tässä olisi mun kokemusta sisarusrattaista. meillähän sisarusrattaat ovat lähes päivittäin käytössä (jos vain sää sallii) kauppa-, kirjasto- ja kerhoreissuilla ja matkaa päivässä tulee 6-9km. asutaan maalla, mutta pääasiassa kärrytellään asvaltilla. meiltä on soratietä ensin kilometrin verran pikitielle, joten sitäkin tulee aina väkisin pätkä mentyä. talvisin huonosti auratut tietkin ovat tuttuja. tästä myös lähtee metsäauto- ja hiekkateitä, joten sellaisiltakin teiltä on kokemusta. mies on yrittäjä ja vähän kotona, joten jos meinaan lenkille lähteä, niin lapset on otettava mukaan ja kauppareissut yms käyvät hyvin lenkistä!
meillä on ollut siis Carenan Double Swingit, Brion Double Wavet, 2ME Los Angelesit ja nyt viimeisimpänä on käytössä Bumbleriden Indie Twinit.
ykköselle ja kakkoselle ostin syksyllä 2011 uutena edulliset Carenat vauvankopalla, kun ajattelin ettei meille tule kuin kaksi lasta ja ikäero oli 1v 11kk, etteivät rattaat kuitenkaan olisi meillä pitkään käytössä. niimpä niin...
rattaat olivat tilavat, kuomut olivat korkealla, niihin mahtui hyvin istumaan. tavarakorit olivat aivan ihanteelliset kaupassakäyntiä ajatellen! rattaat olivat kevyet työntää ja kääntyvät eturenkaat olivat ihanat, rattaat menivät lumellakin hyvin. ne sai helposti kasaan ja olivat kevyet nostaa esim autoon. niillä juoksinkin jonkun verran, niissä alkoivat vain renkaat pomppimaan. vauvankoppa oli niin pieni, ettei meidän iso kokoinen kakkonen mahtunut talvikamppeissa sinne enää 4kk ikäisenä. kuomun kankaat olivat ohuet ja rattaat puolsivat kovasti eturenkaat lukittuina.
meillä vain tuulee aina, kun tuo meri on kilometrin päässä ja meillä on pari kilometriä tässä peltoaukiota. jouduin talvella tuulessa ja tuiskussa vetämään rattaita perässä, ettei pojille olisi tuullut naamaan...
rattaat olivat meillä vuoden käytössä, kun en halunnut toista talvea vetää niitä perässä ja esikoinenkin tykkäsi edelleen istua kyydissä. ostin loppu vuodesta 2012 käytettyinä meille Briot
heittoaisan takia. silloin myös päätettiin, että meille saa kolmas lapsi tulla. rattaissa oli huomattavasti kapeammasti istuintilaa ja kuomu matalammalla, mutta hyvin pojat (silloin 3v ja 1v) siellä tykkäsivät istuskella. kumpikaan ei enää rattaissa nukkunut. niillä juoksin jonkun verran, ne eivät puoltaneet ja niissä ei lasten painoeroa huomannut. rattaat olivat kankeat kääntää, mutta eipä tuo hirveästi menoa haitannut ja talvellakin pääsi tosi hyvin lumessa. nyt sai tuulen mukaan kääntää poikia eri päin.
niissä vain oli matala tavara-aukon suu, että sinne oli hankala ostoskasseja laittaa, maitopurkit joutuikin yksitellen laittamaan kyytiin... ja tavarakorin etuosa oli auki, että sieltä joskus luiskahti kirjaston kirjoja tielle... saikin vähän väliä tarkistaa, että onhan kaikki tavarat kyydissä. myös näissä oli kuomun kangas hyvin ohut ja ne olivat raskaat nostaa autoon. ajattelin että näillä kuitenkin mennään niin kauan kuin meillä sisarusrattaita tarvitaan. viime talvena odotin meidän kolmosta, lunta ei ollut että oltaisiin pulkalla päästy, niin lykäsin silloin ykköstä ja kakkosta niissä brioissa (silloin 4v ja 2v).
tiivis oli tunnelma toppahaalareissa ja esikoisen jalat tulivat pitkästi jalkatuen yli, mutta eipä tuo mitään moittinut.
