Pääkaupunkiseudun maaliskuiset

Moi tyypit! Ihanaa, kun täällä on niin paljon pääkaupunkiseutulaisia aktiivisena [emoji4]

Mun synnytyssairaala ja pääasiallinen hoitopaikka raskauden aikana on Naistenklinikka, koska oon 1. tyypin diabeetikko. Olin siellä just tänään muilla asioilla ja ne teki mulle yllätysultran! :) Vauva oli viikon pienempi kun odotin ja oon vähän paniikissa. Syke löytyi kuitenkin. Tää on niin raskas tää ensimmäinen kolmannes kun ei voi muuta kuin odottaa.

Koetteko muut tämän alkuraskauden raskaaksi? Pelottaako teitä vai oletteko luottavaisin mielin?

Perhe Artesta haluisin sanoa sen verran et jos kaikki on ok, niin joo, hyvä mesta. Mut jos kaikki ei oo ok, ni homma menee todella hankalaksi. Viime raskaudessa kävin siellä, ja koska ultran tekee kätilö, se ei pysty tekemään lähetettä jatkotutkimuksiin tai -toimenpiteisiin. Se oli ihan kamalaa - saatiin tietää että kehitys oli lakannut jo monta viikkoa aikaisemmin, mutta vauva oli jäänyt silti mahaan majailemaan. Kukaan Kättärillä tai terveysasemalla ei ottanut kätilön lähetettä vakavasti ja jouduin oikeasti taistelemaan, että pääsin hoitoon. Lääkärin tekemässä ultrassa on se etu, että ei joudu itse kamppailemaan sen kanssa että tulee kuulluksi, koska sen tekemä lähete otetaan vakavasti. Suosittelen ihan aidosti menemään mielummin sinne [emoji173]

Oho, aika kamalaa tollanen ettei oteta vakavasti :shifty: eli sen takii se on halvempi kuin muualla kun sen ultran tekee kätilö siellä eikä lääkäri?

Millä viikolla oot nyt? Sanoiko ne siellä mitään syytä miksi on viikon pienempi?

Muaki jännittää tää alkuaika ja jännitti myös ensimmäinenkin raskaus.. oikeestaan koko raskauden ajan pelkäsin jotain. Pelot vaan muuttui mitä pidemmälle mentiin mutta terve tyttö sieltä sitten syntyi 08/2016 kuitenkin ja melkein ajallaankin :shy:
 
Olitko tikuttanu oviksen? Voihan se oll vaikka myöhäinen kiinnittyminenkin... toivottavasti kaikki menee hyvin. Tsemppiä!

Mulla olis torstaina eka neuvola (8+6). Tiedän et siellä olis ultra ja ajattelin kysyä jos ne vois kattoa, kun dopplerillakaan ei vielä kuulu ja mua huolettaa kun on jo pari viikkoa vuotanu. Ei onneks enää mitenkään runsaasti eikä kirkasta verta, mut kuitenkin niin et on kokoajan kauheen epävarma olo tästä.
 
Ja eiks varhaisultran tarkkuus oo muutenki +-5 päivää? Meilläki näytti pienemmältä mut lääkäri sano et todennäköisesti on kuitenkin laskujen mukaan oikein kun tosiaan ei oo niin tarkka arvio..
 
Niin just. Vaikeahan niin pieniä on edes mitata tarkkaan. Ja hyvä et syke löyty :)
 
Quenamama, hyvä pointti! Voin uskoa, että se menee siinä tapauksessa noin vaikean kautta, vaikka monihan just suosittelee Perhe-Artea, mutta entä juuri tuossa tapauksessa.... Miten lopulta pääsit toteamaan sen kunnalliselle?

Moi mun puolesta myös kaikille! Esikoista odottelen, 3 tai 4:s raskaus kyseessä, mutta yhdestäkään ei ole vielä tullut sitä odotettua lopputulosta. Asustelen kanssa pk-seudun kehyskunnassa. Oikein kiva kun täällä on näin paljon pk-seutulaisia!

Itse ajattelin Naistenklinikkaa tai Jorvia synnytyspaikkana, katsotaan päästäänkö sinne asti. Naistenklinikalla olen saanut tosi ihanaa kohtelua keskenmenon yhteydessä. Muuten onkin kokemukset noista vähissä :D Tänään 3+6.
 
