Osittaisimetys

Te jotka olette kokonaan siirtyneet korvikkeeisiin,niin oletteko antaneet vettä myös syöttöjen välissä? Kun meillä ei onnistuu kakkaminen ja joutuu auttamaan pientä.. varmasti nestehukka on.. :sad001
 
Simpotjaska, meillä pelkkä korvike (5vk) eikä olla annettu vettä. En ole sellaisesta kuullutkaan; mihin se perustuu? Tuntuu olevan välillä hirveä ähellys pojalla päällä ja vaikuttaa että on kovan työn takana saada kakkaa tulemaan. Kyllä sitä kuitenkin tulee pari kertaa päivässä, mutta naama punaisena sitä väännetään.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
En ole minäkään kuullut että tarvitsisi vettä antaa korvikkeen lisäksi? Sen olen lukenut että noiden jauhemaisten korvikkeiden kanssa pitää olla tarkka, että jauhetta menee oikea määrä suhteessa veteen, muuten voi aiheutua just kuivumista tai sitten vauva ei saa riittävästi ravintoa.
Kumpaa teillä on käytössä, simpotjaska?
 
En minäkään ole kuullut että vettä tulisi antaa? Meillä poika kakkii joka toinen päivä, tai joskus voi olla viisikin päivää väliä. Pisimmät välit oli kun vielä imetin, korvikkeella kakkii jopa useammin. Neuvolassa puhuin tästä harvasta välistä, antoi ohjeen tehdä luumuvettä ja kokeilla sillä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä menee nyt paremmin. On saatu annettua lisämaitoja noin 140ml päivässä, vaikka ei se helppoa oo. Annetaan ennen imetystä n.20-40ml kerrallaan. Ke neuvolassa oli paino sit noussut taas ihan ok:sti, 130g kuudessa päivässä. Eli toi lisämaitomäärä oli kai riittävä. Jatketaan samalla tavalla ens viikon punnitukseen asti. Ostin sähköpumpun, joten oon nyt saanut pumpattuakin tuon määrän. Mietin vaan, onko tisseissä sitten vähemmän vauvalle... :/ mut kai siellä pitäisi maitoa riittää. Luulen, et meidän ongelma on siinä, ettei se ole siirtynyt kunnolla vauvaan. Harmi vaan, kun ei voi olla varma. Ensi viikolla tietysti selviää lisää, kun punnitaan taas. Toivon, että voisimme sitten taas siirtyä täysimetykseen. Tää pulloruokinta ja pumppaus vie ihan kaiken mun ajan, ja vauvakin taitaa olla hermostuneempi. Kun ei oo syöminen ollut kovin rauhallista muutenkaan. Ja rajoittaa liikkumista ja on vaikea toteuttaa, jos isikin ei oo kotona. Plus että vauvan pieruvaivat on pahentuneet.

Mutta nyt on kuitenkin paljon vähemmän huolia, kun oli tuo paino noussut :) Ja ehkä me tosiaan päästään vielä takas täysimetykseenkin :) Sitten kyllä nautin aamupäiväunista, jos ei tarte herätä pumppaamaan. Viime yönä ei tullu kauheesti nukuttua.
 
Meillä on käytössä nyt baby semp, alussa oli Nan.. olen vaan lukenut, et monet antaa vettä korvikkeen lisäksi, että helpottaisi vauvaa vääntämään sitä kakkaa. Kun meillä on nimettääin ongelmana se et me ei kakataan ja nukutaan todella huonosti , about tunti ja sitten itkut...vanhemmat ovat jo ihan finish.. nyt taas istun ja itken vauvan kanssa :sad001
 
Kannattaa puhua neuvolan kanssa tosta, jos ne tietäis mikä auttais? Ymmärrän että olette ihan loppu jos ette saa nukkua ton pidempään.. :/
 
simpotjaska, ootteko kokeilleet vyöhyketerapiaa? Meillä on tuota pätkittäisnukkumista ja heräämistä just sen pieru/kakkaähinän takia. Juuri tässä kaivelen netistä vyöhyketerapeutin numeroa, että soittelen aikaa. Oon kuullut siitä vain positiivista palautetta. :)
 
Ja muuten.. olenko ainoa, joka ei erityisesti nauti imetyksestä? Mulle tulee joka kerta semmonen jännä ällötunne, kun imetän. Onhan se ihana penska siinä äipän sylissä hellyyttävä, mutta jotenki se vaan on selittämätön se erikoinen negatiivinen fiilis, mikä siitä myös tulee.

