Osittaisimetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja emmu_ma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mullakin on vähän sama juttu että annan helposti korviketta koska se on niin kamalaa kun vauva huutaa nälissään..

Mä annoin ekoilla viikoilla lisäks korviketta mutta sitten lopetin kokonaan ja nyt mennään täysimetyksellä. Kyllä se piti omaan päähän takoa että kyllä sitä maitoa riittää. Sitten sitä riittikin. Juominen on tärkeää, itellä menee kanssa tuopillinen vettä kun imetän. Kaikilla ei tietysti näin asiat mene ja tilanteita on erilaisia. Mutta tsemppiä kaikille ketkä asian kanssa painiskelee <3

Mä oon taas parina päivänä unohtanut tuon juomisen ja huomannut ettei ole yksi tissi riittänyt vaan pitänyt antaa molemmista... no huomenna päivä uusi :)
Mua myös kiinnostaa tuo maikun kysymys noista maidonkerääjistä. Itellä on kaksin kappalein mutta toistaseks on menny maidot viemäriin kun en tiiä mitä teen jollain 20ml satsilla... voiko ne siis nakkaa jääkaappiin edellisten perään ja päivän päätteeks pakastaa vai miten?

Mun käsittääkseni saman päivän maidot voi kerätä samaan satsiin ja pakastaa sitte..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Saman päivän maidot voi tosiaan yhdistää yhdeksi satsiksi, mutta käsittääkseni uusi ja lämmin maito on ennen jääkaappikylmään maitoon lisäämistä jäähdytettävä.

Minä en taida keräillä maitoa säästöön, kun meidän vauva on vähän outo: pumpattu tissimaito ei kelpaa pullosta! Siis rintaa vauva syö mielellään ja syö myös hyvin korviketta pullosta. Mytta jos pullossa on tissimaitoa, niin sylkee vaan kaiken pois! :o Eilen mentiin koko päivä aika vähällä korvikkeella: ennen nukkumaanmenoa söi eka molemnista rinnoista (rinnat pehmeni huomattavasti syönnistä) ja sen jälkeen vielä näytti nälkäiseltä ja vetäsi 80ml (!) korviketta!!

Minä olen antanut korviketta aina tissiruokailun jälkeen, jos vauva näyttää vielä nälkäiseltä. Jälkeen siksi, että useimmiten tissimaito tuntuu riittävän ja ikinä en osaa ennalta sanoa niitä kertoja, kun se ei sitten riitäkään. Minusta toiminut meillä näin hyvin.

Mä en varsinaisesti "kuulu" tähän viestiketjuun kun ollaan täysimetyksellä menty. Vauva on nyt vajaa 5 vkoa. Kerran annoin ihan kokeilumielessa korviketta pullosta. Tahdoin nähdä syökö ja miten. Hyvin tuntui kelpaavan. Mutta siis imetyksellä ollaan menty.

Oon siis tätäkin ketjua lukenut ja tietysti tuota "imetys-"ketjua. Mä oon ollut ihan tyytyväinen meidän tilanteeseen. Mutta sitten kun luki juttuja siitä miten moni joutuu antaa korviketta imetyksen lisäksi, niin aloin itsekin epäilemään riittääkö maitoa vai... Esikoinen kun on kyseessä, niin sitä on jotenkin niin herkkä kaikille ajatuksille...

Kovasti yritin itselleni vakuutella että meillä tilanne ok. Pakko oli sitten kuitenkin mainita 4vko-neuvolassa näistä mieleen hiipivistä ajatuksista. Neuvolan täti sitten kysyi kuinka usein vauva syö, nukkuuko hyvin, onko itkuinen jne. Mä kerroin että noin 4h välein syö, nukkuu ja eipä juuri itke. Täti oli sitä mieltä että kyllä mulla täytyy maidon riittää oikein loistavasti! Kun kerta noin tyytyväisenä vauva pysyy :) Painoa ja pituuttakin tullut sopivasti :)

Jaa, miksikö sitten kirjoitin tästä tänne? No kun ajattelin jos täällä on joku muukin "epävarma", joka pähkäilee samanlaisten ajatuksien kanssa. Sitä niin helposti vertaa itseään, vauvaa, omaa tilannetta jne toisiin ja miettii mikä sitten on "normaalia". Mä nyt sitten päätin uskoa että maito riittää :)

Ja tosiaan tuon juomisen minäkin olen kokenut tärkeänä! Juon niiiiin paljon enemmän kuin ennen, mutta siltikin meinaa olla jano.

