Osittaisimetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja emmu_ma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Emmu_ma: Meillä kävi aivan samoin. Imetyksestä ei tässä torpassa nauttinut kukaan enää, ikävä kyllä. Multa lensi kaaressa rintakumit, imetystyynyt sunmuut kun harmitti niin taistella kun ei vaan sujunut. Nyt ollaan vajaa kaksi viikkoa menty pelkällä pulloruokinnalla ja voin sanoa että tällä hetkellä nautin suunnattomasti äitiydestä <3 voi että mitä tunteita lopettaminen mulle aiheutti, mutta ehkä ne ei oo mitään verrattuna niihin tunteisiin mitä koin joka syötöllä; täydellinen epäonnistuminen.

Koitan kääntää kuitenkin tämän epäonnistumisen positiiviseksi ja tavoitteena täysimetyksen onnistuminen joskus tulevaisuudessa kun toiveissa on kuitenkin toinen vauva.

Mulla on onneks "surutyö" hyvin käynnissä ja asiasta puhuminen auttaa kovasti. Ja tosiaan onneksi maitoa saa kaupasta :) olen muuten laskenut korvikkeen määrän seuraavasti: 200ml per vauvan painokilo per vuorokausi. Ja tämän sitten jakanut sen mukaan, kuinka usein syö. Eli tällä hetkellä syö 4tunnin välein 100-120 ml. Heittoja tietysti on, mutta jos tästä kaavasta olisi jollekin hyötyä. painoa tytöllä tällä hetkellä 4,5kg.

Jälleen kerran tsempit kaikille imetysongelmien kanssa painiskeleville <3

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Jännää tää "huono äiti" ajattelumalli. Kai se vaan tulee jostain selkärangasta. Itellä paha mieli siitä etten saa maitoo pakastettua, mitä se vauva sit juo kun haluun tarjota muuta kun tissiä. Voi perkele että voi olla tyhmät murheen aiheet

Meillä vauva on nyt 1 ja puol kuukautta ja tähän asti ollaan menty täysimetyksellä, välillä rintkumin avulla, välillä ilman. Pumpattua maitoa olen antanut pullosta kerran päivässä, kaikki sujui hyvin kunnes eilen vauvalla tuli stoppi! Kokopäivän syötöt oli sellaisia ettei neiti suostunut tarttumaan rintaan ja siitä sitten alkoi kamala huuto. No korvikettahan mulla ei ollut, rintamaitokin meni vain pullon kautta, jota sitäkään ei ollut riittävästi! Ei auttanut kuin hakea korviketta ja kokeilla sillä ja niinhän siinä kävi, neiti söi korvikkeet nätisti ja rauhoittu.

Yön ja aamun olen koittanut tarjota ensin rintaa, josta syntyy meille ihan hirveää tappelua. (Toinen huutaa ja minä yritän tuskissani saada vauvaa syömään!) No niinhän siinä on sitten käynyt, ettei vauva ole suostunut rintaa edes imaisemaankaan ja korviketta olen joutunut antamaan. En ymmärrä miksei tyttö enää tahdo syödä rinnasta ja olen tosi turhaantunut, maitoa kuitenkin rinnoista tulee ja ihan riittävästikkin vielä ja pumpattavaksi astikin.

Mamsi: Muista oikeesti syödä. Mulla oli alussa samaa ongelmaa, vauvan paino ei noussut vaikka söikin koko ajan ja maitoa tuli. Sitten tajusin etten itse syönyt kuin pari voikkaria päivässä. Aloin tekemään (tai mies tekee) voileipiä jääkaappiin valmiiksi ja jollei muuta ruokaa ole niin syödä puputan niitä pitkin päivää. Mä lopetin hedelmät ja raa'at vihannekset kun ajattelin niiden vaikuttavan vauvan mahaan, eli leivät on ainoa välipala ja niitä voi syödä samalla kuin imettää. Syön myös vähintään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. (ja herkut päälle)Johan lähti vauvan paino nousuun. Oma pysyy samoissa tai pikkuisen laskee.