Taiga86: onnea plussasta ja paljon tarrasukkia matkaan :Heartred ihana kuulla että oot saanut hyvää hoitoa keskenmenon yhteydessä, omat kokemukset on ollu ihan päinvastaisia. Ootteko muuten keskenmenon kokeneet käyneet neuvolapsykologilla juttelemassa? Mä kävin ekan keskenmenon jälkeen ja koko ensimmäisen raskauden ajan, oli kyllä paljon apua itselleni ainakin :)
 
Taiga86: onnea plussasta ja paljon tarrasukkia matkaan :Heartred ihana kuulla että oot saanut hyvää hoitoa keskenmenon yhteydessä, omat kokemukset on ollu ihan päinvastaisia. Ootteko muuten keskenmenon kokeneet käyneet neuvolapsykologilla juttelemassa? Mä kävin ekan keskenmenon jälkeen ja koko ensimmäisen raskauden ajan, oli kyllä paljon apua itselleni ainakin :)

Oon ottanut paniikkikohtausten vuoksi yhteyttä oman kunnan kriisikeskukseen ja pääsin sitä kautta psykologille. Myös työterveyshuollon kautta oon käyttänyt ja tulen käyttämään psykologia edelleen. On niistä vaan apua kun on paljon surua, ahdistusta ja pelkoa! Toki näissä on pitänyt olla itseki aktiivinen :) Nklinikalla ensishokin tukeminen oli musta hyvää ja kätilö lempeä.

Mukavaa Nautilus että pääsit neuvolapsykologille! :) Meillä aina ku oon 2 krt ilmottanu km vuoksi ajan perumisesta neuvolaan ei puhettakaan et olisivat mitään tarjonneet enkä myöskään oo ymmärtänyt kysyä itse.
 
Onko muut täällä tehneet vielä mitään hankintoja? :)

Onko teillä doppleria sydänäänten kuuntelua varten? Jos ei ni meinaatteko hankkia?
 
Mä en varmaan hanki doppleria, ei ollu esikoisestakaan. Me hankittiin jo jo muutama kuukaus ennen plussaa sisarusrattaat valmiiksi :D ja siihen viel lisäksi adapteri kaukalolle.

Vaatteet tulee nyt muutossa käytyä läpi niin näkee vähän, et mitä on tullu säästettyä. Muistaakseni en ihan hirveesti oo niitä ihan pikkusia vaatteita säästänyt, eli niitä tarvii lisää ostaa.
Esikoisen jäljiltä onneks on sitten kaikki isommat jutut jäljellä. Tosin uudessa asunnossa ei ole mahdollisuutta laittaa hoitoalustaa pesukoneen päälle, kun joudutaan siel laittaa pesukone ja kuivari päällekkäin, et pitää varmaan joku hoitotaso viel hankkia.
 
Mä en varmaan hanki doppleria, ei ollu esikoisestakaan. Me hankittiin jo jo muutama kuukaus ennen plussaa sisarusrattaat valmiiksi :D ja siihen viel lisäksi adapteri kaukalolle.

Vaatteet tulee nyt muutossa käytyä läpi niin näkee vähän, et mitä on tullu säästettyä. Muistaakseni en ihan hirveesti oo niitä ihan pikkusia vaatteita säästänyt, eli niitä tarvii lisää ostaa.
Esikoisen jäljiltä onneks on sitten kaikki isommat jutut jäljellä. Tosin uudessa asunnossa ei ole mahdollisuutta laittaa hoitoalustaa pesukoneen päälle, kun joudutaan siel laittaa pesukone ja kuivari päällekkäin, et pitää varmaan joku hoitotaso viel hankkia.

