Ostokset ja hankinnat

Itsekin tykästyin noihin City Crosseihin, mutta muutinkin mieleni kun kuulin monilta että (yhdistelmät yleensäkin) ovat kuulemma aika kohnot siinä vuoden käytön jälkeen...
Vaunuaikana loistavat, mutta ratasaikana lähes liian massiiviset, eikä lapsi pääse itse kiipeämään kyytiin kun ovat niin korkeat.

Näin ollen mietin kahden vaihtoehdon välillä: Teutonia Junior kantokassilla http://www.vauvallesi.fi/images/junior_4800_1302_e32.jpg
tai
Bumbleride Indie/Indie 4 vaunukopalla. http://www.peppyparents.com/images/indie4_lg.jpg

Teutonian plussia ovat edullinen hinta (299€+kantokassi <100€), neljä isoa rengasta, laadukas merkki, pitkä käyttöaika.
Miinusta on se, ettei lasta saa käännettyä työntäjää päin, mutta uskon sen olevan miinus itselleni, en niinkään vauvalle... :)

Bumbleriden plussia ovat vaunukoppa-aikana lapsen kasvot työntäjää kohti, laadukkaat ja kestävät materiaalit, myöskin pitkä käyttöikä sekä hieno ulkonäkö!
Miinusta on hinta! (699€, sisältää tosin vaunukopan.) En myöskään osaa päättää olisiko kolmi- vai neljärenkainen malli parempi.. Alkuun olin ehdottomasti kolmirenkaisia vastaan niiden kiikkeryyden vuoksi, mutta kiikkerät ne ei olekaan, sen olen oppinut.
Neljäpyöräisissä mietityttää etupyörien koko (21cm) ja niiden kääntyvyys. Kuinka helppoa on noiden kääntyvien renkaiden kanssa liikkua lumessa, me kun emme asu kaupungissa ja lenkit tulee tehtyä asfaltoidulla maantiellä sekä sorateillä.
 
Angii, mä oon bugisuskovainen ja tuplat oli käytössä yli 2 vuotta. Ihan parhaat ovat kyllä. Ainoa miinus kuomujen ohuesta kankaasta, talvella piti olla fleecehuopa siinä päällä jos nukutti ulkona.

Valkoinen väri yhdistelmissä on huono, jos rattaita aikoo käyttää taaperoaikana rapaisen ipanan kans. Mut vauvanahan tuo on söpö. Itsellä oli ekan kans alkuun city crossit enkä pitänyt yhtään kun olivat liian kömpelöt ja kolhot työntää.
 
Itse olen vauvanvaatehamsteri ollut jo pitkään... :) Nyt koitan vielä hieman malttaa. Vaunut tuottaa päänvaivaa - miten niitä saa ikinä valittua, kun markkinoilla on vaikka ja mitä?! Äitiyshousut täytynee ostaa pian, kovasti jo turvottaa.
 
Meidän pitää hommata kaikki tarvikkeet, esikoinen kun on kyseessä. Suvulta taitaa löytyä jonkun verran vaatteita, mutta uusiakin pitää tietty ostaa. Äitiyspakkaus olis kiva, mutta semmoista en voi saada kun en Suomessa asu.

Oon kyllä sen verran varuillani, etten osta vielä mitään, vaikka kuinka olisi alet meneillään. Ainakin ensimmäisen kolmanneksen verran pitää odotella, ehkä pari viikkoa siihen päälle.

Vaunujen hankinta on varmaan isoin homma, kun ei ole hommasta mitään hajua. Voisin hyvinkin ostaa ainakin rungon käytettynä, ja sitten tarvittaessa uuden kopan tms. Katsotaan :)
 
Kannattaa muuten vaunuissa kartottaa myös vähän käytettyjen vaunujen tarjontaa ihan siitäkin syystä, että näkee mitkä kestää noin yleisesti ottaen hyvänä jne. Meillä ekat vaunut oli käytetyt, mutta ihan supersiistit ja säästin kuitenkin lähes 400e. Nytkin katselen jos sopivat käytetyt tulisi vastaan, niin voisin ostaa. Mutta olisi toisaalta ihana ostaa uudetkin, kun tosiaan muita isoja hankintoja ei tarvitse tehdä.
 