Eilen ei tarvinnut illallakaan antaa korviketta, joten jospa tää tästä kun jaksaa näin päivällä painia noiden rintaraivareiden läpi.

Mä oon kipannut maidonkerääjästä samaan pulloon kaikki mitä sillä oon kerännyt, välillä ihan vaan 5 ml. Ja en oo kyllä jäähdyttänyt, vaan suoraan laittanut sinne jääkaappikylmään... En ollut edes ajatellut asiaa, koska rintapumpun ohjeissa oli että maita voi säilyttää jääkaapissa 48 h ja pumpata useaan kertaan sinne samaan pulloon. Niin jotenkin ei sit tullut ees mieleen, että pitäis jäähdytellä... Tosin enpä mä sitä koskaa oo päässyt ihan saman tien sinne viemäänkään.

Neuvolan täti tänään katsoi tuota imettämistä, kun valittelin että imetyspolin aika on niin kauhean myöhään, sinne siis vielä puolitoista viikkoa. Monsterilla on oikein hyvä imuote, siitä ei siis ole kyse. Ja ainakin siellä myös maitoa tuli oikein hyvin, kun nieleminen kuului niin selvästi terkkarin korvaan. Puhuttiin, että voitaisiin mekin vähittäin vähentää vastiketta, ja vaan lisätä imetystä. Sain hyviä neuvoja noihin määriin mitä kannattaa kerralla vähentää ja muutenkin. Nyt taas vähän paremmalla mielellä, katsotaan miten pitkään se kestää?

Voisitko puapru kirjoittaa tänne mitä sun terkkari neuvoi? :) kun itellä ei oo minkänlaista tietoa että miten paljon sitä korviketta kannatais vähentää kerralla...

sofiaelisabeth, mun terkkari ohjeisti meitä niin, että ihan 10-20ml vähentäisin vastiketta per kerta. Ja hänen mielestään voi vähän vaihdella sitä, antaako vastiketta ennen imetystä vaiko imetyksen jälkeen. Sitä mä en tullut kysyneeksi mietteissäni, että jos alkuun vähentää vastiketta sen 10ml niin kuinka nopeasti kannattaa tehdä seuraava vähennys? Mutta kaikkinensa ymmärsin niin, että noin kahdessa viikossa pitäisi sitten näkyä selkeästi tämä kysynnän ja tarjonnan tasapainottuminen, eli maidon pitäisi alkaa riittää paremmin. Pieniä ohjeita, mutta itselle ainakin tärkeitä!

No niin, nyt se sitten tapahtui. Pupelo kieltäytyy rinnasta. Tai aloittaa kyllä imemisen (ja tiedän että maitoakin tulee jonkin verran) mutta muutaman imun jälkeen irroittaa otteen ja alkaa huutaa. Rauhoitan lapsen ja sama vaan toistuu. Eilen ja tänään ollut tälläistä kamalaa huutoa imetyksen yrittäminen, joten kaikkien näiden ongelmien ja äidin ja lapsen itkujen jälkeen viimein luovutamme ja lopetamme imetyksen. Oon alkanut saada pumpattua maitoa jonkin verran ja aion jonkin aikaa pumppailla ja antaa nämä maidot lapselle.

Iloitsen siitä, että lapseni sai rintamaitoa elämänsä ensimmäiset viisi viikkoa melkein pääasiallisena ravintonaan. Ja saa vielä sitä pullosta jonkin aikaa. Helpottaa, kun tiedän että nyt loppui äidin ja lapsen itkut imetyksen aikana ja voimme ehkä viimein alkaa nauttia ruokailuhetkistä. Harmittelen sitä, että epäonnistuin imetyksessä ja että ei kumpikaan vauvan kanssa opittu nauttimaan imetyksestä. Ja kyllä, itkettää ja harmittaa. Mutta pääasia että lapsi voi hyvin ja saa ruokaa ja rakkautta <3

Tsemppiä kaikille imetyksen kanssa kamppaileville. Muistakaa huolehtia myös omasta jaksamisestanne.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Voi imettäminen. Kuinka houkuttelevaa olisikaan vaan antaa pullosta.. Ristiriitaisia ajatuksia luo kyllä. Toisaalta tuntuu, että se on "meidän hetki", kun ollaa tissillä ja taas toisaalta se vie niin hulluna aikaa!! Tyttö saattaa tissitellä tunninkin helposti.