Meilläkin syödessä tapellaan ja kikkaillaan tissin kanssa, raivotaan ja hakataan nyrkeillä. Olen antanut hänen raivota siinä, enkä ota asiasta mitään paineita. Meillä ei raivoamalla pulloruokaa heru, joten vauva on kyllä sitten rauhoittuaan syönyt tissistä. Syötän tosiaan myös "tyhjistä" rinnoista ja paino nousee joten kyllä sieltä jotain tulee.

Tsemppiä kaikille, luottakaa naiset itseenne älkääkä ottako liikaa paineita. Vatsavaivat ja muut huudot ja raivoomiset vaan kuuluu vauvojen alkutaipaleeseen ja se kyllä paranee ajan kanssa.

Ne huutaa kun eivät muutakaan osaa :-)

Meilläkin raivotaan vaihtelevasti: välillä syö tosi hienosti ilman mitään ongelmia ja välillä ei suostu edes yrittään. Ja uutena on tullut että vähän aikaa imee ja sitten rupee vääntelemään tissiä suussaan ja lopulta pullauttaa kokonaan ulos huudon saattelemana eikä enää yritä uudestaan. Tuo rauhoittuu hyvin kun pitää tiukasti sylissä ja kävelee hytkytellen, ja siinä sitten kun tyrkkää tissin suuhun niin onkin ruvennut imemään vaikka ensin olisikin huutanut. Kai se on vaan yritettävä olla ovelampi kuin vauva ja keksiä näitä vähän hullultakin tuntuvia keinoja. En nimittäin minäkään olisi ensimmäisenä kuvitellut imettäväni ympäri kämppää kävellen polvista joustaen ja vauvaa hytkytellen, mutta jos se rinta siinä paremmin maistuu niin tehdään sitten niin. :)

me aloitettiin eilen se korvikkeen asteittain vähentäminen ja ihan ok on mennyt. On ollut rinnassa kiinni koko eilisen päivän ja koko yön... täytyy sanoa että on vähän väsynyt olo.. Mut sit tänään jatkui taas ne rintaraivarit joten saa katsoa miten tämä onnistuu.. Tää on mun viimeinen satsaus imetykseen, joten jos ei tuu lisää maitoa niin sitten lopetan imetyksen ja siirryn kokonaan pulloruokintaan. Annan tälle viikko aikaa ja sitten teen päätöksen. Toivottavasti nyt tulis lisää maitoa niin että päästäisiin vielä täysimetykseen.

Tsemppiä sofiaelisabeth ja muut!

Tuo rintaraivarointi on kamalaa :( Täällä mennään täysimetyksellä (anteeksi kun sekaannun tähän ketjuun) mutta raivoamista on päivittäin ja syötöistä tulee siis hyvin katkonaisia. Se yhdistettynä rintakumin kanssa säätämiseen: sanon että imetyksen ei kuulu olla näin hankalaa. En todellakaan jaksaisi jos niitä olisi joka syötöllä tai jos mies ei auttaisi. Mutta meillä on hyviäkin hetkiä, enkä aio luovuttaa koska maito kerran riittää. Ehkä tästä saa palkinnoksi tämän vaikean vaiheen jälkeen hyvin sujuvan imetyksen moneksi kuukaudeksi? Olisi vaan kiva tietää, milloin helpottaa...

Pahoittelut kaikille joilla imetys ei suju <3 Siitä jää auttamatta paha mieli monelle.