Oonkohan ihan omituinen? :O
 
Emmäkää koe, että imetys mitään ihanaa on. Ainakaan sillä lailla miten siitä hehkutetaan monesti. Lapselle ruokaa ja thats it. Ehkä sitte vois ollakin jos se olis lähtenyt helposti liikkeelle ja että olis "normaalit" nännit. Tai emmä tiedä olisko sittekään..? Mua ehkä jotenkin se sitovuuskin siinä ahdistaa. Semmonen ruoka-automaattiolo.. Tuntuu, että muksu huutaa aina mun sylissä vaan ruokaa ja hamuaa tissiä..
 
Minäkään en tykännyt imettää ja "onneksi" maidon tulo loppuikin jo siinä 3 viikon kohdalla kokonaan. Nyt siis syöty korviketta 5 viikkoa ja kakka luistaa monta kertaa päivässä. Sen suhteen siis ei ole ollut ongelmaa. Meillä syödään Nutrilonin nestemmäistä korviketta ja on sopinut meille hyvin. Onhan se hieman hintavampaa verrattuna esim. Nan:iin, mutta tällä mennään nyt kun on hyväksi havaittu :)
 
Ihanaa Marsi, etten ole ainoa! Ah, kun helpotti puhua ääneen. Oon aatellut, että imettämisen pitäis nyt olla jotenkin niin pyhää ja ihanaa, ettei siitä saa sanoa negatiivisia asioita - varsinkaan, jos se edes jokseenkin onnistuu.

Meillähän sitä paitsi ei edes kunnolla onnistu, ilman tissikumia siis. Minun tissit vaan on liian pinkeät ja nännit kertakaikkisesti liian pienet. Pitäis olla vissiin pienemmät ja luttusemmat tissit, että sais imetettyä ilman ongelmaa. Yritetään kyllä alkua aina ilman kumia ja se onnistuukin hetken ihan hyvin (kun puristan tissiä kovasti linttaan), mutta sitten se maito sotkee ja liukastaa koko tissin eikä siitä saa enää kiinni sen vähääkään - jonka seurauksena taas karjutaan pää punasena, kun evästä ei tule. Kumin kanssa sitten homma luistaa aivan ilman mitään ongelmaa. Mutta kun kumiahan ei saisi käyttää, blaa-blaa-blaa.

Retrokki, minäkin _odotan_, että tämä loppuu.. Ja sitten voin sanoa, että ohops, se vain loppu. En tahaltani tätä jarruttele hidastuun, mutta jos niikseen menee, niin en kyllä ala toimenpiteisiinkään enää.
 
Vieläkös meitä osittaisimettäjiä on muita? Mä päätin tossa joku aika sitten heittää kaiken stressin asian suhteen romukoppaan, ja antaa asioiden mennä niinkuin ne menee. Ja enimmäkseen tällä hetkellä menee, ja hyvin! Kehuin neuvolassakin tiistaina, etten edes muista koska viimeksi olisi tullut raivareita tissillä (no, tänään sitten tuli). Vastiketta menee vähän vaihdellen se 300-400mi per vuorokausi, eli sen määrä ei oikeastaan ole lisääntynyt. Voiko siis ajatella että maidon määrä on lisääntynyt?

Minusta tuntuu että Elli on vähentänyt syömiskertoja jonkin verran. Onko muiden vauvoilla ilmaantunut tällaista?
 
Minä ainakin vielä imettelen miten se sopivasti sattuu. Yöllä en imetä, ja silti maitoa riittää oikein hyvin. Pumpatessakin tulee aivan ruutaten vielä. :) Ja jos sattuu olemaan tilanne, että imettäminen ei nyt oikein sopis, niin annetaan pullosta korviketta tai minun pumppaamaa maitoa, kumpaa sattuu olemaan. Yleensä pumppailen aamulla toisen rinnan, kun tyttö syö yön jälkeen toisesta ja toinen räjähtää. Ja sitten pitkillä päikkäreillä pumppailen kanssa.

En ota ressiä sen kummemmin, enää. :)
 
Meillä sujuu imetys suht hyvin päivällä, tosin tyttö on laiska ja vaan kokeilee rintaa ja odottaa kunnes alkaa maito valua itsestään ja vasta sitten rupeaa syömään... :D illat vaan on vaikeita kun maitoa ei olekaan tiheämmän syömisen takia niin paljon että valuisi ja vaikka välillä jaksaakin yrittää imeä niin ei hermot kestä niin kauan että saisi riittävästi maitoa irti. Ja ei sitä taida yötä vasten edes tulla tytölle riittävästi, joten iltaisin on nyt annettu korviketta. Yöllä sitten taas imetän.
 