Meillä pitää mennä huomenna painokontrolliin, kun paino ei ollu viikon päästä laitokselta lähtiessä noussut _yhtään_. Oon imettänyt siis koko ajan ja tuntuu, että me ollaan tissillä jatkuvasti. Pumpatessa yhdestä tisusta tulee 10-15 min aikana about 30-50ml, ilman mitään lämmityskepulikonsteja tms. Yöllä mies saattaa antaa sen yhden kerran pullosta minun maidon ja vastikkeen sekoitusta jonku 60-70ml. Silti tuo on tyytyväinen, nukkuu, kakkii ja pissii reilusti ja monta kertaa päivässä (joka vaipassa on aina pierurupsu vähintään..), ja harvoin itkee, ellei saa tissiraivareita - eli mullenyttännejaheti! Tai mahaa väännä.
Nyt tässä yh-vkloppuna(mies on reissussa) olen sortunut antamaan korviketta jopa 3x/pvä, ja sen huomaa omissa tisseissä kyllä. Tosin vauva nukkuu paljon paremmin, kun se saa masunsa täyteen "helposti".

Nää on niin niinjanäin-juttuja, kun toisaalta tekis mieli luovuttaa, toisaalta taas järki sanoo, että ei pitäis antaa periksi, kun mulla maitoa tulee.
Ja sitten, kun käytän rintakumia. Oih ja voih, miten se saakin jengin niin nostaan karvat pystyyn?! ILMAN KÄY KIPEÄÄ ENKÄ VOI! Kokeilen terkkarin kehotuksesta nyt sitten jättää se pois ja voi jumankekkuli kuulkaa tätä kipua nänneissä - taas. Oli pakko ottaa kumi takasin, ja siltikin taas käy kipeää. Ymmärrän, että ilman se maidontulo voi olla vauvalle nopeampaan ja herutella paremmin, mutta kai silti on parempi sen kanssa kuin lopettaa koko imettäminen. Ja sitä paitsi, mulla on tämmöset luomusilikonit (LUE: isot ja tiiviit omat ryntäät), niin vauva ei kertakaikkiaan saa kiinni nännistä. Mun pitää puristaa ja lytistää tissiä sille koko syötön ajan ilman rintakumia, että se sais syötyä siitä.

Että niin, mitä tässä nyt tehdä?! Painoahan tuolle pitäis saada. Ja siksi toisekseen, tuo ruokailu.. En ehdi normaalisti syömään, kuin vasta joskus päivällä. Tai ehdin, mutta sitten nousen aamusyötön (klo 6-8) jälkeen ylös ja oon taas väsyny koko päivän. Eli valintoja valintoja. Ja se mitä syö.. ooih ja voih. Mulla ihan pelottaa jokaisen ruokailun jälkeen imettää, kun ei tiedä tuleeko taas mahanvääntömäryt.

Eikä tilannetta auta se, että kaikki tuputtaa koko ajan mehua/vettä/ruokaa, "sun pitää muistaa levätä ja nukkua" (MILLON?), "älä käytä rintakumia" , "siivota ehtii myöhemminki", ja kaikki muut maailman parhaat neuvot, joita ei vaan jaksa koko ajan kuunnella. Tiedän, että suurin osa haluaa vaan hyvää, mutta aina tässä tilassa ei jaksa olla kovin vastaanottavainen. Sitä paitsi, poden huonoa omatuntoa siitä, että pötköttelen/istuskelen vauva tissillä koko Helv*tin ajan, enkä saa mitään muuta täällä aikaiseksi. Koirat on aivan vailla rakkautta ja kämppä räjähtää välillä silmissä.

