Minä taidan liittyä tähän ketjuun. En ole neuvolasta saanut ohjetta lisämaidolle, mutta itse päädyin nyt tähän.
Viime neuvolakäyntiin - oli muutama viikko sitten - tyttö oli kasvanut tosi hienosti, mutta tässä välissä itseäni on alkanut epäilyttää maitoni riittävyys. Rinnat eivät oikein tunnu täyttyvän (tiedän, että voi tuntua tältä, mutta silti maitoa tulee riittävästi) ja lapsi tuntuu olevan todella usein nälkäinen. Kakkakaan ei ole tullut viikkoon, ja tämä nyt sitten sinällään voi olla vielä normaalia, mutta kun äsken käytin vaa-alla vauvaa, niin hänen painonsa ei ollut noussu paljon mitään muutaman viikon aikana
. Niinpä tein itsenäisen päätöksen, että alan antaa lisämaitoa sen jälkeen, kun on syönyt rinnalta. Voisihan sitä saada vaikka mitä neuvoja rintamaidon määrän lisääntymiseen, mutta olen tehnyt sen kaiken, minkä voimavaroillani jaksan ja kykenen. Voiko se olla vauvan tarve, että on nälissään, mutta äiti ei suostu antamaan missään nimessä lisämaitoa. En usko.
Tunnen itseni huonoksi äidiksi, kun maito ei näköjään riitä enkä jaksa enää enempää asian eteen tehdä, mutta alan olla tosi väsynyt, sillä yöt ovat ihan hirveitä - varmastikin juuri sen vuoksi, ettei lapsi saa riittävästi ruokaa. Meillä on kolme tosi pientä lasta (esikoinenkin on kuukausi sitten täyttänyt kolme ja siinä välissä vielä yksi), ja toisekseen mieleni hajoilee tosi helposti. Saati sitten, kun unet jäävät aivan onnettomiksi.
Ensimmäisen pulloaterian annoin noin tunti sitten. Käytin sellaista koliikkipulloa, ettei vauva saisi niin helposti maitoa ja alkaisi hylkiä rintaa, mutta se falskaa niin pahasti, että joutui vaihtamaan koko vaatekerraston. Taidan sitten käyttää tavallisia Ainu-pulloja silläkin uhalla, että rinta ei enää kiinnosta.
Itkettää. Muutenkin tunnen tänään itseni huonoksi ja epäonnistuneeksi äidiksi. En ole mitään tehnyt, mutta tuntuu, etten riitä mihinkään. Kotikin on aivan hullunmyllysotkussa.