Meillä jatkuu lisämaitokuuri edelleen, mutta toivon edelleen että päästäis täysimetykseen. Ilmeisesti maitoa on tarpeeksi ja syy on ollut vaan tehottomassa imussa kielijänteen kireyden takia. Nyt leikkauksesta on jo jotain 3 viikkoa. Pari viikkoa annettiin silloin tällöin ennen imetystä pienehköjä määriä lisämaitoa, paino lähtikin nousuun eli ekaks tuli 6 päivässä 130g ja nyt taas oli tullut 7 päivässä 130g. Neuvolatäti ei oikein osannut sanoa, että oliskos tuo tarpeeksi lisämaidon pois jättämiseen. Päätettiin sitten, että kokeillaan antaa päivisin imetyksen jälkeen, mikäli vauva ei ole nukahtanut. Nyt vaan näyttäisi vähän siltä, ettei sille ainakaan joka kerta nälkä jää. Neuvolatäti sanoi, et jos syö 30ml tai enemmän niin on jäänyt nälkä. No ei ole syönyt...yhen kerran söi enemmän, mut silloin oltiin ehkä nukuttu tissillä. Yritän nyt aina imettää mahd pitkään ja molemmat puolet, ennen kuin kokeillaan pulloa. Jotenkin ei tunnu siltä, että vauva jäisi nälkäiseksi, mutta en tiedä sitten saako se kumminkaan tarpeeksi. Lisämaidon määrä on nyt sitten vähentynyt, joten seuraava punnitus kai kertoo aika paljon. En vaan tiedä, että riittääkö tuo 130g viikossa :O Ja mitenkähän me sitten tuputetaa sitä maitoa, jos tarvii antaa enemmän...

No mut nyt on sitten ollut ainakin hetkellisesti helpompaa. Ei ole tarvinut pumpata niin paljon, ja pullosyöttö on vähemmän stressaavaa imetyksen jälkeen...tosin sitten menee hukkaan maitoa. Muutenkin olen nyt ollut hieman vähemmän huolissaan, koska ei vauvalle ainakaan ihan kamala nälkä ole jäänyt, muutenhan se söisi tai jäisi itkemään tai jotain? Pieruvaivoja on tosin ollut paljon, ja ne itkettää. Välillä on sitten vaikea tietää, että mitä se itkee. Noi edelliset kaksi viikkoa olikin ihan kamalan stressaavia :O Josko nyt helpottaisi.
 
Joo ei päästy täysimetykseen eikä varmaan päästäkään. Viime viikolla oli tullut vain 45g painoa :sad001 Vauva ei tosiaan ole useimmiten ottanut kuin 10-20ml imetyksen jälkeen. Luultiin sitten, että se ei tarvitsekaan. Väärä luulo. Nyt sitten pitäisi lisätä taas lisämaitomäärää. Ajateltiin, että jos vauva söis 2 kokonaista ateriaa pullosta. Eli jotain 2 desiä yhteensä. Tai sitten toisen desin vois antaa ennen imetyksiä pieninä määrinä (ainakin nyt pari päivää) kun se tuntuu tuovan vähän lisäpotkua imemiseen. On vaan pitemmän päälle rasittavaa sitten antaa niin monta kertaa päivässä. Neuvolatäti oli huolissaan minun jaksamisesta, ja sanoikin että en saisi pumpata muuta kuin enintään 2 kertaa päivässä, sen pulloruokailun aikaan. Pumppaus ei sinänsä ole rasittavaa, mutta vähän stressaavaa kyllä, ja on sitten pitänyt sen takia uhrata joitain unia. Meillä siis tissitellään tosi tiheään, yölläkin 2h välein. Täti sanoi myös, että vauva ei jaksa imeä kunnolla yli puolta tuntia, joten hän haluaa, että aina 20min jälkeen pidämme pienen tauon. Katsotaan nyt, miten se onnistuisi. Voisihan sitäkin kokeilla.

Jos vaikka nyt sitten saataisiin se paino kunnon nousuun. Se vaan tässä huolettaa, että mitä tuolle omalle maitomäärälle käy.
 
