Oletteko te jotenkin valmistautuneet raskauden yrittämisen aloitukseen esim. ruokavaliota, liikuntatottumuksia, ym. elämäntapoja muuttamalla? Itse ajattelin aloittaa tässä lähiaikoina raskausvitamiinin/foolihapon. Tällä hetkellä käytän lisäravinteina vain D-vitamiinia ja rautaa. Mulla oli ferritiini keväällä 21, ja 6 kk rautakuurin jälkeen se oli noussut vain 41
Mietinkin, että kannattaisiko raskausvitamiinin ohella jatkaa tuota isomman rautalisän syömistä ainakin satunnaisemmin tai kuuriluontoisesti? Lääkäri minua neuvoi siten, että kuurin jälkeen rautaa voi syödä esim. kuukautisvuodon ajan ja kuulemma tuota ferritiinin perustasoa olisi hyvä saada vielä vähän ylemmäksi. Hemoglobiini mulla on kuitenkin hyvä, n. 140.
Muuten ajattelin ruokavaliossa keskittyä monipuolisuuteen ja riittävyyteen etenkin pehmeiden rasvojen osalta. Olin aiemmin vuosia kala-kasvisruokavaliolla, mutta ''raudanpuutteen'' myötä olen taas alkanut syömään poroa ja hirvenlihaa 2-4 x kuussa. Tiedä onko tuolla sitten vaikutusta... Jostakin olen lukenut, että raskautumisen kannalta ihanteellinen BMI olisi 20-25 että voisihan siihen tietysti pyrkiä, mutta mulle tuo painon nostaminen on todellakin työn ja tuskan takana
Liikunnan kannalta olen ajatellut jatkaa samaan malliin eli lähinnä koiran kanssa lenkkeilyä, ym. hyötyliikuntaa päivittäin ja salitreeniä ja/tai joogaa 1-2 x viikossa. Uneen pitäisi myös kiinnittää huomiota; olen herkästi stressaantuva ihminen ja stressi vaikuttaa mulla ensimmäisenä uneen
Tulipahan pitkä teksti, varmaan näistä asioista ei kannata liikaa stressatakaan, kun stressi ei ainakaan auta asiassa eteenpäin