Ma haluisin tosiaan myos aitiyspakkauksen, hoksasinkin tassa etta yks tuttu saa kolmannen mukelonsa toukokuussa, ja jos han ei halua sita itselleen niin voisin ostaa boksin hanelta, voisin mielellani tarjota vahan enemman rahaakin kuin sen mita saisi kelalta. Toivon kylla etta 2015 boksi ois kivempi kuin 2014, joka on mun makuun vahan turhan retro.. :rolleyes:
 
Meillä on lähes kaikki vielä varastossa esikoisen jäljiltä. Turvakaukalo pitää sitten joskus ostaa. Ja jos tämä tuleva lapsi onkin tyttö, niin silloin päivitän vähän vaatevarastoja :)

Hitsiläinen kun vasta pari viikkoa sitten annoin omat äitiysvaatteeni lainaan ystävälle, jolla on laskettu aika huhtikuussa.. Pitää kohta lähteä ainakin niitä housuja kinuumaan takaisin. En vaan vielä haluaisi paljastaa raskautta kellekään. Toivottavasti omat housut mahtuis vielä jonkin aikaa jalkaan! :)
 
Katapultti, minäkin voin sulle pakkauksen myydä jos ei omaa silmää niin miellytä se uusi pakkaus. Palaan asiaan kunhan se uusi julkaistaan :)
 
En tiedä. Viime pakkaus julkaistiin maaliskuussa muistaakseni, mutta luin kelan lehdestä joskus, että pyrkivät sitä kohti, että kaikki samana vuonna syntyneet saisivat saman pakkauksen. Tuon vanhan ne tietty jakavat ensin pois, tiedä sitten miten paljon sitä vielä on varastossa.
 
Täällä on kolmas tulossa, joten paljoa ei tarvinne hankkia. Vaunut (ykkös ja tuplatkin) löytyy vielä varastosta, mutta kaukalo ja pinnasänky ehdittiin jo myydä eli ne on listalla. Kaukalo oltaisiin joka tapauksessa jouduttukin vaihtamaan, koska nyt pitää löytää riittävän kapea, jotta mahtuu kahden turvaistuimen kanssa takapenkille. Siinäpä onkin pulma ratkaistavaksi!

Äitiyspakkaus otettiin esikoisesta muttei keskimmäisestä. Itse tästä kolmannesta (ja oletettavasti viimeisestä) haluaisin sen nyt, mutta pitänee vielä puhua mies samalle kannalle. :wink
 
täältäkin löytyy kaikki tavarat, kun tuo nuorimmainenkin on vasta 8kk ikäinen. :) tosin kahden lapsen jälkeen ajattelin, ettei meille kolmatta kyllä tule ja laitatin kierukan ja myin turvakaukalon, hoitopöydän, hoitopöydän alustat, hyppykiikun, 56-74cm vauvavaatteet pois... vuoden päästä rupesi mieleen hiipimään ajatus kolmannesta lapsesta ja jouduin sitten hommaamaan taas vauvakamat takaisin.... ja nyt tässä odotetaan neljättä!

meille on esikoiselle ostettu yksöisrattaiksi Oran Taiga yhdistelmät pehmeällä kantokassilla ja isoilla ilmakumirenkailla, taitavat olla 2008 vuosimallia, erikoiskuosilla (maastokuvioiset, metsästystä harrastavan mieheni valinta...). orat olivat liikkeessä alennuksessa, myivät edellisen vuoden mallia pois uuden edestä. niillä on kyllä päässyt niin asvaltilla kuin soratiellä, metsäautotiellä ja hiekassakin. niitä kyllä suosittelen, ovat kestävät rattaat ja niissä on paksut kankaat, tarkenee hyvin talvellakin. :) tosin ovat aika raskaat nostaa autoon, mutta meillä on Carenan matkarattaat auton perällä aina valmiina.
asutaan maalla, mutta pääsääntöisesti lenkkeillään pikitiellä, meiltä on tästä matkaa asvaltille kilometrin verran, joten soratietä tulee pakosta pätkä mentyä. tästä lähtee pari metsäauto/hiekkatietä ja ollaan sieltäkin välillä kierretty.

sitten jos joku kaipaa vinkkejä sisarusrattaista, niin täältä löytyy! :grin meillä on ollut Carenan Double Swingit, Brion Double Wavet, 2ME Los Angelesit ja nyt viimeisimpänä on käytössä Bumbleriden Indie Twinit. Mieluusti kyllä kerron käyttökokemuksia ja annan vinkkejä. :)

