Opiskelijana äidiksi?

Mulla on perusmultivitamiinitabletti (folaatti yli hyvä viime verikokeissa) käytössä ja ostin rautaakin vaikken sitä uskalla paljoa syödä kun en tiedä ferritiiniä. Keväällä söin paljon kalaa, yritän kyllä syödä välillä vieläkin. Kahvin käyttöä olen alkanut vähentämään kun join sitäkin ihan hirveästi, mutten varmaan kokonaan pysty lopettamaan.

Mulla itsellä painoindeksi on koko iän pyörinyt siinä 25-27 välissä eli päinvastainen ongelma kuin sulla. Olen ymmärtänyt yli/alipainon vaikutusten liittyvän hormonitoiminnan häiriintymiseen, ja se sitten näkyisi kuukautiskierron epäsäännöllisyyksinä. Jos sulla on tuossa painossa terve olo ja kuukautiset pyörii, niin en usko sen oikeasti vaikuttavan. Varmaan jos minä yllättäen laihtuisin sinun mittoihin, niin se olisi mun elimistölle isompi stressi kun ovat tottuneet kunnollisiin sokeri/rasva-annoksiin. :D

Tietenkin jos epäilyttää niin voi tarkkailla tuleeko siinä ovulaation paikkeilla mitään ovulaatio-oireita, kuten limat ja kipuja. Ennen vauvan yritystä sivuutin ite noi oireet ja nyt kun seurailee tarkemmin kiertoa niin olen huomannut että mullahan on ihan hitosti toistuvia oireita.

Kannattaa sitten nyyhkyttää lohduttomasti kuukautisten alkaessa. Olen tahtomattani harrastanut tätä viimeiset puoli vuotta ja miesystävä on jo sen verran mehustunut, että suostui kokeilemaan paritanssia. 🤣
Tuota kahvinjuontia olen itsekin miettinyt, toki mulla sitä ei kulu muutenkaan kovin paljon (1-2 kuppia päivässä). Mulla kyllä on säännöllinen kuukautiskierto, mutta ovulaatio on tosi vähäoireinen eli mitään kipuja en ainakaan ole havainnut siihen liittyen, limoja ehkä joo. Ja en tosiaan itsekään mitenkään välttele sokereita tai rasvoja, mulla on varmaan vain niin vilkas aineenvaihdunta, että ilman niitä (ja salitreeniä) paino olisi alipainon puolella :tears: Mulla oli nuorempana syömishäiriö, silloin olin tosi alipainoinen ja menkat oli useita kertoja vuosien mittaan poissa jopa 3-10 kk jaksoissa. Siitä on jäänyt pelko, että onko tuo ajanjakso voinut jotenkin vahingoittaa hedelmällisyyttä :sad-face: Mutta nykyään mulla on sellainen olo, että oon itselleni hyvässä painossa eikä se tosiaan ole liikkunut suuntaan tai toiseen enää aikoihin.

Ajattelin itse asiassa huomenna aamulla tehdä tällaisen ''herkän'' raskaustestin, koska mulla on ollut niin omituisia oireita ovulaation jälkeen. Ruumiinlämpö on mulle epätyypillisen korkea (lähemmäs 37 astetta yötä päivää), yleensä olen todella viluinen ja nyt miehenkin mielestä oikea lämpöpatteri :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: Lisäksi mulla on rinnat todella kipeät ja raskaan tuntuiset, mikä ei myöskään ole mulle tyypillistä vielä tässä vaiheessa kiertoa. Olo on myös ollut tosi väsynyt, tunteellinen ja itkuinen viime päivinä. Luultavasti kuvittelen oireet tai sitten mulle on tulossa joku maailmanluokan flunssa :rolling: Ollaan menossa yhteen opiskelijatapahtumaan ensi viikolla niin haluan siksikin varmistaa, että uskaltaako ottaa edes paria annosta alkoholia tai juoda vaikka energiajuomia :Grimacing Face::tears: Alkoholia en kyllä normaalistikaan juurikaan käytä, mutta haluan jonkinlaisen mielenrauhan asian suhteen. Huomenna on tosiaan vasta dpo 8, joten veikkaan testin olevan joka tapauksessa negatiivinen.