kakkonen oli 2v 7kk kun kolmonen syntyi viime toukokuussa. nyt briojen yhteinen kuomu osoittautui hankalaksi, kun kakkonen ei mahtunut enää kuomun alle istumaan. kuomu piti jättää hänen pään taakse, mutta kuitenkin olisin halunnut että vauvalla on kuomu kunnolla suojaamassa... yhteinen etukaari oli hankala vauvan kanssa, kun vauvalla sitä ei olisi tarvinnut ja se oli vauvaa kärryihin laittaessa edessä... kaupassa kakkonen halusi lykätä pikkukärryjä, niin vauva aina heräsi kun käänsin kuomua että sain isomman nostettua pois kyydistä. sitten kun sisaruksilla ei ollut "väliseinää", niin monesti sitten isompi halusikin tukkia tuttia pienemmän suuhun, vaikka tämä tyytyväisenä nukkui vieressä ja usein pienempi heräsikin siihen. ja isoon yhteiseen kuomuun oli hankala laittaa pienemmälle harsoa auringolta suojaamaan, kun kuitenkin sinne pääsi aurinko paistamaan isomman puolelta...
aloinkin haaveilemaan rattaista, joissa olisi molemmille omat kuomut ja istuinosat, ja kuomun väli iso, että mahtuu kunnolla isompikin lapsi istumaan. kuitenkin meillä ne rattaat olisivat käytössä siihen asti, että kakkonenkin oppisi ajamaan pyörällä. ja tavarakori johon on helpompi laittaa ostokset. ja käännettävät istuimet tuulen takia tai se heittoaisa ja tottakai ilmakumirenkaat.
hoksasin että bugaboon donkey duot täyttäisivät nämä istuimien käännettävyys ehdot, mutta niitä ei ollut käytettyinä ja hintaa uusille olisi tullut reippaasti päälle tonni... ja hetken lueskeltuani niistä, niin niissä olikin niin kapeat istuinosat, että niihin ei tuo meidän lähes 3v olisi mahtunut.
sitten löysin rattaat, jotka täyttivät kaikki toiveeni, 2ME Los Angelesit! niissä oli reilusti tilaa lapselle, omat kuomut ja vetoketjun avaamalla kuomua tuli pitemmästi. erikseen käännettävät istuimet, omat etukaaret, ihanan iso tavarakori, ilmakumirenkaat, kääntyvät eturenkaat... löysin yhdestä nettikaupasta ne vähän alle 300€:n, kun lekmeristä tilattuna nämä olisivat tulleet maksamaan yli 600€. nämä oli pakko saada! en halunnut erillistä vauvankoppaa niihin, kun carenoiden kanssa koin sen niin pieneksi. ja kun istuimen kuitenkin saisi työntäjään päin ja sinne voisi laittaa vain yksöisrattaiden kantokassin, niin sillä pärjäisi.
sain myytyä briot pois ja tilasin 2ME:n rattaat viime elokuussa, mutta parin viikon käytön jälkeen mua alkoi harmittamaan... ne olivat tosi raskaat työntää, niillä ei voinut juosta. eturenkaat vapaina sai olla koko ajan suuntaa korjaamassa ja ne puolsivat kovasti painavemman kyytiläisen puolelle. taas lukittuinakin ne puolsivat ja niitä ei saanut lukittuina risteyksessä edes käännettyä! niissä paino oli jotenkin siellä rattaiden edessä, että lasten ollessa kyydissä työntökahvaa alas "painamalla" rattaat eivät edes nousseet ilmaan, joten suojatietä ylittäessä ei meinannut päästä takaisin pyörätielle kivetyksen yli... ne olivat kyllä ihan hirveät työntää ja kauhulla mietein minkälainen talvi niitten kanssa tulisi... tavarakori kyllä oli ihana ja tuo istuimien käännettävyys, ja selkänojia oli tosi helppo säätää. reilun kuukauden käytön jälkeen myin ne pois... sain niistä kuitenkin tuon mun maksaman hinnan.
