minne pääsee synnyttään ja toivoa että olis edes siedettävä huonekaveri ja että uuden vauvan kans sujuu sen verran hyvin että ei tarvis montaa päivää olla sairaalassa. Ehkä en nyt ihan ekana ehdota polikliinistä synnytystä, kun alkoi tuntua hurjan lyhyeltä ajalta tuo 6-12h, ehkä vuorokausi on omalla kohdalla realistisempi aika.
 
Mäkin toivoisin polikliinistä synnytystä, vihaan sairaaloita ja ahdistaa ajatus joutua olemaan siellä. Viimeks jouduttiin olemaan useempi päivä ku olin iv tipassa ja vauvaaki tarkkailtiin. Toivottavasti nyt menis kaikki silleen putkeen et päästäis nopeesti kotiin
 
Oon ehkä sitten vähän outo mutta vaikka sairaalassa on huonot sängyt ja huonot ruoat olisin mielelläni ainakin yhden yön vauvan kanssa siellä kahden. Kotona on aina niin hirveä härdelli :D
 
Ihan ymmärrettävää! Ymmärrän tonki pointin ja koitan sitä silleen miettiä et on siinä positiivisiaki puolia mut jotenki ahdistaa silti. Jos sais oman huoneen ni ehk selviin mut se huoneen jakaminen jonku randomin kaa on ihan mun pahin painajainen, en pysty nukkuu samassa huoneessa vieraan ihmisen kanssa.
 
Kiitti Hena tarkennuksesta! Varmaan just riippuu vuorokaudenajasta kanssa tosiaan.

Mä pohdin sitä polikliinista siksi et ois ihana et päästäis olemaan molemmat miehen kanssa vauvasta huolehtimassa alusta asti. Jos kaikki menee ihan hyvin, niin tuntuis vähän karulta olla yksin sairaalassa. Mä toivoisin et mies pääsis mukaan heti. Vaikka tokihan siinä voi tulla monta asiaa eteen joiden takia ei molemmat tai välttämättä kumpikaan pysty olemaan paikalla. Mut jos sais toivoa niin tää tuntuis parhaalta. Lisäks mulla viimeks nousi maito vasta kotona joten siksikin koen et olis kiva päästä kotiin rauhassa pesimään. Vaikka toisaalta hirvittää se ihan pieni nyytti, et olisko sairaalassa kuitenkin turvallisempi olo kun apu olis lähellä.
 
Meillä toka synty siis aamulla 6.40 eikä mitään ongelmaa ollut. Silti pitivät yön yli.
Kolmannen kanssa lähdettiin seuraavana päivänä kotiin kun oli syntynyt 17.34. Palattiin kyllä sitten muutaman päivän päästä valohoitoon. Alkuun sairaalasta saa onneksi hyvän avun vaikka kotiin olis lähtenytkin. Sinne osastolle saa soitella jos joku asia huolettaa. Ne pyytää sitten takaisin jos on tarvetta. :)
 
Mulla oli esikoisen raskaudessa yks pahin peloista että jään yksin sairaalaan vauvan kans. En nähnyt ennen synnytystä sitä ollenkaan vaihtoehtona. Sitten kun esikoinen syntyi 21.43 ja mentiin osastolle vasta puolen yön aikaan, niin ei enään tuntunutkaan pahalta että jään ekaksi yöksi yksin vauvan kans ja mies käy yön kotona. Mies lähti yhden aikaan ja tuli aamulla 8-9 aikaan, tuli heti kun soitin että oon herännyt. Ekan yön vauva nukkui hyvin ja sit seuraavana yönä ei oikein kukaan nukkunut hyvin ja viimeinen yö meni taas hyvin, kun mies nukkui vauvan kans imetysvälit.
En kyllä nytkään nää että olisin ilman miestä sairaalassa, mutta en kyllä usko että saadaan perhehuonetta, niin pitää varautua ainakin että yön on yksin..jos saadaan, niin sitten esikoinen on isovanhemmilla yön yli ja sitten seuraavana päivänä mies käy hakemassa esikoisen ja tulee sitten yhdessä hakemaan mua ja vauvaa kotiin. Kaikki riippuu vähän että mihin vuorokauden aikaan syntyy.
 
Takaisin
Top