Opiskelu/työssäkäynti ja raskaus!

Esikoisesta jäin varhennetulle, mut oli kyl turhaa kun kuitenkin 25 viikolla jäin vuodelepoon..tosin sinällään niin suurta merkitystä kun jäin kuitenki hoitovapaalle. Nyt aloitan loman sitten vasta kun "pakko" niin saa vauvan kans olla kauemmin kotona, kun hoitovapaalle ei oo varaa toista kertaa jäädä..

Oon samalla linjalla kuin miuk.
Mielummin otan äitiysloman alun sinne myöhäisemmälle, ja tarvittaessa sit saikutan sitä ennen jos en jaksa enää olla töissä. Uskon, et sitä valintaa arvostaa siellä loppupäässä kyllä :) Ja jos vointi pysyy hyvänä, niin tuo äitiysloma riittää kyllä luultavasti vallan mainiosti ennen syntymää. Ehtii pakata ja purkaa sairaalakassia varmasti ihan kyllästymiseen saakka!

Mulla on vaan se tilanne, että mulla on pieni tuntisopimus. Teen kuitenkin koko ajan enemmän, nytkin yli kolminkertaiset tuntimäärät sopimukseen nähden. Kesäksi sovin suullisesti, että sopimuksen tuntimäärää ei koroteta, koska tunteja pitäisi kyllä silloinkin riittää samaan malliin. Mutta. Totuushan on se, että jos työnanatajalle selviää, että en ole oikeasti työkykyinen, niin eihän sen tartte mulle niitä tuntimääriä antaa. Ja koska työtunteja tarkastellaan vuositasolla, niin periaatteessa mulle ei pitäisi loppuvuonna enää antaa ollenkaan tunteja, koska oon jo tehny niin paljon alkuvuonna! Työnantajan ei siis ole pakko laittaa mulle loppukesän listoihin tunteja ollenkaan, enkä silloin siis saa myös mitään sairaslomaa enkä mitään tukea mistään. Jään tyhjän päälle.

Mieluummin sumplin näiden lomien kanssa. :)

No sit asia onkin Mamaanton ihan eri! Toivottavasti saisit kuitenkin tunteja ja pysyis vointi hyvänä, että jaksat olla töissä.

No joo! :) Mut mietin kyllä ihan oikeesti, että jos edes viikkoa tai kahta aikasemmin jäis jo pois... Toiveissa ois hoitaa lasta kotona mahdollisimman pitkään, jos vaan miehellä on työpaikka sitten siinä elämänvaiheessa, niin ei kai sillä oo niin väliä sitte putoaako kotihoidontuelle pari viikkoa aikaisemmin tai myöhemmin. Loppuraskauden hyvinvoinnin kannalta sillä taas voi olla suurikin merkitys.

Mamaanton, vaikkei töitä olisikaan, niin sairaslomaa ja sairauspäivärahaa saat kyllä! Mutta tosiaan, jos ei ole syytä saikutella, niin onhan tuo hieman kinkkinen tilanne, jos työnantaja ei tunteja anna. Ilmeisesti teet siis osa-aikatyötä, niin voithan hakea myös ansiopäivärahaa/kelan työttömyysturvaa.

Onkos jollain tietoa miten toi sairaspäiväraha juttu menee kun on pitkään sairaslomalla. On tässä kertynyt nyt niin paljon päiviä että taitaa olla ajankohtasta miettiä. Sen verran selvitin että määräytyy 2013 vuoden verotietojen mukaan, mutta haetaanko sitä itse vai hoitaako työnantaja sen?

Siinäpä se onki, ku ei tiiä miten noi lomat kannattais sumplia. Ite meinasin ensin ottaa varhennetun, mut sitte päätinki, et alotan normaalisti ja pidän kaikki kertyneet lomapäivät ennen äippälomaa. Todennäköisesti joudun saikulle, koska työ on fyysistä ja nyt on ollut päiviä jolloin supistaa. Oman jaksamisen kannalta päätin pitää kaikki lomani pois ennen ja kylläpä ne saa pitää sitte äippäloman jälkeen, jos siirtyvät.

Mulla on ollu aiemmistakin supistuksia ja vaikka olin silloin istumahommissa koulunpenkillä, niin en voinu jatkaa. Istuminen ja kuumuus sai kumminki supistelemaan. Toisethan porskuttaa ihan hyvin ties kuinka pitkälle, mut kropat reagoi niin eritavalla raskauteen.

Sairaslomarahoja pitää hakea itse. Kela ei tee päätöstä pelkän työnantajan hakemuksen mukaan. Kyl ne sieltä käsittääkseni ilmoittaa kuha aika on.

Mulla on kela tehny päätöksen työnantajan mukaan. Oli itellä vähä silloin muutakin mielessä ja ihmettelin kun tilille olikin tullu rahaa.

Oon kyllä Snuzzlen kans samoilla linjoilla, ei oo niin hehkeetä se toimistotyökään, vaikka fyysisesti ei oo kovin raskasta. Mun työhuoneessa ei ilma vaihdu ollenkaan eikä ikkunaa oikein saa auki, patterissa on on/off-asento...silmät kuivuu, pää on kipeä, ajatus ei meinaa kulkea ja sitä mun työssä vaadittais kyllä. Ergonomia on sentään suht kunnossa, mut siitä huolimatta niskat ja rintaranka aivan jumissa.
Kesälomasta mäkin ajattelin pitää 2vko toukokuussa, äippäloman alotan 10.8 ja väittäisin että selkäongelmien takia tulee otettua pari viikkoa saikkua sitä ennen. En tiiä millon sit lopun kesäloman pitäs.. pitää kysyä jos sen voi säästää. En mäkään aloittaisi varhennettuna, kun helposti kuitenkin saa saikkua tuossa vaiheessa niin miksi tuhlaisi vanhempainvapaapäiviä siinä.