oran yksöisrattaiden ja seisomalaudan kanssa mentiin hetki, mutta juokseminen oli vaikeaa sen kanssa. ja tuo meidän 3v kakkonen on sen verran "aivoton" että päätti yhtäkkiä mun juostessa hypätä pois laudalta... kaupasta hän lähtee juoksemaan yhtäkkiä ulos, eikä häntä saanut mihinkään "kiinni" kun ei ollut niitä tuplia mihin nostaa hänet istumaan. sisarusrattaat oli pakko saada...
kovan harkinnan jälkeen päädyin Bumblerideihin ja tilasin ne viime lokakuussa. niitä en löytänyt käytettyinä ja uusien hintahan oli aika paljon, mutta kun haaveilin neljännestä lapsesta ja sain miehenkin suostuteltua neljänteen, niin ajattelin että käyttöaikaa näille tulee vielä. isoa hyvän mallista tavarakoriahan näissä ei ollut, eikä istuinsuuntaa voinut vaihtaa. mutta kääntyvät eturenkaat, isot ilmakumirenkaat, tilavat istuintilat ja korkealle tuleva kuomu, että mahtui tuo meidän 3 vuotiaskin hyvin kyytiin, ne vaikuttivat mun valintaan. myös monessa blogissa kehuttiin näitä rattaita. nyt siis rattaat ovat olleet meillä käytössä 3kk. meiltä löytyi läpinäkyvä sadesuoja, jonka olen sitten tuulisemmalla kelillä nakannut rattaisiin päälle. meidän 5v mahtuu myös vielä kuomun alle!
kuomun niissä saa laitettua "väärin päin", että vauva voi olla kantokassissa työntäjään päin ja isompi eteenpäin. mutta nykyään meillä molemmat ovat eteenpäin, kun pienempi nukkuu menomatkalla pätkän ja yleensä herää puolen tunnin jälkeen ja nostan hänet sitten istumaan. rattaat ovat kyllä aivan ihanat lykätä ja olen niillä paljon juossutkin. aavistuksen puoltavat eturenkaat lukittuina.
kuomun kangas on näissäkin aika ohut, mutta muuten kankaat ovat laadukkaan ja kestävän oloiset. miinukset näissä rattaissa ovat: pienempi tavarakori kuin edellisissä sisarusrattaissa, tavara-aukon suu on aika kapea mutta ei niin kapea kuin brioissa (tavarakoriin pääsee käsiksi myös etukautta kun nostaa jalkatuet ylös), työntösuuntaa ei saa käännettyä, puoltavat aavistuksen eturenkaat lukittuina (vissiin ihan perusominaisuus kääntyvien eturenkaiden kanssa), jalkapeitteitä ei ole, etukaarissa ei ole "haararemmia" niin sieltä meinaa isompi valua pois. sekä selkänojaa on hankala säätää... tai sitä remmiä on hankala käyttää, siitä oli kyllä monissa arvosteluissakin mainittu.
lumessa kuitenkin nämä melko hyvin menevät, varmaan menisivät paremmin jos tuo isompi kyytiläinen olisi pienempi. ja voi olla, että meidän ostoksetkin vaikuttavat lumella lykäämiseen, kun on 3 kassillista ruokaa mukana!
mulla on työntöaisaan kaksi tavaralenksua, johon saan ostoskasseja roikkumaan. ihan tyytyväinen olen näihin kuitenkin ollut. mutta parhaimmin talvella lumessa ja epätasaisilla metsäautoteillä ovat liikkuneet nuo Briot. sulalla asvaltilla ja soratiellä taas nämä Bumbleridet ovat parhaimmat työntää. näissä vapailla renkailla vain huomaa kyytiläisten ison painoeron, että ne aavistuksen puoltavat raskaamman puolelle, mutta eivät häiritsevästi. lukittuina ne sitten puoltavat toiselle puolelle... mutta ovat kevyet nostaa autoon.
tuli pitkästi tekstiä, toivottavasti tästä oli hyötyä sisarusrattaita pohdiskeleville. kaikilla rattailla ollaan päästy meidän pikkukylän Saleen sisälle ja siellä mahduttu liikkumaan. :) missään kaupungilla niillä ei olla kuljettu, eikä hissiä ole tarvinnut käyttää, että niistä ei ole kokemusta. varmaan niitä
täydellisiä sisarusrattaita ei olekaan, että kaikissa on jotain vikaa. :)