Onko sukupuolineutraalius hyvä vai paha?

Onneksi lapsi on vasta kolmevuotias, ihan vuoden-parin sisällä hän alkaa toistella tarhassa toisilta lapsilta kuulemiaan hölmöyksiä sukupuolirooleista, ja siinä onkin savottaa kun niitä lähtee purkamaan.

Me ollaan jo yli vuosi käsitelty päiväkodista kotiin ajautuneita käsityksiä tyttöjen ja poikien leikeistä, vaatteista, jopa hiusten pituudesta vaikka isällään on pitkät hiukset.

Ja juuri niin, poikakin saa leikkiä kauniilla koruilla siinä missä tyttökin eikä siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä. Ei sukupuolisensitiivisyys sen kummempaa ole kuin että ei kauhistele lasten mieltymyksiä.

Meillä ei ole vauvanukkeja, koska kammoan niitä. Ne on vielä pahempia kuin pellet. Pojalla olisi mahdollisuus leikkiä niillä muualla, mutta eipä leiki, mitä nyt joskus tökkii silmiä. Pehmoeläimiä sen sijaan halailee ja hoivaa, mikä on tosi suloista.
Itsekään en piitannut lapsena nukeista, paitsi mollamaijasta, jota käsittelin kirurgisesti. Pyssyt ja legot olivat mieluisia, samoin pehmoeläimet. Vieraat kyllä yrittivät tyrkyttää niitä nukkeja, koska olin tyttö. :shifty:
Musta varttui sittemmin ihan naisellinen armeijan käynyt nainen.

Minunkin tuttavapiirissäni on ihminen, joka vuosikymmenien hartaan suunnittelun jälkeen meni viisikymppisenä sukupuolenkorjausleikkauksiin, jotka menivät pahasti pieleen. Leikkausten jälkeen hän on ollut sitä mieltä, ettei olisi ikinä pitänyt mennä leikkauksiin, ne pilasivat hänen elämänsä täysin, ja elämä ennen leikkauksia oli hyvää sellaisenaankin. Että leikkaukset olivat täysin tarpeeton riski otettavaksi, ja hän neuvoo nykyään vastaavassa tilanteessa olevia ihmisiä jättämään korjausleikkaukset tekemättä.

Vessa-asiaan: Mulle on aivan saman tekevää onko erikseen naisten ja miesten vai kaikkien vessat. Samassa vessassa minä kotonakin käyn miesten kanssa. Ja kouluissa oli koko koulussa olo aikani yhteiset vessat (ala-aste, yläaste ja ammattikoulu). Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut. Kyllä se ongelma on jostain muualta kuin vessoista lähtöisin jos tyttöjä ahdistellaan vessassa.

Minä en kyllä pahastuisi, vaikka minua sanottaisiin mieheksi, niin ei kyllä koskaan ole käynyt. Nuorempana sanoin olevani epänainen, koska naisena minulta odotettiin omituisia asioita. En ollut epänainen siksi että en olisi tykännyt olla minä, vaan siksi, että en ollut sitä miltä näytin.
Ei minusta kyllä tyypilliseksi mieheksikään olisi, kun ei työkalut pysy käsissä enkä silti ole muunsukupuolinen.

Olen vain epätyypillinen nainen.

Tietysti koska puolisosi on sanonut, että ei tahdo tulla kutsutuksi mieheksi niin sehän on aivan selvää, ettet kutsu häntä mieheksi. Minä pahastuisin, jos minua sanottaisiin emännäksi.

Eli ilmeisesti sinäkin olet kokenut ikäväksi sen mitä naiselta odotetaan. Miksi siis odottaa nytkään tytöiltä tai pojilta tietynlaisia asioita. Minusta ainakin sukupuolisensitiivisyys on juuri sitä että ei odoteta tytön tai pojan olevan tietynlainen.

Minusta myös tämän mikä koskee miestäni pitäisi ulottua kaikkiin, jotka ei koe olevansa sitä sukupuolta miltä he näyttävät. Jos joku jolla on penis ei koe olevansa mies ei häntä tule mieheksi kutsua. Ja sama toki naisten suheen. Ihan pikkulapset ei varmaan käsitä samalla tavalla sukupuolia, joten tuskin jos kolme vuotias tyttö sanoo itseään pojaksi kannattaa kokonaan lakata kutsumasta häntä tytöksi. Sitten vasta jos hän on isompanakin samaa mieltä. Lähtökohtaisesti kuitenkin kutsuisin kaikki tytöiksi, pojiksi, naisiksi ja miehiksi. Mielestäni se menee liioitteluksi jos ei voi kenestäkään puhua oletetun sukupuolen mukaan.