Mukkelis, minkälainen auto teillä on? meillä on Pajero ja sinne mahtuu takapenkille "hyvin" kaksi turvavyöistuinta ja turvakaukalo jalustalla. :) isommat pojat istuvat laidoilla ja turvakaukalo on keskellä. aluksi toinen isommista pojista oli keskellä ja turvakaukalo oli oven vieressä, mutta sitten oli keskimmäiselle tosi hankala laittaa turvavyötä... joten siirrettiin sitten turvakaukalon jalusta keskelle, sinne kuitenkin vielä joten kuten saan nakattua kaukalon ennen kuin laittaa isomman pojan istumaan. en tiedä miten nyt autoon pakkaudutaan kun neljäs syntyy, pajerossahan saa pienen peräpenkinkin nostettua, johon mahtuu 2 istumaan. tosin autoilen pääasiassa yksin lasten kanssa, harvoin ollaan koko perheen voimin.
 
Kehuinkin noita meidän Oran edellisiä vaunuja jo aiemmin, mutta nyt ninetsun innoittamana pitää lisätä, että tosiaan olivat ihan ykköset täällä maalla! Meillä lenkit on enimmäkseen sorateitä ja tosiaan kelissä kuin kelissä, aina on hyvin päästy. Raskaat ovat vähän nostaa, mutta menevät kohtuu pieneen tilaan ja niissä on sen verran pitkä kantokoppa, että poika mahtui hyvin 1,5v asti nukkumaan niissä päikkärit ulkona.
 
Nostellaanpa tata, onko uusia hankintoja tehty? :)

Ma olen ihan yllattavan hyvin sanut hillittya itseani, eilen ultran jalkeen kavin pitkasta aikaa hipeloimassa vauvanvaatteita ja tavaroita, mutten ostanut mitaan. :)
 
En pidä kiirettä:-D nyt vasta 7+5 & otan varmaan äitiysavustuksen rahana niin saa hankkia kaksosten rattaat. Esikoisen vaatteet on äppakkauksen laatikossa ja jos ( toivonmukaan) saadaan isompi asunto niin levitän kaikki sielä sitte:-D ja jos onki poika niin sitte tietää paljo pitää ostaa nvaatteita,mutta kirppariltaki saa hyviä kun ei ne ikuissesti oo pieniä♥ tosin on kyllä vahva tyttöfiilis:-D
 
Ninetsu kerro ihmeessä kokemuksia noista tuplavaunuista/rattaista? Meillä sellaisten hankinta edessä.. :) Joitakin vaatteita olen jo ostanut, kun on tullut eteen niiiiiin ihania! :oops:
 
Minä kirpparilta löysin yhden toppapuvun ja pari bodya :)
Tilasin alennuksesta brion primo kaukalon ja telakan siihen, ja tänään haen käytetyn pinnasängyn hoitotasoineen :)
 
Täällä on suurinosa myyty kuopuksen jälkeen, joten hankintoja olisi. Ainoastaan pinnasänky ja hoitopöytä (mun vanha) ovat tallella. Pitää katsoa mahtuuko tuo hoitopöytä sitten mihinkään. Siinä olisi kyllä paljon säilytystilaa vauvanvaatteille.

Rattaita oon jo hieman katsellut. Tuntuu että valikoima vaan kasvanut siitä kun viimeksi sellaiset osti. Esikoisella oli Brion yhdistelmävaunut. Olivat kyllä hyvät ja yhdistelmät on tarkoitus nytkin ostaa. Kuopus kun syntyi, niin nuo Briot myytiin ja ostettiin carenan tuplat. Jossain vaiheessa esikoiselle ostettiin carenan matkarattaat ja ovat olleet molemmilla käytössä. Reissuissa ollut käytännöllisemmät.

Kaukalo ja telakka olisi myös tarkoitus ostaa. Meillä on kaikki turvaistuimet olleet Britaxia ja niihin ollaan oltu tyytyväisiä. Katsotaan jatketaanko samalla merkillä vai ostetaanko jotain muuta.

Nyt tekisi alennusmyynneistä mieli ostaa vauvanvaatteita, mutta kun ei tiedä kumpaa sukupuolta tämä on. Jos vielä malttaisi hetken.