Nyt on siis mennyt kaksi päivää siitä kun aloitin sen korvikkeen asteittain vähentäminen. Yleensä olen antanut imettämisen jälkeen 60-70ml korviketta mutta nyt olen antanut 50 ml ja en oo antanut korviketta joka syötön jälkeen. Yöt meni ennen silleen että klo 21 imetin ja annoin 70-80 ml korviketta ja sen jälkeen hän heräsi useimmiten klo 02 ja klo 05 ja sitten noustiin ylös klo 09. Yöllä annoin sen 70-80ml korviketta joka syötöllä niin että hän nukkuis hyvin. Mutta nyt olen tehnyt silleen että olen imettänyt melkein koko illan ja ennen nukkumaan menoa olen antanut 50 ml korviketta. Ensimmäinen yö meni silleen että hän heräsi aika usein ja imetin mutta en antanut korviketta, vasta klo 4.30 annoin ensimmäisen kerran hänelle korviketta. Ja seuraavan kerran annoin vasta klo 9.30 aamulla. Viime yö meni myös hyvin, annoin korviketta vasta klo 6.30 aamulla! Eli koko yö meni ilman korviketta joten toivon että tämä on merkki siitä että mun maidontuotanto on lisääntynyt :) Tänään mennään vielä saalla lailla että annan silloin tällöin 50 ml korviketta ja huomenna vähennetään sitten korvikkeen määrää siihen 40 millilitraan. Ajattelin että jos vähentää sen 10 ml per kerta ja sitten antais sitä määrää aina pari päivää että maidontuotanto ehtii lisääntyä ennen kun vähentää korviketta taas. Eli keskiviikko ja torstai olisi se 40 ml, pe ja la 30 ml, su ja ma 20 ml ja sen jälkeen jos katsois että pärjääkö ilman korviketta. :)

Mulla alkaa lähtemään järki koko imetyksen kanssa.

Tissit on kipeät - tai siis nännit. Kuminkin kanssa saa pidättää itkua ja henkeään. Neiti olis koko ajan tissillä, siis ihan Koko Ajan. Tänään se on ollut lähes taotta tissillä aamukymmenestä asti. Nyt se oli 15 min hiljaa sitterissä, ja taas märisee tissiä. Aivan uskomatonta.. En minä pysty tämmöseen!

Ja kun näkee, kuinka tyytyväiseksi se tulee pullosta saatuaan.. Tissille se nukahtaa varmaan sen läheisyyden ja turvan vuoksi, mutta tosi lyhyeksi aikaa se jää tyytyväiseksi. Huoh.

Tuo tissikipu on ihan kamalaa! Mulla tuli vertakin ja vauvan valkoset bodyt oli ihan vaaleenpunaset kun veri vaan lensi tisseistä. Joka kerta kun vauva otti tissistä kiinni olis tehny mieli huutaa kaikki mahdolliset kirosanat ja heittää kaikki lähellä olevat tavarat seinille ja ties mitä.... siis oikeesti olin ihan hajalla ja itkin vaan mun miehelle että mä en pysty enkä jaksa ja tuun hulluks! Lotrasin kauheet määrät lansinohia, laitoin kylmiä kaalinlehtiä tisseille, nukuin ilman imetysliivejä että sai tissit ilmaa vaikka sänky lainehti maidosta ja söin surutta buranaa kipuihin. Se autto! Nyt ei oo kipuja ollenkaan nänneissä, luojan kiitos. Mä olin ihan varma et kärsin niistä kivuista hamaan loppuun asti ja olin ihan kauhuissani et tätäkö tää nyt on niin kauan kun imetän..... :(

Mulla kesti kanssa kauan "tottua" kipuun, läträsin bebantteenilla, se on paljon paljon parempaa. Vauvan ollessa 6 viikkoa kivut on hellittäneet. Nykyään enää sattuu kun vauva nappaa tissistä kiinni, ja kipu pahenee iltaa kohden. Yöksi vaan paksu kerros bebantteenia. On kyllä tuskaisen kovaa tuo kipu. Joko siihen sitten tottuu tai vauva on parantanut otteitaan..
Edelleen tuo aina välillä riuhtaisee itsensä irti nännistä ja silloin kyllä lentää maidon lisäksi perkeleet..

Tsemppiä teille joilla on ollut kipua imetyksen yhteydessä! Mulla oli onneksi vaan kipuja ihan alussa ja sit se loppui..