Eli ilmeisesti sinäkin olet kokenut ikäväksi sen mitä naiselta odotetaan. Miksi siis odottaa nytkään tytöiltä tai pojilta tietynlaisia asioita. Minusta ainakin sukupuolisensitiivisyys on juuri sitä että ei odoteta tytön tai pojan olevan tietynlainen.

Minusta myös tämän mikä koskee miestäni pitäisi ulottua kaikkiin, jotka ei koe olevansa sitä sukupuolta miltä he näyttävät. Jos joku jolla on penis ei koe olevansa mies ei häntä tule mieheksi kutsua. Ja sama toki naisten suheen. Ihan pikkulapset ei varmaan käsitä samalla tavalla sukupuolia, joten tuskin jos kolme vuotias tyttö sanoo itseään pojaksi kannattaa kokonaan lakata kutsumasta häntä tytöksi. Sitten vasta jos hän on isompanakin samaa mieltä. Lähtökohtaisesti kuitenkin kutsuisin kaikki tytöiksi, pojiksi, naisiksi ja miehiksi. Mielestäni se menee liioitteluksi jos ei voi kenestäkään puhua oletetun sukupuolen mukaan.
Olen siinäkin vähän erilainen, että omasta mielestäni vika ei ole minussa, jos joku olettaa minun olevan niin kuin joidenkin mielestä naiset ovat. Minusta vika on siinä, joka olettaa. En ole myöskään kiltisti taipunut mihinkään, mitä minulle on tyrkytetty. Jos siis joku on pyytänyt minua juhlissa kaatamaan kahvia emännän apuna, olen sanonut, että en kaada. Joku vieras ihminen saattaa siitä loukkaantua, mutta siinähän loukkaantuu. Tutut kyllä tietävät, että mitä kauempana keittiöstä pysyn, sen parempi.

Sukupuolisensitiivisyyttä kannatan ilman muuta, mutta en mitään vauhkoilua.

Mielestäni tytöt on tyttöjä ja pojat poikia, ja sen määrittää se, mitä jalkojen välissä on. Taas se, millainen haluaa olla, millä leikkiä ja mistä tykkää, ei liity mitenkään sukupuoleen.

Minun lapseni saavat leikkiä ihan millä haluavat. Itse leikin lapsena sekä nukeilla että rekoilla, ja meidän lapsen lempileikkejä on vauvan hoito sekä junaradalla leikkiminen. Olen myös ollut poikamainen niin kauan kuin muistan ja olen saanut siitä kuulla paljon. Vaikka olen vain pukeutunut kuten hyvältä on tuntunut. Sama koskee hiuksia. Omasta lapsestani en vielä tiedä millainen tulee, mutta saa pitää millaista tukkaa haluaa ja olla käyttämättä/käyttää mekkoa, miten itse haluaa.

Vessa-asiaan: Minä olen sitä mieltä, että eri vessat on oltava. Mutta ei ole todellakaan tullut mieleen mikään ahdistelunäkökulma. Ihan ajattelin käytännöllisyyden kannalta..

Vessa-asiaan: Minä olen sitä mieltä, että eri vessat on oltava. Mutta ei ole todellakaan tullut mieleen mikään ahdistelunäkökulma. Ihan ajattelin käytännöllisyyden kannalta..

Tuota olen usein miettinyt että mitä käytännöllisyydellä on asian kanssa tekemistä? Vessassa asioidaan kopeissa (tai pisuaarilla miesten puolella, ei niitäkään aina ole), massatapahtumissa naisten puolelle saa aina jonottaa. Olenpa itse useaan kertaan käyttänyt tyhjää miesten vessaa kun naisten puolelle jonotetaan vieressä. Mitä järkeä? Ihan siis vilpittömästi kysyn rautalangasta väännettynä mitä hyötyä on sukupuolen mukaan jaotelluista vessoista kun itse en vain sen tarvetta ja hyötyä näe. Etenkin jos kyseessä on erilliset huoneet joissa kussakin 1 wc, mutta muutenkin.