Äitiyspakkaus olisi tarkoitus nyt ottaa. Kuopuksesta sitä ei otettu, kun tuntui että rahalla oli silloin enemmän tarvetta kun esikoisesta oli kuitenkin kaikki tallella. Nyt ihana ottaa ihan senkin vuoksi, että mulla täällä kotona kaks kaveria jotka varmasti tykkää myös sitten katsoa sitä pakkauksen sisältöä.
 
tässä olisi mun kokemusta sisarusrattaista. meillähän sisarusrattaat ovat lähes päivittäin käytössä (jos vain sää sallii) kauppa-, kirjasto- ja kerhoreissuilla ja matkaa päivässä tulee 6-9km. asutaan maalla, mutta pääasiassa kärrytellään asvaltilla. meiltä on soratietä ensin kilometrin verran pikitielle, joten sitäkin tulee aina väkisin pätkä mentyä. talvisin huonosti auratut tietkin ovat tuttuja. tästä myös lähtee metsäauto- ja hiekkateitä, joten sellaisiltakin teiltä on kokemusta. mies on yrittäjä ja vähän kotona, joten jos meinaan lenkille lähteä, niin lapset on otettava mukaan ja kauppareissut yms käyvät hyvin lenkistä!

meillä on ollut siis Carenan Double Swingit, Brion Double Wavet, 2ME Los Angelesit ja nyt viimeisimpänä on käytössä Bumbleriden Indie Twinit.

ykköselle ja kakkoselle ostin syksyllä 2011 uutena edulliset Carenat vauvankopalla, kun ajattelin ettei meille tule kuin kaksi lasta ja ikäero oli 1v 11kk, etteivät rattaat kuitenkaan olisi meillä pitkään käytössä. niimpä niin... :grin rattaat olivat tilavat, kuomut olivat korkealla, niihin mahtui hyvin istumaan. tavarakorit olivat aivan ihanteelliset kaupassakäyntiä ajatellen! rattaat olivat kevyet työntää ja kääntyvät eturenkaat olivat ihanat, rattaat menivät lumellakin hyvin. ne sai helposti kasaan ja olivat kevyet nostaa esim autoon. niillä juoksinkin jonkun verran, niissä alkoivat vain renkaat pomppimaan. vauvankoppa oli niin pieni, ettei meidän iso kokoinen kakkonen mahtunut talvikamppeissa sinne enää 4kk ikäisenä. kuomun kankaat olivat ohuet ja rattaat puolsivat kovasti eturenkaat lukittuina.
meillä vain tuulee aina, kun tuo meri on kilometrin päässä ja meillä on pari kilometriä tässä peltoaukiota. jouduin talvella tuulessa ja tuiskussa vetämään rattaita perässä, ettei pojille olisi tuullut naamaan...

rattaat olivat meillä vuoden käytössä, kun en halunnut toista talvea vetää niitä perässä ja esikoinenkin tykkäsi edelleen istua kyydissä. ostin loppu vuodesta 2012 käytettyinä meille Briot heittoaisan takia. silloin myös päätettiin, että meille saa kolmas lapsi tulla. rattaissa oli huomattavasti kapeammasti istuintilaa ja kuomu matalammalla, mutta hyvin pojat (silloin 3v ja 1v) siellä tykkäsivät istuskella. kumpikaan ei enää rattaissa nukkunut. niillä juoksin jonkun verran, ne eivät puoltaneet ja niissä ei lasten painoeroa huomannut. rattaat olivat kankeat kääntää, mutta eipä tuo hirveästi menoa haitannut ja talvellakin pääsi tosi hyvin lumessa. nyt sai tuulen mukaan kääntää poikia eri päin.
niissä vain oli matala tavara-aukon suu, että sinne oli hankala ostoskasseja laittaa, maitopurkit joutuikin yksitellen laittamaan kyytiin... ja tavarakorin etuosa oli auki, että sieltä joskus luiskahti kirjaston kirjoja tielle... saikin vähän väliä tarkistaa, että onhan kaikki tavarat kyydissä. myös näissä oli kuomun kangas hyvin ohut ja ne olivat raskaat nostaa autoon. ajattelin että näillä kuitenkin mennään niin kauan kuin meillä sisarusrattaita tarvitaan. viime talvena odotin meidän kolmosta, lunta ei ollut että oltaisiin pulkalla päästy, niin lykäsin silloin ykköstä ja kakkosta niissä brioissa (silloin 4v ja 2v). :grin tiivis oli tunnelma toppahaalareissa ja esikoisen jalat tulivat pitkästi jalkatuen yli, mutta eipä tuo mitään moittinut. :grin