Vaikka alkoi toi meidän kokeilu lupaavasti niin jouduttiin sitten jättämään se kesken ja palata siihen että imetän aina ensin ja annan sitten korviketta 60-80 ml... En kestänyt sitä enää kun keskiviikko ja torstai meni silleen että imetin ja imetin ja pikkuinen vaan itki ja nukkui 10 min ja itki taas... :( raukalla oli niin nälkä ja mulle tuli niin huono mieli.. Mulla maito ei vaan jostain syystä tullut lisää vaikka tein kaikkien ohjeiden mukaisesti. Täytyy vaan hyväksyä se että me ei päästään täysimetykseen ja onneks on edes vähän maitoa. Mutta nyt voin ainakin sanoa että olen tehnyt kaikkeni ja nyt voin hyvällä mielellä jatkaa meidän vanhalla systeemillä :) Voi olla että me kohta jätetään imetys kokonaan pois kun jotenkin on niin vaikea arvioida miten paljon korviketta pitäis antaa kun ei tiedä miten paljon vauva saa rinnoista..

Sofiaelisabeth: älä turhaan murehdi sitä, että annat korviketta. Niinkuin aiemmin olenkin tänne kirjoittanut niin tärkeintä, että vauva ei ole nälkäinen vaan saa mahansa täyteen! Itellä se tilanne, että joka kerta kun vauvalla on nälkä, yritän imettää ja noin kaksi-kolme kertaa päivässä vauva jää selkeästi nälkäiseksi ja ilman mitään huonoa mieltä annan sitten päälle korviketta niin paljon kuin menee. Jaksamista kaikille, jotka kamppaillaan imetyksen kanssa. Ei se todellakaan aina niin helppoa ole :) Itseä itkettää vauvan rintaraivarit, onneksi niitä tulee vaan ehkä kerran päivässä..

Sofiaelisabeth, hienoa että yritit! Nyt tiedät että kaikkesi olet tehnyt, tsemppiä <3

Minäkin maltoin olla melkein kaksi vuorokautta imettämättä... Jostain syystä halusin koettaa huutako lapsi edelleen ja kappas, imi hyvällä ruokahalulla ilman huutoa :) eihän hänellä siitä vatsa täyty juurikaan, mutta kuhan lussuttaa :) eli meillä mennään niin että 2-4 kertaa päivässä tissitellään, mutta vain niin kauan kuin lapsi haluaa eli heti kun naama alkaa mennä mutruun niin lopetetaan. Joskus se on 2 minuuttia ja joskus 20 minuuttia. Yöllä en imetä. Näin on saatu hyvä tasapaino ruokailuihin ja tiedän jo minkä verran korviketta pupelo milloinkin haluaa. Jos vauva ei halua imeä, pumppaan. Katsotaan milloin maidontulo sitten tyssää kokonaan, en stressaa. Lapsi voi hyvin ja kasvaa, näköjään myös korvikkeella :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

kiitoksia teille ystävällisistä sanoista <3 Tärkeintä on että vauva kasvaa ja voi hyvin, joten en enää stressaa itteni vaan siitä syystä että en pysty täysimettämään :) Se jäi vaan jotenkin päälle kun synnytyssairaalassa ne sanoi meille että kaikki pystyvät täysimettämään jos vaan haluavat... Ja siitä alkoi mun stressaaminen ja huono mieli kun en sitten pystynyt täysimettämään vaikka kuinka halusin ja vaikka tein kaikki mitä vaan voi tehdä että pääsisi siihen.. Onko muillekin sanottu noin?? Mun mielestä se on outoa että ne sanoo noin vaikka kaikkihan ei edes pysty imettämään.. nehän aiheuttaa huonoa mieltä tuoreille äideille jos kaikki ei sitten mene hyvin ja ei pysty imettämään. Ainakin mulle ne aiheutti stressiä ja huonoa mieltä..