Voi kurjuus elenna... ei ollenkaan kivaa, kun luulee että homma alkaa olla kohdillaan, ja sitten ei olekaan.. koita olla stressaamatta, se ei ainakaan auta. Vaikka helpommin sanottu kuin tehty, luultavasti.

MInä eilen imettelin ja meni tosi kivasti alkuiltaan saakka, ei tarvinnut antaa lisämaitoa. Illalla sitten annoin vastiketta, kun se takaa paremmat yöunet, ja Elli vaikuttikin vähän nälkäiseltä. Olin kuitenkin oikein hyvillä mielin nukkumaanmennessä, että jes, maito riitti hienosti yli puolet päiväst. Kunnes sitten tuli aamu, ja Elli veti imetyksen päälle vielä 120ml vastiketta... huoh, ei siis todellakaan oma maito riitä - ei kai sen mikään yllätys nyt enää pitäisi olla? No, tänään sitten otettu vastiketta vähän enempi, vaikka imettänytkin tietty olen.
 
Minä taidan liittyä tähän ketjuun. En ole neuvolasta saanut ohjetta lisämaidolle, mutta itse päädyin nyt tähän.

Viime neuvolakäyntiin - oli muutama viikko sitten - tyttö oli kasvanut tosi hienosti, mutta tässä välissä itseäni on alkanut epäilyttää maitoni riittävyys. Rinnat eivät oikein tunnu täyttyvän (tiedän, että voi tuntua tältä, mutta silti maitoa tulee riittävästi) ja lapsi tuntuu olevan todella usein nälkäinen. Kakkakaan ei ole tullut viikkoon, ja tämä nyt sitten sinällään voi olla vielä normaalia, mutta kun äsken käytin vaa-alla vauvaa, niin hänen painonsa ei ollut noussu paljon mitään muutaman viikon aikana :sad001. Niinpä tein itsenäisen päätöksen, että alan antaa lisämaitoa sen jälkeen, kun on syönyt rinnalta. Voisihan sitä saada vaikka mitä neuvoja rintamaidon määrän lisääntymiseen, mutta olen tehnyt sen kaiken, minkä voimavaroillani jaksan ja kykenen. Voiko se olla vauvan tarve, että on nälissään, mutta äiti ei suostu antamaan missään nimessä lisämaitoa. En usko.

Tunnen itseni huonoksi äidiksi, kun maito ei näköjään riitä enkä jaksa enää enempää asian eteen tehdä, mutta alan olla tosi väsynyt, sillä yöt ovat ihan hirveitä - varmastikin juuri sen vuoksi, ettei lapsi saa riittävästi ruokaa. Meillä on kolme tosi pientä lasta (esikoinenkin on kuukausi sitten täyttänyt kolme ja siinä välissä vielä yksi), ja toisekseen mieleni hajoilee tosi helposti. Saati sitten, kun unet jäävät aivan onnettomiksi.

Ensimmäisen pulloaterian annoin noin tunti sitten. Käytin sellaista koliikkipulloa, ettei vauva saisi niin helposti maitoa ja alkaisi hylkiä rintaa, mutta se falskaa niin pahasti, että joutui vaihtamaan koko vaatekerraston. Taidan sitten käyttää tavallisia Ainu-pulloja silläkin uhalla, että rinta ei enää kiinnosta.

Itkettää. Muutenkin tunnen tänään itseni huonoksi ja epäonnistuneeksi äidiksi. En ole mitään tehnyt, mutta tuntuu, etten riitä mihinkään. Kotikin on aivan hullunmyllysotkussa.
 
Se on jännä juttu, miten se imettäminen on niin tärkeä asia. Itse ajattelin jo raskausaikana että haluan kyllä imettää mutta jos se ei onnistu niin en ota siitä stressiä. Nykyään annetaan korviketta iltaisin. Joka ilta päätän että nyt yritän tosissaan vain imettää ja joka ilta annetaan korviketta. Tyttö saattaa syödä molemmista rinnoista ja hetken päästä haluaa taas syödä muttei enää suostu edes yrittämään rinnasta. Niinpä syötetään pullosta ja tämä sentään takaa hyvät yöunet. Mutta silti siitä potee huonoa omaatuntoa... Vaikka yöllä ja päivällä imetys riittää eli korviketta saa vain illalla. Kai se on pikkuhiljaa alettava hyväksymään, että illat nyt sitten menee näin, eikä väsyttää itseäni ja huudattaa tyttöä sillä että väkisin yrittää imettää...
 
Takaisin
Top