kakkonen oli 2v 7kk kun kolmonen syntyi viime toukokuussa. nyt briojen yhteinen kuomu osoittautui hankalaksi, kun kakkonen ei mahtunut enää kuomun alle istumaan. kuomu piti jättää hänen pään taakse, mutta kuitenkin olisin halunnut että vauvalla on kuomu kunnolla suojaamassa... yhteinen etukaari oli hankala vauvan kanssa, kun vauvalla sitä ei olisi tarvinnut ja se oli vauvaa kärryihin laittaessa edessä... kaupassa kakkonen halusi lykätä pikkukärryjä, niin vauva aina heräsi kun käänsin kuomua että sain isomman nostettua pois kyydistä. sitten kun sisaruksilla ei ollut "väliseinää", niin monesti sitten isompi halusikin tukkia tuttia pienemmän suuhun, vaikka tämä tyytyväisenä nukkui vieressä ja usein pienempi heräsikin siihen. ja isoon yhteiseen kuomuun oli hankala laittaa pienemmälle harsoa auringolta suojaamaan, kun kuitenkin sinne pääsi aurinko paistamaan isomman puolelta...

aloinkin haaveilemaan rattaista, joissa olisi molemmille omat kuomut ja istuinosat, ja kuomun väli iso, että mahtuu kunnolla isompikin lapsi istumaan. kuitenkin meillä ne rattaat olisivat käytössä siihen asti, että kakkonenkin oppisi ajamaan pyörällä. ja tavarakori johon on helpompi laittaa ostokset. ja käännettävät istuimet tuulen takia tai se heittoaisa ja tottakai ilmakumirenkaat.

hoksasin että bugaboon donkey duot täyttäisivät nämä istuimien käännettävyys ehdot, mutta niitä ei ollut käytettyinä ja hintaa uusille olisi tullut reippaasti päälle tonni... ja hetken lueskeltuani niistä, niin niissä olikin niin kapeat istuinosat, että niihin ei tuo meidän lähes 3v olisi mahtunut.

sitten löysin rattaat, jotka täyttivät kaikki toiveeni, 2ME Los Angelesit! niissä oli reilusti tilaa lapselle, omat kuomut ja vetoketjun avaamalla kuomua tuli pitemmästi. erikseen käännettävät istuimet, omat etukaaret, ihanan iso tavarakori, ilmakumirenkaat, kääntyvät eturenkaat... löysin yhdestä nettikaupasta ne vähän alle 300€:n, kun lekmeristä tilattuna nämä olisivat tulleet maksamaan yli 600€. nämä oli pakko saada! en halunnut erillistä vauvankoppaa niihin, kun carenoiden kanssa koin sen niin pieneksi. ja kun istuimen kuitenkin saisi työntäjään päin ja sinne voisi laittaa vain yksöisrattaiden kantokassin, niin sillä pärjäisi.

sain myytyä briot pois ja tilasin 2ME:n rattaat viime elokuussa, mutta parin viikon käytön jälkeen mua alkoi harmittamaan... ne olivat tosi raskaat työntää, niillä ei voinut juosta. eturenkaat vapaina sai olla koko ajan suuntaa korjaamassa ja ne puolsivat kovasti painavemman kyytiläisen puolelle. taas lukittuinakin ne puolsivat ja niitä ei saanut lukittuina risteyksessä edes käännettyä! niissä paino oli jotenkin siellä rattaiden edessä, että lasten ollessa kyydissä työntökahvaa alas "painamalla" rattaat eivät edes nousseet ilmaan, joten suojatietä ylittäessä ei meinannut päästä takaisin pyörätielle kivetyksen yli... ne olivat kyllä ihan hirveät työntää ja kauhulla mietein minkälainen talvi niitten kanssa tulisi... tavarakori kyllä oli ihana ja tuo istuimien käännettävyys, ja selkänojia oli tosi helppo säätää. reilun kuukauden käytön jälkeen myin ne pois... sain niistä kuitenkin tuon mun maksaman hinnan.