Tuota olen usein miettinyt että mitä käytännöllisyydellä on asian kanssa tekemistä? Vessassa asioidaan kopeissa (tai pisuaarilla miesten puolella, ei niitäkään aina ole), massatapahtumissa naisten puolelle saa aina jonottaa. Olenpa itse useaan kertaan käyttänyt tyhjää miesten vessaa kun naisten puolelle jonotetaan vieressä. Mitä järkeä? Ihan siis vilpittömästi kysyn rautalangasta väännettynä mitä hyötyä on sukupuolen mukaan jaotelluista vessoista kun itse en vain sen tarvetta ja hyötyä näe. Etenkin jos kyseessä on erilliset huoneet joissa kussakin 1 wc, mutta muutenkin.
Ehkä olet sattunut siisteihin miesten vessoihin. Minä olen nähnyt myös niitä, missä on pissitty ohi pöntöstä tai renkaan päälle. Todennäköisin ohi pissaamisen syy on seisaaltaan pissaaminen tai sihti muuten täysin pielessä. En ole kyllä naisten kanssa samaan aikaan vessassa käynyt mutta ainakaan itse en pysty sotkemaan pissatessa.

Pikkupojilla erityisesti karkaa usein käsistä.

Jossain päin maailmaa pojat kasvatetaan niin huonosti, etteivät osaa käyttäytyä vessassa ihmisiksi ja lorottavat minne sattuu. Sitä kai tuossa ajetaan takaa, että epäsiistit pojat saavat sotkea ihan miten tahansa, kunhan siistien tyttöjen ei tarvitse sitä sietää.

Sääliksi käy niitä hyvin kasvatettuja poikia, joiden pitää kestää huonosti kasvatettujen poikien sikailut. Siisti mies istuu pöntölle pissaamaan, seisontapissat kuuluvat pisuaariin ja puskiin.

Jossain päin maailmaa pojat kasvatetaan niin huonosti, etteivät osaa käyttäytyä vessassa ihmisiksi ja lorottavat minne sattuu. Sitä kai tuossa ajetaan takaa, että epäsiistit pojat saavat sotkea ihan miten tahansa, kunhan siistien tyttöjen ei tarvitse sitä sietää.

Sääliksi käy niitä hyvin kasvatettuja poikia, joiden pitää kestää huonosti kasvatettujen poikien sikailut. Siisti mies istuu pöntölle pissaamaan, seisontapissat kuuluvat pisuaariin ja puskiin.
Tämän vuoksi olen itsekseni määritellyt, että haluan asioida vessassa, jossa kaikki asioivat istuen. Mutta koska en halua vaatia kaikkia pissimään istuen, olisi seisoville järjestettävä oma vessa

Olenpa muuten usein joutunut pyyhkimään naisten vessan istuimen kun siihen on jäänyt pisara tai useampi lainehtimaan. Eivätkö kaikki malta pyyhkiä tai mistä on kyse, mutta on niitä epäsiistejä naisten vessojakin. Kyse on yleisten vessojen yleisestä epäsiisteydestä (ns. tragedy of the commons), jos ei ole omalla vastuulla niin saa, jopa pitää, sotkea. Asennekasvatusta ja unisexkäymälöitä!

Kyllä tosiaan naisetkin edustavat. Eri yritysten jakaman toimistotilan naistenvessa on viime syksyn aikana ollut a) tukkoon ulostettu, b) roiskeita kaikkialla ja c) likainen (siis verinen) terveysside on jätetty pöntön viereen. Olen yleensä mennyt johonkin muuhun vessaan ylläreitä havaittuani.

Mun koulu aikoina oli tytöillä ja pojilla omat vessat ja minusta se oli hyvä juttu ja on edelleen. Ja julkisissakin paikoissa on miesten ja naisten wc:t erikseen ja se on hyvä.

Inva ja vauva wc:t on yleensä myös ihan kivoja, mutta harmillisen usein inva vessan pytty on vuorattu ulosteella. On siinä sitten kiva vauvalle vaippaa vaihtaa samoissa tiloissa :depressed:

Takaisin