Mulle just tänään tuli Kelasta yks työnantajan hakemus bumerangina takaisin, sairaspäiväraha-hakemusta ei oltu hyväksytty kun työntekijä ei ollu itse asiasta mitään ilmottanu. Sanoisin, että kannattaa ite ilmottaa Kelaan, toimittaa todistukset (kopiot) ja ilmoittaa sinne, että työnantaja maksaa sairasajanpalkkaa (jos kerran tietää että näin on). Kyllä ne sit sieltä soittelee työnantajalle ja pyytää palkkatietoja ellei niitä kuulu. Aiemmin ei oo kyllä noin käyny, eli en osaa ihan 100% varmaksi sanoa tekeekö ne päätöksen pelkän työnantajan hakemuksen perusteella, tuohon aiempaan juttuun liittyi vähän muutakin setvimistä niin päätös saattoi johtua siitäki.

Kiitos infoista sairauspäivärahaa koskien. En ole kyllä itse tajunnut ottaa kopioita lääkärintodistuksista ja ne on nyt siellä työnantajalla. Täytyy laittaa viesti palkanlaskijalle että kuinka täytyy toimia. Edellisessä työssäni vuosia sitten muistan nyt saaneeni vaan ilmotuksen kotiin kelalta että hakemus on hyväksytty enkä kyllä sillon päässyt tekemään yhtään mitään asian suhteen. Ehkä se vaihtelee...

Mä sanoisin, että on kiinni työnantajasta. Yhteen paikkaan en ole joutunut itse tekemään muistaakseni mitään, toisen työpaikan kohdalla sain repiä pelihousut kelan kanssa..

Itse kun hoidan työnantajien puolesta noita Kela-juttuja, niin käytäntöjä on monia.. Ihan sen vuoksi suosittelen ottamaan kopiot itselle todistuksista, koska vaikka ne veisi työnantajalle niin ei se takaa että ne aina päätyy sieltä eteenpäin, joidenkin asiakkaiden kans saa aina takuta samasta asiasta. Ja muutenkin jos Kelasta tulee selvityspyyntöä, niin voi ainakin itse tarkistaa että on oikea sairasloma-aika ilmoitettu. Kelaan riittää myös kopiot. Ja on varmasti aika työpaikkakohtaistakin, kuinka toimitaa, tosin miksi työnantaja jättäisi sen ilmoituksen tekemättä kun sehän häviää siinä ne päivärahat.

Mä alotan äitiysloman varhennettuna niin aikasin kuin mahdollista, koska on kotiäitinä ja jo valmiiksi kotihoidontuen varassa se ja sama lyheneekö se sieltä loppupäästä. Eikä kotiäiti voi saikuttaakaan... Esikoisen kotihoidontuki tippuu vielä kesäkuun lopussa ihan onnettomaksi kun neiti täyttää 1,5 v ja kuntalisä loppuu. Että hyvä vaan mitä nopeemmin saan äitiyspäivärahaa (vai mikä sen virallinen nimi onkaan).

Täällä mietitään kesälomia, voispa itekki..
Mulla on toukokuun loppuun työsopimus ja en oikein tiedä mitä töitä vois tehä pari viimestä kk. enne äitiyslomaa. Aika vähäks jää vaihtoehdot tuon nostelun ym rasituksen takia..

Miten teillä on tuntunu nostelut viikolla 16. Mulla tuntuu lähes joka päivä töissä(päiväkoti, pienten osasto) nostellessa kipua vatsassa. Nostelua ja pukemista, pesuhommia ym on paljon. Vatsaenee hetkeksi "kramppiin" mutta helpottaa kun pysähtyy. Onko muilla ollut tällaista ja tarviikohan tuosta olla vielä huolissaan? O.o

Kuulostaa pikkukettu supistuksilta. Kannattaa kuunnella omaa kroppaansa ja huilata enemmän, jos siltä tuntuu. Ei varmaan noiden supistusten takia kannata ruveta liikaa huhkimaan :) Mulla ei nosteluista tule vielä mitään oireita, mutta oonkin sua pari viikkoa jäljessä. Ainut minkä huomaan on se, että enää ei jaksa yhtä paljoa nostella tai muuten riuhtoa menemään. Sekin jo itsessään rauhoittaa touhuamista vähän.

Pienten puoli voi olla kyllä tosi haastava työpaikka raskaana, etenkin jos on supistusherkkä kohtu. Minustakin nuo kuvaamasi krampit kuulostaa supistuksilta. Kroppasi yrittää kertoa, että tahtia olisi hiljennettävä. Tarvittaessa rohkeesti vaan saikkua hakemaan. Neuvolaan voisi hyvä olla asiasta yhteydessä :)

Ähhh ei millään haluttas alkaa tässä vaiheessa mitään saikkuhommia! :( tylsistyisin kuoliaaks jos en sais olla töissä. Pari kk enää työsopparia muutenkaa. Ja oon vasta näin alussa!

Vaikeaa ku pitäs hidastaa tahtia mut töissä se tarkottaa sitä että oon "huono" työntekijä. Ja käytännössä se merkitsee sitä että lapsetkin hieman kärsii, ne joutuu kauemmin oottaan jne. Hankala..

Huomenna on neuvola niin juttelen siellä..

Takaisin