oran yksöisrattaiden ja seisomalaudan kanssa mentiin hetki, mutta juokseminen oli vaikeaa sen kanssa. ja tuo meidän 3v kakkonen on sen verran "aivoton" että päätti yhtäkkiä mun juostessa hypätä pois laudalta... kaupasta hän lähtee juoksemaan yhtäkkiä ulos, eikä häntä saanut mihinkään "kiinni" kun ei ollut niitä tuplia mihin nostaa hänet istumaan. sisarusrattaat oli pakko saada...

kovan harkinnan jälkeen päädyin Bumblerideihin ja tilasin ne viime lokakuussa. niitä en löytänyt käytettyinä ja uusien hintahan oli aika paljon, mutta kun haaveilin neljännestä lapsesta ja sain miehenkin suostuteltua neljänteen, niin ajattelin että käyttöaikaa näille tulee vielä. isoa hyvän mallista tavarakoriahan näissä ei ollut, eikä istuinsuuntaa voinut vaihtaa. mutta kääntyvät eturenkaat, isot ilmakumirenkaat, tilavat istuintilat ja korkealle tuleva kuomu, että mahtui tuo meidän 3 vuotiaskin hyvin kyytiin, ne vaikuttivat mun valintaan. myös monessa blogissa kehuttiin näitä rattaita. nyt siis rattaat ovat olleet meillä käytössä 3kk. meiltä löytyi läpinäkyvä sadesuoja, jonka olen sitten tuulisemmalla kelillä nakannut rattaisiin päälle. meidän 5v mahtuu myös vielä kuomun alle!

kuomun niissä saa laitettua "väärin päin", että vauva voi olla kantokassissa työntäjään päin ja isompi eteenpäin. mutta nykyään meillä molemmat ovat eteenpäin, kun pienempi nukkuu menomatkalla pätkän ja yleensä herää puolen tunnin jälkeen ja nostan hänet sitten istumaan. rattaat ovat kyllä aivan ihanat lykätä ja olen niillä paljon juossutkin. aavistuksen puoltavat eturenkaat lukittuina.

kuomun kangas on näissäkin aika ohut, mutta muuten kankaat ovat laadukkaan ja kestävän oloiset. miinukset näissä rattaissa ovat: pienempi tavarakori kuin edellisissä sisarusrattaissa, tavara-aukon suu on aika kapea mutta ei niin kapea kuin brioissa (tavarakoriin pääsee käsiksi myös etukautta kun nostaa jalkatuet ylös), työntösuuntaa ei saa käännettyä, puoltavat aavistuksen eturenkaat lukittuina (vissiin ihan perusominaisuus kääntyvien eturenkaiden kanssa), jalkapeitteitä ei ole, etukaarissa ei ole "haararemmia" niin sieltä meinaa isompi valua pois. sekä selkänojaa on hankala säätää... tai sitä remmiä on hankala käyttää, siitä oli kyllä monissa arvosteluissakin mainittu.

lumessa kuitenkin nämä melko hyvin menevät, varmaan menisivät paremmin jos tuo isompi kyytiläinen olisi pienempi. ja voi olla, että meidän ostoksetkin vaikuttavat lumella lykäämiseen, kun on 3 kassillista ruokaa mukana! :grin mulla on työntöaisaan kaksi tavaralenksua, johon saan ostoskasseja roikkumaan. ihan tyytyväinen olen näihin kuitenkin ollut. mutta parhaimmin talvella lumessa ja epätasaisilla metsäautoteillä ovat liikkuneet nuo Briot. sulalla asvaltilla ja soratiellä taas nämä Bumbleridet ovat parhaimmat työntää. näissä vapailla renkailla vain huomaa kyytiläisten ison painoeron, että ne aavistuksen puoltavat raskaamman puolelle, mutta eivät häiritsevästi. lukittuina ne sitten puoltavat toiselle puolelle... mutta ovat kevyet nostaa autoon.

tuli pitkästi tekstiä, toivottavasti tästä oli hyötyä sisarusrattaita pohdiskeleville. kaikilla rattailla ollaan päästy meidän pikkukylän Saleen sisälle ja siellä mahduttu liikkumaan. :) missään kaupungilla niillä ei olla kuljettu, eikä hissiä ole tarvinnut käyttää, että niistä ei ole kokemusta. varmaan niitä täydellisiä sisarusrattaita ei olekaan, että kaikissa on jotain vikaa. :)
 
Takaisin
Top