Mä olen pyrkinyt vähentämään kahvia niin etten joisi useimpina päivinä aamukahvia enempää (auttaa myös uneen), ja syönyt vaihtelevasti foolihappoa+D-vitamiinia tai mama-monivitamiinia (nyt ei kyllä oo kotona kumpaakaan ennen kuin käyn apteekissa). Painoindeksi on 24-26 joten olisin ihan tyytyväinen jos maagisesti (=järkevästi syömällä/liikkumalla ja sokeria välttelemällä) kilo tai pari katoaisi, mutta aktiivisemmin en omassa tilanteessani halua ryhtyä pudottamaan painoa yritysaikana (enkä kyllä muutenkaan 😄) ettei tule lisästressiä.

Yrityksen alkuinnostuksessa yritin noudattaa raskausruokavaliota aina ovulaation jälkeen, mutta myöhemmin minut saatiin enimmäkseen vakuuttuneeksi siitä että asiaa ei tartte eikä ehkä kannatakaan miettiä ennen kuin saa plussan raskaustestistä, eli tuosta on jäänyt lähinnä se että jos kierron loppuvaiheille sattuu iltamia, juon korkeintaan annoksen tai pari.

(Energiajuomiin en kyllä koske mutta olen sitä sukupolvea joka ei niiden päälle koskaan oppinut... joten ei minun kohdallani liity yritykseen)

Mä olen pyrkinyt vähentämään kahvia niin etten joisi useimpina päivinä aamukahvia enempää (auttaa myös uneen), ja syönyt vaihtelevasti foolihappoa+D-vitamiinia tai mama-monivitamiinia (nyt ei kyllä oo kotona kumpaakaan ennen kuin käyn apteekissa). Painoindeksi on 24-26 joten olisin ihan tyytyväinen jos maagisesti (=järkevästi syömällä/liikkumalla ja sokeria välttelemällä) kilo tai pari katoaisi, mutta aktiivisemmin en omassa tilanteessani halua ryhtyä pudottamaan painoa yritysaikana (enkä kyllä muutenkaan 😄) ettei tule lisästressiä.

Yrityksen alkuinnostuksessa yritin noudattaa raskausruokavaliota aina ovulaation jälkeen, mutta myöhemmin minut saatiin enimmäkseen vakuuttuneeksi siitä että asiaa ei tartte eikä ehkä kannatakaan miettiä ennen kuin saa plussan raskaustestistä, eli tuosta on jäänyt lähinnä se että jos kierron loppuvaiheille sattuu iltamia, juon korkeintaan annoksen tai pari.
Itsekin olen ajatellut, että kahvin voisi rajoittaa aamukahviin ja alkoholia nauttia korkeintaan se 1-2 annosta loppukierrosta jos jotain illanviettoja tulee eli elää suht normaalia elämää siihen plussaan asti. En edes tiedä tarkkaa painoani tällä hetkellä, mutta BMI on jossain 18,5-19,5 seutuvilla ollut jo vuosia... Mukava olisi saada pari kiloa lisää, mutta sitten saisin syödä ihan työkseni :rolling:

Tuota kahvinjuontia olen itsekin miettinyt, toki mulla sitä ei kulu muutenkaan kovin paljon (1-2 kuppia päivässä). Mulla kyllä on säännöllinen kuukautiskierto, mutta ovulaatio on tosi vähäoireinen eli mitään kipuja en ainakaan ole havainnut siihen liittyen, limoja ehkä joo. Ja en tosiaan itsekään mitenkään välttele sokereita tai rasvoja, mulla on varmaan vain niin vilkas aineenvaihdunta, että ilman niitä (ja salitreeniä) paino olisi alipainon puolella :tears: Mulla oli nuorempana syömishäiriö, silloin olin tosi alipainoinen ja menkat oli useita kertoja vuosien mittaan poissa jopa 3-10 kk jaksoissa. Siitä on jäänyt pelko, että onko tuo ajanjakso voinut jotenkin vahingoittaa hedelmällisyyttä :sad-face: Mutta nykyään mulla on sellainen olo, että oon itselleni hyvässä painossa eikä se tosiaan ole liikkunut suuntaan tai toiseen enää aikoihin.
No tuo 1-2 kuppia on ihan sallittu määrä, itsellä meni pahimpina aikoina 6-8 kuppia... 🤣 Sulla kuulostaa muutenkin olevan superterveelliset elintavat nii älä turhaan ota niistä stressiä ainakaan.

Takaisin