Olikohan tää tässä? :D

Tuosta kumista määkin. Mulle suositeltiin toiseen nänniin kanssa sitä laitoksella. Mä vihasin sitä alusta asti, mutta käytin toisessa ja toisesta imetin normaalisti. Poikakin vihas sitä tissiä missä kumi ja kyllä sai taistella. Neuvolan hoitsu kävi ja neuvoi mulle uusia imetysasentoja ja kanssa kehotti että kokeilla ilman välillä. Pari päivää meni ja yhtäkkiä hoksasin ettei enää satu läheskään niin usein ja nyt tuntuu että nänni on karaistunut ja kumit sais heittää pellolle.. Joskus voi mennä parikin viikkoa että nännit tottuu.. En tiedä miten sulla on mamsi, mut tässäpä mun kokemus.. :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Mamsi, älä siitä kumista stressaa. Mie sain sillon aluksi ohjeeksi neuvolasta nimenomaan ottaa kumit käyttöön kun vauvalla oli imuotteessa ongelmaa ja paino ei noussut. Jätin sitten varmaan viikon jälkeen kumit pois kun alkoi sujua ilmankin. Ja tuosta painosta, meilläkin oli tosiaan painonnousun kanssa hämminkiä ja alettiin antaa lisämaitoa, joka johti siihen kierteeseen että nyt imetys sitten loppui. Kannustan sua siis imettämään vaan ja paljon jos haluat imetystä jatkaa :) kun sulla noin hyvin maitoa tulee niin pian varmasti kysyntä ja tarjonta alkaa kohdata :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mamsi, mulla meni kolme viikkoa ennen kun tissit tottu imetykseen. Ekat kolme viikkoa oli pelkkää kirosanaa kun vauva tarttui tissistä kiinni, nyt ei juuri mitään kipuja enää enkä sitä lansinohiakaan enää tartte. Sitä menikin mulla melkein kaks tuubillista... aivan vastaavia fiiliksiä mullakin ja mun ongelmana taitaa olla suihkutissisyys eli meillä huudetaan sit ilmavaivoja täällä tuon tuosta... :( Viimeyönä ihan itkun partaalla kun toista vääntää masusta :'(

Tää nyt ei varsinaisesti kuulu tähän ketjuun mut pakko kompata Mamsia tuon ajankäytön ym. suhteen. Mies tulee arkena kuuden jälkeen töistä ja on viikonloput metsästämässä aamusta iltaan... mä kattelen näitä nurkkia aamusta iltaan, vauva on tissi suussa ja mä haaveilen perusjutuista kuten suihkussa käynti, syöminen, ruoanlaitto, IMUROINTI jne jne... tuntuu toisinaan niin "epäreilulta" kun miehet on niin "vapaita" tekemään mitä vaan. Nyt tiedän mitä se on kun jotkut äidit on puhunu sitä että tuntuu että olis vaan joku syöttökone. Vähän tuntuu siltä et "kuinka helppoo olis" kun työntäis pullon vauvan suuhun, antais korviketta jossa ei ole mitään hel***in etumaito/takamaitojuttua ja sais ton vekaran nukkumaan vaikka sen 3 h yhtä soittoa. Kuten Mamsikin sanoi että valintoja valintoja... "nukunko päikkärit vai syönkö" "pesenkö hampaat vai harjaanko hiukset"... niin tai näin niin aina väärinpäin. Toiset kamppailee liian vähän maidontulon kanssa, toiset suihkuavien tissien kanssa ja niin pois päin.

Hah, kyllä! Niin ällöttävää kuin se onkin, niin en oo käynyt suihkussa ku perjantaina. Toki alapesua harrasta jokaisen vessakäynnin ohella enkä hiuksia muutenkaan pese ku korkeintaan joka toinen päivä, mutta silti. Missähän välissä sitä uskaltais yksinään suihkuun lähteä? :D Pitäis varmistaa, että lapsi nukkuu sitä sikeää unta, että ehtis..

Ja mullakin kestää vasen tissi ilman kumia syötön, mutta oikea ei ollenkaan. Mutta kun se ei saa siitä kunnolla kiinni. Ihmettelee vaan, että miks tää on liukas eikä tuu kunnolla suuhun asti? Eli varmasti osittain sen kumin syytä.

mä otan vauvan mukaan kun meen suihkuun :) laitan vaan sitteriin istumaan tai otan lampaantaljan ja laitan hänet siihen makaamaan. Siellä hän sitten kattoo mua ja ihmettelee mitä mä teen :D täytyy vaan aina kattoa että vauva ei oo niin lähellä että roiskuaa vettä hänen päälle :D Ja jos menen saunaan niin teen samalla lailla, laitan hänet saunan oven ulkopuolelle niin hän kuitenkiin näkee mua koko ajan (kun meillä on lasinen saunaovi) :)

Sofiaelisabeth, mä myös perjantai-iltana otin vauvan mukaan suihkuun :D tai siis istui oven suussa sitterissä ja juoksin siinä vähän väliä laittamaan tuttia suuhun :)

Takaisin