No olipa kurjasti sanottu! :( Vaikka itse täysimetän eikä meillä ole tarvittu lisämaitoa missään vaiheessa niin ärsyttää aivan suunnattomasti kun siitä täysimetyksestä vaahdotaan niin paljon! Ei se ole mikään äitiyden mittari imetätkö vai et vai annatko korviketta vai et... ja aina kaikki on kysymässä imetätkö vai et, mitä se oikeesti kenellekkään kuuluu se asia. Ite kun sanon että joo täysimetän niin se on niin superhyvä jutttu ja "eikö olekin hienoa että maitoa riittää" jne jne. Okei, onhan se helpompaa ja osittaisimetys on varmasti rankin puoli vaihtoehdoista ja pullorumba aika haasteellista, mutta ihania, hyvinvoivia ja terveitä lapsia niistäkin tulee jotka saa korviketta :) Tää osittaisimetys koskettaa mua siinä määrin että mun sisko kamppailee just tän osittaisimetyksen kanssa ja tuntuu niin pahalta hänen puolesta kun tuntuu että ollaan jotenkin etusormi pystyssä osottelemassa jos ei täysimetä. Tsemppiä ja voimia kaikille teille jotka taistelette asian kanssa <3 <3!!

Mullekin sanottiin usean eri henkilön toimesta että kaikki voivat täysimettää. Omalla tavallaan minä uskonkin siihen, en vain itse saanut kaikkia palasia kohdalleen, omaa syömistä ja juomista, yhteisymmärrystä vauvan kanssa jne. On niin moniulotteinen asia etten olisi koskaan uskonut.

Ja multa on tuntemattomatkin ihmiset kyselleet imetäthän ja kun sanon että vauva syö pullosta niin seuraava kysymys on että pumppaathan. Ai että mua ottaa päähän. Mitä se kellekään kuuluu !

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Me käytiin tänään siellä imetyspolilla. Ja lopputulema on se, että meidän Monsteri on LAISKA! Siis, ottaa nämä ns. etumaidot, jotka tulevat niin vauhdilla ettei Monsteri meinaa ehtiä nielemään, mutta kun pitäisi alkaa oikeasti imemään että saisi niitä ns. takamaitoja, ei neitiä enää huvita ja alkaa hermoilemaan. Kätilö nauroi, kun Monsteri oli rinnalla vaan suu auki ja odotti että maitoa heruisi... vaan niinhän ei etumaitojen jälkeen käy.

No, olen nyt imettänyt 3 kertaa vuorokaudessa, niin sain ohjeeksi lisätä kerrat viiteen. Näistä yksi kerta "pitää" ajoittaa yöhön, mutta ei niin että se kestää toista tuntia, vaan heti kun venkslaaminen alkaa, lopetetaan ja otetaan vastiketta. Samalla pitäisi vähän vähentää annettavan vastikkeen määrää. Jo 4-6 päivässä pitäisi alkaa näkyä tulosta, eli maidon pitäisi lisääntyä. Kätilö epäili että ihan täysimetykseen ei ole enää mahdollista päästä, mutta että vielä olisi jotain tehtävissä että melko lähelle päästäisiin..

Ei kun imettämään siis!

Meillä on ollut ihan kauheat viime päivät rintaraivareitten takia. Ne on lisääntyneet huomattavasti. Huuto alkaa jo, kun vien vauvan rinnan lähelle. En ole vielä keksinyt syytä joka aiheuttaa raivarit. Tuntuu tosi pahalta, kun vauva itkee ihan kuin hänen henkeään uhattaisiin. :( Soitin tänään imetyspolille, josta sain muutamia keinoja testattavaksi. Pullosta vauva siis joisi todella hyvällä ruokahalulla, mutta en haluaisi entisestään lisätä pulloruokintaa, kun uskon sen aika nopeallakin ajalla johtavan siihen, ettei vauva halua syödä rintaa enää ollenkaan..

Tuli noista rintaraivareista mieleen että joskus joku kätilö oli siskolleni sanonut että ei kannata käyttää todella tuoksuvia tai vahvoja saippuoita vartalon pesuun, varsinkin rintojen pesuun. Kuulemma vauva voi kieltäytyä rinnasta ihan vaan senkin takia kun ei maito tuoksu tmv.

Takaisin