Meilläkin on rattaiden vaihto edessä.. oon vaan ihan pihalla niistä kun nyt on Britax Go rattaat jotka sopii ainoastaan yhden lapsen istuttavaksi eikä niitä saa muutettua mitenkään sisarusrattaiksi. Mitkä rattaat te hankitte? :)
 
Meilläkin on rattaiden vaihto edessä.. oon vaan ihan pihalla niistä kun nyt on Britax Go rattaat jotka sopii ainoastaan yhden lapsen istuttavaksi eikä niitä saa muutettua mitenkään sisarusrattaiksi. Mitkä rattaat te hankitte? :)

Baby jogger city selectit. Ollu kyllä tosi hyvät isojen renkaiden ansiosta. Pääsee erilaisissa maastoissa kulkemaan hyvin. Me kun ei ihan kaupunkialueella asuta, niin pitää olla vähän järeempää kalustoa. Ja itse siis nimenomaan halusin sellaset päällekkäin olevat rattaat, että voi sit jo yhden lapsen kanssa käyttää. Ja muutenkin ei oo niin leveät kuin sellaset tuplarattaat. Ne on mun mielestä ihan järkyttävän leveitä menopelejä. Noi city selectit on myös ollu ihan suht näppärät myös Helsingissäkin kääntyvien etupyörien ansiosta.
 
Baby jogger city selectit. Ollu kyllä tosi hyvät isojen renkaiden ansiosta. Pääsee erilaisissa maastoissa kulkemaan hyvin. Me kun ei ihan kaupunkialueella asuta, niin pitää olla vähän järeempää kalustoa. Ja itse siis nimenomaan halusin sellaset päällekkäin olevat rattaat, että voi sit jo yhden lapsen kanssa käyttää. Ja muutenkin ei oo niin leveät kuin sellaset tuplarattaat. Ne on mun mielestä ihan järkyttävän leveitä menopelejä. Noi city selectit on myös ollu ihan suht näppärät myös Helsingissäkin kääntyvien etupyörien ansiosta.

Noihan näyttää tosi hyviltä! :joyful:
Joo meki halutaan päällekkäiset, tuplarattaat leveyssuunnassa ei edes mahtuis meijän hissiin eikä varmaan edes ovestakaa sisään :hilarious:

Mitä veikkaat kulkeeko noi lumessa kui hyvin?
Katoin noit eri asentovaihtoehtoja ni aika moneksi niistä on.. meijän esikoinen tosiaan maaliskuussa vasta 1v7kk niin pakko hommata uudet rattaat :shy:
 
Meillä on emmaljungan super vikingit. Niihin varmaan sit adapteri ja koppa. Oon tykänny niistä ja on just kätevän kokoiset kaupunkiin.
 
Noihan näyttää tosi hyviltä! :joyful:
Joo meki halutaan päällekkäiset, tuplarattaat leveyssuunnassa ei edes mahtuis meijän hissiin eikä varmaan edes ovestakaa sisään :hilarious:

Mitä veikkaat kulkeeko noi lumessa kui hyvin?
Katoin noit eri asentovaihtoehtoja ni aika moneksi niistä on.. meijän esikoinen tosiaan maaliskuussa vasta 1v7kk niin pakko hommata uudet rattaat :shy:

Uskoisin kulkevan ihan hyvin, kun eturenkaatkin ovat aika isot verrattuna moniin muihin vastaaviin ja tarvittaessa voi sit laittaa ne eturenkaat lukkoon jolloin rattaat varmasti kulkee suoraan.

Me mietittiin myös pitkään noita super vikingejä, mut mun mielestä emmaljungien kasaussysteemi on liian monimutkainen. Noi baby joggerit menee tosi näppärästi kasaan, joita arvostan kyllä paljon, koska useasti viikossa rattaat pakataan autoon.
 
Uskoisin kulkevan ihan hyvin, kun eturenkaatkin ovat aika isot verrattuna moniin muihin vastaaviin ja tarvittaessa voi sit laittaa ne eturenkaat lukkoon jolloin rattaat varmasti kulkee suoraan.

Me mietittiin myös pitkään noita super vikingejä, mut mun mielestä emmaljungien kasaussysteemi on liian monimutkainen. Noi baby joggerit menee tosi näppärästi kasaan, joita arvostan kyllä paljon, koska useasti viikossa rattaat pakataan autoon.

Täytyy laittaa korvan taakse noi :happy:
Harmittaa vaan kun en yhtää tajunnu tätä "laajennusprojektia" aiemmin ni ois voinu jo ekalle lapselle ostaa 'kunnolliset".
 
Takaisin
Top